Fra venstre: Razer Thresher Tournament Edition, HyperX Cloud II, SteelSeries Arctis 5, Sennheiser GSP-350, HyperX Cloud Alpha og Logitech Pro

Samletest Spill-hodetelefoner under 1000 kroner

Fra venstre: Razer Thresher Tournament Edition, HyperX Cloud II, SteelSeries Arctis 5, Sennheiser GSP-350, HyperX Cloud Alpha og Logitech Pro (Foto: Kristoffer Møllevik)

God lyd og fine funksjoner til under 1000-lappen

Lei av de kjipe ørepluggene? Vi har sett på rimelige spillhodetelefoner.

Det finnes (som regel) bare én måte å vite hvor fienden er når du ikke kan se dem, og det er å høre dem. Er det noen rundt det hjørnet? Løp hun til høyre eller venstre? Og ingenting tar vel lufta ut av storslått grafikk og krystallklare piksler, som ett tynt, flatt og nærmest amputert lydbilde.

Løsningen kan være et skikkelig lydanlegg. Med subwoofer og hele pakka. Som dette, for eksempel. Da får du god posisjonslyd, heftig bass, litt slankere bankkonto og passelig misfornøyd samboer/romkamerat/nabo etc.

En annen løsning, som ikke gir like slank lommebok, og som ikke er til plage for de rundt deg, er gode hodetelefoner. Vi har funnet frem noen forslag som for så vidt koster skjorta, men ikke hele dressen. Altså mindre enn 1000 kroner. Sånn omtrent, i alle fall.

Gode hodetelefoner lar deg høre fiendene før du ser dem, slik at du selv kan gå frem som et snikende ullteppe og være klar når de dukker opp. Skjermbilde: PlayerUnknown's Battlegrounds

Dette har vi sett og hørt etter

Lydkvalitet: Lydkvaliteten er naturlig nok viktig, men hvor viktig varierer mye fra person til person –  og med bruken. Skal du bare spille CS, er vel det viktigste at du hører skrittlydene til fienden. Men hvis du hører mer aktivt på musikk, ser film med dem eller skal ha mer «cinematiske» spillopplevelser blir den viktigere.

Mikrofonkvalitet: Hvis du spiller mye med andre, eller kanskje til og med har en liten YouTuber i magen, er mikrofonlyden viktig. Noen har en veldig tynn, men klar «radiolyd» som bærer godt over spillydene; noe som kan være fint for at lagkameratene skal høre deg bedre. Andre har en litt varmere lyd som gjør seg bedre på opptak.

Det er også fint hvis den lar oss høre vår egen stemme, slik at vi ikke må snakke så høyt for å høre oss selv. Og det er kjekt om den kan tas av eller gjemmes i fall vi vil bruke hodetelefonene til andre ting enn spilling.

Virtuell surround

La oss presisere klart og tydelig i fete fine fonter at det ikke er ekte surroundlyd det er snakk om, men virtuell surroundAltså en slags digital imitasjon der lyden prosesseres for å gi en surroundeffekt. Hodetelefonene har bare ett høyttalerelement i hver klokke, så all lyd kommer fra samme sted, men programvare kan ved hjelp av posisjonsdata i spillene våre manipulere frekvensen på ulike lyder, slik at lyder som kommer bakfra høres annerledes ut enn lyder som kommer forfra.

Virtuell surround: Vår erfaring er at noen virtuelle surroundløsninger fungerer bedre enn andre, men når de fungerer bra kan de gi en mer behagelig og mer «omsluttende» lyd. Det siste er jo særlig fint for de storslåtte enspilleropplevelsene. Det går dog på bekostning av litt klarhet, så for konkurransespilling på mer lukkede baner kan vanlig stereo være å foretrekke. Hodetelefonene med surroundlyd lar oss velge (surroundeffekten kan slås av), men de som har bare stereo, har bare stereo.

ChatMix: Kjært barn med flere navn, men i alle fall funksjonen der vi kan justere lyden fra kommunikasjonsprogram som Discord, Skype og lignende uavhengig av lyden fra spillet. Fint hvis du trenger å skru ned lagkameratene når du er siste overlevende på laget og trenger «radiostillhet», eller hvis dere er i et ekstra bråkete spillområde, i et kjøretøy for eksempel, og du sliter med å høre de du spiller med.

Flerbruksmuligheter:  Noen av hodetelefonene kobles til med vanlig mini-jack, og kan dermed brukes på det meste. Mens andre kobles til PC-en via USB, og kan ikke brukes til noe annet enn PC-en, Macen eller kanskje en konsoll. Dess flere bruksmuligheter, jo bedre.

Raskt oppsummert

Her får du en oversiktlig «jukselapp» med det vi har kommet frem til. Vi utvider tabellen etter hvert som vi legger til nye hodetelefoner.

  HyperX Cloud Alpha HyperX Cloud II Logitech Pro SteelSeries Arctis 5

Razer Thresher Tournament Edition

Sennheiser GSP 350 
Pris (28.03):  995,-  869,-  999,- 899,- 1099,- 969,-
Tilkobling: 3,5 mm USB  3,5 mm USB og 3,5 mm 3,5 mm USB
Avtakbar kabel:  Ja Nei  Ja  Ja Nei Ja
Vekt (veid med ca. 50 cm ledning): 328 gram 318 gram  290 gram  316 gram 358 gram     272 gram   
Kontroll: Volum, mic-mute Volum, mic-mute, surround av/på, mikrofonvolum  Volum, mic-mute Volum, mic-mute, chatmix Volum, mic-mute Volum, mic-mute, surround av/på
Surround: Nei Virtuell, egen(?) Nei Virtuell, DTS Nei Virtuell, Dolby
Egenlytting: Nei Nei Nei Ja Nei Ja 
Kompressor: Nei Nei Nei Ja Nei Nei
Chat-mix: Nei Nei Nei Ja Nei Nei
Eksempler på mikrofonlyden, lagt oppå skrytebilder fra en særdeles fin runde i PlayerUnknown's Battlegrounds. Dette er et skytespill, så hvis du ikke liker å se på slikt kan du starte videoen og "rulle" ned slik at du slipper å se den. Det viktigste er jo at du hører den.

Det er et par stykker som vi har testet tidligere som også er verdt å se på: Logitech G933 og Corsair Void Wireless. Begge er å finne i omtrent denne prisklassen, og du kan lese mer om den i vår samletest av trådløse spillhodetelefoner.

Slik har vi testet dem

For å teste komforten og funksjonaliteten har alle hodetelefonene har blitt brukt omtrent én arbeidsdag, og minst én spilløkt på minimum to timer. Lydkvaliteten på dem er vurdert ut fra samme opptak fra to-tre dataspill og samme spilleliste på Spotify, slik at sammenligningsgrunnlaget blir likt. Hodetelefonene som ikke kobles til med USB er blitt testet på en PC med lydkortet Asus Strix Raid Pro.

Slik har vi vektlagt dem

Store spillverdener og episke enspillerkampanjer byr på andre lyd-behov enn konkurransespill som CS og DOTA. Skjermbilde: The Witcher 3

Veldig, veldig mye av dette koker ned til bruk og smak. Hvis du nesten bare spiller CS, og knapt vet hva sandkasser har med PC-spill å gjøre, er det ikke sikkert du vil savne virtuell surroundlyd. Og for noen kan kraftig bass være viktig for å skape en oppslukende spillopplevelse, og da kan presisjonen være mindre viktig. Spiller du mye med venner kan chat-mix og egenlytting være kjempefint, mens for andre igjen betyr det ikke så mye. Noen foretrekker en varm, fyldig lyd, andre vil kanskje ha den klarere og skarpere.

Og la det være sagt at det ikke er himmel og hav som skiller lydkvaliteten mellom hodesettene her. Ja, ved aktiv lytting hører vi en forskjell, men det er egentlig ikke det de er laget for, og hvis du har programvare og tålmodigheten til det kan du nok gjøre mye for å jevne ut forskjellene med litt aktiv bruk av EQ-en, på de hodesettene som der det er mulig.

Vi har i alle fall gitt mest poeng til hodesettet som gir oss flest muligheter. Hvis du ikke trenger de mulighetene det gir per nå, kan det jo være behovet ditt endrer seg senere. Hvis ikke kan det være verdt å se på noen av de andre - at de får mindre poeng betyr ikke nødvendigvis at de er dårligere til ditt bruk.

Best i test med flest funksjoner

SteelSeries Arctis 5

SteelSeries Arctis 5
8/10
Meget bra

Dette er den kablede utgaven av den noe dyrere Arctis 7, som gjorde det ganske så skarpt i vår samletest av trådløse hodetelefoner. Det er den samme kombinasjonen av kvalitet og funksjonalitet som gjør at Arctis 5 gjør det bra her.

Hodetelefonene skårer nesten full pott på funksjonalitetssiden, med virtuell surround, chat-mix, 3,5 mm-inngang for flerbruk, justerbar kompressor, egenlytting og testens kanskje beste mikrofonkvalitet – men får litt trekk for surroundfunksjonen, da denne gir lyden en overdreven og unaturlig klfang vi slett ikke liker.

Lyden i stereo er dog god, med fine mellomtoner, klar diskant og tydelig bass. Vi får et merkbart luftigere og åpnere lydbilde fra disse enn med testens øvrige hodetelefoner. Dette synes vi er veldig fint for de fleste dataspill, men vi kan også se for oss at konkurransespillere vil foretrekke et tettere lydbilde. Det kan dog bare være en vanesak.

SteelSeries gir oss et forholdsvis nøytralt design slik at Arctis 5 ikke lyser «dette er egentlig dataspillhodetelefonene mine!» hvis du tar dem med på bussen. I stedet for en trinnvis justerbar bøyle, som er vanlig på mange andre hodetelefoner, har Arctis-serien et elastisk bånd av samme typen som på skibriller o.l. Vi kan justere lengden på dette, og elastikken gjør at det legger seg fint og de føles veldig lette på hodet. Øreklokkene er romslige, med utskiftbare stoffputer, og det er svært lite «gnissestøy» fra kabelen.

I programvaren får vi en 5-bånds EQ, som jo ikke er all verden, men bedre enn ingenting, og et knippe generiske forhåndsoppsett. En tre-trinns kompressor, og vi kan slå surroundlyden av eller på. For mikrofonen kan vi justere lydnivå, støydemping og egenlytting. Alt dette kan vi lagre til egne forhåndsoppsett, slik at vi raskt kan hente dem frem etter behov.

Alt i alt et hodesett med god lyd og funksjoner som åpner for allsidig bruk, både foran PC-en så vel som andre steder.

Fordeler

  • Gode flerbruksmuligheter
  • Kan justere lyd fra spill og kommunikasjon uavhengig av hverandre
  • Lar oss legge på dynamisk komprimering
  • God mikrofonlyd
  • Egenlytting på mikrofon
  • God lyd, balansert

Ting å tenke på

  • Surroundeffekten gir lyden en unaturlig klang
  • Kun 5-punkts EQ, vanskelig å finjustere etter smak

Bedre surround men mindre allsidig

Sennheiser GSP 350

Hvis nøytralt design er viktig for deg, er nok ikke GSP-350 det hodesettet som treffer best. Med en diger, bred mikrofonarm og et stort volumhjul på den ene øreklokka, treffer det en tydelig «gamer»-estetikk. Om det er bra eller dårlig kommer selvsagt an på øyet som ser.

Siden disse bare kobles til PC-en gjennom USB, via en noe tilpasset 2,5 mm mini-jack, må du bruke noen ekstra hundrelapper på overgangskabler for å bruke hodesettet på konsoller, mobiltelefon, Discman eller andre ting med vanlig 3,5 mm-inngang. Så de blir vel liggende ved PC-en for de fleste.

Dette er ett av tre hodesett som tilbyr virtuell surroundlyd, denne gangen levert av Dolby, som vi kjenner som et velfungerende system fra trådløse hodesett som Logitech G933 og Astro A50. Ellers kan vi som sagt kontrollere lyden og dempe mikrofonen (ved å løfte den helt opp), og en enkel programvare gir oss tre forhåndsoppsatte EQ-innstillinger og justerbar egenlytting fra mikrofonen. Men dessverre ikke chat-mix eller kompressor.

EQ-en er av den enkle typen som lar oss velge mellom ingen (eller «flat»), musikk, e-sport og spill. E-sport-profilen kutter veldig mye bass og oppleves som veldig tydelig, men litt skarp, mens de to andre har fått lagt til mer, og kanskje litt vel mye, bass i bunn. Personlig foretrakk jeg den flate profilen.

Da får vi et lydbilde som er nokså likt det fra HyperX Alpha, men sistnevnte virker å ha et lite hakk mer klarhet i diskanten. Dette er dog så lite om å gjøre at det er veldig «synsete» og kan nok oppfattes ulikt fra øre til øre.

God lyd, Dolby virtuell surroundlyd, enkle EQ-forhåndsinnstillinger og egenlytting gjør dette til et av de bedre hodesettene til ren dataspilling, men design og tilkobling gjør at Arctis 5 drar litt fra med mer allsidig anvendelighet.

Fordeler

  • God virtuell surroundlyd
  • Egenlytting på mikrofon
  • God lyd

Ting å tenke på

  • Mikrofonen kan ikke tas av eller gjemmes bort
  • Trenger ekstra overgang for 3,5 mm
  • Har ikke chat-mix eller kompressor
  • Kun forhåndsoppsett på EQ-en
  • Ikke spesielt god mikrofonlyd

Solid stereo og tydelig mikrofon

Kingston HyperX Cloud Alpha Pro

Også HyperX Cloud Alpha legger seg inn i rekken av hodesett med enklere funksjonalitet. For som med Logitech Pro og Razer Thresher, kobles dette hodesettet til PC-en, mobilen, nettbrettet, PS4-en eller omtrent hva det skulle være, via en vanlig mini-jack. Kabelen er også avtagbar.

Dette er jo er greit for allsidige bruksmuligheter, men som med de andre to er det da lydkortet ditt som avgjør hva du får av ekstra funksjonalitet. Da tenker vi på ting som surroundlyd, EQ, egenlyd fra mikrofonen og så videre.

Men når det er sagt, er Cloud Alpha undertegnedes favoritt rent lydmessig. Bassen har mer slagkraft her enn hos for eksempel Logitech Pro, og de lave mellomtonene føles mer til stede, men uten at det går så ut over klarheten som det gjorde med Thresher. De høyere tonene er også tydelig til stede. Ikke riktig så skarpe og tørre som hos Cloud II, men tydelige nok og mer behagelige.

Når det foregår mye i de lave mellomtonene opplever vi dem som mer utydelige enn med Logitech Pro, men det kan være du kan hente det inn med litt EQ-justering, hvis PC-en din gir deg den muligheten.

Rent stilmessig har de et visst «industrielt» preg som gjør at de minner mer om hodetelefoner for bruk i lydstudio enn til spilling. Så lenge du tar av mikrofonen ser det nok derfor mer ut som du er over gjennomsnittet opptatt av musikk enn av «gaming». Hvis det var en bekymring, altså.

De er komfortable i bruk, men klokkene kan ikke svinge 90 grader som på Logitech Pro, noe som ikke gjør dem særlig komfortable å bære rundt halsen. Det har selvsagt lite å si foran PC-en, men kan være av betydning hvis du skal ha dem med på farten.

Mikrofonlyden er for øvrig blant de tydeligste i testen, men tydelig komprimert og heller tynn. Altså godt egnet til å kommunisere med lagkammeratene, men lite egnet for streaming og denslags.

Et godt valg hvis du vil ha god «allround-lyd» uten noe ekstra dilldall, men som med Logitech Pro savner vi ting som chat-mix, egenlyd fra mikrofonen, kompressor og virtuell surround.

Fordeler

  • 3,5 mm kobling - kan brukes med "hva som helst"
  • Klar og tydelig mikrofonlyd
  • God lyd, trykk i bassen og behagelig diskant

Ting å tenke på

  • Veldig tørr og tynn mikrofonlyd
  • Har ikke chat-mix eller kompressor
  • Ingen egenlytting på mikrofonen
  • Ikke virtuell surround
  • Klokkene dreier ikke horisontalt

Presisjonslyd for konkurransespill

Logitech G Pro Gaming Headset

I likhet med Razer Thresher Tournament Edition og HyperX Cloud Alpha kobles Logitech Pro til hva det skulle være via mini-jack, og i likhet med de to siste er noe som helst mer enn stereolyd inn og mikrofonlyd ut helt opp til lydkortet ditt. Ting som EQ, kompressor, virtuell surround, egenlyttig og chat-mix får du altså ikke på kjøpet.

Vi kan justere lyttevolumet og dempe mikrofonen via en enkel kontroller på selve ledningen, og i motsetning til Thresher kan ta av ledningen, som jo er fint for frakt, og bytte den ved behov, for eksempel hvis vi skulle få kontaktfeil.

Vi opplever lydbildet til Logitech Pro som veldig tydelig, med en presis men ikke veldig fyldig bass, og ganske skarpe høytoner. Sett mot de andre hodetelefonen i testen, altså. Hvis lydkortet ditt lar deg justere EQ-en kan du nok hente inn mye etter smak og preferanse, men fra bunnen av virker det som lyden er godt tilpasset konkurransespillerens behov for nøyaktig lokalisering, mer enn enspiller-entusiastens ønske om å fortape seg i en omsluttende spillverden.

Mikrofonlyden er også blant de bedre, med en mer naturlig lyd som beholder en del av varmen i lyden andre hodesett gjerne kutter ut. Det er kanskje ikke den klareste lyden, men den er likevel tydelig og mer behagelig enn mange av de andre.

Hodetelefonene er ellers veldig lette og sitter behagelig på undertegnedes kokosnøtt, med et design så nøytralt at det i kontrast med Logitechs gamle «synder» fremstår som nærmest kjedelig. Du kommer neppe til å skille deg nevneverdig ut på bussen/jobben/lesesalen med dette.

I sum virker Logitech som et godt hodesett for den aktive konkurransespilleren, men den begrensede funksjonaliteten går ut over allsidigheten.

Fordeler

  • God lyd, virker justert for konkurransespilling
  • God mikrofonlyd
  • 3,5 mm kobling - kan brukes med "hva som helst"

Ting å tenke på

  • Ikke virtuell surround
  • Har ikke chat-mix eller kompressor
  • Ingen egenlytting på mikrofonen

Alpha med surround og skarpere lyd

Kingston HyperX Cloud II

Dette hodesettet er veldig likt Cloud Alpha, men har litt andre drivere og kobles til en egen liten «kontrollboks» (minijack fra hodesett, USB fra kontrollboks) som gir oss muligheten til å aktivere virtuell surroundlyd. Så vidt vi har greit å finne ut er det ikke snakk om DTS eller Dolbys virtuelle surroundsystem, men et egetutviklet. Surroundlyden er i alle fall uten den unaturlige klangen vi får med surrounden på SteelSeries Arctis 5, og kan gjøre spilleopplevelsen mer behagelig. Om du blir noe bedre eller dårligere til å lokalisere lyd med den på eller ikke er nok først og fremst en vane- og/eller treningssak.

Utseende og design er svært tett på Cloud Alpha, forholdsvis nøytralt med dragning mer mot «lydteknisk» enn «gaming» i våre øyne. Lyden er heller ikke helt ulik, men den er noe tørrere enn Alpha, og er klarere (og tidvis skarpere) i de høye mellomtonene, der Alpha gir oss mer varme og større tilstedeværelse i bassen. Vi får ikke noe programvare til hodetelefonene, og så lenge vi er tilkoblet kontrollboksen får vi ikke tilgang til ting som chatmix, EQ eller egenlyd fra mikrofonen. Sånn sett er den kanskje hakket mer tilpasset konkurransespillingens presisjonskrav, litt som Logitech Pro.

Men hodetelefonene kan kobles direkte til PC-en via mini-jack (altså uten å gå om kontrollboksen), så da kan du jo bruke programvaren til lydkortet i stedet hvis du har bedre muligheter der. Men skal du først gjøre det kunne du jo like gjerne bare kjøpt Cloud Alpha i utgangspunktet. Da hadde du fått bedre mikrofonlyd, for selv om den fungerer helt greit til å snakke med laget ditt, er den merkbart mindre klar og tydelig enn på Cloud Alpha og Arctis 5.

Hvis surroundlyden er viktig for deg kan dette være et greit valg, men utover det ville vi ikke valgt dette foran Cloud Alpha.

Fordeler

  • God lyd, trykk i bassen og tydelig (kanskje litt skarp) diskant
  • 3,5 mm kobling - kan brukes med "hva som helst"
  • Grei mikrofonlyd
  • Virtuell surroundlyd
  • Virtuell surroundlyd

Ting å tenke på

  • Ingen egenlytting på mikrofonen
  • Har ikke chat-mix eller kompressor
  • Klokkene dreier ikke horisontalt
  • Veldig tørr og tynn mikrofonlyd, ikke like tydelig som Alpha

God bass, ellers litt for lite av det gode

Razer Thresher Tournament Edition

Dette er «billigutgaven» i Thresher-familien og er fint kompatibelt med en PC. Men siden ledningen kun er 1,3 meter lang og har mikrofon- og hodetelefonsignal i ett, virker det best tilpasset å plugge i en XBOX- eller PS4-kontroller. Men med en forlengerledning og en headset-adapter kan vi fint bruke den på PC-en også; det må dog kjøpes utenom.

Thresher Tournament Edition er i motsetning til sine trådløse storebrødre et heller enkelt hodesett, og sammenlignet med SteelSeries Arctis 5 ser det direkte funksjonsfattig ut. Her får vi ikke noe surround, ingen chatmix, kompressor, egenlytting eller noe slikt, med mindre du har det fra før av i lydkortet ditt. Men det hjelper uansett ikke på den dårlige mikrofonlyden. Kabelen kan heller ikke tas av, som jo gjør at du må være ekstra obs på å ikke få kontaktfeil, for eksempel hvis du skal pakke det med deg rundt omkring.

Faren for det siste er kanskje ikke veldig stor; hodesettet er nemlig så stort at vi for vår del ikke kan se for oss å bruke det andre steder enn foran PC-en. Det ligger likevel lett på hodet og er behagelig i bruk, med romslige øreklokker som har mye bevegelsesfrihet.

Lydmessig er Thresher er et hodesett som gir oss mye i den nedre delen av registeret. Det durer godt i gamle dieselstridsvogner i Battlefield 1, og tunge skudd og eksplosjoner har et dumpt trykk som gir oss en følelse av kraft. Samtidig er diskanten tydelig til stede når vi svinger sverdet i The Witcher 3.

Satt mot for eksempel Logitech Pro opplever vi lyden som varmere og mer behagelig, men bassen og de lave mellomtonene kan bli litt grøtete. Litt lek med EQ-en kan nok gjøre mye her, hvis du så skulle ønske, men da er du altså avhengig av at PC-en din lar deg gjøre slikt, siden dette ikke kommer med egen programvare.

Thresher er helt klart et godt hodesett til sitt bruk, men sammenlignet med SteelSeries Arctis 5 får vi lite funksjonalitet for prisen.

Fordeler

  • 3,5 mm kobling - kan brukes med "hva som helst"
  • Kabel egnet for kobling til Xbox- og PS4-kontroller
  • Godt trykk i bass og nedre mellomtoner, fint for actionspill

Ting å tenke på

  • Kort ledning, kan ikke tas av
  • Dårlig mikrofonlyd
  • Har ikke chat-mix eller kompressor
  • Ingen egenlyd på mikrofonen
  • Lydbildet kan bli litt grøtete for aktiv lytting

Sjekk også samletesten vår av trådløse hodetelefoner for dataspilling »

Og her finner du en oversikt over alle hodetelefontestene våre »

Prisguiden.no er en kommersiell partner av Tek.no. De leverer oppdaterte priser, prisvarsling og produktinformasjon. Du kan lese mer om Prisguiden her »

Prisguiden.no er en kommersiell partner av Tek.no. De leverer oppdaterte priser, prisvarsling og produktinformasjon. Du kan lese mer om Prisguiden her »

Prisjakt.no er en kommersiell partner av Tek.no. De leverer oppdaterte priser, prisvarsling og produktinformasjon.

Prisguiden.no er en kommersiell partner av Tek.no. De leverer oppdaterte priser, prisvarsling og produktinformasjon. Du kan lese mer om Prisguiden her »

Logitech G Pro Gaming Headset

Sennheiser GSP 350

Kingston HyperX Cloud Alpha Pro

Kingston HyperX Cloud II

Razer Thresher Tournament Edition

SteelSeries Arctis 5

Logitech G Pro Gaming Headset

Norges beste mobilabonnement

Januar 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telipol Fri 6GB


Jeg bruker mye data:

Telipol Fri 12GB


Jeg er superbruker:

Telipol Fri 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen