Samletest Elsykler under 10 000 kroner

(Bilde: David Auby Johansen, Tek.no)

Biltema vs XXL: Vi tester de aller billigste elsyklene

Biltema satser stort på billige elsykler og har en rekke modeller til under 10 000 kroner. Selv om denne modellen koster snaue 9000 kroner, oppleves den som en dyrere sykkel på en del områder.

Førsteinntrykk

Det første vi stusser på er navnet. Det generiske navnet «Elsykkel Sport 28"» gir lite mening. Dette er ingen typisk sportssykkel, og ligner mer på en vanlig hybrid-variant med hovedvekt på asfalt- og bysykling. I motsetning til XXL sin modell har denne sykkelen fra Biltema rett styre, noe som passer modellen fint.

Sykkelen er velutstyrt og kommer med både bagasjebrett, skjermer, kurv og lys. Med andre ord: ingen skjulte utgifter. Det setter vi pris på. Modellen har lavt innsteg og går under termen «damemodell». Som vi har skrevet om tidligere er man nå på vei bort fra de gammeldagse kjønnskategoriene og inndelingen går nå mer på om syklene har lavt eller høyt innsteg. Sykler med lavt innsteg, som denne modellen, vil være enklere å håndtere ved stopp i for eksempel lysskryss siden man lettere kan tre av setet for å sette foten i bakken.

Biltema-sykkelen har batteriet integrert i ramma. Det gir litt mindre typisk elsykkel-preg.
Biltema-sykkelen har batteriet integrert i ramma. Det gir litt mindre typisk elsykkel-preg. Foto: David Auby Johansen, Tek.no

Visuelt sett er sykkelen ganske kompakt. Av størrelse er den mye mindre enn duellanten fra XXL. Vekten derimot er høyere. Med sine 22 kg er sykkelen i overkant tung sett opp mot størrelsen. En liten plugg av en sykkel, med andre ord.

Når det kommer til de tekniske spesifikasjonene så er også dette, i likhet med XXL sin modell, en sykkel med motoren plassert i bakhjulet. Batterikapasiten er oppgitt til 313,2 Wh, noe som er litt mindre enn hos XXL.

Vi tester

De to syklene i denne testen oppleves veldig forskjellig å sykle på. Mens XXL sin sykkel er lett og smidig, oppleves denne modellen fra Biltema som tung og treg. Det er spesielt styret som oppleves i overkant seigt. Det tar tid å venne seg til sykkelen, og selv om den oppleves mer behagelig etter hvert, blir den aldri like god å sykle på som Velo City Flash.

På displayet på Biltema-sykkelen kan du se batteristatus, mengde motorhjelp og sette den i gåmodus.
På displayet på Biltema-sykkelen kan du se batteristatus, mengde motorhjelp og sette den i gåmodus. Foto: David Auby Johansen, Tek.no

Det tunge trege styret påvirker også opplevelsen i byen. Det er vanskeligere å sykle i rolig fart og man blir mer usikker i trafikken. Heldigvis blir det bedre etter hvert som man venner seg til sykkelen. Sykkelen har dessuten veldig tynne dekk og man må passe på så dekkene ikke kiler seg fast i trikkeskinner og liknende.

Når dette er sagt så må det sies at motorkraften på denne modellen fra Biltema er helt overlegen XXL. Så når du etter hvert venner deg til den litt trege styringen, så får du her mye fart for pengene. På slake strekninger suser sykkelen avgårde og vi får den gode mopedfølelsen som kjennetegner de beste syklene med motoren plassert i bakhjulet.

På vei opp den slake bakken mot Bekkelaget trekker også sykkelen godt. Vi testet begge syklene på en strekning med 4 prosent helling (slak motbakke). Denne modellen kom opp i 18km/t (XXL klarte 15 km/t), noe som oppleves som grei fart i motbakke. Dette er ikke noen sykkel som suser opp bakkene, men sett opp mot prisen er dette absolutt godkjent.

Sykkelen fra Biltema har hydrauliske skivebremser.
Sykkelen fra Biltema har hydrauliske skivebremser. Foto: David Auby Johansen, Tek.no

I vår bakketest i Brattbakken gjorde Biltema-sykkelen det litt bedre enn XXLs modell. Vi hadde ikke sjans til å nå toppen, men vi kom lenger før vi måtte gi tapt. På vei ned bakken fikk vi godt bruk for sykkelens hydrauliske skivebremser. Det er et stort pluss at en sykkel i denne prisklassen kan skilte med bremser av dette slaget. Vi har tidligere skrevet om bremser når det gjelder elsykler. Med mye kraft bak rattet er det viktig med gode bremser.   

For øvrig

En ting som skiller seg spesielt godt ut med denne modellen er hvor godt batteriet er plassert i rammen. Det er også utformet på en slik måte at det er mindre sjenerende enn en del andre elsykkel-batterier (hvis man bryr seg om den slags). Man må faktisk ta sykkelen nærmere i øyesyn for i det hele tatt å se at det er en elsykkel.

Ellers så kommer sykkelen utstyrt med nesten samme type display som XXL sin modell. Her får man hverken informasjon om hastighet eller kjørelengde, og det er litt synd.

Oppsummert: Denne modellen fra Biltema gir en påminnelse om at det er viktig å prøvesykle før man kjøper. Selv om sykkelen skyver godt fra seg, kan den nok av enkelte oppleves som tung og treg i bevegelsene. Teknisk sett er dette en bedre sykkel enn modellen fra XXL, men modellen får allikevel litt trekk for selve sykkelopplevelsen.

Gå til side

Yosemite Biltema Sport 28" 8 gir

White Velo City Energy Flash 2017 (Unisex)

Yosemite Biltema Sport 28" 8 gir   Les mer »

White Velo City Energy Flash 2017 (Unisex)   Les mer »

Norges beste mobilabonnement

August 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen