Satser på Nokia-stores


Nokias første butikk i Moskva

Etter modell fra Apple, Nike og et større antall motehus vil Nokia i tiden fremover åpne egen Nokia-utsalg. De nye "Nokia-stores" er et ledd i den finske mobilprodusentens strategi for å gjøre selskapets telefoner til det ultimate trendtilbehør, og vil nå at din neste Nokia-telefon skal kjøpes i samme handlegate som Gucci-vesken og Calvin Klein-jakken.

Nokia kunne før helgen melde at selskapet nå skal gjøre slutt på at mobiltelefonen selges i samme butikk som mp3-spillere, datamaskiner og annet av tekniske duppeditter. Om kort tid vil du kunne få kjøpt din Nokia-telefon i egne Nokia-butikker i London, Hong Kong og New York. Før jul åpnet verdens første "Nokiastore" i Moskva, og selskapet har planer om å åpne en rekke flere butikker med årene.

- Mobilindustrien har vokst så raskt at dette kun er å svare på etterspørselen heller enn å tilby det lille ekstra. Det handler om å få folk til å forstå at en telefon kan gjøre en hel del, sier Cliff Crosbie, ansvarlig for Nokias nye butikkdivisjon.

Crosbie innrømmer i et ingervju med Mobile Today at han og Nokia har hentet mye inspirasjon fra Apple og Steve Jobs. - Vi kommer ikke til å tjene noe særlig på dette, men det skal gå i null. Det hele er gratis markedsføring. Effekten som det hele skaper er det vi er ute etter, bare spør Steve Jobs i Apple. Crosbie mener at Apple har satt standarden for å skape miljø der kunden finner alt, og selskapet selv sitter i førerstolen og kan bestemme over hvilke produkter som skal fremheves.

Sammen med Hamid Raja, som ble hentet inn fra Nike for et par måneder siden, har Crosbie gått over Nokias merkevarebygging og gjort radikale endringer i Nokias designprofil i de kommende 18 Nokia-butikkene. Målet var å gjøre butikkene mer levende og dermed invitere kunder mer enn det vanlige butikker gjør.

Et eksempel som Crosbie trekker frem er at Nokia-butikkene ikke har utstillingsskall av telefonene, men istedet har flere fungerende eksemplar av hver telefon som er til salgs. På den måten mener han at kunden vil kunne få et korrekt inntrykk av telefonen, og dermed slippe å kjøpe noe han eller hun ikke kjenner til.

- Du kan ha kamera, videoopptaker, epostleser og musikkspiller i ett produkt. Vi må ha et miljø der vi kan vise frem disse produktene for å overbevise om at de fleste tekniske enheter nå kan erstattes av ett, føyer Raja til.

Raja forklarer videre at store skjermer vil vise N-Gage-reklamer, mens høyttalere og hodetelefoner skal overbevise kunden om hvor bra Nokias musikktelefoner er. Skrivere vil på sin side vise hva Nokias beste kameratelefoner kan prestere.

På den måten mener Raja og Crosbie at Nokia vil profilere seg langt bedre enn i dag, da selskapets telefoner må sloss om hylleplassen med andre telefoner fra konkurrentene.

Om Nokias nye butikkonsept kommer til Norge med tiden er uvisst, men så langt er ingen norske byer med i de opprinnelige planene. Før Nokia kommer til å åpne et større antall Nokia-butikker vil selskapet heller se på muligheten å få en bedre dialog med videreselgere og prøve å innføre flere av sine rutiner hos dem. Så inntil videre må nok vi her hjemme nøye oss med de vanlige telekjedene.

(Kilder: Mobile Today, Mobil, Nokia)

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen