Fra venstre: Garmin Forerunner 935, TomTom Spark 3 Cardio, Suunto Spartan Ultra, Polar V800, Garmin Fenix 5X, Polar M430, Suunto Spartan Sport Wrist HR og TomTom Adventurer

Samletest Treningsklokker

Fra venstre: Garmin Forerunner 935, TomTom Spark 3 Cardio, Suunto Spartan Ultra, Polar V800, Garmin Fenix 5X, Polar M430, Suunto Spartan Sport Wrist HR og TomTom Adventurer (Bilde: Kristoffer Møllevik)

Dette er den beste treningsklokken

Vi har samletestet åtte forskjellige treningsklokker for å finne den aller beste.

Annonsør­innhold
Les hele saken »

TomTom Adventurer og Spark 3 Cardio 

Også TomTom Spark 3 Cardio og Adventurer er så like at vi har valgt å omtale dem under ett, og heller påpeke forskjeller der det er relevant.

Svært kort fortalt er TomTom Adventurer litt mer tilpasset aktiviteter lengre utenfor allfarvei, med bedre navigasjonsfunksjoner og ekstra sportsprofiler som ski, snøbrett og terrengløp.

Design og komfort

Klokkene har et ganske tydelig sportsklokkepreg, med store, firkantede skjermer og kun én klokkeskjerm med store digitale tall. I kombinasjon med de knalloransje fargene på Adventurer-utgaven gir dette klokka, etter undertegnedes mening, en litt barnslig stil. En høyst subjektiv oppfatning, men vi skulle ønske at vi kunne velge mellom flere klokkeskjermer, slik at man kunne tatt høyde for nettopp slike ting.

Reimene og urkassen kan tas av som én enhet og byttes ut med andre farger og størrelser. Forskjellen i størrelse ser, så vidt vi kan finne ut av, først og fremst ut til å ligge i lengden på reimene. Urkassen rundt Adventurer er noe kraftigere enn den på Spark 3 Cardio, men selve klokkeenheten beveger seg litt i den når vi trykker på knappene, noe som går veldig ut over det helhetlige kvalitetsintrykket. Dette er ikke et problem med Spark 3 Cardio.

Med sine 49 og 50 gram er det lette og forholdvsvis slanke klokker, i alle fall sammenlignet med testens større modeller.

TomTom Adventurer til venstre, TomTom Spark 3 Cardio til høyre. Foto: Kristoffer Møllevik

Bruk og batteri

Det er vel kanskje mer klokkene som tas ut av reimene, enn reimene som tas av klokkene. Foto: Kristoffer Møllevik

I motsetning til de andre klokkene, som har knapper plassert på hver side av skjermen, har TomTom valgt én fireveis-bryter under klokkeskjermen. Denne fungerer omtrent som knappen de valgte til actionkameraet TomTom Bandit. Løsningen er helt grei, og vi kan egentlig ikke se noen nevneverdige fordeler eller ulemper med den. Det eneste måtte være at vi savner de mange hurtigtastmulighetene vi fikk med klokkene fra Garmin. På en annen side har ikke TomTom så mange funksjoner vi kunne brukt hurtigknappene til, så det har kanskje ikke så mye å si.

Som de eneste i testen kan vi legge inn musikk på klokkene, og koble dem til trådløse hodetelefoner med Bluetooth. Du kan også kjøpe Spark 3 Cardio og varianten Spark 3 Music sammen med trådløse hodetelefoner. Dette er fint for deg som vil løpe til musikk og misliker å ha telefonen i lomma/løpebeltet/armbåndet. Men en klar ulempe er at du må ha musikken lagret lokalt på datamaskinen, i en tid hvor strømming i stor grad har tatt over for mp3. I tillegg kan vi ikke overføre én og én låt, men vi må importere spillelister fra iTunes eller Windows Media Player. Ring meg når dere får det til å fungere med Spotify, tenker nå jeg...

Batteritiden vil variere med bruken, men TomTom oppgir at klokkene skal klare opp til 11 timers trening med vanlig GPS (uten puls, 9 timer med puls) og 24 timer med strømsparing på GPS-en. Under normal bruk regner vi med de fleste må lade den en gang i uka, kanskje noe oftere for de mer aktive.

Utenom trening

Klokkene har de vanlige aktivitetsmålerfunksjonene. De registrerer skritt og bruker det til å regne ut hvor langt vi har gått, hvor mye vi har vært i aktivitet og gir oss et estimert kaloriforbruk. Vi kan også få dem til å overvåke pulsen vår hele døgnet, som egentlig vil si hvert tiende minutt, siden dette ellers ville vært ganske så strømkrevende (i alle fall for alle andre enn Fitbit). Klokkene registrerer også hvor mye vi sover, men vi får ikke noe mer informasjon om søvnkvaliteten ut fra om vi har sovet rolig eller ikke.

TomTom er flinke til å gi oss motiverende meldinger, og disse får ganske stor plass i appen. Foto: Montasje, skerjmbilder

På smartklokke-biten er det heller nakent. Klokka viser ikke pushvarsler og anropsinformasjon fra telefonen,  og har ellers ikke mer enn én alarm og en stoppeklokke. Alarmen kan vi kun skru av og på, og vi kan ikke for eksempel stille det inn slik at den går på klokka 7 på hverdager og klokka 10 i helgene.

Under trening

TomTom har også spart litt på treningsprofilene, og utover de mer utendørsfokuserte profilene på Adventurer-utgaven finner vi bare profiler for mer «vanlige» aktiviteter som løping, sykling, svømming, «treningsstudio», tredemølleløping og innendørssykling. Og «freestyle» for det som ikke passer inn i det andre. Hvorfor TomTom ikke bare kaller det «annet», eller lar oss opprette egne profiler skjønner vi ikke helt. Men det holder sikkert for de aller fleste, det kan bare være greit å være oppmerksom på dersom du trener veldig variert og vil følge med på fremgangen din på et større utvalg aktiviteter.

Underveis får vi omtrent de samme dataene som hos de andre (men igjen med unntak av Garmin, som kan by på svært mye data). Puls, fart, tempo, tid, rundetid, avstand og gjennomsnittsfart eller -tempo, men ikke gjennomsnittspuls eller fortløpende treningseffekt. Noe som er synd, siden det hadde gjort det enklere å se an intensiteten i treningen underveis. Dataene vises enkelt nok, med ett stort tall vi kan bla i, og to mindre, faste. Det er uten Garmins muligheter for individuell tilpasning, men fungerer nok greit nok for de mindre kravstore.

Dataskjermer hos TomTom.  Foto: Kristoffer Møllevik

Klokkene kan holde rede på enkle intervalltreninger. Vi kan for eksempel velge fem minutter oppvarming, og så tre repetisjoner med ti minutter arbeidstid (løping) og to minutter hvile (rask gange), og så trappe ned med fem minutter rask gange. Men vi kan ikke legge til en ny repetisjon, som for eksempel noen korte sprint-intervaller etter den første, slik vi kan med klokkene fra Garmin og Polar.

Ellers kan vi stille klokkene inn slik at vi trener mot et mål, for eksempel at vi skal løpe en bestemt avstand eller en bestemt tid. Vi kan sette opp sonevarsler som skal hjelpe oss med å passe på at vi holder oss innafor en bestemt fart eller pulssone, og vi kan kappkjøre mot en tidligere aktivitet. Det siste kan være en veldig fin funksjon for å motivere deg til å gi på litt ekstra, spesielt hvis du har faste løyper du sykler eller løper.

Etter trening

app-1 Foto: Montasje, skjermbilder

Når vi er ferdige med en treningsøkt, får vi merkelig nok ikke noen treningsrapport, som vi får fra de andre klokkene. Vi finner noe lignende under pausemenyen, men etter at treningsøkten er avsluttet må vi inn i appen eller på nettjenesten for å se data fra økten.

Her finner vi de samme dataene som vi nevnte lenger opp, altså fart, puls, avstand og så videre, og vi se løypa vi tok og hvor hardt vi jobba i ulike deler av den. Det er interessant nok, men det som glimrer med sitt fravær er en bedre beskrivelse av effekten av treningsøkten, slik som vi får hos de andre produsentene.

Her er hverken treningseffekt, EPOC eller anbefalt restitusjonstid å ta utgangspunkt i. TomTom gir oss faktisk ingen langtidsanalyse av treningen vår. Ikke noe mål på treningsbelastning, kondisjonsberegning eller tidsestimat for ulike løpsdistanser. Noe som vi selvsagt er veldig synd, for dette er etter vår mening kanskje den aller nyttigste informasjonen vi kan få fra en treningsklokke, siden det kan hjelpe oss med å trene hardt nok til å oppleve fremgang, uten å trene så hardt at vi skader oss.

Konklusjon

De manglende analysemulighetene er et stort minus og den viktigste grunnen til at TomTom havner bakerst i oversikten på side 1. Noen gode verktøy til bruk under trening og en svært hyggelig pris sammenlignet med konkurrentene, kan likevel gjøre Spark 3 Cardio til et greit valg hvis du klarer deg uten at klokka estimerer effekten av treningene.

Gå til side

Polar M430

Suunto Spartan Ultra

Suunto Spartan Sport Wrist HR

Tomtom Adventurer

Tomtom Spark 3 Cardio

Garmin Forerunner 935

Garmin Fenix 5S Silver with Black Band (010-01685-02)

Garmin Fenix 5 Slate Gray with Black Band (010-01688-00)

Garmin Fenix 5X Slate Gray Sapphire with Black Band (010-01733-01)

Polar V800

Garmin Fenix 5S Silver with Black Band (010-01685-02)

Garmin Fenix 5 Slate Gray with Black Band (010-01688-00)

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen