(Bilde: Solaar, ikke for gjenbruk)

Se brukernes beste junibilder

Hvilke bilder har vi valgt ut fra junigjennomgangen?

Sommeren er i full blomst, og måneden med årets lengste dag har kommet og gått. Hvordan har brukerne utnyttet lyset i juni?

Vi begynner med ett av de råeste bildene vi har sett på lange tider. Solaar bidrar nemlig med et bilde av høy klasse - av en sau!

Foto: Solaar, ikke for gjenbruk

Sauer må vel være noe av det mer sedate som finnes av byttedyr, men her er sauen fremstilt rett på, på en ganske konfronterende måte - som om den var det rovdyret den ikke er. Dette dyreportrettet er noe av det bedre vi har sett av typen, nettopp fordi det så godt viser fotografiet evne til å fremstille et motiv slik fotografen ønsker det skal fremstilles, og ikke slik "virkeligheten" vil ha det. Denne sauen, slik den vises her, ser ut som om den med letthet kunne landet en rolle i Sopranos.

Foto: mariusmh, ikke for gjenbruk

Mariusmh har fanget et øyeblikk som vi synes oppsummerer barns væremåte helt nydelig. Mange barneportretter er oppstilte og overstriglet, men dette fremstiller småtten mer som barn faktisk ER; spontane, tidvis uten hemninger, og lite interessert i hvordan de ser ut. Her måtte noe prøves, og da prøver man det, så enkelt kan livet være. Øyeblikket er godt fanget, men vi skulle ønske oss bittelitt mer luft over hodet på gutten.

Foto: odargofot, ikke for gjenbruk

Odargofot har også fanget et artig øyeblikk, denne gangen av en voksen man, men kanskje vi ser barnet i motivet titte frem her også. Barn i alle aldre later til å like modelltog, og situasjonen formelig BER om å bli fotografert. Selv om øyeblikket er til stede, kunne vi tenke oss å se hva fotografen kunne fått til med litt mer arbeid med motivet og situasjonen. Det er ikke sikkert det hadde vært noe mer å hente her, men samtidig er det meget mulig noe slikt ville gitt uttelling i form av en litt renere bakgrunn og mindre forstyrrende elementer rundt hovedmotivet.

Foto: H_Treider, ikke for gjenbruk

H_Treider har vært en tur på operataket, og der har han begått dette bildet. her følges alle kunstens regler som vi har nevnt i denne spalten før: Etabler et mønsker, og bryt det. Her er det en masse rette linjer, kanter, vinkler og hjørner praktisk talt over alt, bortsett fra det som er hovedmotivet, nemlig personene på vei nedover rampen. De skiller seg dermed kraftig ut visuelt - godt hjulpet også av at de skiller seg ut også fargemessig - og dermed er det ingen tvil og hvor seerens oppmerksomhet skal.

Foto: awesnes, ikke for gjenbruk

Når et enkeltbilde kanskje ikke helt fungerer etter hensikten kan det hende en bildeserie med blant annet det aktuelle bildet vil fungere bedre, og dette er noe awesnes har fått med seg og utnyttet i bildeserien over. Bildene er helt greie hver for seg, men vi har sett det så mange ganger før at de mangler det lille ekstra som skiller dem ut fra mengden. Og nettopp det tiløfører han ved å sette seks bilder sammen i serie på denne måten og på den måten fortelle en liten historie om disse sjarmerenede men smått klumsete fuglene.

Foto: lama, ikke for gjenbruk

Veldig mye i fotografi dreier seg om å dirigere blikket til den som ser på bildene dit man vil ha det, og på den måten meddele det man ønsker. Dette gjør lama på en fin måte i bildet over. Blikket går umiddelbart til skikkelsen som er på vei ut av portalen, og spørsmålene melder sge med èn gang. Hvem er han, hva skal han, og hvorfor har han det øyensynlig så travelt? Han ser ut til å gå med en eller annen form for refleksvest med skrift på, men hva? Er han politi, eller en eller annen form for vekter? I så fall, hva slags sted er det bildet er tatt på, hvor han passer på? Og så videre. Merk også hvor mye mindre interessant bildet hadde vært dersom skikkelsen ikke hadde vært der. Da hadde ingen av disse spørsmålene meldt seg, og bildet hadde vært visuelt dødt og uten spenning.

Foto: Hocki, ikke for gjenbruk

Spenning har Hockis bilde i spader, og det med temmelig enkle virkemidler. En midtstilt skikkelse i tåke, og en enkel lyskilde bak skikkelsen. I forgrunnen skimter vi noen busker, og bak dem det som kan være gress eller vann eller en annen ujevn overflate. Mest av alt minner det hele om skrekkfilm-plakater fra åttitallet, og de var jo som kjent ikke helt uten spenning.

Den midtstilte skikkelsen her gir den en slags tidløshet, og lyskilden (det helt klart lyseste punktet i bildet) er nært nok til at blikket vårt blir hvilende et sted mellom skikkelesn og lyspunktet, eventuelt veksle mellom dem. Et svært stemningsfullt bilde, men som mangler litt lett finpuss til slutt: Det lille lyse feltet i øvre billedkant irriterer noe, og de små mørke feltene i horisonten på høyre side forstyrrer også litt og konkurrerer litt med skikkelsen om seerens oppmerksomhet. Likevel, et svært godt bilde åkkesom!

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen