Fra venstre: Garmin Forerunner 935, TomTom Spark 3 Cardio, Suunto Spartan Ultra, Polar V800, Garmin Fenix 5X, Polar M430, Suunto Spartan Sport Wrist HR og TomTom Adventurer

Samletest Treningsklokker

Fra venstre: Garmin Forerunner 935, TomTom Spark 3 Cardio, Suunto Spartan Ultra, Polar V800, Garmin Fenix 5X, Polar M430, Suunto Spartan Sport Wrist HR og TomTom Adventurer (Bilde: Kristoffer Møllevik)

Dette er den beste treningsklokken

Vi har samletestet åtte forskjellige treningsklokker for å finne den aller beste.

Suuntos klokker Spartan Ultra og Spartan Sport Wrist HR er såpass like, at vi har valgt å omtale begge under ett, og påpeke ulikheter der det er aktuelt.

Design og komfort

Suunto går for noe av den samme subtile elegansen som Garmin gjør med Fenix 5, men med en mer minimalistisk tilnærming som vi mener gir dem litt mer «smartklokke-stil». Pene, men omtrent like store som Garmins største, uten flere størrelser å velge mellom. Noe som selvsagt er synd hvis du ikke vil ha en noe mindre klokke, kanskje spesielt for personer med slankere håndledd.

Begge klokkene kommer i et godt utvalg varianter, med ulike materialvalg for ringen rundt urskiva (stål, titanium, gull) og flere farger for reima. Reima kan også byttes etter ønske, men vi kan bare finne gummibånd; ikke reimer i nylon, lær eller metall, som vi kan få til Garmin-klokkene. Ellers får vi flere fine klokkeskjermer å velge mellom, i digital- og analog stil. Vi kan ikke tilpasse disse i samme grad som på Garmin-klokkene, men vi kan velge hvilken farge vi vil ha, og de er langt penere enn de vi får fra Polar og TomTom.

Klokkene fremstår ellers som solide. Begge er vanntette til 100 meter, Spartan Sport Wrist HR kommer med «mineralkrystallglass» mens den litt dyrere Spartan Ultra leveres med safirglass.

Et godt utvalg av klokkeskjermer gir oss flere fine alternativer for hvordan vi vil at klokka skal se ut. Foto: Kristoffer Møllevik

Bruk og batteri

Suunto-klokkene har bare tre knapper, og legger opp til mye bruk av berøringsskjermen. Foto: Kristoffer Møllevik

Dette er de eneste klokkene i testen med berøringsskjerm, men for å være helt ærlig synes vi egentlig ikke det tilfører bruken noe nyttig. Vi kan bare bruke den til å bla i menyvalgene, men irriterende nok er denne navigasjonen litt hakkete når vi bruker berøringsskjermen istedet for knappene. Så knappene fungerer stort sett bedre. Utenom når vi vil bla tilbake – klokken har bare knapper for «opp», «ned» og «velg», ikke «tilbake» og «baklys» som vi finner hos Garmin og Polar.

Utover det er det oversiktlig og greit, ikke minst betydelig mer oversiktlig enn førsteinntrykket av Suunto Ambit 3 Vertical.

Batteritiden virker ellers å være god. På samme test som vi gjorde med Garmin-klokkene (omtrent en times sykkeltur med normal GPS) gikk Sport Wrist HR-utgaven fra 73- til 65 prosent (8% brukt) og Spartan Ultra gikk fra 93- til 87 prosent (6% brukt). Altså ikke like bra som tallene vi fikk fra Garmin, men med «normal bruk» regner vi med de fleste vil komme unna med å lade én gang i uka.

Utenom trening

Av aktivitetssporing følger klokkene med på hvor mye vi går, hvor mange kalorier vi bruker og søvn. Akkurat søvnmålingen ser ut til å ha blitt lagt til i en nyere oppdatering, men vi kan ikke finne det i appen eller nettjenesten, så det ser ikke ut til å blitt implementert fullt ut enda. Sport Wrist HR-utgaven gir nok et bedre estimat for kaloribruk siden den med sin innebygde pulsmåler kan måle pulsen døgnet gjennom, i tillegg til at du kan følge med på hvilepulsen.

Av smartfunksjoner er det, i likhet med klokkene fra Polar og TomTom, pushvarsler fra telefonen som gjelder. Her er ikke «widget»-ene fra Garmin som kan lar oss se kalenderen vår, værmeldingen eller styre musikken. Spartan Ultra kommer med berometer og termometer, og kan dermed gi litt mer informasjon om for eksempel høyde, eller været (ved hjelp av trykkendringer). Og det kan jo være nyttig, men utover det er det nokså nakent på selve «smartbiten».

Under trening

Klokkene kommer med et stort utvalg sportsprofiler; alt fra «vanlige» ting som løping, sykling, svømming og vektløfting, til mer uvanlige aktiviteter som paragliding og kitesurfing. Flere av aktivitene har også underkategorier, som for eksempel løping som kan være «grunnleggende», «intervall», «bane», «effekt» og «løp» (som i «race».)

Dataskjermene er greie nok og gir oss de dataene vi trenger, men kan ikke tilpasset mer spesielle behov, slik som vi kan med klokkene fra Garmin. Foto: Kristoffer Møllevik

Men som med klokkene fra Polar er dette først og fremst for sortering i treningsloggen, og for å for eksempel ha litt ulike GPS-innstillinger ut fra strømbehov. Dataene vi får under trening er ikke så spesialiserte som hos Garmin, og det går stort sett i tid, avstand, fart, puls, og varianter på runder og gjennomsnitt. Vi får ikke opp noe tall på ting som skrittlengde, treningseffekt eller SWOLF underveis i treningen.

Oppdatert: Det er mulig å sette opp svømmemodus med datafelt for SWOLF. Vi beklager feilen.

I appen eller på nettjenesten kan vi finne løyper som andre brukere har brukt, og ut fra et varmekart kan vi se de mest populære rutene. Mange av disse er naturligvis hovedveier folk bruker til/fra jobb og lignende, men det er likevel en fin funksjon hvis du leter etter nye løyper eller er et sted du ikke er kjent.

Vi kan også sette opp intervaller, men løsningen for dette er veldig enkel. Inne på klokka kan vi sette opp aktiv tid, hviletid og repetisjoner, men ikke noe i nærheten av de komplekse øktene vi kan sette opp med Garmins klokker. Det fine er dog at vi kan starte intervallene når vi vil, slik at hvis du for eksempel planlegger x-antall sprintintervaller iløpet av joggeturen, kan du ta dem når det passer med terrenget.

I nettjenesten kan vi også finne treningsprogrammer satt opp av Suunto, andre brukere eller lage egne. Dette er selvsagt en fin funksjon, men uten muligheten for å legge dem opp som mer komplekse intervalltreninger kan det kanskje bli litt for enkelt og ensformig for deg som vil ha en litt mer spennende treningsøkt enn «Løp 8 km på 45 minutter».

Varmekartfunksjonen kan være fin for deg som vil finne nye løyper i nærområdet eller på reise, men treningsplanene er litt lite spennende. 20 minutter hard løping virker dessuten litt rart første uka i et nybegynnerprogram... Foto: Montasje, skerjmbilder

Etter trening

Etter treningen får vi en grei treningsrapport, med tall på estimert kaloriforbruk, treningseffekt og EPOC som skal si noe om hvor intens økten var. Foto: Kristoffer Møllevik

Når treningen er over får vi en kort og grei rapport på klokka med oversikt over de «vanlige tallene», altså tilbakelagt avstand, fart og puls (med gjennomsnitt), stigning og kaloriforbruk. I tillegg gir Suunto oss estimert EPOC samt det de kaller «Peak Training Effect». Vi blir ikke helt kloke på hva som er forskjellen på denne og Garmin/Firstbeats «Training Effect», men det virker i grunn nokså likt. Suunto kunne dog gjort en bedre jobb med å forklare hvordan vi som bruker klokkene skal forholde oss til disse tallene.

Og som mange andre klokker får vi også en anbefalt «restiusjonstid», som er anbefalt antall timer hvile før neste harde treningsøkt. Dette gir et godt inntrykk av hvor hard treningsøkten var, og i nettjenesten kan vi også se dette lagt inn i grafen «Training load trend» som kan oversettes til treningsbelastningstrend. Dette gir et inntrykk av hvor hardt vi trener over tid, og gjør det mulig å se om vi er flinke nok til å for eksempel restituere etter harde treninger, eller om vi kanskje har litt mer å gå på. Dette er fint, men igjen synes vi at Suunto gjør en for dårlig jobb med å informere oss om hvordan vi best bør bruke dataene vi får der.

Appen er for så vidt grei, men vi liker appen til Garmin og Polar bedre på grunn av flere funksjoner og et mer ryddig oppsett. Foto: Montasje, skjermbilde

Ellers er treningsloggen oversiktlig nok med mange sorteringsvalg, og inni hver enkelt treningsøkt finner vi et slags varmekart som viser hvor hardt vi jobba i ulike deler av løypa. Men den morsomste funksjonen er nok «Suunto Movie» (lenke til Suuntos YouTube-kanal med eksempelfilm), som lager en liten animert 3D-film der vi «flyr» over treningsløypa i en slags Google Earth-lignende 3D-kart. Veldig morsomt og illustrerende når du vil vise hvor du har vært på tur, og sikkert ekstra morsomt når du har vært litt utenfor allfarvei.

Konklusjon

Det er mange gode ting med klokkene fra Suunto, og hvis du vil ha en større «premiumklokke», men ikke har behovet for Fenix 5-seriens mange funksjoner, kan man spare noen hundrelapper her. På en annen side mangler Suunto-klokkene flere viktige treningsverktøy og analysefunksjoner, så vi synes vi får lite funksjonalitet sett i forhold til prisklassen.

I all rettferdighet, GPS-navigasjon har pleid å få stort fokus hos klokkene til Suunto, og det kan godt være at det derfor er mer å hente her for de som skal godt og vel utenfor allfarvei. Men i denne samletesten har vi først og fremst sett på klokkene som treningsverktøy, og dermed ikke vektlagt navigeringsfunksjonene noe særlig.

Gå til side

Polar M430

Suunto Spartan Ultra

Suunto Spartan Sport Wrist HR

Tomtom Adventurer

Tomtom Spark 3 Cardio

Garmin Forerunner 935

Garmin Fenix 5S Silver with Black Band (010-01685-02)

Garmin Fenix 5 Slate Gray with Black Band (010-01688-00)

Garmin Fenix 5X Slate Gray Sapphire with Black Band (010-01733-01)

Polar V800

Garmin Fenix 5S Silver with Black Band (010-01685-02)

Garmin Fenix 5 Slate Gray with Black Band (010-01688-00)

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen