Fra venstre: Garmin Forerunner 935, TomTom Spark 3 Cardio, Suunto Spartan Ultra, Polar V800, Garmin Fenix 5X, Polar M430, Suunto Spartan Sport Wrist HR og TomTom Adventurer

Samletest Treningsklokker

Fra venstre: Garmin Forerunner 935, TomTom Spark 3 Cardio, Suunto Spartan Ultra, Polar V800, Garmin Fenix 5X, Polar M430, Suunto Spartan Sport Wrist HR og TomTom Adventurer (Bilde: Kristoffer Møllevik)

Dette er den beste treningsklokken

Vi har samletestet åtte forskjellige treningsklokker for å finne den aller beste.

Vi testet Garmin Fenix 5-serien like før sommeren, og går litt mer i dybden der. Her skal vi si litt mer om hvordan den er sammenlignet med de andre klokkene i testen.

Forskjellen på Fenix 5-serien og Forerunner 935

Forerunner 935 kunne nesten like gjerne hett Fenix 5 Light eller noe slikt, for med unntak av noen forholdvis små fysiske forskjeller, er det i praksis samme klokke med samme egenskaper.

Ringen rundt urskiva er ikke av stål, og den har ikke en utgave med safirglass. Garmin 935 har en vanntetthetsgrad på 5 ATM, mens Fenix-klokkene er gradert til 10 ATM. Til gjengjeld er den merkbart lettere enn de større Fenix 5-modellene, og en del slankere, med en tykkelse på 13,9 millimeter mot Fenix 5 og 5X på henholdsvis 15,5 og 17,5 millimeter.

Siden klokkene ellers er såpass like, kommer vi her stort sett til å bare omtale dem under ett som «Garmin-klokkene».

Design og komfort

Fenix 5-serien bygger tydelig videre på Fenix 3-klokkene, men inkluderer nå også den noe mindre Fenix 5s. Noe som sikkert er fornuftig, for Fenix 5 og 5X er forholdsvis store og tunge klokker. Utover silikonreima, som er standard, har de ikke noe utpreget treningsklokkepreg, og står seg sånn sett like bra til dress- som sykkeljakken. 

Den største og den minste. Fenix 5X (til venstre) er den største av Fenix 5-klokkene, og Forerunner 935 fungerer så likt at den like gjerne kunne vært en del av samme serie. Foto: Kristoffer Møllevik

5X, som vi har hatt inne, er den største med en vekt på 98 gram med silikonreima. Det merkes selvsagt at det er en tung klokke, men den sitter likevel komfortabelt på undertegnedes håndledd. For de som ikke trenger kartfunksjonene på 5X, og vil ha en slankere utgave vil nok 5 og 5s være de mest aktuelle.

  Forerunner 935 Fenix 5s Fenix 5 Fenix 5X
Diameter 47 mm 42 mm 47 mm 51 mm
Safirglass Nei, kjemisk herdet Valgfritt Valgfritt  Ja 
Vekt, silikonrem: 49 gram  67 gram 85 gram 98 gram
Vekt, metallrem:  Ikke oppgitt 125 gram Ikke oppgitt 196 gram 
Batteritid (GPS-sporing) 24 timer 14 timer 24 timer 20 timer
GPS og kart GPS  GPS  GPS GPS og kart 
Pris uten safirglass 4702,- 4990,- 5073,- Ikke tilgjengelig
Veil. pris med safirglass Ikke tilgjengelig 6545,- 6370,- 6549,-

Garmin er nok den produsenten som gir oss størst tilpasningsmulighet både når det gjelder hvordan vi kan sette opp urskiva, med flere digitale og analoge stiler, men også med tanke på hvor enkelt det er å bytte klokkereima. De har et stort utvalg av silikonreimer i ulike farger, i tillegg til skinn og metall.

Det nye «QuickFit»-systemet gjør det også kjapt og enkelt å skifte ut reimene når du ønsker det, men dessverre er disse svært kostbare, og ut fra det vi har sett må du forvente å betale over 800 kroner for en lærrem, og over 2000 for en i metall.

Bruk og batteri

Garmin går for et mer nøytralt design, men klokkene kan se sporty nok ut dersom du går for en av de mer fargerike reimene. Foto: Kristoffer Møllevik

Dette er testens mest avanserte klokke med mange muligheter og dertil menyvalg. Læringskurven kan nok derfor oppleves bratt i starten. Men hvis du først tar deg tiden til det, har du gode muligheter til å sette den opp slik at den blir akkurat som du vil ha den. Tre av tastene kan dessuten settes opp med egne hurtigfunksjoner, alene eller i kombinasjon med andre taster (syv til sammen), slik at vi for eksempel kan holde inne «Tilbake»-knappen for å starte en nedtellingsklokke, lagre GPS-posisjonen, finne telefonen og mye mer.

Batteritiden avhenger litt av hvilken modell du har og hvordan du bruker klokka, men vi tror de fleste vil klare seg en uke til halvannen mellom hver lading. På sammenligningstesten vi utførte, der vi tok klokkene med på en sykkeltur på omtrent en time, med GPS på og optisk pulsmåling av, sank batterinivået på begge testklokkene (Fenix 5X og Forerunner 935) med bare 4 prosent.

Utenom trening

Vi blar litt i de ulike smartklokke-funksjonene.

Fenix-klokkene har noe mer smartklokke-funksjonalitet enn de andre i testen. Vi kan sjekke dagens oppføringer i kalenderen, styre musikken på telefonen, sjekke været, fjernstyre actionkamera (fra Garmin) og se varslene fra telefonen, inkludert SMS-er og hvem som ringer.

Det er også verdt å merke seg at Fenix-klokkene kan kjøre et greit utvalg nyttige apper fra Garmins eget økosystem. Mye er selvsagt rettet mot trening og friluftsliv, men det er også apper som hjelper deg med å finne bilen eller gir deg oversikt over hvor langt unna Uber-bilen du bestilte er.

Ellers er det en dugelig aktivitetsmåler som følger med på hvor mye du går, hvor mange trapper du har tatt, søvn (dyp, lett, våken), hvilepuls over tid, i tillegg til kroppsvekt og kaloriregnskap hvis du legger det inn selv.

Under trening

Klokkene kommer med en mengde treningsprofiler ferdig installert, med mulighet for å legge inn enda flere og helt egne etter ønske.  Innenfor de ulike profilene kan du sette opp hva slags data du vil se underveis, og her er det ganske mye å velge i.

Oppsettsmulighetene er nærmest uendelige, men disse er vel kanskje de vi har syntes var mest nyttige. Vi liker spesielt godt at vi kan skrive inn hva klokka skal vise for ulik intervaller. Det kan være «Oppvarming» og «Løping», eller «Armhevinger» og «Knebøy».  Foto: Kristoffer Møllevik

Vi kan velge fra ett til fire datafelter per «skjermbilde», og kan velge mellom en mengde ulike datafelter. For terrengsykling er det for eksempel 87 ulike datafelter (med flere underliggende valg), men det varierer litt fra treningsprofil til treningsprofil. For løping er det ting som skrittfrekvens og vertikal oscillasjon, for sykling kan det være kraft i tråkket, og for svømming eller roing er det tak per minutt og per 500 meter. I tillegg til vanlige som tempo, fart, puls, treningseffekt, gjennomsnitt av det meste delt i runder eller økten under ett. Her er utrolig mye mer enn hva én bruker har bruk for, men det er svært gode muligheter for å sette klokka opp mot det du er ekstra interessert i.

I tillegg til dette gir Garmin oss flere gode treningsverktøy som hjelper oss med å regulere intensiteten under treningen. De mest nevneverdige er:

  • Et sonevarsel som kan passe på at vi holder oss innafor en bestemt fart, pulssone, frekvens for steg, pedaltråkk eller svømme-/åretak.
  • Intervaller på tid, puls eller avstand. Her kan vi sette opp flere ulike repetisjoner og lagre oppsettene som treningsøkter, og legge til merknader som vil vises på klokka.
  • Et virtuelt kappløp der vi kan kappes med en tidligere treningsøkt, for eksempel hvis du vil passe på at du løper en eller annen løype litt raskere enn sist du gjorde det.
Garmin lar oss sette opp komplekse intervalløkter med merknader som vises på klokka. Foto: Skjermbilde

Med Garmin Fenix 5X (altså kun den største og dyreste utgaven) kan vi også be klokka om å automatisk sette opp en løype på en gitt avstand. Fint hvis du reiser mye, og kjapt vil løpe et gitt antall kilometer uten å måtte sette opp løypa selv. Du kan også angi om løypa skal gå i en bestemt himmelretning, men utover det er det selvsagt ingen garanti for at det blir hverken den peneste eller best egnede traséen i området, så der er kanskje Suuntos varmekart-funksjon vel så nyttig.

Etter trening

Når treningsøkten er over gir klokken oss en kort og konsis rapport med oversikt over tidsbruk, avstand, fart, kaloribruk, gjennomsnittspuls og litt til. Inne i appen går det an å fordype seg mer i grafer for puls, fart, stigning, SWOLF for svømming, lengde per åretak for roing, vertikalt forholdstall og bakkekontakt målt i millisekunder for løping.

Men vår favoritt er den enkle treningseffekten. På en skala fra 1 til 5 rangerer Garmin intensiteten på treningsøkten, og sier litt om den vil opprettholde eller forbedre den aerobe eller anaerobe kondisjonen. Dette er spesielt nyttig når du skal gjøre noe du vanligvis ikke gjør. Kanskje vet du godt hvor hardt du kan presse deg på en «vanlig» joggetur, men hva men sprintintervaller? Eller langrenn? Eller hvor mange intervaller du må kjøre på romaskinen på slutten av vektløftingstreningen for å få en nevneverdig kondisjonsforbedring?

Appen og nettjenesten Garmin Connect gir oss en del data som gjør at vi kan følge med på treningsresultater over tid.  Foto: Kristoffer Møllevik

Enda mer nyttig er kanskje de mer langsiktige rapportene vi finner i appen. Der logger klokka treningsstatusen og treningsbelastningen vår over tid, gir en kondisjonsberegning (VO2 max) og beregner melkesyreterskel. Med disse kan vi både måle egen fremgang (eller tilbakegang), og samtidig passe på at vi ikke trener for mye, som kan være en utfordring for spesielt nybegynnere.

Annet: Topokart og navigasjon

Fenix 5X har støtte for topokart, og kan dermed fungere som en liten navigasjonsenhet, og alle klokkene støtter GPS-spor i for eksempel GPX-format. Dette kan være veldig fint for friluftsfolk som skal bevege seg et godt stykke utenfor allfarvei. Du kan laste opp egne spor, eller finne andres løyper inne i mobilappen.

En funksjon for å rangere andres løyper hadde vært fint, slik at vi lettere kan skille de virkelig flotte, gode løypene fra de mer middelmådige og kjedelige. Det er nok likevel klokken med best navigasjonsfunksjon når du først får lagt inn løypa, og da setter vi spesielt pris på funksjonen som sier hvor langt vi har igjen og hvor lang tid klokka beregner at vi kommer til å bruke. Dette er stort sett uforandret fra Fenix 3-klokkene, og du kan lese mer om disse funksjonene i vår test av Garmin Tactix Bravo.

Konklusjon

Dette er klokkene for deg som setter pris på avanserte valgmuligheter, og som gjerne bruker tid på å sette deg inn i funksjonene og sette opp klokka slik at den passer for akkurat deg og ditt bruk. Skal du ha noe enklere og rimeligere, ville vi sett til Polar M430, eller Garmins rimeligere Forerunner-modeller 735 og 235.

Gå til side

Polar M430

Suunto Spartan Ultra

Suunto Spartan Sport Wrist HR

Tomtom Adventurer

Tomtom Spark 3 Cardio

Garmin Forerunner 935

Garmin Fenix 5S Silver with Black Band (010-01685-02)

Garmin Fenix 5 Slate Gray with Black Band (010-01688-00)

Garmin Fenix 5X Slate Gray Sapphire with Black Band (010-01733-01)

Polar V800

Garmin Fenix 5S Silver with Black Band (010-01685-02)

Garmin Fenix 5 Slate Gray with Black Band (010-01688-00)

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili Fri Data


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen