Det var godkjente, men dessverre ikke fantastiske elsykler, vi fant i denne prisklassen.

Samletest Rimelige elsykler 2018

Det var godkjente, men dessverre ikke fantastiske elsykler, vi fant i denne prisklassen. (Foto: David Auby Johansen, Tek.no)

Vi har testet noen av de billigste elsyklene på markedet

Med priser helt nede i 6000 kroner.

Er du ennå ikke overbevist om å anskaffe deg elsykkel? Tenker du at elsykler er for latinger som ikke orker å pine seg opp stupbratte norske skråninger, eller er det lommeboka som holder igjen? For mange er det nok sistnevnte som er siste hinder på vei til elsykkel-drømmen. 

Opprinnelig var planen å begrense oss til elsykler under 10000 kroner, men vi ventet i det lengste for å få med oss flest mulig modeller, og dermed har den ene sykkelen (Momas Randolph) krøpet noe over denne grensen. Vi tar den likevel med.

Vi skulle gjerne også hatt med syklene fra henholdsvis XXL og G-Sport, men førstnevnte svarte at modellen Velocity By White Energy City Touring (9995,-) ikke inngår i det faste sortimentet, mens G-Sport ikke har ønsket å levere Diamant Volt Classic (8995,-) til test. Vi får eventuelt oppdatere med disse i etterkant, om vi skulle få fatt i dem. 

Valuta for pengene

Men hva får man for pengene? I vår test av elsykler under 20 000 kroner så vi at det faktisk er mulig å skaffe seg en skikkelig god elsykkel uten å måtte rane en bank først. Enkelte av disse modellene i mellomsjiktet hadde dessuten krankplassert motor.

Dette betyr at motoren er plassert på midten av sykkelen, rett under pedalene. Denne type ordning har slått godt an i våre tester. Med noen få unntak gir krankmotor veldig god pedalrespons – noe som er en fordel hvis man sykler mye i byen eller i motbakke.

Dette er syklene vi testet i denne omgang:

Merke Momas M1 Momas Randolph Biltema Yosemite City Sport 28" 8 gir Clas Ohlson Asaklitt eCity
Pris 6000 kr 11690 kr 8499 kr 8995 kr
Type Bysykkel Hybrid Hybrid Bysykkel
Motorplassering Nav (bakhjul) Krank Nav (bakhjul) Nav (forhjul)
Batteriplassering Bak Ramme Ramme Bak
Motorprodusent Ikke oppgitt Bewo Ikke oppgitt TranzX
Batteri 281 Wh 417,6 Wh 324 Wh 396 Wh
Sensorteknologi Rotasjonssensor Momentsensor Rotasjonssensor Rotasjonssensor
Ramme Aluminium Aluminium Aluminium Aluminium
Vekt 22,5 kg 20,5 kg 23,9 kg 25,5 kg
Gir 6 gir 8 gir 8 gir 7 gir
Trinnvis assistanse 3-trinns 3-trinns 6-trinns 4-trinns
Gasshåndtak Nei Nei Nei Nei
Styre Krummet Flatt Flatt Krummet
Demping Nei Nei Nei Nei
Bremsetype V-brems Hydrauliske skivebremser Hydrauliske skivebremser  V-brems
Pedalbrems Nei Nei  Nei Ja
Kommer med Støtte, skjermer, frontlykt, bagasjebrett, ringeklokke - Støtte, skjermer, bagasjebrett, frontlykt, ringeklokke. Støtte, skjermer, frontlykt, ringeklokke, speedometer.

Slik testet vi

Som ved forrige års test (som vi også nylig oppdaterte for 2018) la vi denne gangen opp en rute som inkluderte det meste av utfordringer man kan støte på som syklist. Turen gikk fra Sagene i Oslo til Bekkelaget og tilbake igjen. Denne gangen valgte vi ikke å sykle så mye i terrenget, men heller å ta noen ekstra runder i byen til tider med mye trafikk. Disse rimeligere modellene er nemlig i stor grad utpregede bysykler. To av syklene går riktignok inn under "hybrid", men ingen modeller kom med dempegaffel. Sykler du mye i skog og mark så finnes det andre og bedre modeller.

Også denne gangen tok vi turen til Brattbakken, Oslos bratteste bakke. På veien opp mot Brattbakken går det også en lang og slak bakke (Kongsveien) som syklene har fått bryne seg på.

Krank-motor (midstilt motor) er mest vanlig på litt dyrere elsykler. Foto: David Auby Johansen, Tek.no

Uansett hva slags type syklist man er, men spesielt hvis man er en som sykler mye i byen, er det å kunne starte/stoppe raskt og effektivt viktig. Selv om man ideelt sett ikke skal sykle på fortauet så er det mange steder ikke til å unngå. Da er det fint å kunne ha full kontroll på sykkelen og det har man ikke om man må trå pedalen rundt mange ganger før motoren slår i gang. Det er først og fremst sykler med krankmotor som har rask respons mellom pedaltråkk og motorkraft, men det er også forskjeller på sykler med nav-motor (motor i enten forhjul eller bakhjul).

Uansett, skal du skaffe deg elsykkel så er du nødt til å teste den selv først. Den beste testen får du ved å sykle rett inn i bygryta. Har sykkelen rask respons fra motoren, vil den sannsynligvis  være god i motbakkene også - det viser i hvert fall våre tester. Er du fremdeles usikker på hva slags type elsykkel du har behov for, les vår elsykkelguide her.

Konklusjon

Det er fullt forståelig at mange ønsker å kjøpe en rimeligere elsykkel siden prisnivået på elsykler generelt sett er ganske høyt. Å spytte ut 15 000-20 000 for en sykkel kan føles i overkant for mange. Dessverre er ikke nivået på billigsyklene helt der ennå at de kan anbefales uforbeholdent. Her finner vi fremdeles noen grunnleggende mangler som går igjen og som trekker ned opplevelsen betraktelig.

Biltema leverer en veldig behagelig sykkel med batteriet integrert i rammen. Foto: David Auby Johansen, Tek.no

Treg respons på motoren og «rykk og napp-kjøring» i trafikken er noe som går igjen. Alt koker ned til bruk. Skal du ikke sykle masse rundt i byen, men mest på veier uten altfor mange tunge motbakker, kan det absolutt være aktuelt å kjøpe noen av disse syklene.

Det er i det hele tatt noe ironisk at disse syklene, som markedsføres som bysykler, ikke er spesielt gode å sykle på nettopp i byen. Skal du ut i trafikken og regner du med å stoppe/starte mye i lyskryss, ved fotgjengeroverganger eller lignende må man nesten ha en sykkel med krank-motor. Testvinneren i denne testen viser også dessverre at heller ikke alle sykler med denne type motor har like god respons, så her gjelder det å teste før man kjøper.

Det er ikke alltid man får det man betaler for, men her gjør man faktisk det. Man får en helt ok elsykkel til 6000-12000 kr, men man kan få helt strålende modeller til 15 000. På disse rimelige modellene er det også spart inn på display, bremser og tilleggsfunksjonalitet (som gåassistent).

Resultatene kort oppsummert 

Merke Momas M1 Momas Randolph Biltema Yosemite City Sport 28" 8 gir Clas Ohlson Asaklitt eCity
Responstid Veldig treg respons. Tregest i testen. Middels. Svak til å være sykkel med krank-motor. Treg. Innenfor normalen på nav-plassert motor. Treg. Innenfor normalen på nav-plassert motor.
Bysykling Dårlig. Treg respons fra pedaler til motor. God. Grei responstid. Lav vekt gjør den lettere å trå i gang. Middels. Treg respons fra pedaler til motor. Veldig behagelig å styre. Dårlig. Treg respons fra pedaler til motor.
Flate strekninger Veldig god. Fin flyt og jevn sykkelopplevelse. God. Godt moment, men går litt i rykk og napp. Også treg respons fra bremser til motor. Veldig god. Godt moment. Mest behagelige sykkelopplevelse i testen. God. Helt på det jevne. Godkjent moment.
Slak motbakke Middels. 16 km/t, motoren stopper opp i tide og utide. God. 17 km/t, behagelig sykling i slake motbakker. Middels. 15 km/t. Jevn, men ganske treg. Dårlig. 13 km/t. Treg, men jevn.
Ekstrem motbakke Dårlig. Ca halvveis opp bakken. God. Må bruke endel egen energi, men til topps sittende. Dårlig. Ca halvveis opp bakken. Veldig dårlig. Kommer kun 10-15 meter opp bakken.

Billig krankmotor, men litt treig

Momas Randolph (Elsykkel)

Momas Randolph (Elsykkel)
SAMSUNG CSC
7/10
Bra

 Momas er et nytt elsykkelmerke som Airwheels Norge har utviklet i samarbeid med Kajakk og Fritid AS. Vi har inne to modeller fra Momas i denne testen og dette er to modeller som skiller seg kraftig fra hverandre.

Momas Urban Randolph har testens kuleste navn og den eneste som kommer utstyrt med såkalt krankmotor (plassert under pedalene).  Denne løsningen utnytter girene bedre, bruker mindre motorkraft og gir bedre vektbalanse på sykkelen. 

Av samtlige sykler vi har hatt inne for test er dette den billigste modellen vi har testet med krankmotor. Derfor var vi veldig spente på resultatet. Dessverre skuffer sykkelen litt. Den har ikke den umiddelbare responsen som vi er vant til fra andre modeller med tilsvarende motor-plassering. Dette er absolutt sykkelen med best motorrespons i testen, men vi må trå i hvert fall en halv runde på pedalene for å få i gang motorkraften. Det er ikke ideelt hverken ved start/stopp i lyskryss eller i områder med mye fotgjengere. 

En annen fordel med krankmotor er at disse syklene gjerne er overlegne i bakkene, og da spesielt de bakkene man ellers ikke ville hatt sjans til å forsere. I så måte skuffer Momas Randolph ikke. I motsetning til de øvrige kom vi oss helt til topps i Brattbakken uten stans!

Litt krefter måtte vi ta i bruk, og det var ikke helt den samme opplevelsen som ved testvinnerne av vår tidligere elsykkeltest, men vi kunne sykle sittende hele veien opp. Også opp de slakke bakkene fungerte sykkelen godt, og vi registrerte en hastighet på 17 km/t ved jevn sykling. Med en sykkel med krankmotor er det vanskelig å måle siden man hele tiden er med på å gi av egen muskelkraft, men opplevelsen var at dette var den beste sykkelen i testen i både ekstrem og normal motbakke.

Momas Randolph er en sykkel som passer aller best for dem som er vant med sykkel fra før. Modellen har tynt sete og flatt styre, noe som gir en lett fremoverbøyd holdning. Vi synes stort sett det var behagelig å bruke sykkelen, men her er det også noe småpirk vi synes er verdt å nevne. Sykkelen er veldig brå i overgangen når man når grensen for motorhjelp på 25 km/t. Det gjør at syklingen går litt i rykk og napp. Motoren har også en tendens til å ikke stoppe umiddelbart når man bremser. Det skaper ikke farlige situasjoner siden bremsene er sterkere enn motoren, men det gjør at sykkelen "hakker" litt i overgangen mellom høy fart og nedbremsning.

Alt i alt er denne modellen fra Momas en behagelig og god hybridsykkel som fungerer greit i byen og godt i motbakke. Sykkelen har også testens beste batterikapasitet på 417,6 Wh. Det største trekket får den for å være treg i responsen, spesielt til å være en sykkel utstyrt med krankmotor. Dette er veldig synd, siden prisen er den beste vi har sett på en krankbasert sykkel. Sykkelen har også noen småting som irriterer, som at den kommer helt strippet for ekstrautstyr som skjermer, støttepinne og lykt. Det betyr at man kan plusse på endel på totalbeløpet.

Fordeler

  • Har krankmotor
  • Veldig god i bakker
  • God og behagelig hybridsykkel
  • Best motorrespons av syklene i testen
  • Beste oppgitte batterikapasitet i testen

Ting å tenke på

  • Kommer helt uten ekstrautstyr
  • Dyreste sykkelen i testen
  • Treg respons til å ha krankmotor

Billig, men litt ubalansert

Momas M1 (Elsykkel)

Momas M1 (Elsykkel)
SAMSUNG CSC
6/10
Helt greit

Mens Momas Randolph har krankmotor og integrert batteri i rammen, har denne M1-modellen til Momas motoren plassert i bakhjulet og batteriet plassert bak.

Det første man legger merke til med denne modellen er hvor baktung sykkelen er. Både batteri og motor er plassert bak på sykkelen, noe som ikke er uvanlig, men sykkelen føles ellers veldig lett og derfor får sykkelen en ujevn vektbalanse. I seg selv er ikke dette noe stort minus, men man merker at det er ekstra utfordrende å komme seg over fortauskanter og lignende. Forhjulet går enkelt over, men man får seg en humpete overraskelse når bakhjulet så vidt kommer seg over samme hindring.

Det andre man legger merke til er at sykkelen er veldig treg i responsen. Her må vi gjerne trå rundt med pedalene tre-fire ganger før motoren slår inn. Det er en stor ulempe hvis man sykler mye rundt i byen, og spesielt i lyskryss der man ønsker å komme kjapt i gang. 

Sykkelen har også en veldig sensitiv sensor til motoren. Selv ved den minste berøring av bremsene slår motoren seg av, og så tar det igjen et par pedaltråkk før den går i gang. Det gir noen merkelige utslag, spesielt hvis man kommer borti bremsene i en motbakke for eksempel. Da vil man få følelsen av å stadig måtte tråkke sykkelen i gang og det gir en noe ujevn og småirriterende sykkelopplevelse. 

Når man først er i gang og skal sykle en lengre flat strekning fungerer sykkelen godt. Den har godt moment og er god i utforbakker. Sykkelen er behagelig og man får et fint driv både bortover og nedover. Det er også veldig positivt at man ikke får denne rykk og napp-opplevelsen som mange elsykler gir. Sykkelen legger seg fint i maks hastighet på 25 km/t ved rolig pedaltråkk og man suser avgårde som på en moped. Det er først når man skal inn i mer trafikkerte områder eller motbakker man oppdager sykkelens begrensinger. 

På grusen oppleves sykkelen ganske stiv og ukomfortabel. Ingen av syklene i testen har demping, hverken dempegaffel eller i setet. Her er hjulene dessuten veldig tynne og ikke ment for denne type underlag. Man blir raskt sliten i hendene og skal du sykle mye i terrenget er det bedre å velge en annen modell.

Momas M1 er sett i forhold til prisen en veldig god sykkel. Den er god på flate strekninger og har godt moment i utforbakkene, men den er mindre god i bakker og i bymiljøer. Sykkelen har dessuten testens dårligst oppgitte batterikapasitet på 281 Wh.

Det er også gjort innsparinger på andre områder. Bremsene er av det enkle slaget og motoren bråker mest av alle i testen. Men når det er sagt så er dette mye sykkel for pengene og er kanskje derfor et godt førstekjøp for mange.

PS: Airwheels og Kajakk & Fritid opplyser at de for øyeblikket er tomme for Momas M1, men at den vil komme inn på lager igjen i høst. 

Fordeler

  • Godt driv på flate strekninger
  • Billigste sykkel i testen

Ting å tenke på

  • Veldig baktung
  • Tregest motorrespons i testen
  • Dårligst oppgitte batterikapasitet i testen
  • Ikke hydrauliske bremser

Behagelig, men litt svak

Yosemite City Sport 28" (Elsykkel)

Denne modellen fra Biltema er testens nest rimeligste sykkel med en pris på ca 8500 kr. Med en sånn pris forventer man også de billigste løsningene. Dette er bare halvveis sant med denne modellen. Sykkelen har hydrauliske skivebremser og batteriet er diskret plassert i rammen - noe som gir god vektfordeling. I tillegg kommer modellen med bagasjebrett, støttepinne, skjermer og lys.

Motoren er plassert i bakhjulet, noe som er normalt på mange sykler i dette prissjiktet. Til sammenligning har sykkelen fra Clas Ohlson motoren plassert i forhjulet. Bakhjulsdrift er definitivt en bedre løsning enn forhjulsdrift siden man får et bedre push opp bakkene. Motor i forhjulet kan også få sykkelen til å spinne på glatt underlag og i bratte motbakker.

Komfort vil alltid bli en individuell vurdering, men denne sykkelen føltes umiddelbart behagelig  å bruke. Her hadde vi god kontroll på sykkelen fra første stund og styringen er god. Selve styret er flatt, men sittestillingen er ikke like fremoverlent som på Momas Randolph.

I trafikken fungerer sykkelen greit, men heller ikke mer. Responsen for å trå i gang motoren er treg. Treg respons er spesielt slitsomt under bykjøring der man gjerne må starte og stoppe mye. Det er lite som er så ubehagelig som å komme tregt i gang i et lyskryss i rushtiden med en lang rekke biler bak seg. Vil du unngå dette må du uansett gå for en sykkel med krank-motor.

Oppover de slake bakkene fungerte sykkelen godt. Vi målte 15 km/t, noe som er helt på det jevne. Man får et jevnt og behagelig dytt opp bakkene. I Brattbakken hadde ikke sykkelen sjans. Sykkelen fungerte bedre enn modellen fra Clas Ohlson, men vi kom kun halvveis før vi måtte gi opp. Da vi endelig stoppet opp fikk sykkelen dessuten regelrett spasmeanfall og den ville ikke slutte å riste før vi slo den av og på igjen. Her var det tydelig en overbelastning på motoren. Ganske dårlig i Brattbakken altså, men noe annet er heller ikke å forvente av en sykkel med navmotor i denne prisklassen.

Denne modellen fra Biltema leverer mye sykkel for pengene. Den er veldig behagelig å sykle på og har kontante og gode bremser. Oppgitt batterikapasitet på 324 Wh er ikke all verden, men til prisen å regne er det absolutt godkjent. Biltemas Yosemite Sport City er alt i alt en rimelig sykkel som gir deg et behagelig, om ikke spesielt kraftfullt, dytt i rompa opp bakkene.

Fordeler

  • Batteriet plassert i rammen
  • Veldig behagelig sykkel

Ting å tenke på

  • Ikke spesielt god i motbakke
  • Treg motorrespons

Grei på flatt underlag, men det er det

Asaklitt eCity 36V (Elsykkel)

Denne elsykkelen som leveres av Clas Ohlson er testens eneste med lavt innsteg. Den oppleves allikevel ikke som noen typisk «damemodell», en betegnelse som uansett er på vei ut siden mange menn også foretrekker denne løsningen. Modellen kommer i sort og designet oppleves som kjønnsnøytralt. Styret er bøyd og sittestillingen er oppreist - med andre ord en typisk bysykkel.

Førsteinntrykket på Asaklitt eCity er at dette er en sykkel med gjennomgående rimelige løsninger. Her er motoren plassert i forhjulet (regnes som den dårligste løsningen på elsykler) og sykkelen kommer utstyrt med V-brems fremfor hydrauliske skivebremser. Displayet skal de ha litt skryt for, her har de faktisk som eneste modell klart å skvise inn et mini-speedometer. Dette er gøy for sykkelnerden som vil se om motoren slås av i riktig fart (noe den gjør) eller hvor kjapt det går i svingene i utforbakke.

Batteriet er plassert bak på sykkelen der bagasjebrettet skal være. Her har de ikke klart å integrere bagasjebrettet så godt sammen med batteriløsningen, så her må man være kreativ med stroppene hvis man ønsker å frakte sakene sine.

På vei opp mot Brattbakken sykler vi opp en lang og relativt slak bakke der vi også måler hastighet på et bestemt punkt underveis. På Clas Ohlsons modell går det tregt oppover og vi måler bare 13 km/t, men det går i alle fall jevnt og trutt og kjøreopplevelsen er grei. Motoren slår seg aldri av og vi trenger ikke bruke mye egen kraft - noe som også er poenget med sykler med navmotor og rotasjonssensor.

I Brattbakken faller sykkelen fullstendig igjennom. Her kommer vi knapt 10 meter opp bakken før vi må gi tapt. Motoren ga veldig lite hjelp og den durer som om den er i ferd med å havarere. Dessuten spant forhjulet endel mens vi syklet oppover - noe som er typisk når motoren er plassert foran. Her ville det passet å ha gåassistent slik det var på en del av modellene vi testet tidligere. Sykkelen er med sine 25,5 kg også veldig tung (testens tyngste) og det var et lite mareritt å trille denne sykkelen hele veien opp.

På vei nedover igjen fikk vi også testet litt bremser. Dette er en modell med pedalbremser. Noen liker det, men vi vil påstå at de aller fleste ikke liker det. Den største ulempen med pedalbrems er at man ikke kan trå pedalene bakover. Til start og stopp i byen er det en stor ulempe. Ellers fungerer bremsene greit nok og bremseeffekten er ok.

Ikke utypisk slår motorassistansen også inn tregt med denne modellen, noe som er veldig typisk for billige elsykler av denne typen. Allikevel, sykkelen oppleves raskere i responsen enn Momas M1 og cirka på samme nivå som Biltemas Yosemite City Sport.

Billige løsninger gir en billig sykkel. Clas Ohlsons elsykkelmodell er en typisk rimelig bysykkel med bøyd styre, lavt innsteg, nav-motor i forhjulet og pedalbrems. Batterikapasiteten er absolutt godkjent og testens nest beste med 396 Wh. Sykkelen fungerer greit på flate strekninger, men er ikke spesielt god hverken i bakkene eller i byen.

Fordeler

  • Speedometer på displayet
  • Grei batterikapasiet
  • Helt ok på flate strekninger

Ting å tenke på

  • Motor plassert i forhjulet
  • Ikke hydrauliske bremser
  • Veldig svak i motbakke
  • Har pedalbrems

Prisjakt.no er en kommersiell partner av Tek.no. De leverer oppdaterte priser, prisvarsling og produktinformasjon.

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili Fri Data


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen