Det finnes de som kaller alle nettbrett for iPad-er, uavhengig av hvem det er som har produsert brettet. Og det er kanskje ikke så rart, om du tar i betraktning den posisjonen iPad har hatt i nettbrett-markedet.
Android dominerer
Men nye tall fra Strategy Analytics viser at bare i underkant av en tredel av brettene som ble solgt i 2013 var iPad-er. Nesten to av tre var Android-brett, mens snaut ett av tyve brett har Windows. Den største enkeltprodusenten av Android-brett var Samsung.
Med 32,7 prosent av markedet, er Apple fremdeles betydelig større enn Samsung, som har en markedsandel på 18,3 prosent. Andre Android-produsenter tar også en betydelig del av markedet, totalt 44 prosent. Windows har 4,8 prosent av markedet, viser tallene.
Les også: Slik er Windows 8.1 RT på nettbrett
Samsung størst i vekstmarkedene
Strategy Analytics la også frem tall som viser at Samsung er sterkere enn Apple i enkelte regioner. Dette dreier seg om de såkalte vekstmarkedene, land der innbyggerne ikke har like solid privatøkonomi som i Vest-Europa og Nord-Amerika. I Latin-Amerika, Sentral- og Øst-Europa og Afrika/Midtøsten er Samsung større enn Apple, om enn bare marginalt.
Salget av nettbrett økte betydelig i 2013, og Apple solgte i fjor hele 74,2 millioner iPad-er. Det er 8,5 millioner flere enn i 2012. Markedsandelen sank likevel med 5,7 prosent.
Tror Samsung vil øke mest
Analytikerne i Strategy Analytics tror Apple vil fortsette å tape markedsandeler i 2014. Årsaken er at det hele tiden kommer nye og spennende nettbrett med Android og Windows, mens Apple har lagt seg på en syklus der brettene fornyes en gang i året. Selskapet mener Samsung vil komme til å selge 14,6 millioner nettbrett i første kvartal i år, noe som vil gi en estimert markedsandel på 23,3 prosent.
Slik skal Samsung konkurrere mot Apple:
Åpner Samsung-kjede i Europa »
(Kilde: Android Authority)