Samsung fosser frem

Det var den reneste hallelujastemning i Ingeniørenes Hus i går, da Samsung inviterte forhandlerne til en kikk på selskapets nye modeller. – Vi har nå en markedsandel på 11 prosent. Veksten har vært bra, og vi har planer om å fortsette å vokse, sa en engasjert salgsdirektør Even Amdal i Samsung til forhandlerne. Dere er våre viktigste samarbeidspartnere og vi kommer til å investere mye i dere i tiden som kommer, sa Amdal, før han avsluttet med å løfte glasset til en skål.

Samsungs enorme vekst på det norske markedet burde ikke komme som en overraskelse på noen. Med produkter som Touch Wiz, Omnia og Innov8 har selskapet bevist at de behersker kunsten å produsere de mest avanserte mobiltelefoner for et kresent marked. Samtidig har Samsung hatt en rekke rimelige mobiltelefoner med spennende design for massemarkedet. Kombinasjonen av kule produkter som gjør Samsung til en trendy merkevare, og enklere produkter som folk flest har råd til, er fremdeles en suksessoppskrift.

Norge i bakleksa
I Sverige er Samsung nest størst, med en markedsandel på rundt 20 prosent. Forskjellen på det svenske og det norske markedet er ikke så stor at det ikke vil være mulig for Samsung å oppnå liknende resultater i Norge. I Norge er det i dag Nokia som dominerer, etterfulgt av Sony Ericsson.

Nokia merker nedgangstidene, og det samme gjør Sony Ericsson. Og mens begge disse selskapene har gjennomført omfattende sparetiltak, har Samsung valgt å øke innsatsen. – Vi kommer til å være synlige i alle kanaler. Frem mot sommeren kjører vi på med markedsføring i TV, radio, print og online. Og etter sommeren blir det enda mer. Dere kommer til å merke at vi er veldig tilstede, sa Amdal.

Så var det klart for en gjennomgang av finessene på Samsungs kommende modell Ultra Touch, en mobiltelefon som mest av alt fremstår som en slank slideversjon av Touch Wiz (både trykkfølsom skjerm og tastatur).

Av med tøyet
Deretter ble den svenske artisten Paula Lobos sluppet til på scenen med poplåta "Touch the Light", som også vil bli brukt i Samsungs markedsføring. Et par andre sanger tok hun seg også tid til, før hun kunngjorde at det var på tide å få av tøyet for å se hva som er under … Damen siktet selvsagt til tøyet som dekket utstillingene av Samsungs nye mobiltelefoner.


Og at Samsung har en sterk portefølje av nye mobiltelefoner er det ingen grunn til å bestride. Selskapet satser på de fire plattformene Windows Mobile, Symbian, Android og sitt egenutviklede OS kjent fra telefoner som Touch Wiz.
Amdal vil ikke tallfeste noe mål verken for omsetning eller markedsandeler, men sier han har tro på at Samsung ikke bare skal bli større, men mye større enn i dag.

Vi utelukker ikke at han kan få rett.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen