Delphi Automotive skal la sin selvkjørende bil legge ut på en skikkelig roadtrip (Bilde: Delphi)

Skal kjøre 5600 kilometer uten å ta i rattet

Selvkjørende bil skal kjøre fra San Fransisco til New York.

«All of the road trip, none of the driving», slik presenterer Mashable prosjektet til Delphi Automotives, der en selvkjørende bil skal krysse USA fra vest til øst, San Fransisco til New York. Turen skal ta en uke og ruten de kjører skal være på omtrent 3500 miles, eller 5600 kilometer.

Selv om bilen skal kjøre seg selv skal det være en person bak rattet til enhver tid, klar til å ta manuell kontroll hvis noe skulle gå galt med automatikken, men i utgangspunktet er planen at det ikke skal bli nødvendig.

Bilen, en Audi Q5, er utstyrt med lasermålere, 360 graders radar og flere kameraer som gir den evnen til å oppfatte omgivelsene sine, og kjøre deretter. Delphi skal allerede ha tilbakelagt mange testkilometer med bilen i Silicon Valley, der selskapet har kontorene sine, og foretatt en lengre tur fra San Fransisco til Los Angeles.

Google foreslår en noe kortere rute en Delphi har planlagt.
Google foreslår en noe kortere rute en Delphi har planlagt. Foto: Skjermbilde, Google Maps

Avansert utstyr

Når bilen nå skal begi seg ut på veiene i USA på langs er planen å bruke syv dager, og kjøre seks til åtte timer hver dag, på ulike typer veier og under forskjellige værforhold. Dette mener selskapet skal gi dem verdifulle data som de kan bruke til å forbedre teknologien, samtidig som de vil undersøke hvordan de kan gjøre sjåfører og passasjerer komfortable med tanken på å sitte i en bil som kjører selv.

Bilen fra innsiden.
Bilen fra innsiden. Foto: Delphi

Bilen er utstyrt med seks «LiDAR»-sensorer, en type lasermåler som bruker lys til å registrere avstanden til objekter i omgivelsene. Hvis disse skulle bli blokkert av for eksempel regn, søle eller snø, har bilen også seks radar-sensorer klar til å ta over. I tillegg til dette er bilen utstyrt med flere ulike kameraer, deriblant ett som følger med på personen bak rattet.

Bilen skal ifølge Delphi være i stand til å gjøre relativt avanserte kjøreoperasjoner, som å stoppe før den kjører videre ved stoppskilt, flette inn på motorveier, og kjøre unna ulike hindre i veibanen, enten det er en syklist på veiskulderen, eller en søppeldunk noen har satt ut i gata.

Vi fikk sett nærmere på Teslas systemer for sjåførassistering da vi testet den, det kan du lese om her »

«Alle» driver med selvkjørende biler

Utviklingen av selvkjørende biler går lengre tilbake enn man kanskje skulle tro, og mange bilprodusenter og universiteter har lenge eksperimentert med ulike teknologiske løsninger.

Google blåste et friskt pust i utviklingen da de startet med utviklingen av sine selvkjørende biler, og ulike former for «assisteringssytemer» finnes i flere biler i dag. Det kan være automatisk filbytte, automatisk parkering, såkalt tilpasset cruise control som selv regulerer avstanden til bilen foran, eller nødbremsesystemer som stopper bilen hvis føreren ikke selv reagerer raskt nok.

Det er ikke bare på bakken det skjer ting; mange spår luft-droner en stor fremtid, og nå vil NASA utvikle et eget trafikksystem i luften»

Det er mange fordeler med selvkjørende biler, men hva hvis systemet svikter? Ville du latt bilen ta seg av flettingen på motorveien? Eller kjøre inn på skolens område for å hente barna? Del gjerne dine tanker med oss i kommentarfeltet.

(Kilde: Mashable)

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen