Se forumets beste augustbilder
(Bilde: Rmatt)

Se forumets beste augustbilder

Disse bildene valgte vi ut fra august 2013.

Hver måned plukker vi ut et knippe bilder hentet fra forumets bildetråd som vi mener fortjener litt oppmerksomhet.

Det må legges til at det ikke er en konkurranse om å bli tatt ut. Vi ønsker så mange bilder i tråden som mulig, og om du ikke har blitt valgt ut så håper vi at du bruker artikkelen som en inspirasjon.

Les også: Kunsten å se på fotografier

Denne gang er det august som har stått for tur. Det er tydelig at sommeren ikke helt har sluppet taket, selv om vi i sommer-artikkelen avsluttet med å spå en mørk høst.

Vi har delt august-artikkelen inn i to deler; bygninger og annet. Del en kommer av at det var mange gode bilder denne måneden der bygninger er en sentral del av motivet. Andre del tar for seg et knippe av alt det andre vi har funnet i august-tråden.

Bygninger

Foto: Osmoen

Første bruker ut er et helt nytt bekjentskap. Osmoen viser oss her et dystert gatebilde. Været er grått, bygningene er slitt, det vokser gress ut av trappen og kanskje viktigst; vi ser ingen mennesker. Mangelen på mennesker gjør at vi får en litt uhyggelig følelse av hele bildet. Tankene sklir over til det post-apokalyptiske.

Ser man på komposisjonen er dette et bilde som gir øyet en hel del linjer å forholde seg til. Trappen glir over i fotgjengerfeltet, som igjen blir forlenget av fortauet som går oppover i bildet. Det er ikke de eneste linjene i bildet. Ser man etter får man forlengelser av stolpene nederst i trappen, samt horisontale linjer på veien nederst. Disse linjene gjør at bildet blir interessant og behagelig å se på.

 

Foto: HelenaN

Vi flytter oss fra et nytt bekjentskap til en som ofte er med i disse artiklene. Her har HelenaN levert et bilde som på mange måter er en strak motsetning til det over. Bildet viser en bygning som reflekteres i et vannspeil. Foran bygget går det to mennesker, og vi ser en sykkel også. Det som trekker oss til dette bildet er enkelheten og geometrien.

Bildets tredeling (bygningen, bakken og vannspeilet), samt menneskene gjør dette til et interessant bilde. Og der mangelen på mennesker gjorde Osmoens bilde, er det plasseringen av mennesker som gjør det i dette bilde. Personen på høyre side virker som han går hjem, mens personen på venstre side går til noe. Det skaper en dynamikk som er med på å gjøre bildet til noe mer enn bare en studie av en bygning.

 

Foto: HelenaN

I samme serie som det over falt vi for dette bildet, også dette tatt av HelenaN. Det er igjen geometrier og gjentagelser som gjør at vi faller for hennes bilder. Men hva er det som gjør at akkurat dette skiller seg ut? For det første så er det et bilde av noe man ikke tenker på som pent, nemlig en byggeplass. Dette er derimot gjort estetisk for øyet. Den grønne duken skaper bakteppet, og trappen er scenen.

På scenen finner vi to bygningsarbeidere. Disse to danser seg oppover, og er med på å skape en forestilling vi gjerne vil se. Det eneste som ødelegger litt er den grønne bjelken nederst i bildet, men siden det smelter såpass godt inn med bakgrunnen er det noe vi kan leve med.

 

Foto: MrSanders

Sorthvitt er et godt grep for å skape dystre, og stemningsfulle bilder, noe MrSanders viser godt med sitt bilde. Interessant nok er linjen midt i bildet det mest spennende. Linjen sørger for å holde blikket fast fokusert på bildet, og vi leter etter ting rundt den. Refleksjonene gjør seg gjeldende også i dette bildet. Ser du nøye etter så ser du at refleksjonen av vinduet blir en forlengelse av korset øverst i bildet og du får en gjentagelse.

Gjentagelser, som i eventyr, gjør at vi ser mønstre og blir mer interessert i bildet. Det vi er litt usikre på er himmelen. Er den lagt til senere? Den ser litt for photoshopet ut til at vi syns den passer så godt inn i bildet. Det gjør uansett ikke så mye, for bildet i seg selv er et godt og dramatisk bilde.

Foto: ironman666

Det er kanskje ikke en vegg, men det er tydeligvis inni en bygning. Ironman666 satser også på det dystre uttrykket og det med godt hell. Vi er ikke helt sikre på hva vi ser. Det eneste som er sikkert er at det er i en gang, og at vi ser noen gå. Men hva er det vi ser gå? Det er et sentralt spørsmål i bildet; et spørsmål som også er sentralt i nærlesingen av bildets tekst.

For prøver man å se nærmere på dette kan man tolke figuren som en søken etter en vei ut. Det er en tolkning som også kan passe med konteksten bildet setter. En mørk stemning, men med lys som man ønsker å gå mot.

Skikkelsen minner oss også om det gamle Italia. Dogene i Venezia, eller fyrstene i Firenze, som alle hadde lønnganger for å gjøre forretninger vekk fra dagens lys. En tanke man kanskje kan plassere i dagens moderne samfunn, der avtaler blir gjort uten at offentligheten får innsyn. Alt i alt et godt bilde som virkelig setter igang tankene.

Gå videre til neste side for å finne andre blinkskudd tatt av forumbrukerne >>>

Selv om vi har brukt en hel side på bygninger som tema, var det selvfølgelig masse annet som også var representert i bildetråden for august. På denne siden presenterer vi et knippe av alt det andre vi mener fortjener oppmerksomhet.

Annet

Foto: KristianJV

Det er ikke så ofte vi har motorsport representert i disse artiklene. Motorsport er faktisk så lite representert at jeg tror KristianJV er første bruker ut med et slikt bilde. Fotografen har med dette bildet fanget motorsporten fra sin beste side. Spenning, hurtighet og dynamikk.

For å begynne med hurtigheten så er det selve panoreringen som skaper dette elementet. Vi formelig føler at dette går fort fordi fotografen har truffet helt perfekt på panoreringen. Syklisten er skarp, men det rundt flytter seg. I tillegg er syklisten så langt på høyre side at han nesten er ute av bildet. Så fort går det, at syklisten nesten er ute av bildet før vi har fått sett på det ordentlig. Spenningen er et produkt av hurtigheten. Vi føler en spenning som blir skapt av hurtighetsfølelsen. Dynamikken henger sammen med de to foregående temaene, og skaper et bilde vi vil se på.

Selve føreren av sykkelen blir et viktig element i bildet. Vanligvis liker vi å se ansikter, men her blir det helt riktig med kun en hjelm. Det forsterker spenningsmomentet i bildet. I tillegg så ser vi ikke hele føreren eller sykkelen, men kun en liten del. Dette bidrar til å skape en helhet som gjør bildet interessant.

Foto: Awesnes

Noen ganger behøver det ikke skje så mye i et landskap for at det skal være spennende. Det behøver heller ikke være monumentale fjell, eller bølger som på grunn av lang lukkertid ser ut som vanntåke. Awesnes viser oss her et godt eksempel på et landskap som går litt utenfor normen.

Bildet domineres av vei, og himmel. Mellom veien og himmelen har Awesnes plassert gress, trær og litt vann. Måten trærne står opp nesten midt i bildet skaper en form for gjerde. Gjerdet, eller trærne om du vil, forlenger blikket opp til himmelen. Samtidig får man en fordeling av trærne som er behagelig å se på. To mindre trær på kanten gjør at vi får en kurve midt i bildet. Denne kurven bidrar til at skillet mellom forgrunn og bakgrunn ikke blir så brutal.

Det vi syns er litt synd er at symmetrien blir ødelagt i at fotografen har stått skrått mot veien da bildet ble tatt. Ved å ha alle linjene symmetrisk ville bildet blitt enda mer tiltalende.

Foto: Rmatt

Ofte, når man ser bilder av hester, er de av den stående typen. Den typen bilder går det gjerne tolv på dusinet av, og vi har sett det så mange ganger før. Her har derimot Rmatt tatt sin egen lille vri. Ved å senke seg ned på bakkenivå, og ta bilde av hestene i en uvant positur skaper brukeren et uvanlig og artig bilde.

Det som er mest framtredende er den fremste hesten. Dyret ligger på bakken, og er i stor grad det som gjør bildet. Med noe som kan minne om et smil slapper den av på bakken.

Foto: Tomsi42

Et problem med tekst i bilder er at teksten fort kan bli det dominerende. Heldigvis har ikke Tomsi42 gått i denne fellen. Her har fotografen konvertert bildet til sorthvitt. Et godt grep, siden det røffe utseende ikke fremhever teksten. Det blir heller et ekstra krydder som er med på å heve bildet.

Kombinasjonen sorthvitt og tekst skaper ett element, men ser vi etter finner vi også andre interessante detaljer. Vi legger spesielt merke til skyggene. De følger hverandre, som om de var trukket opp med en linjal. Fotografens skygge er også med på å skape en følelse av at vi faktisk tar bildet selv. Vi blir plassert i fotografens sted, og blir på mange måter en aktiv del av bildet.

Det vi derimot ikke er like fornøyd med er skyggeområdet øverst i venstre hjørnet. Det blir tungt og tomt på den gang, og fungerer ikke helt mot det litt rotete gatebildet i det andre hjørnet.

 

Foto: bluejayphoto

August-artikkelen ble innledet med en nykommer, og da passer det veldig godt å avslutte med en annen nykommer. Bluejayphoto stiller her med et herlig portrett av ei jente. Det som får vår oppmerksomhet i dette bildet er blikket, og intimiteten. Vi føler vitterlig at vi har trådd inn i noe privat, og lurer litt på hva personen på bildet ser på.

Komposisjonsmessig er dette et klassisk portrett. Her er hodet kuttet rett før hårfestet i pannen, noe som ofte kan bidra til et litt underlig utseende på bildet. I dette tilfellet er det derimot langt fra underlig. Komposisjonen gjør at vi ikke får luft over hodet, og at håret blir en naturlig ramme for ansiktet. Denne rammen er rett og slett med på å forsterke bildets intimitet.

Det naturlige lyset bidrar til en sårhet og nærhet som gir hele portrettet en dus følelse. Som vi startet teksten om dette bildet; vi føler vi har trådd inn i noe privat.

Tynn dybdeskarphet har gjort at fotografen har fått fokus på det som er viktig i ansiktet: Øynene. Vi føler vitterlig at vi stirrer inn i ansiktet.  Den tynne dybdeskarpheten bidrar også med et annet viktig virkemiddel; bakgrunnen blir uskarp og forstyrrer ikke hovedmotivet.

Med dette marker vi inngangen på høsten. Neste artikkel vil hente bilder fra september-tråden. Om du vil se alle bildene fra august kan gjør det i denne forumtråden

Les alle artiklene om leserbilder her!

Bilder du jobber med i oktober kan du legge inn her, dersom du vil bidra med bilder som kan bli blant de utvalgte.

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen