Se fremtidens Finn.no

NRK var tidlig ute i Norge med å opprette NRKBeta hvor de kan lansere ideer til nye løsninger, og utvikle disse i samarbeid med brukerne. Nå har Finn kastet seg på beta-bølgen og vil ha deg med når de skaper fremtidens Finn.no.

Vil lette på sløret
Nettsiden og lekeplassen labs.finn.no ble startet for cirka en måned siden. Via denne nettsiden håper rubrikkannonsedristibutøren Finn.no å kunne dele sine pfremtidslaner med brukerne, samtidig som brukerne kommer med sine kommentarer og innspill.

- Finn.no har lenge fungert som en black box hvor vi har sittet i mørket og utviklet funksjoner og løsninger. Det viktigste med Finn labs er å åpne opp og dele våre ideer med brukerne. På denne måten får vi tilbakemeldinger fra brukerne av siden før vi eventuelt setter de ut i live. Vår hovedtanke er at 4 millioner hoder tilsammen tenker bedre enn de 70 utviklerne vi har her på huset, forklarer primus motor for siden Erlend Schei.


Finn vil at du skal gi dine synspunkter på planlagte tjenester og funksjoner.

Har stående ordre om å leke
Tidligere kunne utviklingsavdelingen på Finn.no bruke to måneder og fort en million kroner på å sette opp en ny funksjon som det så viste seg at brukerne av sidene slett ikke ville ha. Via Finn labs kan de nå få luftet ideer og testet ut nye funksjoner før de realiseres på Finn sine nettsider. For Schei og hans utviklerkollegaer har dette skapt en helt ny arbeidsdag.

- Dette er nærmest som å ha en stående ordre om å leke, og vi merker at dette hjelper på kreativiteten. En idé om en enkel funksjon kan fort få tilbakemeldinger som gjør at det blir til en stor idé som krever store ressurser. Samtidig må man være forberedt på å slette koding for funksjoner som ikke får like gode tilbakemeldinger, påpeker Schei.

Vil ha med deg på laget
Ifølge han har nettsiden så langt fått god respons fra publikum. I hovedvekt er det foreløpig personer med teknisk bakgrunn som deltar og gir tilbakemeldinger, men Finn.no har som mål å nå ut til alle sine brukere.

- Vi vil gjerne ha tekniske tilbakemeldinger, men hovedformålet med siden er å få tilbakemeldinger fra folk flest. Det er kanskje ikke alle som er like glade i å legge igjen kommentarer, men vi vil også åpne for bruken av anonyme avstemninger slik at folk enkelt kan stemme på hvilke løsninger de syns er best, forteller Schei.


Finn.no vil gjerne ha dine kommentarer på ideene de legger ut.

Populære betasider
Finn og NRK er ikke alene om å sette opp slike betaversjoner av sine sider. Google har lenge gjort dette via sin side Google Labs, og Microsoft har sin Microsoft Live Labs hvor de ber om brukernes tilbakemeldinger. De fleste store nettsteder har i tilegg en egen blogg hvor de legger ut ideer og ber om tilbakemeldinger. Her i Norge er derimot slike sider ikke like utbredt, men mange kan utvilsomt ha nytte av slike. Sintef har i en ny rapport om Staten og Web 2.0, anbefalt regjeringen å opprette en lignende side for utviklingen av offentlige løsninger. Schei mener slike sider kan være til god nytte for flere bedrifter.

- Jeg vil absolutt anbefale andre å lage slike sider. Men det er viktig at det ligger et system til grunn som kan fange opp de tilbakemeldingene som faktisk kommer. Siden har liten nytte om de kun opprettes for å vise innovativitet, påpeker han.

Gir innsyn for konkurrenter
Et utfordring som trolig mange selskaper vil se som en utfordring er at mange av konkurrentene med dette får direkte innblikk i hva Finn planlegger for fremtiden. Schei mener at det ikke er grunn nok til ikke å utforske nye løsninger i samarbeid med publikum.

- Jeg ser at dette kan være en utfordring, men proteksjonisme er ikke veien å gå. Her på huset er det veldig gøy å se hvordan ledergruppa støtter opp om at kunnskap deles på denne måten. Om noen av våre konkurrenter stjeler en av våre ideer og forbedrer den, så får vi bare sørge for å bli enda bedre, sier Schei.


Finn.no syns det er greit at konkurrentene får innsyn i deres planlagte nye billedløsning.

Så langt har Finn labs vist frem løsninger for hvordan Finn.no kan utvikles for Iphone og andre mobiler. De har også et prosjekt på gang for å forbedre sin tjeneste for jobbsøk og ungdom. Schei selv er derimot mest stolt av billedløsningen som er under utvikling. Han mener denne funksjonen vil ha en stor påvirkning av brukeropplevelsen hos Finn.no for fremtiden.

Her kan du selv besøke Finns laboratorium og gi tilbakemelding på selskapets ideer for fremtidens rubrikkannonser.

Norges beste mobilabonnement

Mai 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Chili Large 10 GB


Jeg er superbruker:

Chili X-Large 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen