Se brukernes beste septemberbilder

Mange gode bilder fra måneden som gikk.

Høstjevndøgn har kommet og forsvunnet i historien i løpet av måneden som gikk, så hva passer vel bedre enn å begynne med en solnedgang?

Dette er det tydeligvis mange som har tenkt, for bilder av solnedganger var ikke akkurat mangelvare i månedstråden denne gang, men kun et fåtall av dem var noe annet enn "bare enda et solnedgangsbilde". Eivind84 har imidlertid gjort en svært god jobb med bildet nedenfor, og har klart å gjøre det både vakkert og interessant. Veldig ofte knipser folk bare et bilde av solnedgangen mens de opplever den, og glemmer at det er hele settingen, omstendighetene og følelsen der og da som gjør opplevelsen vakker. Vi mennesker er visuelle vesener, så det er ikke rart at vi glemmer alt det andre i slike situasjoner, men når man da skal videreformidle opplevelsen kun ved hjelp av et visuelt medium, dør det hele. Hvis man da ikke gjør som Eivind84 her har gjort, og tilfører bildet andre visuelle elementer som fullfører historien, stiller spørsmål, eller på andre måter tilpasser budskapet til mediet det formidles i.

Foto: Eivind84
Foto: Eivind84

Bildet Eivind84 viser er selvsagt vakkert, men det er ikke det som er bhovedpoenget med det - i alle fall ikke alene. Fokuspunktet i bildet er ikke vakkerheten i seg selv, men mannen i silhuett og hvem han er, hvordan han fremstår, hva han gjør der, hva forhistorien han er, hva han tenker, og så videre - det kan være en million ulike ting, men det er spørsmålet som er det sentrale.

Slik er det ikke med neste solnedgangsbilde, av KSunhill. Det er ikke mindre vakkert enn bildet ovenfor - snarere tvert imot - men det har et annet poeng. Der det første bildet stiller spørsmål, arter KSunhills bilde seg mer som en slags visuell meditasjon, eller et fotografisk haiku, om man vil. Bildet inspirerer til tanker - og ikke minst andre tanker - på en helt annen måte. Bildet har mindre drama, og mer ro. Dette bildet er noe så sjeldent som et vakkert øyeblikk som er udødeliggjort i et fotografi. Uttrykket brukes ofte, men sjelden fortjent, og enda sjeldnere så fortjent som nå.

Foto: KSunhill
Foto: KSunhill

KSunhill er etter hvert en gjenganger i disse artiklene, og vi tar denne gangen med også et annet landskapsbilde fra samme mann, hovedsaklig for å vise spennvidden til både fotograf og sjanger. Bildet nedenfor er helt annerledes enn bildet ovenfor, og formidler en ganske annen stemning. Selv om landskapet er dramatisk kan man argumentere med at også dette bildet formidler en slags ro - men det er en annen form for ro enn forrige bilde. Roen i dette bildet er mer uforanderlighet, eller permanenthet om man vil. Fjellene endrer seg lite over lang tid, slik vi opplever tid, selv om vær og vind kan endre seg mye or fort. Dermed er dette et bilde med stemingskontraster, og det er det som gjør at det blir spennende.

Foto: KSunhill
Foto: KSunhill

Vi holder oss til landskap, og stemning finnes også i neste bilde, men en helt annen type. Her er det mystikken som regjerer. Ikke at bildet i seg selv er direkte mystisk, men hav og fremmede kyster har alltid vært noe mennesker er fascinert av. Slik er det ofte også visuelt, og tech8 har her levert et bilde vi kan drømme oss bort i. Som en øvelse vil vi forresten oppfordre til å se bildet i full størrelse (klikk på det) og holde fingeren over masten i bildet. Ser du hvordan bildet bare dør i forhold til hvor godt det fungerer visuelt med masten?

Foto: tech8
Foto: tech8

Også picatta har med neste bilde valgt å først og fremst formidle en stemning ved hjelp av tåke og dis. I forrige bilde hjalp disen til å formidle dybde og avstand inn i bildet, men her er det omvendt. Her forsvinner bakgrunnsdetaljene og man sitter igjen med ett enkelt "lag" av detaljer, som utgjør en helt annen form for grafisk element hvor formen dermed blir alfa og omega. Her er forgrunnen nærmest i silhuett, og det som gjør bildet er dens nesten bonsailignende estetikk.

Foto: picatta
Foto: picatta

Oleovold har tatt et annet bilde som vi valgte ut, og som stiller mange spørsmål. Dette bildet av en slitt og gammel stol posisjonert ut mot sjøen er en slags portrett av en person som ikke lenger er der. Det er et portrett av et hull, en mangel, noe som savnes, og forteller noe om noen som ikke lenger eksisterer. Dette er selvsagt bare en mulig tolkning, men nettopp fordi tolkningsmulighetene er så mange og bildet dermed krever noe av seeren, er bildet interessant.

Foto: oleovold
Foto: oleovold

Se flere bilder på neste side!

Norges beste mobilabonnement

Mai 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Chili Large 10 GB


Jeg er superbruker:

Chili X-Large 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen