Setter brems på Giskes fest

Kulturminister Trond Giske gikk denne uken ut og gratulerte TV-leverandørene med en knirkefri overgang til digital-TV. Forbrukerrådet og Medietilsynet er derimot ikke helt enige i Giskes vurdering.

Lite bråk rundt bakkenettet
Ifølge Dagens Næringsliv og Kampanje gikk kulturminister Trond Giske denne uken ut og gratulerte RiksTV for en smertefri overgang til det digitale bakkenettet. Ifølge han har det vært lite bråk rundt overgangen.

- Det er nesten et mirakel hvor lite bråk det har vært. Og at vi har lært av svenskene som gjorde dette et par år tidligere, har vært av stor betydning. Vi fikk gjort grundige forberedelser, sier Giske ifølge Dagens Næringsliv.


Ikke helt knirkefritt
Derimot er ikke Forbrukerrådet og Medietilsynet helt enige i Giskes vurdering. Medietilsynet kan fortelle at de på sin informasjonstelefon (815 52900) får daglige henvendelser fra forbrukere som sliter med TV-mottak. De mener hyllesten av digital-TV overgangen nok må modereres litt.

- Selve utbygningen av bakkenettet har gått veldig bra, og de digitale dekoderne har etter hvert blitt rimeligere, men flere brukere har hatt og har fortsatt utfordringer, forteller områdeleder i Medietilsynet Tor Erik Engebretsen til Teknofil.

Ifølge han ringer det stadig folk til Medietilsynet og klager på blant annet ustabilt TV-mottak fra det digitale bakknettet, TV-kanaler som faller ut og at TV-mottaket forsvinner helt. Forbrukerrapporten og Medietilsynet gjennomførte tidligere i år en undersøkelse blant folk. Denne undersøkelsen viste at en av fem som får inn TV via det digitale bakkenettet slet med problemer daglig, en av seks ukentlig og en av ti hadde månedlige problemer med TV-mottaket etter overgangen til digital-TV. Dette viser at overgangen langt fra har gått så knirkefritt som Trond Giske fremstiller det via Dagens Næringsliv.

Forleder forbrukerne
Også forbrukerrådet mener Trond Giske er litt for kjapt ute med å friskmelde bakkenettet. De henviser både til undersøkelsen de selv har foretatt og undersøkelser RiksTV og NTV selv har gjort.

- Denne undersøkelsen ble initiert etter at Medietilsynet fikk en rekke henvendelser som tydet på at overgangen ikke gikk helt knirkefritt. NTV og RiksTV har selv foretatt lignende undersøkelser blant et stort antall av sine kunder, og de kom frem til samme funn. RiksTV og NTV jobber på sin side med å rette opp i de tekniske problemene og dette er en svært komplisert type teknologi. RiksTV skal ikke alene ha skylden for de problemene som har oppstått, men å si at dette har gått knirkefritt er forledende ovenfor forbrukerne, forklarer Hans Marius Graasvold, rådgiver hos Forbrukerrådet.


Han påpeker at dette er problemer de fleste er klar over som det vil kreve videre arbeid å rette opp i.

Setter brems på festen
Trond Giske må nok dermed holde litt tilbake før han starter feiringen. 60 prosent av brukerne av digitalt bakkenett er positive til den nye tjenesten. Resterende 40 prosent mener enten det ikke er noen forskjell eller er negative. Det gjenstår med andre ord fortsatt en del arbeid før det hele er perfekt.

- I lykkerusen så må en ikke glemme de problemene som har oppstått. Dessuten er det flere løfter som ennå ikke har helt svart til forventningen. For eksempel er det så langt gjort for lite for å utnytte de mulighetene i den digitale teknologien for å gi funksjonshemmede en merverdi. Resultatet av det nye digitale tekst-TV er også skuffende. Så langt er det kun NRK som har dette på plass, og slik tekst-TV fungerer kun med noen ganske få mottakere. Det er derfor svært få TV-tittere i Norge som i realiteten har tilgang på dette, påpeker Engebretsen.


Derimot er det få formelle klager som har kommet inn på overgangen. For de fleste er det en lang vei fra det å være misfornøyd med et tilbud til det å ta seg tid til en formell klageprosess. Ifølge Engebretsen kan det også være vanskelig å vite hvem man skal klage til.

-De som mener digitaliseringen har gått helt uproblematisk må nok ha andre informasjonskilder enn brukerne, sier han til slutt.




Norges beste mobilabonnement

Mai 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Chili Large 10 GB


Jeg er superbruker:

Chili X-Large 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen