(Bilde: Danske Bank, Ingar Næss, DNB, Nordea, Oracle, BankID)

Se når du kan kaste ut Java

Java-fri nettbank er lansert, men enkelte banker holder igjen lenger enn de andre.

Nettbankkunder har lenge sett frem mot dagen da de endelig kan logge inn for å sjekke saldoen eller betale regningene sine uten å fikle med den tungvinne og svært usikre Java-løsningen de fleste nettbanker bruker i dag. Nå nærmer dagen seg med stormskritt, for denne uken lanserte endelig BankID Norge den nye og mye omtalte Java-frie plattformen for nettbankpålogging, BankID 2.0.

Selv om den Java-frie løsningen er lansert, vil det imidlertid fortsatt ta noe tid før bankkundene kan logge inn uten Java. Det er nemlig opp til bankene å implementere den nye løsningen i sine systemer, og dette vil de gjøre over et høyst variabelt tidsrom skal vi tro bankene selv.

Vi slo av en prat med mannen som utviklet den Java-frie nettbanken:
– Folk forstår ikke hva Java er (Ekstra) »

Først ut

Kommunikasjonsdirektør Unni Strømstad i Nordea.
Kommunikasjonsdirektør Unni Strømstad i Nordea.Foto: Nordea

Det ser ut som Nordea blir aller først ut med Java-fri nettbank.

– Vi ønsker å lansere så snart som mulig etter en kort testperiode hos oss. Vi satser på lanseringsdato i begynnelsen av oktober, forteller kommunikasjonssjef Unni Strømstad i Norda til Tek.no.  

Ifølge Strømstad ser kundene frem til løsningen er på plass, men også på Nordeas kundesenter gleder de seg:

– Javaproblemer har i perioder tatt så mye som 20 prosent av tiden vår på Kundeservice. Det er også ofte lange samtaler, fordi det krever at vi følger kunden igjennom hele prosessen med oppdatering eller nedlastning. Heldigvis har det over tid blitt bedre, fordi blant annet hjelpesider har blitt lansert og folks kjennskap til Java har blitt bedre.

Sjef for digitale tjenester, Ingjerd Blekeli Spiten, i DNB.
Sjef for digitale tjenester, Ingjerd Blekeli Spiten, i DNB.Foto: DNB

Tett på Nordea følger Norges største bank. Sjef for digitale tjenester i DNB, Ingjerd Blekeli Spiten, forteller at en Java-fri hverdag ikke er så altfor langt unna for bankens hundretusener av kunder:

– Fra tidlig i november og ut måneden vil kundene puljevis kunne logge seg på nettbanken vår med BankID 2.0, helt uten Java.

Overgangen vil også gå sømløst for seg når løsningen kommer på plass:

– Kundene våre trenger ikke foreta seg noe, og vil heller ikke merke noen endring bortsett fra at påloggingsbildet i nettbanken vil være endret litt. Men ikke minst så vil kundene våre slippe flere javaoppdateringer for å komme inn i nettbanken i fremtiden.

DNB-kundene må vente noe lenger enn Nordeas kunder. Dette skyldes imidlertid ingen spesielle problemer med implementeringen. Ifølge Spiten krever endringen likevel en del ressurser da banken har flest brukere av BankID, og nettopp derfor ønsker de å ta sg tid så de kan være sikre på at den nye løsningen vil fungerer som den skal.

I likhet med Strømstad i Nordea, forteller Spiten i DNB at kundene gleder seg til å slippe fra Java-grepet:

– Mange har opplevd oppdateringene av Java som trøblete. Vi tror de vil være glade for å slippe Java-oppdateringene, selv om kundesenteret vårt er blitt gode til å hjelpe med Java-problemer.

Noen må vente lenger

Kommunikasjonsdirektør Kristin Nøkleby Holth i Storebrand.
Kommunikasjonssjef Kristin Nøkleby Holth i Storebrand.Foto: Ingar Næss

På spørsmål om når Storebrand og Danske Banks nettbankkunder kan avinstallere Java for godt fra sine nettlesere, svarer begge bankene at den java-frie løsningen vil være på plass i første del av 2015. Storebrand vil imidlertid la enkelte av kundene sine, som ikke bruker nettbanken deres, få tilgang til BankID 2.0 i løpet av oktober.

Kristin Nøkleby Holth, kommunikasjonssjef i Storebrand, forklarer dette ved at selskapet bruker forskjellige leverandører for bankkunder og alle andre kunder.

Når løsningen først kommer på plass håper hun kundene vil like den:

– Selve innloggingsprosessen er den samme, slik at løsningen ikke vil føles ukjent. Samtidig slipper man alle problemene man har hatt med Java. Vi forventer en nedgang i antall supporthenvendelser rundt BankID. 

– Veldig mange har problemer med Java. Særlig får vi mange henvendelser når det er Java-oppdateringer. 

Slik fjerner du Java for godt »

– Noen kan bli skuffet

Holth bemerker samtidig at hun mistenker at noen kunder vil bli skuffet over BankID 2.0. 

– Det er nok mange som hadde håpet at de ville slippe å ha med seg kodebrikken, men det gjør man ikke med den nye versjonen av BankID.

Ingen av bankene krever at du foretar deg noe før du hopper på den nye Java-frie bankinnloggingen, men som Holth også påpeker:

– Noen få har nettleseren Internet Explorer 8, eller eldre. Disse må oppdatere til en nyere versjon eller benytte en ny versjon av en annen nettleser. Dette er for øvrig noe de uansett burde gjøre, da det er en sikkerhetsrisiko å ha en så gammel nettleser.

Storebrand har likevel forberedt seg godt, og har siden før sommeren oppfordret alle som har besøkt siden deres med Internet Explorer 8 eller eldre om å oppgradere.

Flere fordeler

Kommunikasjonsdirektør Stian Arnesen i Danske Bank.
Kommunikasjonsdirektør Stian Arnesen i Danske Bank.Foto: Danske Bank

Kommunikasjonsdirektør i Danske Bank, Stian Arnesen, oppsummerer fordelene ved BankID 2.0-nettbanken:

– Den største fordelen er selvsagt at den er Java-fri, men også at den er såkalt plattformuavhengig. Det vil si at vi kan tilby alle funsjoner vi i dag har i nettbanken vår også i vår brettbank og mobilbank.

Holth i Storebrand istemmer:

– Man får ikke Java på mobile enheter. Med BankID 2.0 blir det mulig å logge inn i nettbanken, samt signere med BankID, også på mobiltelefoner og nettbrett.

I DNB har de store forventninger til BankID 2.0:

– Jeg tror BankID 2.0 vil øke både mobil– og netthandelen. Det blir enklere å handle med kort både fra nett, nettbrett og mobil når vi ikke må utvikle ulike autentisering- og signeringsløsninger for de ulike plattformene lenger.

– BankID på mobil er likevel fortsatt vår anbefaling. Dette gir en enda bedre brukeropplevelse, for da slipper du å være avhengig av kodebrikken, minner Spiten om. 

Kanskje trenger du ikke å vente på bankene:
Slik fortsetter du å bruke nettbanken etter at Java er fjernet »

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen