Ytelsestest: VR

Hvilket grafikkort er egentlig VR-klare? Vi setter grafikkorttestbenken vår på saken.

Vi har testet 17 grafikkort i VR

To fra Nvidia og ett fra AMD bestod ikke testen.

I våre grafikkorttester gjennomfører vi en rekke målinger for å sjekke hvor mange FPS de genererer i flere ulike spill på flere ulike oppløsninger.

Det vi foreløpig ikke har beveget oss inn på er måling av grafikkytelse for VR-opplevelser.

Det er selvsagt fordi VR-briller som Oculus Rift og HTC Vive vel ikke akkurat kan sies å være noe folk går man av huse over foreløpig. Det er imidlertid ingen tvil om at VR-spill og VR-opplevelser vil vokse i popularitet og spille en større rolle i fremtiden enn i dag.

Nettopp derfor løfter vi nå en dedikert VR-måling inn i våre rutiner for grafikkorttester. Neste gang du jakter grafikkort er det nemlig mye mulig du ønsker et som gjør en like dugelig jobb i VR som på monitoren fremfor deg.

VR Mark gir fasiten

HTC og Oculus stiller begge krav om en viss ytelse fra maskinen din, og da spesielt grafikkortet ditt, før de stiller seg bak lovnaden om at du vil få en god VR-opplevelse med deres produkter. Også grafikkortprodusentene AMD og Nvidia lar sine egne «VR-ready»-merker pryde en rekke grafikkort fra mellomklassen og oppover.

Vi kan imidlertid ikke slå oss helt til ro med å la aktører som er tjent med å selge flest mulig enheter alene diktere hvilken maskinvare som gir deg «en god VR-opplevelse».

Det kan godt være de er til å stole på, og rådene deres er gode, men vi velger å overlate denne prosessen til Futuremark, selskapet som med blant annet 3DMark-serien står bak måleprogrammer en hel bransje allerede setter sin lit til. Futuremark er nemlig nå klare med en dedikert ytelsesmåling for VR, kalt VRMark.

Det oransje og blå rommet

VRMark består av to «rom», eller målinger, kalt «Orange Room» og «Blue Room».

«Orange Room» består av krevende geometriske figurer, belysning og partikler. Den samlede belastningen av disse elementene skiller grafikkort som er klare for VR – altså skikkelig «VR-ready» –, fra de som vil gi deg en for dårlig opplevelse. Orange Room sjekker altså om grafikkortet ditt leverer en høy nok – og stabil nok – bildeflyt til at VR-brillene dine vil klare å lure hjernen din til å akseptere VR-innholdet som en erstatning for virkeligheten. For å få til dette må VR-brillene dine produsere minst 90 bilder i sekundet. Om bildeflyten glipper under dette nivået i bare noen millisekunder faller innlevelsen bort og du kan bli både raskere sliten og svimmel.

«Blue Room» er langt mer krevende enn Orange Room. Denne testen er faktisk så krevende at ingen maskiner i private hender ifølge Futuremark har berget seg igjennom den ennå. Dette inkluderer selvsagt vår egen testbenk, hvor vårt GTX 1080 var langt unna å bestå. Det er heller ikke så rart, for testen er ment å sjekke hvorvidt maskinen din er kraftig nok til å drive dagens mest realistiske VR-spill på maksimale grafikkinnstillinger.

VR-brillene HTC Vive (avbildet) og Oculus Rift må fores med minimum 90 FPS fra grafikkortet ditt for å holde på innlevelsen. Tre av våre testkort var ikke kraftige nok.
VR-brillene HTC Vive (avbildet) og Oculus Rift må fores med minimum 90 FPS fra grafikkortet ditt for å holde på innlevelsen. Tre av våre testkort var ikke kraftige nok. Foto: Anders Brattensborg Smedsrud, Tek.no

Som vi ser av våre målinger i VR Mark faller tre grafikkort utenfor hva Futuremark anser som forsvarlig å merke som VR-Ready. Nvidias GTX 780 og GTX 960, samt AMDs R7 370 klarer nemlig ikke å yte de nødvendige 5000 poengene som forteller at de kan levere både høy nok og stabil nok FPS.

Av disse tre kortene som ikke kan ansees å være VR-Ready melder imidlertid VR Mark om at de to Nvidia-kortene likevel kan gi en grei VR-opplevelse for deg. Disse to kortene leverte nemlig en snittbildeflyt som møtte kravene, men dessverre opplevde de tidvise FPS-drops som kan være kraftige nok til å bryte innlevelsen din og ødelegge opplevelsen.

To av kortene som utmerker seg i VR Ready-testen er AMDs RX 480 8 GB og Nvidias GTX 1060 6 GB. Disse leverer en solid poengsum samtidig som de ikke koster skjorta. Begge kortene finnes i varianter med henholdsvis 4 GB og 3 GB minne til svært gode priser. Mens GTX 1060 3 GB yter noe svakere enn varianten med 6 GB bør AMDs 4 GB-variant gi tilsvarende ytelse som den med dobbel minnekapasitet.

Disse fungerer dermed som solide, økonomiske stalltips dersom du i dag vil oppleve VR-innhold men må oppdatere fra et kort som ifølge VR Mark ikke er VR-Ready.

Blue Room-testen var det som nevnt tidligere ingen av våre grafikkort som bestod. Det trenger ikke å bety så mye for deg i dag, men det underbygger uansett den generelle anbefalingen om å utruste datamaskinen din for dagens spill og opplevelser - ikke fremtidens. Det koster gjerne langt mer enn det smaker til slutt og er takket være den stadige og raske utviklingen svært lite lurt. I vårt tilfelle, med VR, er det ikke en gang mulig ettersom selv to GTX 1080 vil komme til kort.

AMD Radeon RX 480 4GB

Nvidia GeForce GTX 1060 3GB

Nvidia GeForce GTX 1070

Nvidia GeForce GTX 1080

AMD Radeon R9 390

Nvidia GeForce GTX 980 Ti

HTC Vive

AMD Radeon R9 390X

Oculus Rift

AMD Radeon RX 480 4GB   Les mer »

Beste priser

Forventet lagerdato 1 990,- Til butikk
Forventet lagerdato 2 026,- Til butikk
På lager 2 190,- Til butikk
På lager 2 190,- Til butikk

Nvidia GeForce GTX 1060 3GB   Les mer »

Beste priser

På lager 1 999,- Til butikk
Forventet lagerdato 2 061,- Til butikk
På lager 2 129,- Til butikk
Ukjent lagerstatus 2 235,- Til butikk

Nvidia GeForce GTX 1070   Les mer »

Nvidia GeForce GTX 1080   Les mer »

AMD Radeon R9 390   Les mer »

Nvidia GeForce GTX 980 Ti   Les mer »

HTC Vive   Les mer »

AMD Radeon R9 390X   Les mer »

Oculus Rift   Les mer »

Kommentarer (17)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen