Samletest Trådløse gaming-hodetelefoner

Vi skal finne de beste trådløse surround-hodetelefonene. (Montasje av flere bilder). (Bilde: Kristoffer Møllevik)

Vi har testet syv, og anbefaler fire

Det var en hard jobb, men noen måtte gjøre den: Timesvis med dataspilling og musikklytting er over og vi har konkludert.

Astro A50

Du finner en mer avkortet, oppsummert versjon på side 1; under her skal vi gå noe mer i dybden.

Merk at dette er tredje generasjon av A50, noen ganger omtalt som «2016-utgaven». Denne kommer i to utgaver, én for PC og Xbox One, og én for PC og PS4. Vi har sistnevnte til test, men tester det bare på PC siden det er det vi driver mest med her på Tek.no. Konsollene får Gamer ta seg av.

Byggekvalitet og komfort

Astro a50, tredje generasjon.
Astro a50, tredje generasjon. Foto: Kristoffer Møllevik

A50 har et nokså nøytralt design, men de skarpe neonfargene og de tilsynelatende grovt avkappede metallrørene, som fungerer som justering for hodebøylen, gir det likevel et visst «gaming»-preg. Samtidig som det får undertegnede til å trekke sammenligninger med det visuelle uttrykket til The Matrix. Det kommer i to farger, blå for Playstation 4 og grønn for Xbox One, men begge skal fungere like fint med PC, så hvis du ikke har kontroll kan du alltids la fargevalget være avgjørende.

Byggekvaliteten fremstår som svært god. Putene sitter godt når vi justerer dem både opp/ned og roterer dem fra side til side, og alt virker veldig godt skrudd sammen. Puta i hodebøyla er avtagbar, og dette var et svakt punkt på Razers ManOWar, men det virker solid nok her.

Hodetelefonene veier omtrent like mye som alle de andre i testen, men føles likevel lettere, og er etter denne spillerens mening det mest komfortable. Det har en perfekt blanding av å klemme inn og veie ned på hodet, uten å klemme for hardt, og putene er av et ekstra mykt plysjmateriale som føles veldig behagelig mot huden. Det gir den lille ekstra luksusfølelsen vi synes vi burde få for drøyt 3000 kroner.

Betjening

Når det kommer til knapper og kontrollmuligheter direkte på selve hodetelefonene, er utvalget heller spartansk. På høyre bakside finner vi av/på-bryteren, en knapp for surroundlyd, en tre-valgs-bryter for ulike EQ-oppsett og et volumhjul. Ingen ekstra programmerbare knapper som på Logitech G933, der vi for eksempel kan sette opp musikkfunksjoner som play/pause, neste låt og lignende.

Muligheten til å justere spill- og kommunikasjonslyd uavhengig av hverandre er kanskje hodetelefonenes beste funksjon.
Muligheten til å justere spill- og kommunikasjonslyd uavhengig av hverandre er kanskje hodetelefonenes beste funksjon. Foto: Kristoffer Møllevik
Av/på-knapp, surround av/på og oppsett for tre EQ-oppsett.
Av/på-knapp, surround av/på og oppsett for tre EQ-oppsett. Foto: Kristoffer Møllevik

På siden av høyre klokke finner vi esset i ermet på A50: To knapper som lar oss stille volumet på spillet uten å endre volumet på kommunikasjonen med de vi spiller med. Dette er kjempefint hvis du spiller spill med andre der volumet på spilllyden kan variere mye, slik at du kan justere spilllyden opp når det er litt stille rundt deg. Sniker du deg stille rundt blant zombiene i Dying Light er det fint å høre så mye som mulig, men hvis kulene hagler og eksplosjonene sitter løst, er det fint å kunne justere volumet ned men likevel ha god lyd på de du spiller med. Enten du trenger å koordinere en taktisk retrett eller et nådeløst motangrep, er kommunikasjon med laget ofte nøkkelen til å lykkes.

På venstresiden finner vi bare bøylemikrofonen, men ikke noe dedikert volumhjul for å justere eller dempe den, noe som er litt irriterende. Vi kan dempe den ved å dytte den helt opp, men vi skulle ønske vi enten fikk en knapp til dette, for av høflighetsgrunner er det fint å kunne gjøre det enkelt hvis du spiser mens du spiller med andre, eller er forkjølet og snufsete som undertegnede.

Ladestasjon/base og rekkevidde

Der de andre produsentene prioriterer bærbarhet med å gi oss små trådløsmottakere på størrelse med minnepinner, gir Astro oss en diger dockingstasjon omtrent på størrelse med en nedslipt murstein. Fordelene med denne er at den fungerer som stativ, med magnetpunkter for lading. En liten skjerm på fremsiden gir informasjon om batterinivået og om surroundlyden er aktivert.

Basen fungerer som stativ og ladestasjon, og har et display som viser batteritid og annen informasjon.
Basen fungerer som stativ og ladestasjon, og har et display som viser batteritid og annen informasjon. Foto: Kristoffer Møllevik
Bak basen finner vi inngang for mini-USB, optiske kabler og minijack. USB-kabelen sitter dårlig, så her har vi assistert den med litt skoletyggis/plakatklister - ikke så pent kanskje, men det synes ikke forfra.
Bak basen finner vi inngang for mini-USB, optiske kabler og minijack. USB-kabelen sitter dårlig, så her har vi assistert den med litt skoletyggis/plakatklister - ikke så pent kanskje, men det synes ikke forfra. Foto: Kristoffer Møllevik

Vi liker at den fungerer som stativ, og den gjør det superenkelt å lade hodetelefonene mellom øktene - vi har nesten ikke opplevd å gå under 50 prosent på batteriet. Det er dog litt mer å drasse med seg på LAN, eller hvis du bare skal flytte den rundt i huset etter behov. Neppe noe som avgjør kjøpet for de fleste, men greit å vite om likevel.

Hodetelefonene og basestasjonen snakker sammen over 5 GHz-båndet, og rekkevidden er derfor noe svakere enn konkurrentene som bruker 2,4 MHz-båndet, siden lengre radiobølger har bedre rekkevidde og gjennomtrengingsevne. Fordelen med Astros valg skal være at det er en mindre brukt frekvens, slik at det vil være mindre sannsynlighet for forstyrrelser, og at det skal gi mindre forsinkelse. Men vi har ikke merket noe av hverken det ene eller det andre med konkurrentene på 2,4 MHz.

Astro oppgir omtrent 10 meter rekkevidde, noe som virker å stemme såfremt det er mer eller mindre åpen luftlinje, men med en gang vi går inn i naborommet og får en vegg og noen skap i mellom, begynner det å skurre merkbart mer enn hos de andre i testen - og et rom videre forsvinner lyden helt. Ikke forvent å komme deg fra PC-en til kjøleskapet med mindre kjøkkenet er i umiddelbar nærhet.

Krever lyd fra lydkortet for å fungere skikkelig

En ting vi synes kommer dårlig frem av markedsføringen, er at hodetelefonene må være tilkoblet PC-ens lydkort via minijack eller optisk kabel for at vi skal få benytte oss av funksjoner som EQ, surround og spill/kommunikasjon-lydmikseren. Dette i motsetning til de andre hodetelefonene som også fungerer som sitt eget lydkort. Vi har vanskelig for å se at dette skal være et stort problem for noen, siden de aller fleste har lydkort som en egen enhet, eller som en del av hovedkortet, men det er greit å være klar over det likevel.

Programvare

All herligheten styres fra «Astro Command Center» (jepp, plutselig var spillutstyr noe for 12-åringer igjen), et oversiktlig program som er både enkelt og nokså avansert på en gang. Her finner vi innstillinger fordelt i fire kategorier: EQ for lyden vi hører, EQ og noise gate for mikrofonen, «stream port» (mer om den litt lengre ned) og generelle innstillinger.

Programvaren gir oss også tilgang til EQ og noise-gate for mikrofonen, samt en egen «Stream port» - en virtuell lyd-ut-kanal som lar oss mikse lyden fra spillet, mikrofonen og de vi spiller med, som er fint hvis du vil gjøre opptak av spillingen din. Og alt lagres på hodetelefonene, vi trenger ikke kjøre programvaren i bakgrunnen for at det skal fungere.
Programvaren gir oss også tilgang til EQ og noise-gate for mikrofonen, samt en egen «Stream port» - en virtuell lyd-ut-kanal som lar oss mikse lyden fra spillet, mikrofonen og de vi spiller med, som er fint hvis du vil gjøre opptak av spillingen din. Og alt lagres på hodetelefonene, vi trenger ikke kjøre programvaren i bakgrunnen for at det skal fungere. Foto: Skjermbilde

EQ-en er litt uoversiktlig etter vår mening. Vi har fem forhåndsinstillinger (se bildet til over) og ingen av dem heter noe fornuftig. Og hvis du har litt grunnleggende greie på EQ-ing kan du alltids bare sjekke innstillingene, men en bedre beskrivelse av hvordan de ulike innstillingene påvirker lyden, samt mer beskrivende navn hadde vært fint. Her tenker vi på Logitech som har navn som «FPS», «MOBA», «Cinematic gaming» og «Communications».

Lydkvalitet

Det hjelper på prisen at a50 har den beste lyden i testen, og er de eneste hodetelefonene som klarer å gi oss et kraftig og godt driv i bassen, og god klarhet i diskanten og høytonene, uten at lyden oppleves som for skarp. Dette gir et rikt lydbilde i spill, som kombinert med surroundeffekten gir oss en god følelse av å være tett på det som skjer på skjermen. En litt for lite avansert 5-punkts EQ gjør det vanskelig å reprodusere den samme tyngden i grove skuddlyder og eksplosjoner som vi fikk med Turtle Beach Stealth 450, men det er ikke verre enn at vi kan leve med det.

Til musikk fungerer det også svært bra, og igjen er det denne kombinasjonen av en forholdsvis sterk og tydelig bass, sammen med klar og behagelig klang i diskanten, som gir det det lille ekstra over konkurrentene. Mellomtonene blir kanskje litt i varmeste laget på stryker-drevet symfonimusikk, som for eksempel åpningstemaet for HBO-serien Westworld, og en mer avansert EQ kunne nok gjort det enklere å finjustere for dette, men når vi river løs med Rage Against The Machines Killing In The Name er den dype bassen og klare diskanten overlegen de andre i testen. Og mer vokalbasert musikk, som for eksempel Leonard Cohens Going Home, kler den varme lyden svært godt.

Mikrofon

Mikrofonen er veldig fleksibel, men kan ikke gjemmes, som på hodetelefonene fra Logitech og Razer.
Mikrofonen er veldig fleksibel, men kan ikke gjemmes, som på hodetelefonene fra Logitech og Razer. Foto: Kristoffer Møllevik

Bortsett fra de avanserte mikrofoninstillingene som vi nevnte under punktet for programvare, er det ikke mye å si om mikrofonen. Det mangler, som hos de andre, både bass og diskant, og selv om vi har en noe varmere og mer behagelig lyd her enn hos konkurrentene, er det ikke så mye om å gjøre at vi mener det er noe særlig å snakke om.

Litt avhengig av hvordan du er satt opp for spilling kan kanskje noise-gate innstillingene være av interesse, men vi endte opp med å bare skru den helt av siden lydene fra spillet drukner det som kunne vært plagsom bakgrunnsstøy uansett. Så det er egentlig ikke noe vi kan se avgjøre et kjøp, men hvis du plages med viftestøy eller lignende i bakgrunnen når du ikke snakker, er det jo greit å ha i bakhodet.

Gå til side

SteelSeries Arctis 7

SteelSeries Arctis 5

Corsair Gaming VOID Wireless

Razer ManO'war 7.1 Wireless

Logitech G533

Astro A50 3rd Generation Wireless Headset

Turtle Beach Stealth 450

Logitech G933

SteelSeries Arctis 7   Les mer »

Beste priser

På lager 1 749,-
På lager 1 750,-
På lager 1 790,-
På lager 1 790,-

SteelSeries Arctis 5   Les mer »

Beste priser

På lager 1 030,-
På lager 1 030,-
På lager 1 220,-
På lager 1 290,-

Corsair Gaming VOID Wireless   Les mer »

Beste priser

På lager 949,-
På lager 999,-
Ikke på lager 1 195,-
Ikke på lager 1 195,-

Razer ManO'war 7.1 Wireless   Les mer »

Beste priser

På lager 1 490,-
Ikke på lager 1 490,-
På lager 1 552,-
På lager 1 589,-

Logitech G533   Les mer »

Beste priser

På lager 1 199,-
På lager 1 199,-
På lager 1 248,-
På lager 1 249,-

Astro A50 3rd Generation Wireless Headset   Les mer »

Beste priser

På lager 2 899,-
Forventet lagerdato 2 949,-
På lager 2 950,-
På lager 3 289,-

Turtle Beach Stealth 450   Les mer »

Beste priser

På lager 1 298,-
Forventet lagerdato 1 298,-
På lager 1 299,-
På lager 1 698,-

Logitech G933   Les mer »

Beste priser

På lager 1 489,-
Forhåndsbestill 1 490,-
Ikke på lager 1 490,-
Bekreftet lagerdato 1 669,-

Norges beste mobilabonnement

August 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen