Hvilket grafikkort er egentlig VR-klare? Vi setter grafikkorttestbenken vår på saken.

Ytelsestest: VR

Hvilket grafikkort er egentlig VR-klare? Vi setter grafikkorttestbenken vår på saken.

Snuser du på VR-briller? Vi har testet 23 grafikkort for VR

Selv ikke GTX 1080 Ti består den tyngste testen, men to mellomklassekort er gode kjøp.

Annonsør­innhold
Les hele saken »

Oppdatert 8.9.17: Resultater fra GTX 1080 Ti, RX Vega 56, RX Vega 64, RX 570 og RX 580 er nå lagt inn.

VR-briller som Oculus Rift og HTC Vive er ikke noe folk går man av huse over foreløpig. Det er imidlertid ingen tvil om at VR-spill og VR-opplevelser vil vokse i popularitet og spille en større rolle i fremtiden enn i dag.

Nettopp derfor gjør vi allerede nå dedikerte målinger for VR-ytelse. Neste gang du jakter nytt grafikkort og ønsker et som gjør en like dugelig jobb i VR som på monitoren fremfor deg, finner du dermed det du trenger her.

VRMark gir fasiten

HTC og Oculus stiller begge krav om en viss ytelse fra maskinen din, og da spesielt grafikkortet ditt, før de stiller seg bak lovnaden om at du vil få en god VR-opplevelse med deres produkter. Også grafikkortprodusentene AMD og Nvidia lar sine egne «VR-ready»-merker pryde en rekke grafikkort fra mellomklassen og oppover.

Vi kan imidlertid ikke slå oss helt til ro med å la aktører som er tjent med å selge flest mulig enheter alene diktere hvilken maskinvare som gir deg «en god VR-opplevelse».

Det kan godt være de er til å stole på, men vi velger å overlate denne prosessen til Futuremarks nye dedikerte måleverktøy for VR-ytelse, kalt VRMark.

Det oransje og blå rommet

VRMark består av to «rom», eller målinger, kalt «Orange Room» og «Blue Room».

«Orange Room» består av krevende geometriske figurer, belysning og partikler. Den samlede belastningen av disse elementene skiller grafikkort som er klare for VR – altså skikkelig «VR-ready» –, fra de som vil gi deg en for dårlig opplevelse. Orange Room sjekker altså om grafikkortet ditt leverer en høy nok – og stabil nok – bildeflyt til at VR-brillene dine vil klare å lure hjernen din til å akseptere VR-innholdet som en erstatning for virkeligheten. For å få til dette må VR-brillene dine produsere minst 90 bilder i sekundet. Om bildeflyten glipper under dette nivået i bare noen millisekunder faller innlevelsen bort og du kan bli både raskere sliten og svimmel.

«Blue Room» er langt mer krevende enn Orange Room. Denne testen er faktisk så krevende at ingen maskiner i private hender ifølge Futuremark har berget seg igjennom den ennå. Dette inkluderer selvsagt vår egen testbenk, hvor selv vårt GTX 1080 Ti bare kommer 56 prosent på vei til å oppfylle kravene til testen.

Så er det kanskje heller ikke så rart, for testen er ment å sjekke hvorvidt maskinen din er kraftig nok til å drive ikke bare dagens, mens også morgendagens mest realistiske VR-spill på maksimale grafikkinnstillinger.

Foto: Anders Brattensborg Smedsrud, Tek.no

Tre kort misser

Som vi ser av våre målinger i VRMark faller tre grafikkort utenfor hva Futuremark anser som forsvarlig å merke som VR-Ready. Nvidias GTX 780 og GTX 960, samt AMDs R7 370 klarer nemlig ikke å yte de nødvendige 5000 poengene som forteller at de kan levere både høy nok og stabil nok FPS. Da er det greit at Nvidia og AMD heller ikke har merket disse kortene som om de duger til dette.

Av de tre kortene som ikke kan ansees å være VR-Ready melder imidlertid VRMark om at de to Nvidia-kortene likevel kan gi en grei VR-opplevelse for deg. Disse to kortene leverte nemlig en snittbildeflyt som møtte kravene, men dessverre opplevde de tidvise FPS-fall som kan være kraftige nok til å bryte innlevelsen din og ødelegge opplevelsen.

God nok ytelse fra mellomklassekortene

To av kortene som utmerker seg i VR Ready-testen er AMDs RX 580 8 GB og Nvidias GTX 1060 6 GB. Disse leverer en solid poengsum samtidig som de ikke koster skjorta. Disse fungerer dermed som solide, økonomiske stalltips dersom du i dag vil oppleve VR-innhold, men må oppdatere fra et kort som ifølge VRMark ikke er VR-Ready.

Blue Room-testen var det som nevnt tidligere ingen av våre grafikkort som bestod. Det trenger ikke å bety så mye for deg i dag, men det underbygger uansett den generelle anbefalingen om å utruste datamaskinen din for dagens spill og opplevelser – ikke fremtidens. Det koster gjerne langt mer enn det smaker til slutt og er takket være den stadige og raske utviklingen svært lite lurt. I vårt tilfelle, med VR, er det ikke engang mulig ettersom selv to GTX 1080 Ti vil komme til kort. VR støtter nemlig ikke SLI- eller Crossfire-løsninger ennå.

AMD Radeon RX 480 4GB

Nvidia GeForce GTX 1060 3GB

Nvidia GeForce GTX 1070

Nvidia GeForce GTX 1080

AMD Radeon R9 390

Nvidia GeForce GTX 980 Ti

HTC Vive

AMD Radeon R9 390X

Oculus Rift

AMD Radeon RX 480 4GB

Nvidia GeForce GTX 1060 3GB

Nvidia GeForce GTX 1070

Nvidia GeForce GTX 1080

AMD Radeon R9 390

Nvidia GeForce GTX 980 Ti

AMD Radeon R9 390X

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili Fri Data


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen