(Bilde: Eriklovold)

Se brukernes beste desemberbilder

Disse bildene valgte vi ut fra desember 2012.

Disse bildene er hentet fra denne forumtråden, hvor du vil finne flere brukerbilder fra desember 2012. Bilder fra februar 2013 kan du legge inn her dersom du vil bidra med bilder som kan bli blant de utvalgte.

Les alle artiklene om leserbilder her!

Dersom du har flere bilder du ønsker tilbakemelding på, kan du benytte deg av vår bildekritikk.

Vi starter ballet med dette portrettet:

Foto: Eriklovold

Bildet er tatt på mellomformatfilm og hjemmefremkalt i kjemi som man ennå får kjøpt noen få steder. Det er ikke alltid like enkelt å gjøre slikt, og dette er et godt resultat, selv om fargene kanskje er en smule blasse. Når det gjelder selve bildet er det et ganske enkelt og likefrem portrett, men av og til er det alt som skal til, dersom man får det uttrykket man ønsker fra portrettmotivet. Et portrett er et møte mellom to personer, og dersom kjemien stemmer kan man få riktig så gode resultater uten å måtte ty til en gimmick utenom. Det som GJØR dette bildet er modellens uttrykk og særegne stil, noe som passer godt sammen med den spesielle film "looken" man har fått her. Det er også grunnen til at de småblasse fargene ikke plager oss noe særlig.

Foto: FotoFashion

Fotofashion leverer ofte temmelig strigla bilder der ikke et hårstrå er malplassert. Han har sin egen stil, og selv om det ikke er noe i veien med den, verken teknisk eller komposisjonsmessig, så liker vi bildene hans EKSTRA godt når han forlater stilen sin littegranne, og gjør noe litt på siden. Som dette bildet. Det er fremdeles ikke vanskelig å kjenne igjen hvem som er opphavspersonen, men her er det en ekstra nerve i bildet som vi setter pris på. Skygger, lys, kontrast og modellens positur bidrar alle sammen til å gi dette bildet mer driv enn vanlig, og gjør det litt "farlig", i mangel av et bedre ord. Dette er, syens vi, noe av det beste vi har sett fra FotoFashion på lenge. And that's sayin' something!

Foto: Fo2re

Ufarlig kan man ikke kalle Fo2res bilde heller. Han tar riktignok andre virkemidler i bruk, men det er konsistent gjort. Ikke bare er motivet (en kvinnes runde kurver) gjort kantete og spisst med ekstra staffasje, selve bildet er også gjort "spisst" med en heftig kontrast. Det er ennå noen gråtoner å spore, her og der, og dette er viktig fordi det hindrer bildet fra å bikke fullstendig over. At vi ikke ser modellens ansikt er også viktig, og dette bildet blir dermed et portrett av en mennesketype eller en sosial rolle, heller enn av en enkeltperson. Om det er gjort med vilje vet vi ikke, men vi lar oss plage bittelitt av den tette kappingen av gitaren. Selve gitarkroppen er faktisk kappet på tre av fire sider, og selv om det definitivt tilfører bildet noe, undres vi litt på om ikke det samme kunne vært oppnådd med et litt mindre trangt utsnitt.

Foto: Nelson09

Neste bilde ut er fra en nykommer, Nelson09, og riktig velkommen skal han være når han illustrerer et viktig poeng så bra som dette. Poenget vi fremhever er at hverdagslige ting sett på samme måte som vi alltid ser dem, sjelden er visuelt interessante. Se ting fra nye vinkler og utgangspunkt, bokstavlig talt, og bildene blir straks mye bedre. Prøv å tenke nytt og anderledes, og bilder som dette blir plutselig fulle av interessante spørsmål. Hvem venter han på, og hvorfor, for eksempel.

Foto: Krølle

Krølle er en annen nykommer i disse artiklene, og han stiller med et interessant bilde tatt gjennom et regnvått vindu. Mange av oss har nok hatt et slikt bilde i søkeren på ett eller annet punkt, men de fleste har nok bare småbannet litt og fokusert på nytt. Krølle, derimot, tok bildet og så at det ble interessant, noe som er første bud for å sitte igjen med et godt fotografi. Et halvskarpt bilde av folka på utsiden av vinduet hadde kanskje vært interessant, men neppe på samme måte som dette bildet, som på fint vis forteller en historie om den dagen på akkurat det stedet. Det er ikke så mye vi ser av det som foregår der ute, men basert på gjerdet og folkemengden vil vi tippe at bildet er fra Empire State Building, og bildet viser at stedet er populært selv om det er drittvær. Bildet fungerer utmerket på egne ben, men hadde kanskje fungert enda bedre som del av en serie, for eksempel om bygningen, byen eller menneskene.

Foto: Tomsi42

Det neste bildet ble faktisk tatt på et Akamtreff i Oslo, mens Akams utsendte var til stede. Tomsi42 har med dette bidratt med et av sine beste bilder, etter vår mening, og har på nydelig vis dokumentert et øyeblikk på en av Oslos mest berømte kneiper, Teddys. Fotografiets store styrke - det det som kunstform gjør bedre enn noe annet - er å fryse tiden og fortelle noe om et bestemt lite øyeblikk, og det er nettopp det Tomsi har gjort her. Lys og farger setter scenen og stemningen, samspillet mellom reklameplakaten og avisen gir bildet en tidsmessig dybde, og stearinlyset nede til høyre gir bildet en visuell dybde. OK, sistnevnte er litt for lyst og stjeler kanskje litt oppmerksomhet fra hovedmotivet, men samtidig er det slike små uregelmessigheter som gir bilder en slags vireklighetskontekst også, så vi lar oss ikke plage nevneverdig av det.

Foto: Eriklovold

Eriklovold har med dette bildet fanget et annet interessant øyeblikk. Stedet er ikke vanskelig å plassere verken fysisk eller i tid - en undergrunnsstasjon rundt juletider - men samtidig er det hele så generelt at vi ikke kan plassere det mer spesifikt enn som så. Nøyaktig hvilken by eller hvilken jul er strengt tatt ukjent, men det er heller ikke viktig. Det dette bildet gjør så bra er nemlig å vise at man ikke trenger å fotografere noe for å fortelle en historie om det i et fotografi. Dette er helt klart et bilde av en gatetrubadur, men samtidig er han eller hun ikke med i bildet overhodet. Her er på en måte selve konteksten motivet, og det holder for å fortelle historien.

Foto: Nikolai88

Nikolai88 er heller ikke det mest kjente navnet fra denne artikkelserien, og det gleder oss å se så mange nye navn. Det ville ikke vært noe poeng i disse artiklene om det bare var de samme fotografene som bidro fra gang til gang, og selv om det er en del kjente navn å se, er det også tydelig at det er mange andre som kan hevde seg med gode bilder - som dette.

Her er bildet ganske enkelt men forteller likevel en fin liten historie, og dybdeuskarpheten og lyset maner frem en fin stemning. To småting bryter den dog littegranne: Signaturen nede i høyre hjørne kjemper med håndavtrykket om oppmerksomheten, og øynene våre blir også konstant tiltrukket av de blåhvite lysene til venstre i bildet - spesielt siden linjen som dannes av rekkverket allerede leder blikket den veien. På grunn av lysene fortsetter imidlertid blikket på tvers av gangveien og ut til venstre, noe som ikke hadde skjedd om ikke det var for lysene. Da ville blikket fortsett innover i bildet, samme vei som vi antar at den som lagde håndavtrykket gikk. Dette kunne dannet en fin avslutning på bildets historie, men slik det er nå skaper lysene en uro og en litt mer trykkende stemning enn vi synes bildet fortjener. Samtidig er det vanskelig å se hva som kunne vært gjort for å unngå det, uten at bildet avlives i samme slengen. Området rundt lysene er nødvendig for komposisjonen, så en ren beskjæring vil ikke gjøre trikset.

Norges beste mobilabonnement

August 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen