Fra venstre: Garmin Forerunner 935, TomTom Spark 3 Cardio, Suunto Spartan Ultra, Polar V800, Garmin Fenix 5X, Polar M430, Suunto Spartan Sport Wrist HR og TomTom Adventurer

Samletest Treningsklokker

Fra venstre: Garmin Forerunner 935, TomTom Spark 3 Cardio, Suunto Spartan Ultra, Polar V800, Garmin Fenix 5X, Polar M430, Suunto Spartan Sport Wrist HR og TomTom Adventurer (Bilde: Kristoffer Møllevik)

Dette er den beste treningsklokken

Vi har samletestet åtte forskjellige treningsklokker for å finne den aller beste.

Polar M430 

Polar M430 er den nyeste klokka fra det finske selskapet, og gir oss nesten de samme egenskapene som toppmodellen V800 til noen hundrelapper mindre etter dagens priser.

Dersom du allerede har lest det vi skrev om V800, eller kjenner modellen godt fra før, skal vi kjapt gå gjennom forskjellene for deg. Også går vi litt mer i dybden etterpå, for de av dere som ikke kjenner modellen - men det som står der vi altså være mye av det samme som står under V800.

M430 versus V800

Det er flere forskjeller på M430 og V800, og vi skal trekke frem de største. Du kan se alle forskjellene hos Polar.

Like, men likevel ikke. V800 (til høyre) har et noe mer «premiumspreg». Foto: Kristoffer Møllevik

M430 veier bare 51 gram, mot V800 på 79 gram. Den har fortsatt et tydelig sportsklokkepreg, men er litt mer avrundet, og uten metallet på siden av selve urkassen, fremstår den ikke som like eksklusiv som V800. M430 har ikke barometer og kan ikke ta imot treningsløyper i form av GPS-spor. Den kan ikke vise watt-data fra sykkeltilbehør, lar oss ikke bytte mellom flere aktiviteter i én og samme treningsøkt, og har av en eller annen grunn ikke nedtellingsur.

På funksjonssiden vil nok de aller fleste klare seg uten det meste av det M430 ikke har, men som V800 har, men vi savner nedtellingsuret. Det er fint å ha for å kjøre enkle intervaller uten å måtte sette dem opp først, for uttøying etter trening og for helt praktiske ting som matlaging.

Design og komfort

Som vi allerede har nevnt er dette en klokke med det vi vil kalle et typisk sportsklokkedesign. Den har firkantet skjerm, tydelig Polar-logo, klokkereim i gummi og leveres i sort, grå, hvit og oransje. Det ser ut til at man kan ta av båndet, men vi har ikke sett ekstrabånd til salg, så vi tipper det er kun for eventuelle reparasjoner.

Vi kan ellers velge mellom fem ulike klokkeskjermer. Disse er helt greie, men ikke noe som imponerer med hverken design eller nytte.

Klokka føles lett og behagelig å ha på, og sitter godt under aktivitet. 

Bruk og batteri

Betjeningen er stort sett lik «storebror» V800. Fem knapper; opp, ned, «velg», tilbake og lys. Siden klokken ikke har spesielt mange funksjoner eller tilpassningsmuligheter, er det heller ikke her noe stor risiko for å gå seg vil i endeløse menyvalg.

Appen er oversiktlig nok etter litt tilvenning, men kan virke litt grafisk rotete i starten. Foto: Montasje, skerjmbilder

Appen Polar Flow, som vi også nevnte når vi skrev om V800, oppleves litt rotete på grunn av mye informasjon og grafikk, men er oversiktlig og grei nok etter litt tilvenning. Vi får sett på aktivitetsnivået vårt over tid, kan finne data fra ulike treningsøkter, men vi får ikke sett på prestasjonsstatistikken. Som for eksempel «Running Index»-rapporten eller restitusjonsstatusen vår. Dette må vi inn i nettjenesten for å se, noe vi ikke må med for eksempel Garmin.

Et annet irritasjonsmoment er at klokka må synkroniseres med appen manuelt. I motsetning til hva vi er vant til fra andre klokker og aktivitetsarmbånd, som gjerne gjør slikt fortløpende gjennom dagen og etter endte aktiviteter. Og når vi først synkroniserer, er det gjerne en del data som skal sendes over (alt fra timer til dager, avhengig av hvor ofte du blar i appen), og synkroniseringen tar derfor litt tid.

Polar oppgir at klokka har batteritid på opp til 8 timer under trening med vanlig GPS, og 30 timer med strømsparing på GPS-en. Hvis du trener mye og bruker klokka til GPS-baserte aktiviteter, kan det være du må lade denne litt oftere enn én gang i uka.

Utenom trening

Til tross for at M430 kommer ut mer i «smartklokkenes tid» enn hva V800 gjorde, så er det ikke noe mer smartfunksjonalitet å spore. Vi får pushvarsler fra telefonen og hvem som ringer, men ikke ting som kalender eller værmelding.

På aktivitetsfronten er det også det samme som V800. Klokka registrerer skritt, tid i aktivitet, estimert kaloribruk og gir oss et aktivitetsmål for dagen med alternativer for å nå det. Søvnregistreringen er mer detaljert enn på V800, og mer på høyde med det vi får fra Garmin og for eksempel Fitbit.

Under trening

Igjen er dette stort sett identisk med V800. Vi kan sette opp inntil 20 sportsprofiler inne på klokka, ut fra gudene må vite hvor mange mulige, og bytte ut i appen etter behov. Disse brukes nok først og fremst for enklere oversikt i loggen, for selv om vi kan ha litt ulike innstillinger for de ulike profilene (GPS-nøyaktighet, for eksempel), er dataene vi får opp stort sett de samme.

Det er de viktigste, og nokså grunnleggende dataene som fart, distanse, tid, rundetid, puls, snittpuls og lignende, men uten tilpasningsmulighetene og de mer spesialiserte dataene.

M430 gir oss de samme dataene som V800. Vi savner en fortløpende treningseffekt, men ellers er det greit. Foto: Kristoffer Møllevik

Igjen er det vi savner mest en fortløpende tilbakemelding på treningseffekten underveis i treningen, slik at vi for eksempel kan kjøre på til ønsket effekt, og samtidig gi oss før belastningen blir for stor.

Som med V800 kan vi få satt opp treningsprogrammer for løping (som sikkert fungerer helt fint til annen kondisjonstrening også), ut fra hvilken distanse vi vil trene mot (5, 10, 21 og 42 kilometer), hvor ofte vi trener og når vi vil at programmet skal være ferdig. Og vi kan sette opp egne intervalløkter, men løsningen for dette er ikke spesielt oversiktlig og det fungerer langt på nært så godt som hos Garmin.

Etter trening

Nettjenesten til Polar fungerer veldig fint og byr på gode muligheter for deg som vil gå treningsøktene nærmere i sømmene. Foto: Skjermbilde

Etter trening får vi en kort beskrivelse av hva slags effekt treningen vil gi oss. Litt som Garmins treningseffektverdi, men mer beskrivende (bokstavelig talt). Om det er bedre eller dårligere kommer vel an på øyet som ser, det er uansett en funksjon vi liker veldig godt og som vi mener har stor verdi for treningsplanleggingen.

Inne på selve klokka kan vi ta en enklere kondisjonstest ut fra hvilepulsen, vi kan se mer detaljerte grafer fra treningsøkta inne i appen, men hvis vi vil ha mer langsiktige analyser må vi inn i nettjenesten. Her kan vi sortere treningene fra et større tidsrom ut fra verdier som puls, distanse, fart, tid - som sikkert kan være nyttig for å identifisere de mest effektive treningsøktene. Hvis du bruker klokka til løping får du også en «Running Index-rapport» som lar deg følge med på formen din over tid, og setter den opp med et estimat for Cooper-testen samt estimert løpstid for løp på 5, 10, 21 og 42 kilometer.

Nettjenesten gir oss også en oversikt over «treningsstatusen vår», som skal om vi er «Undertrent», «Balansert», «Belastet» eller «Svært belastet». Dette krever selvsagt at vi bruker klokka til alle treningsaktiviteter, og gir da et godt bilde på om vi trener optimalt, for lite eller kanskje litt for mye.

Konklusjon

Polar gir oss mye av det samme som vi setter pris på med Garmin; som treningsrapporter med treningseffekt, treningsstatus over tid, treningsprogrammer og muligheten til å sette opp egne intervalløkter. Mulighetene er dog ikke så mange som hos Garmin, men vi synes vi får mye funksjon for pengene og tror denne modellen kan treffe godt hos den jevne mosjonist.

Gå til side

Polar M430

Suunto Spartan Ultra

Suunto Spartan Sport Wrist HR

Tomtom Adventurer

Tomtom Spark 3 Cardio

Garmin Forerunner 935

Garmin Fenix 5S Silver with Black Band (010-01685-02)

Garmin Fenix 5 Slate Gray with Black Band (010-01688-00)

Garmin Fenix 5X Slate Gray Sapphire with Black Band (010-01733-01)

Polar V800

Garmin Fenix 5S Silver with Black Band (010-01685-02)

Garmin Fenix 5 Slate Gray with Black Band (010-01688-00)

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen