Se brukernes beste januarbilder

Se brukernes beste januarbilder

Hvilke bilder har vi valgt ut til første månedsgjennomgang fra 2012?

Januar har kommet og gått, og vi skal se på bildene våre kjære lesere har bidratt med i måneden som gikk. Vi er ikke lenger så forsinket som før, men likevel fremdeles litt på etterskudd, så la oss ikke somle mer enn nødvendig og sette i gang jo før jo heller:

Først ut er Fotofashion, som denne gangen også står for ingressbildet. Dette er en fotograf som har hatt en forrykende utvikling i året som gikk - ikke så mye teknisk, hvor han helt klart har kunnet sine saker, men etter vår mening helt klart uttrykksmessig. Vi ser nå en helt annen visuell lekenhet i hans bilder enn vi gjorde før, og selv om stilen fremdeles er gjenkjennelig, er det bilder som fungerer svært bra han presenterer her.

Foto: Fotofashion
Foto: Fotofashion

Vi synes fremdeles signaturen han velger å legge inn på hvert bilde er temmelig forsyrrende, spesielt på så mørke bilder som dette, men vi klarer da på et vis å se bort fra det når resten av bildet er så bra som dette. Det er enkelt komponert, midtstilt som det er, med det gjør ikke noe annet enn å understreke bildets kraft, som kommer av lyssettingen, bakgrunnen, og at modellens karakter og temmelig særegne stil kommer så tydelig frem i dette flotte portrettet.

Foto: Fotofashion
Foto: Fotofashion

Fotofashion går heller ikke av veien for mer absurde bilder, og har vist frem dette bildet i noen utgaver, men vi syntes ikke det smalt helt riktig av det før denne versjonen ble lagt ut. Hva bildet skal bety aner vi ganske enkelt ikke, men estetisk synes vi det funker, og får oss til å stille ikke så rent får spørsmål. Interessen er med andre ord vekket, og det bør være målet for de fleste fotografier.

Foto: inkognym
Foto: inkognym

Inkognym på sin side bidrar med dette feriebildet. Rent komposisjonsmessig har vi sett dem bedre, men vi trekker det likevel frem her fordi dets innhold fungerer bedre enn mange andre av samme type. Inkognym har her tenkt forbi bare en vakker solnedgang, og har satt motivet i en sammenheng, noe som ene og alene gjør det bedre enn 99% av alle feriebilder som tas.

Foto: Engelien
Foto: Engelien

Engelien står for dette bildet, som vi ikke helt blir klok på - og det liker vi! Også her forstyrrer signaturen en del, men den er heldigvis ikke markant lysere enn resten av bildet, og unngår dermed å tiltrekke seg for mye oppmerksomhet. Hva resten av bildet angår, så har det en interessant grafisk kvalitet, med de tre silhuettene mot himmelen, med refleksjonen i isen under. Bildet kan synes ganske dystert, men budskapet er ikke nødvendigvis dystert snarere enn realistisk. Vi er alle på tynn is, med en mørk og kald avgrunn under, og en lys himmel over. Slik sett kan dette bildet fungere som en slags "memento mori".

Foto: AnnetteM
Foto: AnnetteM

Det er ikke ofte vi ser gode barneportretter, dessverre, men når vi gjør det er det ofte AnnetteM som står for dem. Her har hun fanget et øyeblikk på en utmerket måte. Bildet kunne kanskje vært beskåret littegranne mer i underkant, men det kunne ikke vært mye heller, før man ville mistet konteksten av det jenta gjemmer seg bak. Bildets balanse kunne også kanskje blitt litt bedre ved å klippe bort litt av venstre kant, slik at hovedmotivet ble mindre midtstilt, men dette er pirk, og endrer ikke det faktum at det er sutuasjonen og jentas blikk som gjør bildet. Og da er slike detaljer uvesentlige i forhold.

Foto: egilh
Foto: egilh

Merkelig nok fant vi et annet barneportrett i denne runden også, nemlig deette av egilh. Vanligvis er småbarnsforeldre så sveiseblinde av kjærlighet til sitt egent avkom at de tror at et hvilket som helst bilde av smptten er bra, noe som langt i fra er tilfelle - noe alle som har blitt kjedet til døde av bilder av andres barn vet bare så alt for godt. Bildet egilh har bidratt med er imidlertid et unntak fra dette, og fungerer svært bra, synes vi. Også dette kunne kanskje hatt godt av litt klipping i venstre kant, for å forbedre balansen og det negative rommet, men ellers er situasjonen perfekt fanget. Et par piksler ekstra over hodet på junior hadde heller ikke gjort noe, men er heller strengt tatt ikke kritisk nødvendig.

Foto: -Teddy-
Foto: -Teddy-

-Teddy- har bidratt med dette bildet, av en temmelig absurd situasjon. Vi tviler ikke på at situasjonen er posert og kunstig, men det er dyktig utført, og modellen greier å få frem energien og pasjonen som om det var ekte, og det gjør at bildet funker. Ikke alle fine kontraster har med lys og skygge og gjøre, og her fungerer en kontrast i bildets budskap eller innhold like godt som en kontrast av det mer visuelle slaget ville gjort.

Foto: Solaar
Foto: Solaar

Nå for tiden ser vi ofte snøsportbilder her på Akam, og veldig ofte er de ganske uinteressante, fordi de bare viser en utøver i svevet, uten noen kontekst. En flygende fyr med ski på beina og et halvveis uklart landskap i bakgrunnen fungerer visuelt dårlig, fordi det forteller noe om et løsrevet øyeblikk som visuelt ikke er satt i en sammenheng. Inkluder hvor skifyren kommer fra, og bildet fungerer straks mye bedre. Som dette bildet av Solaar.

Januar har, som vintermåneder flest, også vært brukt til å fotografere andre motiver enn mennesker. Her er vårt utvalg.

Foto: GCardinal
Foto: GCardinal

I overgangen mellom film og digitalt kan det virke som om svarthvittfotoets popularitet har gått litt nedover, men det later til å ha fått sin renessanse i senere år. Likevel er det sjelden vi ser så gode svarthvittbilder som det GCardinal her bidrar med. Hva grunnen til det er kan være så mangt, men at GCardinal behersker teknikken med å lage digitale bilder av denne typen er det liten tvil om. Hovedmotivet - et skjell - er ikke nødvendigvis spesielt interessant i seg selv, verken når det gjelder komposisjon eller budskap, men her er det myk stemning og fin tonalitet som gjør bildet.

Foto: pok
Foto: pok

Pok bidrar med dette bildet av et tog som fyker forbi. Vanligvis ville vi her savnet et punkt å hvile øyet på, men når hele poenget med bildet er nettopp hastigheten på noe som beveger seg gjennom bildet, vil rastløsheten i øyet som følge av at det ikke har noe naturlig stoppested bare understreke og forsterke poenget. Forsvinningspunktet i horisonten gjør tjeneste som et slags fokuspunkt i bildet, og gjør det lettere å akseptere bildets mangel på vesentlige detaljer ellers.

Foto: awesnes
Foto: awesnes

Vi likte også Awesnes' bilde denne gangen, av en båt på land. Det er noe med en gjenstand som er så tydelig ute av sitt element som denne. Du ser tydelig den majestetiske fremtoningen, samtidig som det er noe patetisk den den også, i at den tydelig er gammel og slitt. En fallen havets konge, kanskje? Awesnes viste oss også en annen versjon av samme bilde, med mindre dramatiske skygger og mer tegning i det aller meste, men den versjonen syntes vi ikke var like god som denne. De klarere detaljene tok bort noe av den mystiske følelsen, og gjorde bildet ufarlig, på en måte. I det bildet vi viser her synes vi at det aller meste fungerer bedre, og skulle vi pirket på neo ville vi kanskje vurdert å kappe bort litt i bunnen av bildet, for å ytterligere forsterke det ruvende inntrykket.

Foto: AdneD
Foto: AdneD

AdneD står for et nøye komponert bilde, ikke uten en viss dose humor. Komposisjonen er spot on, og som en kommentar på norsk landbrukspolitikk er bildet helt uovertruffent, enten det nå er tiltenkt eller ikke fra fotografens side.

Foto: larsenio
Foto: larsenio

En god kommentar kan man også kalle larsenios bilde, som mest av alt gir oss et ganske trykkende inntrykk, som om det er tatt umiddelbart etter en ulykke. Bildet har en ganske klar stemning av at noe vesentlig mangler fra stedet bildet beskriver, og noe er ikke helt som det skal være. Med stedet og situasjonen, selvsagt - ikke bildet. Bildet sitter som et skudd, det.

Foto: kjikvadrat
Foto: kjikvadrat

Kjikvadrats bilde er lystigere og langt mindre trykkende, selv om høye fjellvegger godt kan ha den effekten - spesielt i vinterhalvåret. Akkurat som AdneDs bilde beskriver dette typisk norsk terreng, men på en helt annen måte. Dette er et vakkert utsnitt av norsk natur som helt sikkert hadde gjort seg på et postkort eller i en bok om Norge på tysk eller japansk, for eksempel.

Foto: superrune
Foto: superrune

Januar har vært nordlysmåneden i år, og mange brukere hadde tatt lekre nordlysbilder. Vi plukket ut to av de beste. Bildet fra superrrune fungerer bedre enn de fleste andre, fordi han har vært smart nok til å plassere et menneske i bildet, og dermed gitt bildet en tolkningsdybde som merkes med én gang, selv om man kanskje ikke er den bevisst. Dette bildet får oss til å undres på hva de aller tidligste menneskene som slo seg ned her omkring tenkte om dette vakre fenomenet. Var det gudene som hadde seg, eller solen som sloss med månen, eller noe annet? Vakkert er det i alle fall, og det er superrunes bilde også. Det eneste vi har å pirke på, er at vi savner litt mer rom under menneskeskikkelsen i bildet. Alt annet er akkurat som det skal være.

Foto: Killswitch
Foto: Killswitch

Killswitch har ikke satt nordlyset i en menneskelig kontekst, men til gjengjeld har han begått ett av de lekreste nordlysbildene vi noensinne har sett. Her er det selve fenomenet, og landskapet det skjer over, som er i fokus - ikke mennesket og dets reaksjon på lysshowet. Selv om begge disse bildene er av nordlyset, har de vidt forskjellige budskap og innhold.

Dette var alt for denne gang! Vil du se alle bildene fra januar kan du gjøre det i denne forumtråden og dersom du har flere bilder du ønsker tilbakemelding på, kan du benytte deg av vår bildekritikk.

Bilder fra februar kan du legge inn her dersom du vil bidra med bilder som kan bli blant de utvalgte neste gang.

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen