Fra venstre: Garmin Forerunner 935, TomTom Spark 3 Cardio, Suunto Spartan Ultra, Polar V800, Garmin Fenix 5X, Polar M430, Suunto Spartan Sport Wrist HR og TomTom Adventurer

Samletest Treningsklokker

Fra venstre: Garmin Forerunner 935, TomTom Spark 3 Cardio, Suunto Spartan Ultra, Polar V800, Garmin Fenix 5X, Polar M430, Suunto Spartan Sport Wrist HR og TomTom Adventurer (Bilde: Kristoffer Møllevik)

Dette er den beste treningsklokken

Vi har samletestet åtte forskjellige treningsklokker for å finne den aller beste.

Annonsør­innhold
Les hele saken »

Hvis du av en eller annen grunn har tenkt å ta trening enda mer på alvor enn du allerede gjør, mener vi at en god treningsklokke kan være det beste verktøyet du kan ha. Kanskje bak en personlig trener. Men bare kanskje.

Hva du trenger i en treningsklokke, og hvorfor du trenger det, er nok høyst personlig og avhenger veldig av hvorfor og hvordan du trener. En god treningsklokke kan veilede deg gjennom treningsøkten og hjelpe deg med å presse på det lille ekstra, samtidig som den kan si fra om du trener optimalt over tid.

Kanskje skal du bare «komme i form» igjen, kanskje er du allerede aktiv men trener du mot et løp eller en annen idrett. Hva er best: To skikkelig harde økter i uka, eller fem forsiktige? En blanding, og i så fall hvilken? Trener du nok til å oppnå forbedringene du trenger? Det er jo surt hvis det viser seg at du bare trener nok til å opprettholde formen, samtidig er det ingenting som tar livet av fremgangen som en skade som følge av overtrening. 

Trådløse øreplugger er også nydelige under trening:
Sjekk vår samletest her »

Om optiske pulsmåling og vårt krav om pulsbelte

Optiske pulsmålere er veldig fine til å måle puls gjennom hele døgnet og til aktiviteter der hendene ikke belastes nevneverdig. Men vår erfaring er, i tråd med hva flere produsenter oppgir, at målingene er upålitelige når det kommer til aktiviteter der musklene i underarmen aktiveres. Dette er ting som vektløfting, kroppsvektstrening (armhevinger o.l.), terrengsykling. roing, langrenn og mer.

Les litt mer om dette under «Pulssensor» i vår test av Garmin Fenix 5-serien »

Treningsklokke, smartklokke, aktivitetsmåler: Disse har vi valgt

Vi har valgt å ta med to modeller fra hver av de fire største produsentene; Suunto, Polar, Garmin og TomTom. Hver stiller med sin toppmodell, og så har vi tatt med den nest dyreste for å se hva du ofrer på å gå ned litt i pris. Det er jo som kjent penger å spare på slikt.

I motsetning til det man gjerne kaller en aktivitetsmåler, gjerne i armbåndsutførelse, har vi valgt klokker med innebygget GPS slik at de kan brukes helt fri fra telefonen, og som kan brukes med eksternt pulsbelte. Det siste er viktig for pålitelig måling av treningsøktens intensitet, da de innebygde optiske pulsmålerne sliter med å gi gode målinger når det kommer til aktiviteter der musklene i underarmen aktiveres. Dette er ting som vektløfting, kroppsvektstrening (armhevinger o.l.), terrengsykling. roing, langrenn og mer.

Innenfor disse kriteriene kunne vi også inkludert Apple Watch 2, men vi har altså i denne omgang valgt å fokusere på mer rendyrkede treningsklokker. Hvis du allerede har en Apple Watch 2 kan det godt være den vil fungere fint, men den har nokså kort batteritid og krever i praksis at du har iPhone.

Foto: Kristoffer Møllevik

Hvordan velge den beste/Dette har vi sett etter 

Én ting er hva vi synes er den beste treningsklokka; hva som er den beste for deg kan være en helt annen ting. Så for at du best mulig skal forstå hvorfor lista under/over som den er, skal vi her gå gjennom de ulike funksjonene og aspektene ved klokkene vi har vektlagt. For å gjøre det hakket mer oversiktlig kan vi grovt sett dele det inn i tre kategorier: Funksjoner utenom trening, under trening og analysen etter trening.

Utenom trening
Når vi først bruker et flertall tusenlapper på en klokke, vil vi helst at den skal ha en nytteverdi døgnet rundt og ikke bare under trening. Da ser vi på batteritiden, designet, tilpasningsmulighetene, funksjoner for aktivitetsmåling gjennom døgnet, smartklokkefunksjonalitet og annet der det er aktuelt.

Favorittfunksjonene fra Garmin er muligheten til å lage komplekse treningsøkter med instruksjoner som vises på klokka, samt gode data på treningseffekt, kondisjonsfremgang og belastning over tid. Foto: Montasje, skerjmbilder

Under trening
Mens vi trener vil vi gjerne ha tilgang til den informasjonen vi trenger, hva enn det måtte være. Selvsagt de åpenbare dataene, som fart/tempo, distanse, tid og puls, men i noen tilfeller kan det være like så aktuelt med gjennomsnittspuls, fortløpende treningseffekt og beregnet kaloriforbruk. Det er også fint hvis klokka kan holde rede på intervallene våre, og desto mer komplekse muligheter vi har her, jo bedre. Og hvis du er på en lengre tur i terrenget eller ute med kajakk, kan det være fint å ha tilgang til navigasjonsverktøy som kompass, GPS-spor som du kan følge tilbake hvis du går deg vill, og oversikt over når solen går ned, slik at du kommer deg hjem før det blir mørkt.

Etter trening
Når treningen er over ønsker vi oss en treningsrapport som kan si noe om kvaliteten på treningen. Ting som fart, puls, tid, beste rundetid, kaloriforbruk og treningseffekt. Gjerne kort og konsist på selve klokka, med mulighet for å finne flere detaljer i appen. Det er også fint hvis klokka og/eller appen kan si noe om treningen over tid. Har vi trent optimalt den siste uka eller den siste måneden? Her ønsker vi oversikt over anbefalt hviletid, kondisjonsnivå, anslått tidsbruk for ulike løpsdistanser (3-, 5-, 10-, 12 kilometer samt halv- og vanlig maraton er vel de vanlige). I tillegg bør det være enkelt å finne frem i appen og aktivitetshistorikken.

PS: Siden mange av klokkene er veldig like, har vi for enkelte produsenter valgt å slå sammen vurderingen for de to modellene. 

Best i test

Garmin Fenix 5 Slate Gray with Black Band (010-01688-00)

Garmin Fenix 5 Slate Gray with Black Band (010-01688-00)
9/10
Imponerende

Et gjennomgangstema gjennom hele denne testen, er at vi på omtrent alt vi har skrevet om konkurrentene, har kunnet lagt til setningen «men det er ikke like avansert som på Garmin-klokkene». Bare ta designet som eksempel. Klokkene har et nokså nøytralt design, men det er utrolig enkelt å bytte ut klokkereima med Garmins QuickFit-system, og vi har svært store muligheter til å endre på selve klokkeskjermen. Dette gir oss gode muligheter for å få klokka til å se så sporty, elegant eller hipp ut som vi bare vil.

Klokkene kommer med et godt utvalg «ekstrafunksjoner» som vi ikke finner hos de andre konkurrentene, og det er generelt svært godt tilrettelagt for brukere som ønsker å tilpasse klokka til sine behov, i stedet for omvendt.

Men det er kanskje hovedsakelig tre ting som løfter klokkene fra Garmin et hakk over konkurrentene. Det ene er muligheten til å sette opp komplekse treningsøkter med instruksjoner som vises på klokka. Det andre er tilgang på mye mer spesialisert data under trening (som bakkekontaktstid under løping, åretak i minuttet for roing og ikke minst fortløpende treningseffekt, samt muligheten til å sette datavinduene opp slik vi vil. Det tredje er svært gode verktøy for å spore fremgang og langvarig treningseffekt, som kondisjonsestimat og treningsstatus.

Den eneste virkelig store ulempen er prisen. Forerunner 935 er den billigste klokka, og koster over 4700 kroner. Over dobbelt så mye som for eksempel Polar M430, som kan fungere vel så bra for litt mindre kravstore brukere. Hvis du likevel vil ha Garmin kan de rimeligere modellene Forerunner 735XT og 235 være verdt å vurdere, men disse har vi foreløpig ikke testet.

Selv om det er noen fysiske forskjeller på Fenix 5-klokkene og Forerunner 935, er funksjonaliteten helt lik, og Forerunner 935 kunne nesten like gjerne vært en del av Fenix 5-serien under navnet Fenix 5 Light. Og siden «Best i test»-tittelen går til Garmin først og fremst for funksjonene, gir vi tittelen til både Fenix 5-serien og Forerunner 935.

Les hele testen av Garmin Fenix 5 og Forerunner 935 >>

Fordeler

  • Svært funksjonsrik, med mye aktivitetsdata og treningsrapporter
  • Svært solid (safirglass, rustfritt stål m.m.)
  • God batteritid (uke/halvannen, alt etter GPS-bruk)
  • Nøytralt design (ikke utpreget sportsklokke), enkelt å skifte bånd
  • Kan vise topografiske kart (kun Fenix 5X)
  • Finnes i flere størrelser
  • Viser treningseffekt (anaerob og aerob), kondisjonsestimat og treningsstatus
  • Lar oss sette opp komplekse intervall-økter

Også bra, og hyggeligere pris

Polar M430

Den siste treningsklokka fra finske Polar koster mindre enn halvparten av Garmin Forerunner 935, og for brukere som ønsker seg en enklere modell er dette et godt valg. M430 har et tydelig sportsklokkepreg og er nok ikke like solid som Fenix 5-klokkene eller «storebror» V800, men til gjengjeld svært lett og behagelig å ha på.

M430 gir oss langt på nær de samme tilpasningsmulighetene som Garmin gjør, hverken når det kommer til å endre utseendet på klokka eller informasjonen vi får underveis. Men vi får det grunnleggende, i tillegg til en god og forklarende beskrivelse av treningseffekten etter hver trening og oversikt over treningsstatusen vår over tid. Altså om vi trener for lite, passelig eller for mye. Klokka måler aktiviteten vår gjennom døgnet, og gir en mer detaljert søvnmåling enn V800.

Batteritiden er mindre enn på klokkene fra Garmin, så svært aktive brukere må kanskje belage seg på å lade litt oftere enn én gang i uka. Mer irriterende er det at klokka må synkroniseres mot appen manuelt. Appen og nettjenesten er stort sett gode med fine analysemuligheter, men vi savner et bedre system for å opprette og lagre mer komplekse intervalløkter. Og hverken denne eller V800 har for eksempel puls- eller tempoalarm, som kan hjelpe oss med å holde oss innafor gitte puls- eller temposoner under trening, eller en «ghost race»-funksjon som lar oss løpe/sykle om kapp med våre tidligere tider på en gitt distanse. Funksjoner vi liker godt fra klokkene til Garmin.

Rettelse: Jo, den har pulsalarm. Litt bortgjemt når du ikke vet om den, men fin når du faktisk gjør det.

Les hele testen av Polar M430 >>

Fordeler

  • Gir oversikt over treningseffekt, kondisjonsestimat og treningsstatus
  • Mange sportsprofiler og gir de viktigste dataene under trening
  • Mye for pengene
  • Lett og komfortabel
  • Enkel å bruke, god nettjeneste

Ting å tenke på

  • Få tilpasningsmuligheter
  • Dårlig sorteringssystem for treningsøktene vi lager selv
  • Beregner ikke treningseffekten fortløpende under trening
  • Mangler treningsverktøy som tempovarsel og«ghost race»

Rimelig premiumsfølelse

Polar V800

Utover at denne ikke har innebygget pulsmåler, er funksjonaliteten stort sett den samme som på M430. Til tross for at den er noen år gammel er det fortsatt Polars toppmodell, noe designet bærer preg av.

Klokkehus av metall og glass som i større grad går «kant til kant» enn på M430 gir V800 en premiumfølelse som vi må innrømme at vi er svake for.

Det er en tyngre klokke, men den sitter godt på hånda og skal ha betydelig bedre batteri enn M430, uten å være helt på høyde med klokkene fra Garmin.

På grunn av alderen og konkurransen, synes vi det er rart hvis det ikke kommer en ny toppmodell fra Polar snart. Men hvis du bestemmer deg for å vente, kan du måtte vente lenge for alt vi vet.

Les hele testen av Polar V800 >>

Fordeler

  • Pent design
  • God batteritid
  • Viser treningseffekt, kondisjonsestimat og treningsstatus
  • Lar oss sette opp forholdsvis komplekse intervalløkter
  • Enkel å bruke, god nettjeneste

Ting å tenke på

  • Har ikke optisk pulsmåler
  • Få tilpasningsmuligheter
  • Beregner ikke treningseffekten fortløpende under trening
  • Dårlig sorteringssystem for egne økter
  • Mangler treningsverktøy som tempovarsel og«ghost race»

Kanskje mer for villmarken?

Suunto Spartan Sport Wrist HR

Suunto Spartan Ultra og Suunto Sport Wrist HR er så like at vi har omtalt dem under ett, men trekker Wrist HR frem i produktboksen siden det er den vi mener vil være mest aktuell av de to.

Det er mye å like med klokkene fra Suunto. De har litt av den samme subtile elegansen som Fenix 5-klokkene, med en del tilpasningsmuligheter på både klokkereimene og urskiva. Ikke helt på høyde med alternativene Garmin gir oss, men fortsatt bra. Verre er det kanskje at klokkene bare kommer i én størrelse, som kan være i største laget for enkelte.

Brukervennligheten er blitt langt bedre siden sist vi testet en Suunto-klokke, og de legger nå mye vekt på at man skal finne frem ved hjelp av berøringsskjermen. For å være helt ærlig synes vi vanlige knapper fungerte bedre, men det er uansett en forbedring fra tidligere modeller. Batteritiden er ikke helt på høyde med toppmodellene til Garmin, men vi regner med de fleste vil klare seg med å lade én gang i uka, og kanskje litt mindre med forsiktig bruk.

Under trening får vi et godt utvalg av sportsprofiler og grunnleggende data underveis, men vi savner mulighetene til å endre på oppsettet slik vi kan med Garmin. Vi får heller ikke en fortløpende beregning av treningseffekten, og vi kan ikke sette opp komplekse intervalløkter, men det er til gjengjeld enkelt å starte, stoppe eller endre enkle intervaller underveis i treningen, så man kan jobbe seg rundt det. Litt tungvint, men mulig.

Etter trening får vi en rapport med treningseffekt, EPOC og på nettjenesten kan vi følge med på egen treningsbelastning over tid. Helt klart nyttige funksjoner, men Suunto gjør ikke en god jobb med å forklare hvordan vi skal bruke dataene. Garmin gir oss for eksempel både aerob og anaerob treningseffekt, mens Suunto gir oss bare ett tall for «Peak Training Effect» uten noen videre forklaring.

GPS-navigasjon har pleid å få stort fokus hos klokkene til Suunto, og det kan godt være at det derfor er mer å hente her for de som skal godt og vel utenfor allfarvei. Men i denne samletesten har vi først og fremst sett på klokkene som treningsverktøy, og dermed ikke vektlagt navigeringsfunksjonene noe særlig.

Les hele testen av Suunto Spartan Ultra og Wrist HR >>

Fordeler

  • Pent, nøytralt design med gode tilpasningsmuligheter
  • God batteritid
  • Mange sportsprofiler og de viktigste dataene
  • Kan kjøre helt enkle intervaller
  • Gir oss treningsdata på EPOC, peak training effect og treningsbelastning

Ting å tenke på

  • Lener seg litt for mye på berøringsskjermen for navigering
  • Vi finner ikke noe søvndata
  • Lar oss ikke sette opp komplekse treningsøkter
  • Gir oss ikke en treningsstatus på samme måte som Garmin og Polar

Betydelige styrker med ditto svakheter

Tomtom Spark 3 Cardio

TomTom Adventurer og Spark Cardio 3 er stort sett helt like, hovedsakelig med unntak av at Adventuerer har enkelte funksjoner som retter seg litt mer mot friluftsliv. Treningsfunksjonene, som er det vi ser på i denne testen, er den samme, derfor har vi valgt å omtale også disse klokkene under ett.

Klokkene fra TomTom er lette, med et tydelig sportspreg, og er jevnt over greie og behagelige i bruk. Batteritiden er ikke spesielt sterk, så aktive brukere må kanskje lade litt mer enn én gang i uka, men det virker ellers greit nok.

En av klokkenes potensielle styrker mot konkurrentene, er at vi kan lagre musikk inne på selve klokka og koble den til trådløse hodetelefoner. Da slipper vi å ta mobilen med på lengre løpeturer. Men dette krever at vi har mp3-filer å overføre, og dette må i tillegg gjøres i form av en iTunes- eller Windows Media Player-spilleliste, noe som blir såpass tungvint at i alle fall denne journalisten heller bare tar med mobilen og Spotify.

Funksjonaliteten er litt i enkleste laget, men det hjelper dog på brukervennligheten. Grunnleggende aktivitetssporing, lite ekstrafunksjoner, ganske få sportsprofiler og bare de grunnleggende treningsdataene. Vi kan lage helt enkle intervalløkter i klokka, og vi kan sette opp et virtuelt kappløp mot en tidligere aktivitet, eller legge opp til å slå en bestemt tid på en bestemt distanse. Dette er en funksjon vi har sansen for, og som bare Garmin har ellers.

Appen gir oss fine tilbakemeldinger på trender i treningen vår, for eksempel at vi blir raskere eller tregere, eller at vi løper lengre eller kortere enn vanlig. Men vi får ingen informasjon om treningseffekten til de ulike treningene, treningsstatusen over tid eller noe fremgangsmåling i form av en kondisjonsberegning, slik vi kan får med klokkene fra Garmin og Polar. Og de siste punktene er hovedgrunnen til at vi plasserer TomTom nederst.

Prisen er dog ikke så verst, og hvis du først og fremst bare vil ha en pulsklokke som registrerer ting som tempo, distanse og lignende kan dette være et greit alternativ.

Les hele testen av TomTom Adventurer 3 og Spark 3 Cardio >>

Fordeler

  • Rimelig pris
  • Veier lite
  • Grei batteritid
  • Kan lagre musikk på klokka, men bare spillelister fra iTunes og Windows Media Player
  • Flere gode treningsverktøy

Ting å tenke på

  • Få tilpasningsmuligheter
  • Få avanserte beregninger av treningseffekt
  • Lar oss ikke sette opp komplekse intervalløkter
Gå til side

Polar M430

Suunto Spartan Ultra

Suunto Spartan Sport Wrist HR

Tomtom Adventurer

Tomtom Spark 3 Cardio

Garmin Forerunner 935

Garmin Fenix 5S Silver with Black Band (010-01685-02)

Garmin Fenix 5 Slate Gray with Black Band (010-01688-00)

Garmin Fenix 5X Slate Gray Sapphire with Black Band (010-01733-01)

Polar V800

Garmin Fenix 5S Silver with Black Band (010-01685-02)

Garmin Fenix 5 Slate Gray with Black Band (010-01688-00)

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili Fri Data


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen