Se brukernes beste marsbilder

Hvilke bilder har vi valgt ut fra marsgjennomgangen?

Skjebnen flirer godt av oss for tiden. Undertegnede gikk høyt ut før påske med løfte om å prøve å ha denne månedsartikkelen ferdig før påskeferien startet. Vel, grafikkortgudene ville det annerledes og de har tilbragt hele påsken med å riste godt og grundig i alt som heter vifter og kulelagre i min kjære PC.

Nå er jeg imidlertid tilbake på jobb, og har kastet meg over artikkelen med liv og lyst, så uten videre ventetid, her er gjennomgangen av de utvalgte marsbildene:

Foto: RasmusKRiis
Foto: RasmusKRiis

Vi begynner som vanlig med portretter og andre bilder av mennesker. Først ute er RasmusKRiis som etter hvert må bli ganske vant med å plukket ut her. Synd om så skulle skje, men godt forståelig, siden han har et gjennomgående godt blikk for komposisjon. Her har han brutt det meste av regler, men likevel fått det til å funke. Modellen er midtstilt, noe som ofte signaliserer ro eller uforanderlighet. Sammen med en bakrunn hvor det foregår så mye som her, i lys, skygger og farger, vil det bidra til å legge historiefokus på modellen. Dette understrekes videre av at modellen er skarp mens bakgrunnen ikke er det. Rosemalte bukseseler er ikke akkurat kjent som evig på moten, så bildets tema kan dermed synes å heller være subjektivt. Kanskje budskapet er tradisjoners evne til å bestå i en kaotisk hverdag? Eller er det ganske enkelt "mennesket i sentrum" som er poenget? Det er opp til hver enkelt leser, selvsagt, men det som er klart at man ikke skal tenke veldig mye på dette bildet før spørsmål og muligheter melder seg.

Foto: olelovold
Foto: olelovold

På mange måter er oleovolds bilde et mer klassisk portrett, men samtidig er det ting ved det som ikke lar det gli helt inn i den kategorien. Ikke bare ser man kantene på bakgrunnen - en strykverdig "feil" på enkelte mer tradisjonelle fotoskoler, men her helt tydelig gjort med hensikt - men modellens klær er også fulle av detaljer, og hun skjuler deler av ansiktet sitt. Alt dette er ting som skaper spenning. Man gjenkjenner den tradisjonelle tendensen, men stoppes før man kommer dit av alle disse tingene som "ikke stemmer". Resultatet er et mer spennende og dynamisk bilde, som man lettere stopper opp ved og lar seg fascinere av enn andre portretter som føyer seg mer glatt inn i den tradisjonelle skolen.

Foto: olelovold
Foto: olelovold

Vi har mer fra oleovold, for dette med portretter er noe han helt tydelig får til. I neste portrett har han heller ikke fulgt reglene, men har tatt bildet bratt på skrå ovenfra. Punktet blikket dras mot er modellens (vakre) øyne, og det skyldes ikke bare at nesten alt annet i bildet er ute av fokus, men også at øynene og leppene er de mest intense fargepunktene i hele bildet - samt at de sitter i det lyseste feltet. I så måte konkurrerer hånden litt om oppmerksomheten, men ikke mye. Den taper den konkurransen, for å si det forsiktig. Et bilde som dette nyter godt av at det negative rommet sitter som det skal, men her synes vi at det er noe som skurrer. Det negative rommet er en smule ute av balanse, kan det virke som, og vi undres på om ikke en forsiktig beskjæring av bildet, enten i venstre eller høyre kant i tillegg til toppen, kunne gjort susen.

Foto: olelovold
Foto: olelovold

Neste bilde er fra samme mann, og at vi presenterer tre bilder på rappen fra samme person sier litt om hvor bra dette er. Bilde nummer tre er derimot ikke et portrett som sådan. Langt derifra. Situasjonen i bildet er absurd og ekstremt urealistisk, men likevel gjenkjennelig for alle som har lest Donald. Bildet er veldig symmetrisk, men ikke helt, takket være trærne i bakgrunnen i tillegg til selve modellen. Denne usymmetrien er det som redder bildet. Perfekt symmetri er i mange situasjoner visuelt dødt, og lite spennende. Spenning oppstår ved at symmetri eller mønstre brytes, enten det nå er snakk om visuelle mønstre eller tankemønstre.

Foto: egilh
Foto: egilh

I neste bilde - av egilh denne gangen - gjør fotografen nettopp dette, både visuelt og i tankesett. Vi er vant til å se hele ansikter, hele glass og hele hender, men i dette bildet er motivet dyttet så langt ut i kanten at deler av ansikt og glass/hånd kuttes av den. Dermed skapes en spenning som leder blikk og tanker ut av bildet og ut i fantasiland, godt hjulpet av farger og kontrast, og ikke minst et spesielt ansiktsuttrykk.

Foto: Fotofashion
Foto: Fotofashion

Fotofashion pusher grensene fot fotografi for å skape miljøene sine, og nettopp det er det miljøet er i dette bildet: Skapt. Det er rendret i en datamaskin, og kun selve modellen er fotografert som sådan. Effekten er at det hele får et futuristisk og polert preg, som hjelper til med å dirigere blikket mot modellen, og som setter henne i kontrast mot miljøet hun befinner seg i, rent visuelt.

Foto: olegunnaro
Foto: olegunnaro
Foto: olegunnaro
Foto: olegunnaro

Olegunnaro har fotografert en gateparade med mye action og glede. Teknisk bærer bildet preg av at det er tatt midt på svarte natta, men det er uvesentlig i denne sammengengen, så vi ser glatt bort fra det. Det som er viktigere er at bildet er tatt i helt riktig øyeblikk. Danserens kropp og ansiktsuttrykk sitter som et skudd, og oppsummerer hele situasjonen på herlig vis. Det skarpe lyset like foran ansiktet hans ødelegger imidlertid litt, og atter en gang er vi ikke helt sikre på utsnittet. Et motiv i bevegelse som dette må ha litt plass foran seg, men i dette bildet synes vi det kanskje er litt mye, samtidig som den hvite veistripen nede til høyre distraherer blikket litt. Vi har laget et alternativt utsnitt av bildet, som du ser til høyre. Dette er imidlertid bare et forslag - ikke en fasit - og det må presiseres. Utsnittet vårt er tenkt å legge mer oppmerksomhet på personen som er bildets hovedmotiv, og mindre på distraherende detaljer i bakgrunnen, helst uten at det går ut over miljø og omgivelsenes betydning.

Foto: H_treider
Foto: H_treider

H_treiders bilde er langt mindre festlig, ja faktisk nesten dystert. Glem alt du har hørt om å "gå inn i lyset", og en mørk og skyggelagt undergang er likevel i beste fall dyster - i verste fall rett ut deprimerende. Likevel, det er vanskelig å unnslippe lysets betydning i dette bildet. Det lyse feltet er nesten helt utbrent, og dermed omtrent det eneste detaljløse området i bildet. Selv i de mørkeste skyggene her finnes det detaljer, og det er mye av dem. Til sammen gir det bildet en litt skitten eller grov karakter, noe som passer godt sammen med motivet. Vi kan formelig lukte det slike underganger ofte lukter av (ahem) når vi ser på bildet.

Foto: H_treider
Foto: H_treider

H_treiders neste bilde kan nesten sies å være som det forrige, men med motsatt fortegn. Skikkelsen er uidentifiserbar i begge bildene, og dermed redusert til et rent grafisk element, samtidig som det i dette bildet nesten er manko på detaljer der det var masse detaljer i det første. Dette bildet er også i hovedsak lyst, såkalt "high key", der forrige var i hovedsak mørkt både i tone og budskap. Begge bildene stiller imidlertid flere spørsmål enn de besvarer.

Foto: rmatt
Foto: rmatt

Det samme gjør rmatts bilde, som på mange vis ligner H_treiders siste. Rent grafisk har de mye til felles, men den nesten jevne gråtonen med alle detaljene i rmatts bilde gir det en ganske annen stemning. Roen fra H_treiders bilde er borte, og er erstattet av en slags spent pause, som om noe holder puset en øyeblikk. Vi venter at noe skal skje hvert øyeblikk, samtidig som vi undrer på hva som nettopp HAR skjedd.

Kommentarer (13)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen