Test

Shadowrun med magi og vold

Denne testen er utført av vår samarbeidspartner ITpro.

Det begynner å bli en stund siden verden sist så et skikkelig arenaspill. Gjengen hos FASA studios har tydeligvis sett seg lei på Counter Strike, Unreal Tournament og andre, derfor fant de ut av vi trengte noe nytt.

I sin siste produksjon, Shadowrun, har de integrert noe for en hver smak.

Vil Shadowrun ende opp som døgnflue, eller vil det faktisk klare å ta opp kampen med de store gutta? La oss ta en nærmere titt på om spillet holder mål.

Introduksjon
For 5.000 år siden levde vi mennesker side om side med troll, dverger og alver. Sakte men sikkert tok æraen, ved navn ”The Fourth Cycle of Magic”, slutt, og magi forsvant fra jordens overflate.

Dette resulterte i at mennesker tok over verden fullstendig, og i de siste fem årtusenene har vi kjempet innbyrdes om religion, makt og landområder.

I kjølvannet av denne galskapen vokste en motstandsgruppe frem. ”The Lineage” gjenopptok magi, og har krevd eneretten på trolldom siden den gang.

Du trår rett inn i striden mellom det multinasjonale selskapet RNA og Lineage, der RNA prøver å håndheve de gamle skriftene som sier at magi er allemannseie.


Grafikk
Fasa Studios har, i likhet med mange andre, valgt å integrere Havok-plattformen i sin siste kreasjon. Som kjent setter dette et spesielt preg på spill, og det er derfor lett å dra kjennskap på den unike fysikken HAVOK leverer.

Rent grafisk leverer Shadowrun fine bilder. Detaljerte landskap og genial lyssetting er bare forbokstavene, for ikke å snakke om hvor mye annet du kan glede deg over.

Som nevnt er dette er arenabasert spill, og selv om brettene er store blir det automatisk en del begrensninger.

Dumå forholde seg til de områdene du har til rådighet, og heller utnytte fysikken som våpen mot eventuelle fiender.

Lyd
Produsenten har gjort en god jobb med å levere et solid og variert lydbilde. Omgivelsene spiller stor betydning for hvilken ambiens de forskjellige utførelsene får, og du hører godt hvis ting skjer på avstand.

Som i flere andre spill har lyden også mye å si for hva som skjer i spillet. Du kan tjene mye tid og helse på å være stille, eller forvirre motstanderen sin med forskjellige avledningsmanøvrer.

Manglende "whooaaaa"-opplevelser resulterer i at lyden ikke når helt til topps.

Spillbarhet

Vi kan begynne med det som kan virke negativt. Alt spillet byr på offline er treningsmatcher og arenamatcher mot dølle bot’er.

Sammenliknet med tidligere spill i samme kategori, ser vi at det mangler en slags singel-player mode. Litt trist, men som sagt er satsningen lagt til X-LIVE gaming.

I tillegg bør det nevnes at det blir veldig mye å holde styr på, og kontrollene kan virke litt keitete fra tid til annen.

Når dette er sagt kan vi rette fokus mot det som er virkelig bra. Som jeg nevnte innledningsvis, har produsenten lagt inn noe for en hver smak.

De har kombinert magi med taktisk strategi, noe som fenger en mye større målgruppe. Et arsenal som skremmer vievannet av Gammel-Erik, har du tilgang til fra første stund, men det vil ikke nødvendigvis lønne seg å velge det beste av det beste.

Det geniale er at alle raser, alle trolldommer og alle våpen henger sammen på et eller annet vis. Det kan derfor være nødvendig å finne ut hva motstanderne bruker, for å stille sterkere til start ved neste runde.

Eksempelvis kan trollene (som er den rasen som tåler mest) gjøre det innmari dårlig mot dvergene. Dette fordi dvergene har en fordel mot troll, og den magien rasen har å by på.

Et annet eksempel er sniper-rifla. Det beste og kraftigste våpenet på lang avstand, men lang ladetid gjør det vanskelig å bruke på kortere distanser.

Blant magi og våpen finner du også en såkalt katana (sverd). Når sverdet er i aktiv bruk, forandres synsvinkelen din fra 1. til 3.person, slik at du får friere tøyler til å slakte det som går og står.

I tillegg til magi og våpen, har man også en hel rekke gadgets til rådighet. I et ønske om å ikke ødelegge for mye av moroa, vil jeg ikke utdype det noe mer enn dette.

For dersom du liker team-multiplayer, råder jeg deg til å prøve spillet.

Multiplayer
Multiplayer-delen av spillet gir deg muligheten til å spille sammen med hele 16 andre. I tillegg til at man kan spille med andre Xbox’ere, har du også muligheten til å spille med/mot Windows Vista brukere. Aberet er at det krever tjenesten Xbox Live Gold.

Siden spillet fortsatt er såpass nytt, er det ikke så veldig mange andre spillere å finne, det vil si kun noen få tusen. Daglige oppdateringer blir gjort, for å fjerne småsnag fra spillet.

Konklusjon
I oppsummering vil jeg si at Fasa Studios har gjort en god jobb. De har skapt noe for en hver smak, og vil forhåpentligvis bli belønnet for det.

Personlig synes jeg spillet er skikkelig tøft, og håper ikke at det ender opp som døgnflue. God grafikk, solid lyd, men manglende singelplayer-del, gjør at spillet lander på en solid, men ikke overraskende firer.

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen