Sjekk vår nye skjermkort-testbenk
(Bilde: Varg Aamo, hardware.no)

Sjekk vår nye skjermkort-testbenk

Nye spill og maskinvare skal tyne nye skjermkort.

Spill

Med såpass mye mer kraft under panseret, ble det klart at vår litt aldrende spillsamling også måtte få en gjennomgang. Nå er det DirectX 11-teknologien som gjelder, og da er det bare å finne spill med masser av tesselering og displacement mapping.

Battlefield 3

Battlefield 3 er ett av bare to spill som får være med videre i de faste rutinene. Spillet ble lansert allerede mot slutten av 2011, men benytter likevel en hel del av DirectX 11-funksjonene.

Det er ikke så fryktelig krevende for maskinvaren, og på de nyeste skjermkortene måler vi stort sett høye FPS-verdier. Det gir oss likevel en grei måte å klart skille mellom forskjellige modeller på i hele tall, fremfor desimaler.

Den viktigste grunnen til at vi fortsetter å teste skjermkort i dette skytespillet er likevel dets enorme popularitet. Svært mange spiller Battlefield 3 aktivt på nett, og det vil dermed være naturlig å ha med som et referansepunkt – «hvordan yter dette skjermkortet sammenliknet med mitt?».

Dette tester vi på: Operation Swordfish, 60 sekunder. Ultra preset.

Metro 2033

Det andre spillet vi tar med oss videre er enda eldre. Metro 2033 kom ut så tidlig som første kvartal 2010, og nærmer seg med det tre år gammelt. Like fullt er det fortsatt et spill hvor selv de aller råeste skjermkortene som slippes sliter kraftig.

Det er ikke ofte vi har sett mer enn 60 FPS på oppløsningen 1920 x 1200 piksler, uansett hva slags skjermkort vi har testet. Spillet benytter de aller fleste DirectX 11-funksjoner fullt ut, og vi håper derfor neste generasjons skjermkort kan gi oss bedre resultater enn de gamle.

Spillet har dessuten en egen benchmark-funksjon, som sikrer at vi får kjørt testproduktene gjennom nøyaktig samme sekvens hver eneste gang, bilde for bilde.

Metro 2033 er også med i Nvidias «The way it's meant to be played»-program, som kan gi Nvidia-skjermkort en urettferdig fordel. Det har tidligere ikke vært tilfelle, men neste spilltittel bør veie opp for eventuelle skjevheter.

Dette tester vi på: Scene: Frontline. Very High preset, DX11, MSAA 4x, AF 16x, Advanced PhysX aktivert, DOF aktivert.

Sniper Elite V2

Hvis noen likevel skulle bekymre seg for at Nvidia-kort «jukser» i Metro 2033 har vi også med Sniper Elite V2. Dette er et «Gaming Evolved»-spill, som vil si at det inngår i AMD sin motsats til det nevnte programmet fra Nvidia.

Spillet kom ut i 2012, og er tidvis ekstremt krevende for skjermkortene. Dette er akkurat hva vi ønsker oss, og som i Metro 2033 får vi også her en benchmark-funksjon innebygd.

Dette tester vi på: Benchmark. Ultra preset, Advanced Shadows på High, Compute Shaders aktivert.

Hitman: Absolution

Det nyeste spillet i Hitman-serien var kanskje en av fjorårets mest etterlengtede lanseringer på spillfronten. Det var også et av de mest krevende på grafikkfronten, med komplett implementering av alt DirectX 11 har å by på, og muligheter til å skru detaljnivåene opp til nær sagt uante høyder.

Glacier 2-motoren spillet kjøres på ble designet fra grunnen av til denne lanseringen, og den leverer virkelig sakene. Absolution har også en egen benchmark-funksjon, og det er en god ting – vi forventer lave nok FPS-verdier til at spilling ville vært umulig på enkelte kort med våre innstillinger.

Dette tester vi på: Benchmark. Ultra preset, MSAA 8x.

Far Cry 3

Far Cry-serien er kjent for vakre strender, svaiende palmetrær, flammer og eksplosjoner. Slikt krever sitt av maskinvaren, vi bytter ut forrige implementering av serien med den ferske storlanseringen Far Cry 3.

Dette vil nok også sette moderne skjermkort på prøve – som forgjengerne gjorde i sin tid – men Ubisoft har av en eller annen grunn droppet benchmark-funksjonen denne gang. Dette er litt irriterende, men som i Battlefield 3 vil vi derfor holde oss til å kjøre den samme sekvensen flere ganger på forskjellige oppløsninger frem til vi får representative resultater.

Spillet støtter dog både DirectX-versjon 9, 10 og 11. Dette gjør det enkelt for oss å trappe ned til eldre teknologi, dersom vi av en eller annen grunn skulle få behov for dét.

Dette tester vi på: Første safehouse, 60 sekunder. Ultra preset, DX11, MSAA 8x, Alpha to coverage multisampling på Enhanced, SSAO HDAO.

Civilization 5 (inntil videre)

I løpet av de nærmeste månedene vil oppfølgeren til det klassiske Company of Heroes komme på markedet. Originalen var i sin tid en real styrkeprøve for skjermkort, og spillmotoren har til Company of Heroes 2 blitt videreutviklet til tredje generasjon.

Fra hva vi har sett vil denne neppe bli noe mindre imponerende – eller krevende – enn første utgave var en gang i tiden. Spillet ser ut til å bli spekket av imponerende grafikk-effekter, og vi forventer at det også vil få en benchmark-funksjon.

Dersom virkeligheten lever opp til forventningene, vil vi putte det rett inn i våre testrutiner når det kommer ut. Inntil da vil vi bruke Civilization 5, som også tilbyr DirectX 11-funksjonalitet, men som viser sin alderdom ganske mye mindre elegant enn Metro 2033.

Dette tester vi på: Alt på High, MSAA 8x, High Detail Strategic View aktivert.

Bli med over på neste side, hvor vi gir en oversikt over hva som er nytt i rutinene »

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen