Se brukernes beste junibilder
(Bilde: Solaar, ikke for gjenbruk)

Se brukernes beste junibilder

Hvilke bilder har vi valgt ut fra junigjennomgangen?

Sommeren er i full blomst, og måneden med årets lengste dag har kommet og gått. Hvordan har brukerne utnyttet lyset i juni?

Vi begynner med ett av de råeste bildene vi har sett på lange tider. Solaar bidrar nemlig med et bilde av høy klasse - av en sau!

Foto: Solaar, ikke for gjenbruk

Sauer må vel være noe av det mer sedate som finnes av byttedyr, men her er sauen fremstilt rett på, på en ganske konfronterende måte - som om den var det rovdyret den ikke er. Dette dyreportrettet er noe av det bedre vi har sett av typen, nettopp fordi det så godt viser fotografiet evne til å fremstille et motiv slik fotografen ønsker det skal fremstilles, og ikke slik "virkeligheten" vil ha det. Denne sauen, slik den vises her, ser ut som om den med letthet kunne landet en rolle i Sopranos.

Foto: mariusmh, ikke for gjenbruk

Mariusmh har fanget et øyeblikk som vi synes oppsummerer barns væremåte helt nydelig. Mange barneportretter er oppstilte og overstriglet, men dette fremstiller småtten mer som barn faktisk ER; spontane, tidvis uten hemninger, og lite interessert i hvordan de ser ut. Her måtte noe prøves, og da prøver man det, så enkelt kan livet være. Øyeblikket er godt fanget, men vi skulle ønske oss bittelitt mer luft over hodet på gutten.

Foto: odargofot, ikke for gjenbruk

Odargofot har også fanget et artig øyeblikk, denne gangen av en voksen man, men kanskje vi ser barnet i motivet titte frem her også. Barn i alle aldre later til å like modelltog, og situasjonen formelig BER om å bli fotografert. Selv om øyeblikket er til stede, kunne vi tenke oss å se hva fotografen kunne fått til med litt mer arbeid med motivet og situasjonen. Det er ikke sikkert det hadde vært noe mer å hente her, men samtidig er det meget mulig noe slikt ville gitt uttelling i form av en litt renere bakgrunn og mindre forstyrrende elementer rundt hovedmotivet.

Foto: H_Treider, ikke for gjenbruk

H_Treider har vært en tur på operataket, og der har han begått dette bildet. her følges alle kunstens regler som vi har nevnt i denne spalten før: Etabler et mønsker, og bryt det. Her er det en masse rette linjer, kanter, vinkler og hjørner praktisk talt over alt, bortsett fra det som er hovedmotivet, nemlig personene på vei nedover rampen. De skiller seg dermed kraftig ut visuelt - godt hjulpet også av at de skiller seg ut også fargemessig - og dermed er det ingen tvil og hvor seerens oppmerksomhet skal.

Foto: awesnes, ikke for gjenbruk

Når et enkeltbilde kanskje ikke helt fungerer etter hensikten kan det hende en bildeserie med blant annet det aktuelle bildet vil fungere bedre, og dette er noe awesnes har fått med seg og utnyttet i bildeserien over. Bildene er helt greie hver for seg, men vi har sett det så mange ganger før at de mangler det lille ekstra som skiller dem ut fra mengden. Og nettopp det tiløfører han ved å sette seks bilder sammen i serie på denne måten og på den måten fortelle en liten historie om disse sjarmerenede men smått klumsete fuglene.

Foto: lama, ikke for gjenbruk

Veldig mye i fotografi dreier seg om å dirigere blikket til den som ser på bildene dit man vil ha det, og på den måten meddele det man ønsker. Dette gjør lama på en fin måte i bildet over. Blikket går umiddelbart til skikkelsen som er på vei ut av portalen, og spørsmålene melder sge med èn gang. Hvem er han, hva skal han, og hvorfor har han det øyensynlig så travelt? Han ser ut til å gå med en eller annen form for refleksvest med skrift på, men hva? Er han politi, eller en eller annen form for vekter? I så fall, hva slags sted er det bildet er tatt på, hvor han passer på? Og så videre. Merk også hvor mye mindre interessant bildet hadde vært dersom skikkelsen ikke hadde vært der. Da hadde ingen av disse spørsmålene meldt seg, og bildet hadde vært visuelt dødt og uten spenning.

Foto: Hocki, ikke for gjenbruk

Spenning har Hockis bilde i spader, og det med temmelig enkle virkemidler. En midtstilt skikkelse i tåke, og en enkel lyskilde bak skikkelsen. I forgrunnen skimter vi noen busker, og bak dem det som kan være gress eller vann eller en annen ujevn overflate. Mest av alt minner det hele om skrekkfilm-plakater fra åttitallet, og de var jo som kjent ikke helt uten spenning.

Den midtstilte skikkelsen her gir den en slags tidløshet, og lyskilden (det helt klart lyseste punktet i bildet) er nært nok til at blikket vårt blir hvilende et sted mellom skikkelesn og lyspunktet, eventuelt veksle mellom dem. Et svært stemningsfullt bilde, men som mangler litt lett finpuss til slutt: Det lille lyse feltet i øvre billedkant irriterer noe, og de små mørke feltene i horisonten på høyre side forstyrrer også litt og konkurrerer litt med skikkelsen om seerens oppmerksomhet. Likevel, et svært godt bilde åkkesom!

Alt som ikke bidrar til å løfte et bilde, tar noe fra det, sier Morten krogvold, og vi er mye enig med ham i det her i Akam-redaksjonen. Fotografi handler om å destillere ned et motiv eller en situasjon til det helt essensielle, slik at alt som er igjen bidrar til det inntrykket man vil at seeren skal sitte igjen med. Den kjente fotografen Bill Brandt kalte sine egne fotografier for "visuelle haiku", og det er nok ikke noen dum beskrivelse å ha i tankene når man fotograferer.

Foto: TGB, ikke for gjenbruk

Nettopp det later TGB å ha hatt da han fotograferte bildet ovenfor. Her er alt destillert ned til det nødvendige, men heller ikke lenger. En enkelt blomst, en gravstein eller annet minnesmerke, og regndråper. Mer trengs ikke for å fortelle historien.

Foto: tomsi42, ikke for gjenbruk

Absurde situasjoner kan ofte være morsomme og gi gode bilder, men man får dem ikke gratis. Man må ha øynene med seg, og tankene likeså, og når man finner motivet må man jobbe med det for å utn ytte det best mulig. Det er ingen overraskelse at tomsi42 gjør dette. Han har tidligere vist at han har et godt øye for slikt, noe dette bildet av sko på en grill understreker. Hvor mange av oss har ikke hatt følelsen av at grillmaten egentlig består av nettopp gamle sko?

Foto: Solaar, ikke for gjenbruk

Solaar står for dette stemningsbildet av et kystlanskap. Det ser nesten overdrevet ut i fargene, men vi som har bodd langs kysten hele livet (ja ikke ennå da, selvsagt...) vet at det kommer dager der virkeligheten faktisk ser slik ut. Likevel er det ikke sikkert det blir gode bilder av det, så her har Solaar atter en gang gjort en god jobb. Bildet er tatt i akkurat rette øyeblikk, for hadde vi ikke kunnet skimte landskapet på høyresiden hadde bildets balanse vært en helt annet, og ikke på langt nær så god.

Foto: k-h-s, ikke for gjenbruk

Flere av våre kjære lesere hadde vært på flyshow i måneden som gikk, og det var riktig mange blinkskudd derfra. Her trekker vi frem tre stykker som var spesielt gode, men kanskje et ørlite hår unna perfekte. To av dem er fra ikke ukjente k-h-s, og bildet ovenfor er ett av disse. Her er den grafiske balansen mellom de tre flyene og røyken bak dem så godt som perfekt, og tonalitet og stemning i skyene sitter som et skudd. Dette hadde vært en innertier av et bilde yhadde det ikke vært for det lille flyet i bakgrunnen, like foran snuten på det øverste av trekløveret. Det distraherer blikket noe enormt og forstyrrer et ellers fantastisk bilde. Man kan ikke gripe sin Photoshop og fjerne det dersom bildet skal brukes redaksjonelt, men dersom det er mer kunstneriske formål man har met et fotografi, er dette absolutt ikke noe etisk problem.

Foto: k-h-s, ikke for gjenbruk

Også dette bildet fra k-h-s er det klasse over, selv om vi ikke synes det er helt på høyde med det forrige. Komposisjonen er likevel god, og eksponering og tonalitet likeså. Vi synes også at luften på venstre side av bildet fungerer, men skulle helst sett at toppen av røykbuene ikke ble kuttet. Likevel, fordi resten av bildet er så sterkt som det er, er ikke kuttingen av røyken noe avgjørende problem.

Foto: tomsi42, ikke for gjenbruk

Tomsi har fotografert de samme flyene, og bidrar her med et glimrende eksempel på god bruk av bildeflate og format. Røykstripene kommer inn i bildet nede i høyre hjørne og leder derfra blikket i riktig retning, dvs mot flyene som henger helt i toppen av bildet med likevel langt nok nedenfor kanten til at spenningen opprettholdes og blikket ikke forsvinner ut av bildet. Denne komposisjonen, i høydeformat og med nesten hele bildeflaten under hovedmotivet understreker flyenes høyde, og røykstripene forsterker denne effekten ytterligere. Dette er etter vår mening et av de beste skuddene vi har sett fra tomsi42, og han er ikke akkurat tapt bak et kamera til vanlig.

Disse, og flere av de andre bildene fra flyshowet, illustrerer fint hvordan erfaring, et godt blikk og ikke minst arbeid med motivet kan ved hjelp av komposisjon gi et godt bilde av nær sagt hva som helst. Man skulle kanskje ikke tro at en gruppe fly på en bakgrunn av skyer kunne bli spennende bilder rent fotografisk, men det har vi fått en flott demonstrsjon på her at ikke er tilfelle.

Foto: k-h-s, ikke for gjenbruk

Vi tar med enda ett bilde fra k-h-s. Ikke av fly denne gangen, men av en mur med piggtråd. Vi nevnte tidligere hvordan et bilde kunne dø av mangel på en skikkelse, men her er det nettopp det som skaper spenningen i bildet, sammen med piggtråden som henger og dingler. Spørsmålet som melder seg blir heller om hvem som har vært her, enn hvem som er her nå. Hva skjedde her? Hvorfor henger piggtråden slik? er det fordi noen har klatret over den, og i så fall, hvilken vei? Den mørke eksponeringen av muren er akkurat passelig til å gjøre bildet mørkt, dystert og nesten truende, samtidig som vi klart ser steinblokkene som muren består av, noe som ytterligere signaliserer at muren er av den seriøse og solide sorten. Et knallskudd av et bilde som bruker mangelen av blikkfang som hovedmotiv, og det er ikke enkelt å få til å fungere så godt som her.

Dette var alt for denne gang! Vil du se alle bildene fra juni kan du gjøre det i denne forumtråden og dersom du har flere bilder du ønsker tilbakemelding på, kan du benytte deg av vår bildekritikk.

Bilder fra juli kan du legge inn her dersom du vil bidra med bilder som kan bli blant de utvalgte neste gang.

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen