Fra venstre: Garmin Forerunner 935, TomTom Spark 3 Cardio, Suunto Spartan Ultra, Polar V800, Garmin Fenix 5X, Polar M430, Suunto Spartan Sport Wrist HR og TomTom Adventurer

Samletest Treningsklokker

Fra venstre: Garmin Forerunner 935, TomTom Spark 3 Cardio, Suunto Spartan Ultra, Polar V800, Garmin Fenix 5X, Polar M430, Suunto Spartan Sport Wrist HR og TomTom Adventurer (Bilde: Kristoffer Møllevik)

Dette er den beste treningsklokken

Vi har samletestet åtte forskjellige treningsklokker for å finne den aller beste.

Annonsør­innhold
Les hele saken »

Polar V800

Polar V800 begynner å dra på årene. Vi testet den for første gang i 2014, noe som i forbrukerteknologisk sammenheng føles uhørt lenge siden. Men den er fortsatt Polars toppmodell, og har et par funksjoner som legger den et lite hakk over den nyere M430.

Mest nevneverdig nå helt på toppen er kanskje at V800 ikke har innebygget pulssensor, som i praksis vil si at du  bruke pulsbelte når du vil ha pulsdata og tilbakemelding på treningsintensiteten. Allerede der stopper det kanskje for noen, men klokka har likevel noen fortrinn som kan gjøre den verdt å vurdere.

Design og komfort

Polar 800 til høyre, Garmin Fenix 5X til venstre. Foto: Kristoffer Møllevik

V800 fremstår som solid og vel utført, konstruert i stål, aluminium og med en skjerm av Gorilla Glass. Den er med sine 79 gram en ganske stor klokke, men takket være et forholdvis flatt og strømlinjeformet design fremstår den som slankere enn den egentlig er. En litt stiv reim og doble spenner gjør at den sitter godt på armen, og vi synes den har vært komfortabel i bruk. Det eneste som irriterer oss er at den litt stive reima gjør det tungvint å justere den «nå og da» hvis vi synes den blir for stram eller for løs.

Reima kan tas av, men dette er nok mer ment for å kunne bytte den dersom den blir ødelagt. Vi finner reimer i andre farger på nettet, men ikke andre materialer eller noe særlig spenstig, så du vil ikke kunne endre stilen på klokka like lett som med klokkene fra Garmin. Og i motsetning til klokkene fra Garmin og Suunto, har V800 et mye tydeligere treningsklokkepreg. Både takket være sitt mer «pulsklokkeaktige» firkantede design, og ikke minst på grunn av den godt synlige Polar-logoen.

Bruk og batteri

Appen kan se litt visuelt rotete ut, men er grei nok når man blir kjent med den. Foto: Montasje, skerjmbilder

Klokka er i grunn veldig enkel og oversiktlig, og siden den ikke har det samme utvalget av funksjoner og muligheter som vi får med Garmin-klokkene, har vi heller ikke samme mulighet til å gå oss vill i menyer på menyer og valg på valg. Appen, som vi har testet på iOS, kan virke litt uoversiktlig ved første øyekast, rett og slett fordi den presenterer veldig mye grafikk og informasjon på en gang. Men det tar ikke lang tid å bli kjent med den, og da er det for så vidt greit nok, om enn litt grafisk rotete. 

Vi får sett på aktivitetsnivået vårt over tid, kan finne data fra ulike treningsøkter, men vi får ikke sett på prestasjonsstatistikken, som «Running Index»-rapporten. Dette må vi inn i nettjenesten for å se, noe vi ikke må med for eksempel Garmin.

Et irritasjonsmoment er at klokka må synkroniseres med appen manuelt, i motsetning til for eksempel klokkene fra Garmin, som gjør dette automatisk gjennom hele dagen. Og når vi da først synkroniserer, er det gjerne en del data som skal sendes over (alt fra timer til dager, avhengig av hvor ofte du blar i appen), og synkroniseringen tar derfor litt tid.

Batteritiden på klokke vil variere med bruken, men de fleste vil nok klare seg med å lade den en gang i uka. Ifølge Polar skal batteriet holde opp til 13 timer under treningen med vanlig GPS, og opp til 50 timer med GPS satt til strømsparing.

Utenom trening

På smartfronten er det en nokså trimmet opplevelse. Klokka viser pushvarsler fra telefonen, inkludert hvem som ringer, men har ingen funksjon for kalender eller værmelding. Det å se hvem som ringer er vel kanskje det nyttigste uansett, så vi synes ikke dette har så mye å si.

Klokka gir oss en oversikt over aktivitetsnivået gjennom dagen, og kommer med forslag til hvordan vi kan nå aktivitetsmålet. Foto: Montasje, skjermbilder

Som aktivitetsmåler registrerer klokka skritt og tid i aktivitet, i tillegg til et estimert kaloriforbruk. Men uten pulsmåling på håndleddet blir nok det siste litt så som så. En ting vi liker er at klokka gir oss et daglig aktivitetsmål med alternativer. I skrivende stund, tidlig på morgenen, får jeg beskjed om at for å nå målet, må jeg gjennomføre 56 minutter jogging, 2 timer og 8 minutter gåing, eller være oppreist i 8 timer. Eller en kombinasjon.

Det virker kanskje mye, men legg til hvor mye du går i løpet av dagen, til-, fra- og på jobb og så videre, så går tallene raskt nok ned mot kvelden. Klokka registrerer også søvn, som den deler inn i avslappende og urolig søvn. Det er ikke like detaljert som det vi får hos den nyere M430, eller klokkene fra Garmin, men vil nok være tilstrekkelig for de fleste.

Under trening

Klokka leveres med seks installerte sportsprofiler, men ved hjelp av appen kan vi legge til opp til 20, fra et uhorvelig stort utvalg som i tillegg til mer vanlige ting, også inkluderer «Finsk Baseball», frisbeegolf, jazzdans og rullestolracing. For å nevne noen av de mer utenom det vanlige.

Profilene virker først og fremst å være der for å enklere finne frem til treninger i loggen, men de gir oss også muligheten til å ha litt ulike innstillinger på ulike aktiviteter. Som for eksempel mindre GPS-nøyaktighet for å spare strøm på lengre økter. Dataene vi får tilgang til underveis er stort sett de samme uansett. Vi får det vi trenger: fart, distanse, tid, rundetid, puls, snittpuls og lignende.

Treningsdataene vi får underveis er ganske standard, og vil nok klare seg for de fleste. Foto: Kristoffer Møllevik

Dette vil nok fungere helt fint for de fleste, men vi får ikke Garmins muligheter til å selv sette det opp slik vi vil, eller legge til mer spesialiserte data etter behov. Vi får for eksempel ikke antall tak per minutt for roing, SWOLF for svømming eller bakkekontaktstid for løping. Det vi nok savner aller mest er en fortløpende vurdering av treningsutbyttet, som vi kan få med Garmin-klokkene, slik at vi kan vurdere underveis om vi har trent nok eller må ta en runde til. 

På Polars nettjeneste kan vi få satt opp treningsprogrammer for løping (kan sikkert fint brukes til annen kondisjonstrening også), ut fra hvilken distanse vi vil trene mot (5, 10, 21 og 42 kilometer), hvor ofte vi trener og når vi vil at programmet skal være ferdig. Vi kan også sette opp egne intervalløkter, også forholdsvis komplekse hvis vi ønsker det, men denne løsningen er lite oversiktlig og litt tungvint lagt opp.

Etter trening

Når treningen er over får vi en kort tilbakemelding av klokka, med en beskrivelse av hva slags effekt treningen vil gi. I motsetning til Garmin, hvor denne effekten er satt som tall i en skala fra 1,0 til 5,0, får vi fra Polar en litt mer informativ tekstvurdering. Hva som er best er vel litt opp til hva hver enkelt bruker foretrekker, det er uansett en veldig verdifull funksjon som vi liker godt.

I appen kan vi gå gjennom hver enkelt treningsøkt og finne frem alle tallene du trenger for skryte til venner og familie. Tid, avstand, fart, puls, klatring og så videre. Mest nyttig er nok treningseffekten, som i denne økten ble beskrevet som «Basis- og distansetrening.» Foto: Montasje, skerjmbilder

Inne på selve klokka kan vi ta en enklere kondisjonstest ut fra hvilepulsen, vi kan se mer detaljerte grafer fra treningsøkta inne i appen, men hvis vi vil ha mer langsiktige analyser må vi inn i nettjenesten. Her kan vi sortere treningene fra et større tidsrom ut fra verdier som puls, distanse, fart og tid - som sikkert kan være nyttig for å identifisere de mest effektive treningsøktene. Hvis du bruker klokka til løping får du også en «Running Index-rapport» som lar deg følge med på formen din over tid, og setter den opp med et estimat for Cooper-testen samt estimert løpstid for løp på 5, 10, 21 og 42 kilometer.

Sist men ikke minst gir Polar Flow oss en «treningsstatus» som skal si noe om hvor effektivt vi trener. Dette er delt i de fire kategoriene «Undertrent», «Balansert», «Belastet» og «Svært belastet», og sier ganske enkelt om du trener nok, passelig eller om du bør hvile litt mer.

Konklusjon

Kvalitetsfølelsen og det pene designet kan nok fortsatt være verdt mye for mange, men siden den ikke har optisk pulsmåler vil nok M430 være et bedre alternativ for de som løper mye og ikke vil bruke pulsbelte.

På neste side kan du lese mer om M430»

Gå til side

Polar M430

Suunto Spartan Ultra

Suunto Spartan Sport Wrist HR

Tomtom Adventurer

Tomtom Spark 3 Cardio

Garmin Forerunner 935

Garmin Fenix 5S Silver with Black Band (010-01685-02)

Garmin Fenix 5 Slate Gray with Black Band (010-01688-00)

Garmin Fenix 5X Slate Gray Sapphire with Black Band (010-01733-01)

Polar V800

Garmin Fenix 5S Silver with Black Band (010-01685-02)

Garmin Fenix 5 Slate Gray with Black Band (010-01688-00)

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen