Satser i Norden

Nylig lanserte Toshiba nye bærbare PC-er for både forbruker- og bedriftsmarkedene i Norden, som et ledd i ønsket om å øke synligheten her til lands og i Norden generelt.

På et pressemøte denne uken presenterte Toshiba-representantene Ken Chan og Tony Alderton tall fra analysebyrået Gartner, som viser at Toshiba er tredje størst i Europa, med en markedsandel på snaue ti prosent, bak HP og Acer som begge har omtrent det dobbelte.

Situasjonen i Norden er derimot en helt annen, hvor Toshiba ligger rundt 7.-8. plass, noe selskapet nå ønsker å gjøre noe med. Det ble blant annet nevnt at de håper å ta noen andeler fra Apple.

Ken Chan viser frem en Toshiba Satellite U400
Ken Chan viser frem en Toshiba Satellite U400

Blanke overflater

Denne nye satsingen igangsettes i sammenheng med de nye bærbare som altså nylig ble lansert. Et av virkemidlene skal være et mer helhetlig og gjennomgående designtema, både for forbruker- og bedriftsmaskinene, slik at de vil være lettere gjenkjennelige som Toshiba-PC-er i butikkhyllene enn slik deres bærbare maskiner hittil har vært.

Som vår tidligere artikkel om de nye forbrukermaskinene viste har Toshiba satset på svarte, blanke og avrundede overflater. At smak er et personlig tema vet vi godt; om de blanke overflatene, som er gode venner med fingeravtrykk, vil slå an vil tiden vise.

Tastaturene er også av det blanke slaget. Førsteinntrykket var at tastaturene ikke tillot fingrene å flyte over tastene i et hurtig tempo, men det må understrekes at inntrykket kun er basert på et par minutters lek med tastene. Et annet gjennomgående element, både på 13,3-tommers-, 15,4-tommers-, og 17-tommers-versjonene, er hvite, trykksensitive LED-"knapper" for styring av multimedia.

Satsing på bedriftsbærbare

Bedriftsversjonene av PC-ene er tonet ned en god del, med matte, grå overflater, men har i utformingen et relativt likt utseende som forbrukermodellene. Noen elementer som ikke er typiske for bedriftsbærbare har dog fått bli med, som kontrastbelegg på skjermene (Trubrite) fremfor ikke-reflektive skjermer.

På bedriftssiden er det foreløpig kun 17-tommeren og 15,4-tommeren som er tilgjengelig nå - en 13,3-tommer er forventet først i tredje kvartal i år.

Toshiba Satellite Pro P300
Toshiba Satellite Pro P300

Noe av det mest interessante på bedriftssiden er fokuset på SSD. Toshiba ønsker å få SSD ned på et nivå som gjør at slike disker blir tilgjengelig utover hele bedriftsserien, også i de lavprissegmentet, og det innen slutten av inneværende år. De har derimot ingen tro på tilgjengelighet av SSD i forbrukermaskinene. Dette begrunner Alderton blant annet med at den jevne forbruker ikke vil ha tilstrekkelig kunnskap om SSD versus tradisjonell harddisk og dermed vil for eksempel se en maskin med 32 GB (SSD) og en ellers identisk maskin med 320 GB (tradisjonell HD) til lavere pris og følgelig velge sistnevnte.

Når det gjelder salgskanaler vil Toshiba satse likt på salg via Internett og salg via fysiske butikker, men regner med størst volum via de fysiske butikkene. I tillegg vil satsingen på bedriftsmarkedet og forbrukermarkedet være fordelt omtrent 50-50, men det største salgsvolumet ligger i sistnevnte marked.

På skoleavtalesiden er det Dell og HP som regjerer. Ifølge Chan er skoleavtaler noe Toshibas salgsteam jobber med, men det finnes ingen overordnet strategi i den sammenheng ettersom behovene ved hver enkelt skole er forskjellige.

Spill og media

Angående spillmaskiner kunne Chan formidle at Satellite X200 vil byttes ut senere i år og vil være den bærbare Toshiba PC-en som minst vil se ut som en Toshiba - hva nå enn det vil vise seg å bety.

Når Toshiba bærbare er tema kan man ikke komme unna å spørre om Blu-ray. Chan og Alderton forklarte at Toshiba til en viss grad anser fysisk media som et område med begrenset levetid og mener at det finnes nok av andre kanaler for høydefinisjonsmateriale. Kategorisk avvisende var de dog ikke, men det var et tydelig ønske om å skifte fokus over på andre HD-kanaler enn Blu-ray. Et poeng i den sammenheng er at HD-tilgjengeligheten per Internett foreløpig er av meget varierende størrelsesorden fra land til land.

Toshiba Satellite P300, A300 og U400 - 17
Toshiba Satellite P300, A300 og U400 - 17 tommer, 15,4 tommer og 13,3 tommer respektivt.

To mer eller mindre fiffige funksjoner på de nye bærbare ble nevnt. Den ene var muligheten for å lade for eksempel mobilen via USB-porten på maskinen mens maskinen er avslått, noe noen andre produsenter også kan skilte med.

Den andre var ansiktsgjenkjenning via det integrerte webkameraet for pålogging i Windows. Dette ble testet på undertegnede, som ikke ble gjenkjent korrekt, og Alderton, som på forhånd var registrert på maskinen og dermed ble logget inn. Funksjonen fungerte overraskende godt og kjapt, men vi vil anta at det stilles visse krav til for eksempel lysnivå og lignende. I tillegg er det et spørsmål hvor effektivt det er i forhold til for eksempel fingeravtrykkslesere. Andre produsenter, for eksempel Lenovo, har også ansiktsgjenkjenning.

Montevina og Puma kommer

Både Intels Montevina og AMDs Puma er forventet å bli lansert i juni i år. Toshibas nye serie bærbare skal allerede være klargjorte og vil ventelig være tilgjengelig med disse plattformene i juli, ifølge Chan.

(Kilde: Pressemøte med Toshiba)

Kommentarer (10)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen