Se brukernes beste februarbilder

Her er Akam-entusiastenes blinkskudd fra måneden som gikk.

Som vanlig har Akam-brukerne vært aktive bak kamera, men dessverre har omstendighetene gjort at utvelgelsen og gjennomgangen av februarbildene atter en gang har blitt forsinket. Dette beklager vi selvsagt, men håper at vi blir tilgitt når dere ser bildene vi har valgt ut:

Foto: cpy
Foto: cpy

Cpy har prøvd seg på motefotografi, en sjanger som kan være temmelig diffus til tider. Fotografen valgte å presentere disse bildene sammen, en avgjørelse vi ikke umiddelbart er enige i. Bildet til høyre synes for undertegnede å være svært mye sterkere enn bildet til venstre, som ender opp med å trekke det første bildet ned. Ikke det, også bildet til venstre er ok, men det når ikke høyrebildet til knærne. Det bildet er nemlig kraftig, anstrengt, vevert og freaky nok til å stå for seg selv, og vel så det. Når vi likevel velger dette som ett av de beste fra forrige måned, sier det sitt om hva vi synes om bildet til høyre. Vi vurderte å klippe det ut og bare vise det frem i denne artikkelen, men lot det være av respekt for fotografens valg av presentasjon.

Foto: riot_tm
Foto: riot_tm

Riot_tm har tatt bildet vi valgte å bruke som denne gangens ingressbilde. Det er akkurat så vidt det er på rette siden av HDR-ødelagt, men vinner på å ligge så tett innpå kanten som det gjør. Det er et bilde som er satt helt på spissen, uten å bikke over, og at den balansegangen funker er nettopp det som løfter bildet. Vi snakker ikke bare om farger og kontrast her, men også den nesten helt symmetriske komposisjonen.

Foto: Egilh
Foto: Egilh

Egilh har vært på konsert og har dratt en Magnum. Med det mener vi filosofien om at det er i periferien de interessant tingene skjer, og ikke i hendelsens sentrum. Vi har sett mange brukbare bilder fra konsertscener her (og andre steder), men interessante situasjonsbilder fra periferien er mangelvare, noe som gjør bildet enda mer interessant. Vi har ikke sett det før, og vi lokkes dermed til å se nærmere på det enn vi ellers ville. samtidig er bildet i seg selv godt. Hva er det som skjer? Hvem har sagt hva, om hva, til hvem? Vi sitter igjen med langt flere spørsmål enn svar, og det gjør at interessen for bildet og motivene opprettholdes.

Foto: iStereo
Foto: iStereo

Barnebilder ser vi mye middels eller dårlig av, og derfor stoppet vi ekstra opp ved dette enkle men likevel gode barneportrettet. At blikket ikke er i kamera gjør ingen ting. Her har fotografen tilsynelatende fanget et øyeblikkes tenkepause, og barns egen evne til å grunne på livets store spørsmål fra unike vinkler hopper øyeblikkelig fremst i hjernebarken.

Foto: FotoFashion
Foto: FotoFashion

FotoFashion, vår gamle traver, har slått seg på bryllupsfoto, og gjør det godt. Det er mye kjedelige men teknisk gode bryllupsbilder å finne der ute, delvis fordi fotografene ikke tenker nytt og delvis fordi kundene deres, brudeparene, ikke tenker anderledes. Her har tydeligvis ingen av delene skjedd, og både fotograf og brudepar har spilt på lag for å til slutt ende opp med noe unikt og fint. Bra! Situasjonen er ikke absurd eller utenkelig, slik noen tyr til når de forsøker å tenke nytt, men den er anderledes nok til at dette bryllupsbildet skiller seg ut. Samtidig er det fremdeles paret og deres kjærlighet som er motivet, og det har ikke druktnet i anderledesheten. Alt i alt et solid stykke håndtverk, og et bilde enhver bryllupsfotograf burde være stolt over å ha tatt!

Foto: cFc
Foto: cFc

cFc står for dette nydelige bildet av en rolig og avslappet situasjon som gjøres mer dynamisk og spennende av kameravinkelen. kamerastandpunkett er over motivet, noe som distanserer oss en smule og gjør oss til observatører og ikke deltagere, samtidig som den skrå vinkelen gir et inntrykk av at situasjonen kan endre seg på kort varsel, selv om den øyensynlig er rolig i det bildet ble tatt. farger, skygger og situasjonen skaper sammen en hyggelig og varm atmosfære, og akkurat nok av omgivelsene er med rundt motivet, til at vi har nok kontekst til å tolke bildet. Spørsmålene er dermed få og små, og trenger seg ikke på og ødelegger en vakker pause av et bilde.

Foto: AnnetteM
Foto: AnnetteM

AnnetteM har gang på gang vist seg som en dyktig barnefotograf, men har med dette bildet nåedd et nytt nivå. Selv om dette bildet er av et barn - riktignok med emballasje - er det ikke barnet som står i fokus, men situasjonen. Barnet kan ikke identifiseres, ikke engang nøyaktig aldersbestemmes, men situasjonen er lett å identifisere, selv om det ikke finnes noen omgivelser eller bakgrunn å holde seg til å skape en kontekst fra. Denslags antydning av motivets egentlige tema skal det ferdigheter til for å klare.

Foto: -Teddy-
Foto: -Teddy-

Har du noensinne sett et barn stå stille lenge av gangen? Ikke jeg heller, og nettopp dette tempoet og dynamikken har -Teddy- understreket visuelt ved å gi horisonten en kraftig vri. Kontrast, lys, skygger, samt bevegelsen i bildet, synes å si at barna fjerner seg fra oss på alle måter, og bildet kan dermed ses på som en metafor for nettopp barns oppvekst. Ethvert barn som vokser opp vil før eller siden bli voksen og leve sitt eget liv, i større eller mindre grad uavhengig av foreldrene. Overanalysering? Kanskje, men ikke mindre sant av den grunn.

Norges beste mobilabonnement

Mai 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Chili Large 10 GB


Jeg er superbruker:

Chili X-Large 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen