Cupras Tavascan-konsept skal vises frem for første gang i Frankfurt om en uke.
Cupras Tavascan-konsept skal vises frem for første gang i Frankfurt om en uke. (Foto: Cupra)

Seat viser lekkert nytt el-SUV-konsept

Bygget på Volkswagens MEB-plattform.

Seats undermerke Cupra har avduket et nytt el-SUV-konsept kalt Tavascan, oppkalt etter en landsby i Pyreneene. 

Bilen er bygget på Volkswagens MEB-plattform, den samme som Volkswagens egen ID-serie skal produseres på, og vil være en blanding av en SUV og en sportskupé, ifølge produsenten. 

Store hjul og kobberdetaljer skal gi konseptet et sporty preg. Foto: Cupra

77 kilowattimer

Tavascan-konseptet får en motor foran og en motor bak, med totalt 225 kilowatt (306 hestekrefter) i ytelse.

Bilen er utstyrt med en batteripakke på 77 kilowattimer, som sannsynligvis er det samme batteriet som den største ID.3-modellen får. Det skal gi en WLTP-rekkevidde på 450 kilometer. 0-100 kilometer i timen skal gå unna på mindre enn 6,5 sekunder. 

Bilen har i typisk konseptbilforstand 22-tommers hjul og fire «skulpturelle» seter innvendig. Interiøret skal være en blanding av skinn, karbonfiber og alcantara.

Førermiljøet ser ut som noe som kunne ha tilhørt en ferdig produksjonsmodell. Foto: Cupra

Skjerm som kan vendes 

Førermiljøet har kanskje noe mindre konseptbilpreg, muligens med unntak av den ekstremt minimalistiske midtkonsollen.

Dashbordet er ellers preget av et 12,3-tommers instrumentpanel og en 13-tommers infotainmentskjerm som også skal kunne vinkles mot passasjeren om ønskelig. 

Cupra har foreløpig ikke sagt noe om eventuell masseproduksjon av bilen, men konseptbilen skal vises frem for første gang på bilmessen i Frankfurt om en uke. 

Om bilen noen gang kommer i produksjon, tør vi nesten vedde på at den får fem seter. Foto: Cupra

Konsept nummer to 

Seat har for øvrig også et annen nytt elbilkonsept, kalt el-Born. Også den er bygget på MEB-plattformen, minner om Volkswagens egen ID.3 i størrelse og utforming og skal være på markedet i Norge i løpet av 2020.

I motsetning til Tavascan bruker el-Born i utgangspunktet den mellomste batteripakken til MEB-plattformen, på 58 kWh netto. Det skal gi en rekkevidde på 420 kilometer WLTP. 

Seat el-Born, her fra bilutstillingen i Geneve tidligere i år. Foto: Hanne Hattrem, VG

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen