Test

Scarface

Filmens hovedperson, spilt av Paul Muni, er en ung immigrant som baner seg vei oppover i Chicagos gangstermiljø. Muni skildrer Tony Camonte, med det karakteristiske arret på venstre kinn, på en allsidig måte. Camonte er ofte brutal og brautende, og er definitivt ikke redd for skitne seg til ved å ta spaden i egne hender. Samtidig blir han like gjerne en ironisk og morsom kompis i den påfølgende scenen, og etter det igjen en nyforelsket tjueåring.

Karakterene ellers i filmen er forholdsvis stereotype. Mennene driver handlingen, og kvinnerollene begrenser seg til en hjelpesløs mor, en elsker som ser ut til å bare like den gangsteren som til enhver tid har mest respekt, og en undertrykt lillesøster. Den mest interessante skuespilleren er kanskje Boris Karloff (Frankenstein) i rollen som Gaffney. I 1932 var Karloff enda relativt tidlig sin Hollywood-karriere.

Banebrytende

"Scarface" fra 1932 var på mange måter en grensebrytende film i sin samtid. Filmen har for det første et uttalt politisk budskap, som henvender seg direkte til publikum. En tekstplakat på starten av filmen sier rett ut at filmen er laget for å få folk til å handle ovenfor datidens USA-amerikanske regjering: Mafiagjengenes virksomhet må ikke få fotfeste, dette ondet må tas opp med roten!

"Scarface" (1983) med Al Pacino i hovedrollen er for øvrig bygd på akkurat samme rammefortelling, og bruker mange av elementene fra originalen – selv om nyversjonen er over dobbelt så lang.

Alternativ tekst mangler
Mye av budskapet formidles gjennom innklippsbilder.

Et annet oppsiktsvekkende trekk ved filmen var en relativt usminket voldsfremstilling. I 1932 hadde folk ikke sett så mange sterke scener. Regissør Howard Hawks (The Big Sleep) og produsent Howard Hughes (Jet Pilot) ønsket å skape blest om temaet for filmen sin, og brukte volden som et virkemiddel for å spre budskapet sitt. I den nevnte tekstplakaten fra starten fremmes påstanden at alle scenene i filmen er bygd på virkelige hendelser. Fiksjon og virkelighet møtes altså, og dette bidrar til å gjøre fiksjonen mer utydelig, og forsterker effekten den relativt usminkede volden hadde.

Videre i filmen finner man igjen denne direkte måten å argumentere på gjennom flere dialoger som driver argumentet fra åpningssekvensen videre. Et poeng som er gjentatt flere ganger i filmen, er at sterke føringer på handel med våpen må begrenses føderalt, noe undertegnede faktisk ble litt overrasket over – dette er også i dag et svært aktuelt tema i USA, sist aktualisert gjennom filmmediet av Michael Moores "Bowling for Columbine".

Spennende symbolbruk

Interessant er også filmens tydelige symbolbruk. Reklameskiltet med teksten The World is Yours, som Camonte flere ganger refererer til i filmen, er bare et av mange små hint som antyder hovedpersonens stadig voksende stormannsgalskap.

X-en fra filmens tittelskjerm er for eksempel en direkte referanse til datidens X-er som markerte likplassering på et drapsåsted. I en utrolig fin scene blir Gaffney skutt etter at han har kastet en bowlingkule. Han faller død om, men kulen fortsetter sin ferd i mot kjeglene, og river ned alle sammen. Og kameraet skifter til resultat-skjermen. Symbolet på strike i bowling er en X. Slikt er vakkert.

Scarface (1932)   Les mer »

Norges beste mobilabonnement

Mai 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Chili Large 10 GB


Jeg er superbruker:

Chili X-Large 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen