Volvos undermerke Polestar viste onsdag frem Polestar 2, deres første helelektriske bil.
Volvos undermerke Polestar viste onsdag frem Polestar 2, deres første helelektriske bil. (STEFAN ISAKSSON)

Polestar 2 får 500 kilometer rekkevidde og vil koste under 400 000 kroner

Volvo-eide Polestar tar opp kampen med Tesla Model 3.

Volvo-eide Polestar varslet like etter nyttår at de ville lansere sin første rene elbil om kort tid, og i et litt uvanlig steg posisjonerte de bilen som en direkte konkurrent til Teslas Model 3 allerede ved lansering.

Onsdag ble bilen vist frem for første gang. Den har fått navnet Polestar 2, og får en startpris på 39 900 euro, altså snaut 400 000 kroner. I starten vil det imidlertid kun være toppmodellen som vil være tilgjengelig, og den har en anslått pris på 59 900 euro, altså litt under 600 000 kroner. 

Disse prisene er imidlertid basert på tyske forhold, hvor det er 19 prosent moms på elbiler. Vi har spurt Polestar om de har noen norske priser å komme med, og får oppdatere saken om vi får dem. 

78 kWh batteri 

En 11-tommers nærmest kvadratisk skjerm i midtkonsollen tar seg av de fleste interaksjoner. Skjermen vil kjøre en Android-variant. Foto: Polestar

Polestar 2 måler 4607 millimeter lang, 1478 millimeter høy og 1800 millimeter bred, med en hjulbase på 2735 millimeter. Det gjør den drøye åtte centimeter kortere og litt smalere enn en Tesla Model 3, men den er til gjengjeld litt høyere. 

Bilen får et batteri på totalt 78 kWh, altså noen få kilowattimer mer enn Teslas største Model 3-variant. Batteriet er satt sammen av totalt 27 batterimoduler, og Polestar-sjef Thomas Ingenlath sa at de har et mål om 500 kilometer WLTP-rekkevidde. 

Hvorvidt dette blir eneste batterimulighet er foreløpig litt i det blå. Polestar skriver på egen nettside at lanseringsversjonen vil leveres med «long-range battery», så det er ikke usannsynlig at den billigste varianten vil leveres med et mindre batteri. 

Tesla Model 3 i 75 kWh-utgave har til sammenlikning en WLTP-rekkevidde på 544 kilometer. Polestar 2 vil dessuten kunne hurtiglade med opptil 150 kilowatt effekt, noe mer enn de 120 kilowattene Teslas biler kan ta imot fra Supercharger-nettverket. 

Interiøret.
Interiøret er ikke helt Tesla Model 3-minimalistisk, men likevel rimelig elegant. Foto: Polestar

0-100 på under fem sekunder 

Vi fikk også vite at motoren blir på 300 kilowatt, 408 hestekrefter. Dette blir fordelt på to motorer, en på forhjulene og en på bakhjulene, med et totalt dreiemoment på 660 Nm.

Det skal gi 0-100 kilometer i timen på under fem sekunder. Også her er det nok sannsynlig at de rimeligere versjonene får en enklere motor og kun tohjulsdrift.

Polestar fremhevet også hvordan et nytt lysdesign skal gjøre det mulig å kontinuerlig kjøre med langlysene på, uten å blende møtende sjåfører. Sidespeilene er dessuten redusert med 30 prosent i volum ved at det er selve speilglasset som flyttes rundt, ikke hele speilet.

Det skal gjøre aerodynamikken bedre enn på en bil med konvensjonelle sidespeil. 

Polestar-sjef Thomas Ingenlath foran Polestar 2. Foto: Skjermdump

Mobilen er nøkkelen

Bilen vil kunne låses opp ved hjelp av telefonen din, og får en haug med bluetooth-antenner som sørger for at presisjonen i å avgjøre hvor langt unna du er er langt større enn vanlig. Det gjør at bilen ikke låser seg opp automatisk før du er rundt to meter unna. 

Innvendig er bilen helt fri for animalske produkter - i alle fall i standardversjonen.  Foto: Polestar

Startknappen sitter i selve førersetet. Når bilen merker at telefonen din er inne i bilen og at du sitter i setet, så skrur den seg på. 

Bilen får en 11-tommers berøringsskjerm i midtkonsollen – utstyrt med Android som infotainment-system. Det betyr at Google Maps, Google Assistant og hele Google Play Store vil være tilgjengelig direkte på bilens skjerm.

Dermed kan du be bilen navigere til et visst sted ved hjelp av stemmen, eventuelt be assistenten liste opp ladestasjoner i nærheten eller spille en låt fra Spotify eller andre musikktjenester. 

– Polestar 2 er den best designede elektriske bilen. Punktum, sa en offensiv Ingenlath på lanseringen. 

Polestar kaller selv Polestar 2 for en «fastback» – en sedan med én enkelt fallende linje fra taket til støtdemperen bak. Foto: Polestar

Kan reserveres i dag 

Innvendig blir bilen fri for animalske produkter. Interiøret kommer i tre og polykarbonat, og setene med en «vegansk» skinnvariant kalt Weave Tech, i tillegg til tekstilalternativer. Nappa-skinn vil imidlertid være tilgjengelig som et tilvalg.

Bilen vil komme i seks ulike farger, med og uten Performance-pakke. Bagasjekapasiteten er oppgitt til 404 liter, i tillegg til 34 liter i front. 

 Polestar 2.
Polestar 2. Foto: STEFAN ISAKSSON

I USA opererer Polestar for øvrig med en målpris for lanseringsversjonen på 63 000 dollar. Det er et par tusen dollar mer enn Tesla Model 3 i Performance-versjon, som koster 546 000 kroner i Norge.

Produksjonen starter i februar 2020 i Kina, og Norge er blant landene hvor bilen vil være tilgjengelig fra start. 

Konfigurasjonmodulen blir tilgjengelig allerede i dag, og det samme gjør muligheten til å legge inn en reservasjon. Lanseringsversjonen blir slik vi kjenner det fra andre merker den toppspesifiserte varianten til 59 900 euro. 

Polestar-sjef Thomas Ingenlath foran en skisse av Polestar-butikken som er under bygging i Øvre Slottsgate i Oslo. Foto: Skjermdump

Første butikk blir i Oslo 

Polestar har varslet at bilen vil vises frem for første gang til allmennheten på bilmessen i Genéve fra 7. - 17. mars. 

Selskapet har tidligere også meldt at de vil åpne sin første butikk/showroom, en såkalt Polestar Space, i Øvre Slottsgate i Oslo, senere i år. Det blir den første Polestar-butikken i verden. Derfra skal de utvide til totalt 60 butikker innen midten av 2020. 

Merkevarenavnet Polestar har bare eksistert i to år, og deres første bil, Polestar 1, er fortsatt ikke i produksjon. Det skal bli en relativt dyr plug-in hybrid som skal settes i produksjon mot slutten av 2019, og Polestar har kun et produksjonsmål på 500 biler i året.

Norges beste mobilabonnement

Desember 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen