SAMLETEST: Elsykkel under 20 000 kroner

Samletest Elsykkel under 20 000 kroner

(Bilde: Montasje, David Auby Johansen, Tek.no)

Dette er elsykkelen du burde kjøpe, og de du burde styre unna


Northern Lights Elsykkel Herre klassisk Premium (herre)

5.5/10

Denne modellen fra den norske produsenten Northern Lights var den eneste modellen vi testet som vi måtte montere selv. Heldigvis var det bare hjul, skjermer, pedaler og sete som måtte monteres, men allikevel så krever det litt teknisk innsikt, så hvis du ikke er av den handy typen så er det greit å få noen til å hjelpe seg.

Førsteinntrykk

Det første vi legger merke til med denne modellen er at det ser ut som om man må ta av setet for å kunne trekke ut batteriet. Heldigvis er setet utstyr med en liten vippespak slik at man lett kan vippe opp setet og ta ut batteriet. Produsenten forsvarer batteriplasseringen med at det gir lavere tyngdepunkt og dermed bedre komfort og stabilitet. Vi merket ikke noen stor forskjell på dette og opplever ikke dette som noe problem på de modellene som har batteriet plassert på forsiden av rammen. Ellers er dette en ganske standard sykkel blant billigmodellene: nav-motor i bakhjulet og rotasjonssensor, 360WH batteri, aluminiumsramme og skivebremser.

Northern Lights. Foto: Dabiv Auby Johansen

Sykkeltesten

Tung, treg og seig i bevegelsene. Denne modellen fra Northern Lights er et godt eksempel på at endel el-sykler kan oppleves litt for robuste og tungtrådde. Denne modellen har ikke spesielt god akselerasjon og den tar tid og energi for å komme opp i fart. Slår vi at motorkraften er den veldig tung å bruke, så her får man for guds skyld håpe at batteriet holder hele veien til jobb, ellers har du et problem. Sykkelen er ellers ok på veien. Motoren slår tregt inn, men når sykkelen først har kommet opp i fart går det greit å holde momentet oppe. Som alle norske el-sykler har også denne en grense på 25km/t før motoren slår seg av. Problemet er at det er utrolig tungt å sykle noe raskere enn dette med denne sykkelen.

Endel av problemene med akselerasjon og fart kan nok føres tilbake til dekktype og dimensjon (Kenda, 26). Dekkene er relativt tykke og små, og selv om dette markedsføres som en hybridsykkel, så fungerer den best på grusveien. Sykkelen har dessuten dempegaffel, noe som er med å på forsterke dette inntrykket. Vi opplevde i hvert fall at den fungerte bedre på ujevnt underlag enn nedover asfaltbakkene.

I byen er dette heller ikke sykkelen å foretrekke. Motoren er treg med å slå inn og det tar gjerne en omdreining eller to. Dette gir en rykk og napp-følelse som ikke er å foretrekke i situasjoner der man må ha 100% kontroll.

I vår bakketest var denne sykkelen fullstendig sjanseløs. Vi kom ikke halvveis før vi måtte gi tapt. Det skal sies at sykkelen definitivt fungerer bedre på slake motbakker, så helt håpløs er det ikke. Generelt sett har vi sett enorme forskjeller på sykler med rotasjonssensor og de med momentsensor i denne testen når det kommer til motbakker, så spesielt overraskende er det ikke.

Oppsummering

Northern Lights Elsykkel Premium for herre selges som en bysykkel, men vår opplevelse er at dette er en sykkel som fungerer bedre i kupert terreng enn på asfalten. Det er en relativt tung sykkel og vi opplevde at den var tung å få trådd i gang. Er du av typen som har tenkt til å sykle mer på skogsveien enn i byen så er ikke dette et helt håpløst valg. Samtidig så finnes det mye bedre alternativer i denne prisklassen hvis du ønsker deg en sykkel for skog og mark.

Overgangen mellom motorkraft og manuell kraft opplevdes veldig tung på denne sykkelen og det er definitivt ikke en sykkel som kan brukes uten motorkraft. Opp bakkene og da spesielt i Brattbakken kom den dårlig ut, og sykkelen er heller ikke spesielt godt egnet til til bysykling siden det går i rykk og napp. Alt i alt er Northern Lights sin el-sykkel en sykkel som faller litt mellom alle stoler og som egentlig ikke passer spesielt godt uansett hva slags type syklist man er.

Sjekk oppsummeringen av hele testen på side 1 »

Gå til side

Norges beste mobilabonnement

Desember 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen