Test

Siljes fotoeksperimenter, del 2

Da er jeg endelig for alvor i gang med mine fotoeksperimenter, og det første jeg skal undersøke nærmere er makrofotografering. Kort fortalt er makrofoto et bilde tatt på nært hold, hvor formålet ofte er å vise frem detaljer fremfor en større helhet.

For øvrig vil jeg takke for alle hyggelige tilbakemeldinger i forumet etter forrige artikkel, det er inspirerende å se at så mange følger med og kommer med tips og triks. Har du forslag til hvordan jeg kan gjøre ting annerledes eller (konstruktiv) kritikk; nøl ikke med å kommenter i forumet!

Klar, ferdig, makro!

Jeg begynner ironisk nok makroprosjektet med å si at jeg ikke har noe makroobjektiv. Det beste jeg har er mitt nevnte 50 millimeters fastobjektiv og tre mellomringer i forskjellig størrelse. I tillegg kan også 24-105 mm-objektivet også til dels brukes til nærbilder. Mine forsøk på makrofoto vil derfor stort sett bli eksperimentering med dette utstyret. Og som du vil kunne lese under, er det flere grunner til at jeg gjerne skulle hatt et skikkelig makroobjektiv.

Mellomringene er 36, 20 og 12 millimeter tykke, og skal settes mellom kamerahuset og objektivet. Ringene er laget slik at de kan skrus sammen og kombineres slik du selv vil. Jo flere ringer du setter på, desto mer makroliknende funksjon skal objektivet ditt få. I praksis kommer "makroillusjonen" av at ringene gir mindre dybdeskarphet og at du må nærmere fotoobjektet for å få et skarpt bilde.

Det er lite i fotoverdenen hittil som har irritert meg like mye som mellomringer. Det blir mye prøving med ulike ringer på hverandre før man blir kjent med og husker nærgrensene til de ulike ringene sammen med objektivet. Bytter man objektiv, må man forholde seg til andre nærgrenser igjen.

Disse bildene kan til en viss grad illustrere forskjellen mellom bruk av de ulike mellomringene:

PS: Disse bildene er kun tatt for å illustrere nærgrensen mellom de ulike mellomringene. Komposisjon og andre finurligheter er ikke tatt hensyn til. Bildene er ikke oppskarpet heller, men korrigering av eksponering og andre lysforhold forekommer.

Tatt med 50 mm fastobjektiv alene.
Tatt med 50 mm fastobjektiv alene.
50 mm + 12 mm mellomring.
50 mm + 12 mm mellomring.
50 mm + mellomringer på 12 + 20 mm.
50 mm + mellomringer på 12 + 20 mm.
50 mm + alle tre mellomringene på, altså 50, 12 og 36 mm.
50 mm + alle tre mellomringene på, altså 50, 12 og 36 mm.

Nærgrense, schmærgrense

Jeg har oppdaget at mens et vanlig makroobjektiv har flere nærgrenser (slik at det kan brukes til for eksempel både portrettbilder og nærbilder), får man bare én når man bruker mellomringer. Alle bildene med mellomringer er tatt på den eneste avstanden man kan bruke de for å få klare bilder.

Det største problemet med mellomringene er at forskjellen mellom for langt unna og for nære er forsvinnende liten. Brukte jeg alle mellomringene samtidig og beveget kameraet så mye som en millimeter lenger vekk eller nærmere, ble bildet uklart.

Kun for stille stunder?

Under noen av fotoøktene med mellomringene, blåste det ute. Selv om det er en klisjé, liker jeg å ta makrobilder av blomster. Dette er så godt som umulig om det var et drag i luften. Objektene flyttet seg stadig ut av det pittelille fokusområdet og gjorde det umulig å "fange",

Dette var særdeles frustrerende, og gjør meg fristet til å stemple mellomringer som tilnærmet udugelige for makrofoto sammenliknet med et makroobjektiv.

Her er et eksempel på problemet jeg opplevde da jeg skulle ta bilder av blomster som vaiet i brisen:

Tatt med 50 mm + alle mellomringene. Jeg ville gjerne ha midten av blomsten i fokus, men greide aldri å knipse kjapt nok at at det skjedde. Dette er det beste av mange resultater, hvor fokus ligger på den innerste delen av det nærmeste kronbladet. Bildet er redigert i etterkant, og klarheten i bildet er satt til høyest mulig.

Under makroprosjektet mitt var jeg så heldig å få låne et skikkelig makroobjektiv, nærmere bestemt et Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM. Dette har jeg brukt på samtlige bilder under.

Jeg liker å bruke fotonettstedet Flickr som inspirasjon. Et søk på "macro" gir mange interessante og flotte resultater. Dessverre for meg er også ett av de mest populære makromotivene insekter (grøss), og surfingen på Flickr varte derfor ikke lenger enn absolutt nødvendig denne gangen.

Et annet populært makromotiv er blomster. I klisjéens ånd bestemte jeg meg derfor for å ta mine egne blomsterbilder. Bildene under er redigert (med dertil hørende kunstneriske friheter) i etterkant og klippet til for å få det jeg føler er best mulig resultat på alle måter.

Bilde 1
Bilde 1

Bilde 1: Dette er nok det blomsterbildet jeg ble minst fornøyd med. Hvorfor knakk jeg ikke bare av blomstene i bakgrunnen? Jeg ser for meg at den enslige blomsten som er i fokus ville stått bedre helt alene.

Bilde 2
Bilde 2

Bilde 2: Her kunne jeg også ha ryddet i bakgrunnen for å få et mye renere bilde. Jeg er dog ikke helt sikker på hva som gjør seg best. Ofte kan bakgrunnen også gi en fin effekt også, men jeg synes ikke det blie så bra akkurat her.

Bilde 3
Bilde 3

Bilde 3: Til min store skrekk landet en veps på blomsten jeg fotograferte. Jeg trosset min frykt og knipset dette bildet. Liker hvordan vepsen delvis havner i skyggen og hvordan lyset treffer det store, vemmelige øyet. I tillegg er det godt lys og fokus på en del av blomsten. Det hadde nok blitt bedre om jeg hadde fjernet blomsten i forgrunnen som er uklar på bildet. Men siden det ville medført uønsket nærkontakt med dette dyret, lot jeg være. Insektfotografi er virkelig ikke min ting.

Bilde 4
Bilde 4

Bilde 4: Her ble det klare området såpass lite at det nesten ser ut som om jeg har brukt mitt 50 mm-objektiv og alle mellomringene. Det har jeg altså ikke. Originalbildet hadde for øvrig en del sterkere farger, som jeg valgte å tone ned en del.

Bilde 5
Bilde 5

Bilde 5: En lat katt gjorde her nytten som fotoobjekt. Det måtte rundt 30 bilder till før jeg fant et utsnitt jeg var fornøyd med. Jeg liker at fokuset er både på øyet og værhårene.

Bilde 6
Bilde 6

Bilde 6: Dette er en haug CD-er i en hylle. Dette bildet har blåskjær først og fremst fordi jeg fikk hvitbalansen helt feil. Men etter å ha tatt en del bilder med den riktige hvitbalansen, fant jeg likevel ut at blåskjæret kledde bildet ganske godt. Bortsett fra de to sterke strekene som stikker opp til toppen av bildet, er jeg fornøyd.

Bilde 7
Bilde 7

Bilde 7: Til slutt et svart-hvitt-bilde. Årsaken er at det ble mye forskjellige farger og generelt kaos med bildet i farger. Bildet i set selv er ikke akkurat det mest spennende verden har sett, for eksempel synes jeg lyset er kjedelig. Men til å være et impulsivt tatt makrobilde av en bok, kan jeg si meg fornøyd for nå.

Dette var altså alt for denne gang. I denne runden har jeg lært blant annet:

  • Mellomringer krever mye tålmodighet av brukeren, kanskje mer enn jeg har å by på.
  • Insekter er fortsatt ekkelt på nært hold
  • For mye rot i bakgrunnen kan ødelegge et bilde selv om makroeffekten gjør at dybdeskarpheten er liten.

Har du kommentarer til bildene eller tips til hva jeg kunne gjort bedre? Bidra gjerne i forumet under saken!

Kommentarer (22)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen