Siemens selger mer enn Nokia

Ingen oppgir nøyaktige tall for salget av de ulike merkene, men Teleavisen har gjort en rundspørring blant de største forhandlerne og distributørene.

Dramatisk
Konklusjonen er at tendensen er klar; Siemens og Sony Ericsson vokser raskt, mens Nokia går kraftig tilbake. Tallene er så dramatiske at Nokia presses til å gjøre noe drastisk om de vil snu den negative trenden, skriver Teleavisen.

Siemens har solgt nær 200.000 mobiltelefoner hittil i år i Norge. Bortsett fra dette er det vanskelig å få noe klare tall ut fra et marked som holder salgstall tett til brystet.

Fordelingen
Teleavisen anslår denne fordelingen av markedsandeler:

Siemens 38 prosent
Nokia 32 prosent
Sony Ericson 25 prosent
Samsung 8 prosent
Andre 2 prosent

 

 

 

 

 

 

 

 


Nokia har overfor Teleavisen ikke ønsket å kommentere tallene. Informasjonssjef Anna Svensson i Nokia Skandinavia sier til avisen at de ikke fører statistikk over salg på nasjonalt nivå. I likhet med Teleavisen har vi i mobiltesten.no svært vondt for å tro dette. Nokia har i alle år vært svært så detaljerte i forhold til sine undersøkelser om hva de ulike markedene ønsker og kjøper. Det er høyst usannsynlig at de ikke skulle føre statistikk over salget.

Globalt er Nokia fortsatt størst med 35 prosent markedsandel, fulgt av Motorola, Siemens, Samsung og LG. Teleavisen hevder å vite at Nokia planlegger å intensivere markedsføringen i Norge i håp om å vinne tilbake tapte markedsandeler.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen