Samletest Elsykler under 10 000 kroner

(Bilde: David Auby Johansen, Tek.no)

Biltema vs XXL: Vi tester de aller billigste elsyklene

Syklene fra XXL gjorde nesten rent bord i vår forrige test, med to plasseringer på pallen. Denne gangen har vi tatt en nærmere titt på en av kjedens billigsykler.

«White Velo City Energy Flash» koster snaue 7000 kr, en pris som forhåpentligvis ikke vil skremme bort selv dem med et stramt elsykkelbudsjett.

Førsteinntrykk

Denne modellen minner mye om den forrige modellen fra XXL vi testet («White Velo City Energy Boost») som fikk «Godt kjøp»-utmerkelse av oss. Spesielt utseendemessig er det mange likheter mellom de to syklene.

De er begge typiske by- eller pendlersykler med bøyd styre. Denne modellen har i likhet med Boost heller ikke dempegaffel, noe som gjør den en anelse stiv, men dette er ikke sjenerende før man eventuelt tar med sykkelen ut i skog og mark. Energy Flash virker hakket mer kompakt enn sin mer påkostede storebror, men her er det ikke snakk om store forskjellen.

Sykkelen fra XXL er komfortabel, men motormessig litt for svak.
Sykkelen fra XXL er komfortabel, men motormessig litt for svak. Foto: David Auby Johansen, Tek.no

Vekten er på 18,9 kg, noe som er litt mindre enn Energy Boost sine 20,6 kg. Hjulstørrelsen, som på begge syklene fra XXL er 28 tommer, virker også inn på størrelsen. Dette er sykler med store dekk (Biltema sin modell har for øvrig samme størrelse på dekkene). Syklene i denne modellserien fra XXL oppleves i det hele tatt ganske robuste og det er nok mest tiltalende for syklister som selv er over gjennomsnittet bevokste.

Men, nok om utseendet. Ser man forbi overflaten vil man raskt oppdage at denne modellen ikke på langt nær kan måle seg med Energy Boost. Batteriet kommer riktignok i samme størrelse (360 Wh), noe som absolutt er et pluss, men når det kommer til motorkraft i den bakhjulsdrevne Shengyi-motoren så faller dessverre denne modellen litt igjennom.

Gjør man en direkte sammenligning med modellen fra Biltema blir det også tydelig at dette dessverre er en sykkel som ikke kan skilte med den helt store motorkraften. Det var også en faktor som ble utslagsgivende i denne testen.

Vi tester

Slik ser displayet på XXL-sykkelen ut.
Slik ser displayet på XXL-sykkelen ut. Foto: David Auby Johansen, Tek.no

Som nevnt i innledningen har vi i denne omgang ikke lagt særlig stor vekt på sykling i skog og mark. Denne modellen er en typisk bysykkel som også fungerer fint som pendlersykkel på asfaltvei. Som i vår forrige test gjorde vi ingen rekkeviddetest siden det er for mange faktorer involvert til å få et rettferdig resultat. Når det er sagt så ble begge sykler nesten tømt for batteri på vår 16 km lange testtur. Denne ruten inneholder mange bakker og vil nok ikke være representativ for de fleste, men det viser uansett at rekkevidden på disse to syklene er tilnærmet lik (noe oppgitt kapasitet også tilsier).

Vår test starter i Oslo sentrum. I et tett trafikkbilde med mange biler, andre syklister og fotgjengere er det viktig at man har full kontroll på sykkelen. De to duellantene i denne testen har begge nav-motor plassert i bakhjulet som er styrt av en rotasjonssensor. En ulempe med denne ordningen er at man gjerne må trå en runde eller to med pedalene for at motoren skal slå inn. Det gjør at syklingen kan gå i rykk og napp, og på den måten mister man litt av kontrollen.

En fordel med denne modellen fra XXL er at den har et veldig lett og fleksibelt styre, noe som gjorde sykkelopplevelsen særdeles behagelig. På dette punktet kom XXL desidert bedre ut enn Biltema sin modell, der styret var altfor stivt og tungt.  

Begge sykler har nav-motor plassert i bakhjulet. Her på XXL sin modell.
Begge sykler har nav-motor plassert i bakhjulet. Her på XXL sin modell. Foto: David Auby Johansen, Tek.no

Dessverre matcher ikke motorkraften komforten. I den lange slake bakken fra Gamle Oslo opp mot Bekkelaget fikk vi virkelig merke hvor svak motoren på denne modellen er. Motoren klarer å trekke oss opp bakken, men farten er ikke mye å skryte av.  For å teste trekkraften gjorde vi en test med begge sykler i et lengre strekke med 4 prosent bakkehelling. Ved å sette syklene i førstegir og tråkke sakte rundt er det mulig å teste hva syklene har å gi av motorkraft uten at man selv tilfører noe energi. «Energy Flash» nådde en toppfart på 15 km/t, mens Biltema sin modell klarte 18km/t på samme strekning. Det høres kanskje ikke ut som en stor forskjell, men det er markant forskjell i trekkraften på de to syklene.

Som vi fikk demonstrert i forrige test var det sykler med krank-motor og momentsensor som gjorde det best i vår ekstreme bakketest opp Brattbakken på Bekkelaget. Ikke overraskende var denne modellen fra XXL sjanseløs opp bakken. Noe annet var ikke å forvente. De aller fleste av syklene med nav-plassert motor i både bakhjul og forhjul presterte dårlig eller svært dårlig i vår forrige test.

På vei ned bakken fikk vi også testet bremsene. Sykkelen er kun utstyrt med standard skivebremser. Disse fungerte greit, men vi ville selvfølgelig foretrukket hydrauliske skivebremser. Det må også nevnes at vanlige skivebremser gjerne blir bedre over tid.

For øvrig

Sykkelen kommer utstyrt med 7 gir, lys, skjermer og støttepinne. Displayet er av den billige sorten som viser gjenværende batteri og motorassistanse, men som mangler info om hastighet og kjørelengde.

Gåassistansen, som gir en fart på 6 km/t, er grei å ha hvis man trenger litt ekstra hjelp opp bakken hvis man må skyve sykkelen opp. Assistansen aktiveres med en knapp på displayet.

Oppsummert: "White Velo City Energy Flash" får pluss for å være en veldig komfortabel sykkel. Den er lett å sykle på og trygg i trafikken. Den fungerer også greit på de lengre slake strekningene selv om trekkraften er ganske svak.

Alt i alt er dette en god og billig sykkel, men dessverre trekker den manglende motorkraften kraftig ned på helhetsinntrykket.

På neste side ser vi nærmere på Biltemas Elsykkel Sport 28" >>

Gå til side

Yosemite Biltema Sport 28" 8 gir

White Velo City Energy Flash 2017 (Unisex)

Yosemite Biltema Sport 28" 8 gir   Les mer »

White Velo City Energy Flash 2017 (Unisex)   Les mer »

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen