Se hvordan Twitter-meldingene spredte seg etter Japan-jordskjelvet

Opplevde en femdobling i antall tweets.

Når noe spesielt skjer på verdensbasis, er det ikke uvanlig at sosiale medier opplever større trafikk på sine nettsider. Twitter opplevde økt trafikk i forbindelse med VM i fotball og det kongelige brylluppet i England. To positive hendelser folk gjerne ville dele sine tanker rundt.

Men det er ikke bare gode nyheter som fører til økt trafikk på sosiale medier. Fredag den 11. mars i år ble hele verden rystet over jordskjelvkatastrofen i Japan som krevde over 15 000 liv og gjorde store skader på flere byer. Hele verden rettet sitt søkelys på det jordskjelvrammede landet rett etter hendelsen. Imidlertid var det også en eksplosjon i Twitter-meldinger fra det tsunamiherjede landet som følge av katastrofen.

“På Twitter, så vi en 500 prosent økning i Tweets fra Japan, sendt ut til venner, familie og kjære i øyeblikkene etter jordskjelvet. Videoen nedenfor viser volumet av svar reiser som inn og ut av Japan i en en-timers periode like før og etter jordskjelvet”, melder Twitter på sin hjemmeside etter å ha analysert tallene.

Som resultat av dette har de lagt ut en video som viser hvordan trafikken økte iløpet av den korte tiden etter jordskjelvet. Den første videoen viser en animasjon av Twitter-meldinger. Svar rettet mot brukere i Japan er vist i rosa; meldinger rettet mot andre fra Japan er vist i gult. Den andre videoen viser både Tweets og retweets både før og etter jordskjelvet.

Norges beste mobilabonnement

Mai 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Chili Large 10 GB


Jeg er superbruker:

Chili X-Large 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen