Satser på speilrefleks

Sony har allerede lansert sin Alpha 200 for nybegynnersegmentet og Alpha 700 i mellomklassen, i disse dager kommer også de to nye nybegynnerkameraene Alpha 300 og 350 i butikkene. I tillegg skal Sony komme med et kamera i proffklassen i løpet av året, uten at flere detaljer er kjent.

Seriøs satsning
Dermed har elektronikkgiganten et stort antall speilreflekser på det norske markedet, og norgessjef Thomas Hanche-Olsen forteller at satsingen på speilrefleks bare kommer til å fortsette.

- Sonys inntog i speilrefleksmarkedet er en langsiktig og nøye planlagt strategi, sier han.

Bakgrunnen for selskapets satsning på speilrefleks er den enorme veksten vi har sett i dette markedet. Mens veksten i andre elektronikknisjer som lyd og TV enten har dabbet av eller falt, fortsetter vi å kjøpe speilreflekskamera. Det forventes et salg på 90.000 speilreflekskamera i Norge i 2008, mot 78.000 i fjor. Det betyr at hvert fjerde kjøpte kamera er et speilreflekskamera.

- Vi skal ta andeler i dette markedet, og satser på en markedsandel på 12 prosent mot fjorårets tre-fire, sier Hanche-Olsen, og sikter seg dermed inn på nummer tre-posisjonen bak Nikon og Canon.

For nybegynnerne
Blant de to kameraene som i disse dager slippes i butikken er den tøffeste modellen Alpha 350 – med 14,2 megapikslers oppløsning, mens Alpha 300 har 10,2 megapiksler. Ellers er de to speilrefleksene ganske like, med mekanisk bildestabilisator, en vippbar 2,7 tommers skjerm som gir deg levende søkerbilde med full autofokus og støtte for trådløs blits.

Teknofil kommer om kort til med tester av Sony nye speilreflekser, så følg med på sidene våre.


Sony Alpha 350 og 300 har en søkeskjerm som kan vippes.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen