Slik ser GL-10 ut. (Bilde: NASA)

Se el-flyet ta av vertikalt

NASA nådde omsider målet sitt.

Som de fleste av oss er klar over, pleier fly å ta av mer eller mindre «tradisjonelt». Det vil si, ved hjelp av stor fart og en lang, lang rullebane. NASA har imidlertid nettopp klart nok en bragd: de har maktet å få et fly til å ta av vertikalt.

Ikke imponert? Vel, dette er et elektrisk fly!

10 propeller

NASAs nye luftbårne vidunder har fått navnet GL-10, og kan altså ta av vertikalt. Ikke overraskende er propeller hemmeligheten bak denne bragden, akkurat som i det mer kjente Bell Boeing V-22 Osprey-flyet, som også kan ta av vertikalt. Forskjellen på disse to er imidlertid at mens Boeings militærfly er drevet av fossilt drivstoff, blir løftet fra propellene i NASAs GL-10 utelukkende til gjennom elektriske motorer.

Bell Boeing V-22 Osprey har 2 enorme propeller, som til gjengjeld er drevet av tradisjonelt flydrivstoff.
Bell Boeing V-22 Osprey har 2 enorme propeller, som til gjengjeld er drevet av tradisjonelt flydrivstoff.

Grunnen til at man frem til nå ikke har fått til dette, er at løftet produsert av en «vanlig» motor med fossilt drivstoff er enormt sammenlignet med det du får fra en elektrisk motor. Det er også grunnen til at GL-10 trenger 10 propeller, i motsetning til V-22 Osprey, som kun trenger 2. 

Dette er uansett nok et tegn på at elektrisk drivkraft er i vinden, og selv om GL-10 kanskje ikke er like imponerende som en Tesla, så vinner det på kallenavnfronten.

NASA kaller det nemlig bare «Greased Lightning»!

NASAs nye vidunder er ikke det eneste el-flyet:
Airbus E-Fan er som en flygende Tesla! »

(Kilde: Engadget)

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen