Sex på mobilen?

Det er ikke uvanlig at det tikker inn meldinger om alt fra konkurranser, tilbud om å kjøpe mobilt innhold og til og med erotiske pornomeldinger på mobilen. Og ofte skjer dette helt uten at man har bedt om det.

Heroinmetoden
Det er lett å havne på listene til mobile innholdsleverandører. Kjøper du ett spill eller en ringetone, ser de på deg som en aktiv kunde, og dermed en velvillig mottaker av reklame og nye tilbud.

- Vi tolker loven slik at dette er våre kunder, og dermed har vi lov til å sende ut reklame, bekrefter Frode Ugland i Aller Edge Media overfor Mobilen.no

Frode Elton Haug i Forbrukerombudet er ikke enig i denne tolkningen.

- Vi krever at du kjøper mer enn ett spill ved en anledning før du kan kalles en aktiv kunde, sier Frode Elton Haug i Forbrukerombudet til Mobilen.no.

Regelverket er krystallklart på at denne typen reklamemeldinger kun kan sendes ut til aktive kunder, og at de må inneholde tydelig informasjon om hvordan du kan reservere deg fra å motta flere meldinger.

Det skal stå informasjon om hvordan dette gjøres på leverandørens hjemmeside, og i tillegg skal hver eneste reklamemelding som sendes, inneholde informasjon om hvordan du stopper tjenesten.

Ustoppelig kanin
Allikevel er det flere innholdsleverandører som ikke oppgir denne informasjonen verken på sine hjemmesider eller i meldingene de sender ut.

Aller Edges ”Rabbit” har ingen stoppinformasjon tilgjengelig på Internett, og heller ingen umiddelbar informasjon i meldingene som sendes ut til deres ”aktive” kunder.

Derimot har de en kundeservicetelefon med åpningstid fra 9 til 16, men dette hjelper lite når tjenesten ikke er tilgjengelig innen dette tidsrommet. Da vi ringte Aller Edges kundetelefon klokken 10.00 fikk vi beskjed om at vi trolig hadde ringt utenfor åpningstid eller at supporttjenesten ikke var tilgjengelig.

Først da vi på tredje forsøk kom gjennom, fikk vi stoppet utsendingen av reklame til vårt nummer.

Nye regler
Svaret på hvilke retningslinjer det er for denne typen markedsføring via mobilen, varierer avhengig av hvem vi spør. Derfor jobber Forbrukerombudet og operatørene nå med en ny definisjon på hva som kan kalles et kundeforhold, og dermed hvem innholdsleverandørene har lov til å henvende seg til.

- Vi ønsker at kundene våre skal ha en beskyttelse, men ønsker ikke like streng beskyttelse som forbrukerombudet. Dette bør være en sunn og ikke helt død bransje, sier sjef for innholdstjenester i NetCom Marius Halle.

Den endelige definisjonen av hva et kundeforhold er, vil trolig være klar i løpet av et par uker, og da vil trolig flere aktører motta advarsler fra forbrukerombudet.

- Vi har fått flere klager på leverandører av mobile innholdstjenester som prøver å forskyve grensene. Rabbit og flere andre aktører må nok belage seg på å få et brev fra oss når grensene er fastsatt, sier Frode Elton Haug i Forbrukerombudet.

Råd om stopp
Inntil videre er rådet fra både operatører og Forbrukerombudet at du selv prøver å stoppe tjenesten.

Dersom du mottar reklamemeldinger, kan du gå inn på denne listen og sjekke hvem nummeret tilhører. De fleste aktørene står oppført med en internettadresse, som leder deg til et kundeservicenummer.

Blir dette for komplisert står både operatørene og Forbrukerombudet klare til å hjelpe.

- Forbrukerne kan naturligvis henvende seg til oss dersom de har problemer med å stoppe uønsket markedsføring fra mobile innholdsleverandører, sier Haug.

Har du også mottatt uønsket reklame på mobilen? Fortell din historie i forumet.

Her er numrene til noen av de største mobile innholdsleverandørene i Norge.

Inpoc: 815 73 573
Eurobate: 23 22 73 67
Jamba: 800 10 437
Aller Edge/Rabbit: 916 77 601
Cellus: 815 66 025

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen