SAMLETEST: Elsykkel under 20 000 kroner

Samletest Elsykkel under 20 000 kroner

(Bilde: Montasje, David Auby Johansen, Tek.no)

Dette er elsykkelen du burde kjøpe, og de du burde styre unna


Wisper 905se

7/10

Oslo Elsykkel leverer to av denne testens sykler. Wisper 905se og SmartMotion Essens. Av disse er det Wisper som kommer best ut, men også her har vi endel å sette fingeren på.

Førsteinntrykk

Wisper 905s. Foto: Dabiv Auby Johansen

Begge syklene fra Oslo Elsykkel har nav-plasserte motorer (denne med bakhjulsdrift) og batteriene er plassert rett under bagasjebrettet. Dette gjør syklene bittelitt baktunge, men når sant skal sies så oppleves ikke dette som noe stort problem. Plussiden er at batteriene er lette å ta ut. Syklene leveres med 11Ah (375Wh) batteri, men det er mulig å oppgradere til 16Ah (575Wh) hvis man ønsker det. Siden sykkelen styres av rotasjonssensor (noe som er typisk nav-plasserte motorer) får vi denne gjenkjennelige "moped-effekten" på slake strekninger. Her kan man suse avgårde nesten uten å bruke egen energi. Ulempen er selvfølgelig at det tømmer batteriet raskere. Derfor kan det være en ide å investere i et sterkere batteri hvis man ønsker seg en sykkel av denne typen.

Sykkelen kommer utstyrt med 7 gir, noe som er ganske standard i denne prisklassen. De andre spesifikasjonene skiller seg også lite ut. Her får man ramme i aluminium, standard LCD-display, lys og bagasjebrett.

Vi tester

Wisper 905se kom med batteriet plassert ved bagasjebrettet. Det kan gi en litt baktung sykkel, men opplevdes ikke spesielt sjenerende i vår test. Foto: Dabiv Auby Johansen

Det er på lange flate strekninger at syklene med nav-motor og rotasjonssensor fungerer aller best, og det gjelder også denne modellen. Her går det fint å sette sykkelen på det laveste giret og bare forsiktig føre pedalene rundt for å sette i gang motoren. Det gir mest juksefølelse, men kan også være veldig tilfredsstillende. I likhet med SmartMotion Essens (også levert av Oslo Elsykkel) slår denne sykkelens motor litt tregt inn (ca 1,5 omdreining med pedalene). Dette skaper utfordringer i bakkestart og i trafikkerte lyskryss der man trenger å komme kjapt opp i fart. Det gjør at denne sykkelen dessverre kommer litt til kort ved bykjøring, spesielt i områder med mye bakker. Utover dette fungerer sykkelen greit i byen, selv om det til tider kan gå litt i rykk og napp.

Som de fleste av syklene i denne testen faller også denne modellen inn under benevnelsen "hybrid", noe som vil si at den skal fungere greit jevnt over enten du sykler i byen eller i litt mer kupert terreng. Denne sykkelen fungerte helt fint på grusveiene i områdene rundt Sognsvann, men hvis du er typen som skal ferdes mye i naturen ville vi nok foreslått en annen modell. Denne sykkelen kommer med relativt tynne dekk og har ikke dempegaffel.

I den lange slake bakken opp mot vår ekstremt bratte testbakke på Bekkelaget merker vi raskt ulempene med å ha en sykkel med rotasjonsbasert nav-motor. Man bruker kanskje mindre energi på slake strekninger, men så raskt det går oppover så bruker man faktisk mer energi og mer muskelkraft. Jo brattere bakken er jo tyngre blir det også naturligvis. Testen i Brattbakken går derfor som forventet - vi kom ca halvveis, men hadde ikke sjans til å nå toppen før vi måtte gi opp. Heldigvis har denne modellen gasshåndtak med god kraft, noe som gjorde det relativt enkelt å skyve sykkelen den resterende veien opp. På veien ned igjen fikk vi testet bremsene og de kom dessverre heller ikke så godt ut. Det kan selvfølgelig være justeringer å gjøre her, men sykkelen kommer kun utrustet med standard skivebremser. 

Oppsummering

Wisper 905se er behagelig å sykle og kommer greit ut av det i våre tester. Vi møter på mange av de samme problemene som med de andre syklene med nav-motor og rotasjonssensor. En gjennomgående problem med disse modellene er at de ikke oppleves like responsive. Med Wisper kommer man allikevel kjapt opp i fart og man kommer raskt inn i denne "moped-flyten" som endel syklister foretrekker. Har du tenkt til å sykle mye i tunge motbakker vil vi allikevel anbefale at du skaffer deg en annen modell. Wisper kom dårlig ut av det i vår bakketest (men det gjaldt nærmest samtlige sykler med nav-motor kombinert med rotasjonssensor). Dette er en helt grei sykkel som ikke skiller seg ut hverken spesielt positivt eller negativt.

Sjekk oppsummeringen av hele testen på side 1 »

Gå til side

Norges beste mobilabonnement

April 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Youteam 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen