I presentasjonsvideoen tar det dobbelt så lang tid å fylle tanken på en Audi som å bytte batteriet på en Tesla. (Bilde: Tesla/Skjermdump fra YouTube)

Se Teslaen «lade opp» på bare 90 sekunder

Nå har de startet testingen av batteribytting i California.

En av hovedgrunnene til at el-biler sliter med å få et fotfeste i markedet, er rekkevidden. Og selv om du skulle greie å komme deg helt fram til en ladestasjon, er du nødt til å vente i flere timer på at batteriet skal lades opp. Tesla har forsøkt å bøte på dette problemet med sine superladere, men en halvtimes venting på halvfullt batteri er fortsatt nokså lenge sammenlignet med å fylle tanken på en vanlig bensinstasjon.

Nå melder imidlertid Extremetech at kongen av el-biler en ny løsning på vei, og den gir Teslaen din ny saft på bare 3 minutter.

Bytt ut batteriet

Løsningen er en såkalt «battery swap», eller batteribytting på godt norsk. Tesla presenterte denne løsningen på en konferanse for snart et og et halvt år siden, men det er først nå den har blitt satt ut i livet. Nærmere bestemt ved Harris Ranch i California. Det er imidlertid ikke slik at du bare kan kjøre dit og bytte batteri om du tilfeldigvis skulle befinne deg på veskysten av USA med en Tesla.

Teslaen din er ifølge selskapet selv bygget fra starten av for å kunne foreta et batteribytte.
Teslaen din er ifølge selskapet selv bygget fra starten av for å kunne foreta et batteribytte.Foto: Tesla

Akkurat nå er det hele et prøveprosjekt, og du må avtale et besøk før du kan bytte batteri. Dermed er det mer som en slags tidlig alfatest enn en fullverdig betatest å regne.

Batteribyttingen er så enkel som den beskrives: i løpet av 3 minutter bytter en maskin det tomme batteriet på bilen din ut med et nytt, fulladet batteri. Om Tesla får videreutviklet teknologien kan det bety at el-biler potensielt kan bli kvitt en av de siste svakhetene sine. Under kan du se Elon Musk presentere vidunderet:

Et mareritt i praksis?

Det er imidlertid ett problem her. Akkurat nå eier hver eneste Tesla-eier det spesifikke batteriet bilen hans eller hennes er utstyrt med. Det betyr at Tesla ville bli nødt til å frakte de avleverte batteriene rundt omkring til eierne, eller at alle måtte tilbake til akkurat den stasjonen de byttet batteriet på for å hente sitt eget. I alle henseende et logistikk-mareritt.

Dersom Tesla istedenfor hadde leid ut batterier og bakt inn dette i prisen på en Tesla, ville saken vært mye enklere. Om det er dette som er planen, er det ingen som vet.

Tesladrømmen ble akkurat litt dyrere:
Nå skrur de opp de norske prisene med 10 prosent »

(Kilde: Extremetech)

Norges beste mobilabonnement

Mai 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Chili Large 10 GB


Jeg er superbruker:

Chili X-Large 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen