Samletest Elsykler under 10 000 kroner

(Bilde: David Auby Johansen, Tek.no)

Biltema vs XXL: Vi tester de aller billigste elsyklene

 Vi har tidligere testet ti elsykler i prissjiktet 10 000-20 000 kroner. Konklusjonen da var at man ikke trenger å bruke mer enn 20 lapper nesten uansett hvilke behov man har. 

Nå har vi sett på hvorvidt det er mulig å få en god elsykkel for under 10 000 kroner. Vi har tatt inn billigmodellen fra XXL, siden de vant sist, og satt den opp i duell mot en av Biltemas modeller kalt «Elsykkel Sport 28».

Clas Ohlson ville vanligvis også vært aktuell i denne kategorien, men derfra får vi opplyst at de har hatt problemer med leveransene og derfor ikke har nye elsykkelmodeller i år. Gresvig (G-Sport/Intersport) har også en billigmodell, men de var tomme og ikke i stand til å levere oss en til test. 

Hva er forskjellene?

Begge sykler har nav-motor plassert i bakhjulet. Her på XXL sin modell.
Begge sykler har nav-motor plassert i bakhjulet. Her på XXL sin modell. Foto: David Auby Johansen, Tek.no

Så hva er egentlig forskjellene på disse billigmodellene og de litt dyrere modellene vi har testet før? Utseende- og designmessig oppleves syklene stort sett på høyde med de dyrere modellene. På utsiden ser billigmodellen «Velo City Energy Flash USX» fra XXL ganske lik «Velo City Energy Boost», som stakk av med «Godt kjøp»-stempelet i vår forrige test.

Sykkelen fra Biltema er noe mer kompakt, men det er ikke nødvendigvis negativt. Mange elsykler oppleves for tunge og store, og i så måte kommer denne modellen fra Biltema godt ut. Sykkelen er dessuten utstyrt med et avlangt batteri som er integrert i rammen, noe som gir sykkelen et litt mer vanlig sykkelutseende. Batteriet kan naturligvis tas ut og lades på vanlig måte.

Heller ikke «under panseret» ser vi umiddelbart de store opplagte forskjellene på budsjettmodellene og de dyrere syklene. Batterikapasiteten på henholdsvis 360 Wh (XXL) og 313,2 Wh (Biltema) matcher de svakeste batteriene på de dyrere modellene. Begge syklene har nav-motor i bakhjulet drevet av en rotasjonssensor, noe som vil si at motoren er styrt av rotasjonen på pedalene og ikke kraften i tråkket, som er tilfellet på krankbaserte (midtstilte) motorer. 

Hvis du ønsker å lese mer om forskjellene mellom motorplassering så skrev vi en liten innføring om dette i vår forrige test. Når det er sagt så var det ikke selve motorplasseringen så mye som motorkraften som var utslagsgivende i denne testen.

Hva har vi testet

Sykkelen fra Biltema har hydrauliske skivebremser.
Sykkelen fra Biltema har hydrauliske skivebremser. Foto: David Auby Johansen, Tek.no

Vi har stort sett benyttet de samme testkriteriene her som vi gjorde i vår forrige test. Kriteriene er dessuten tilpasset bruksområdet til disse to syklene. Begge disse syklene oppleves i stor grad som bysykler med hybrid-preg. Biltema sin modell har riktignok «sport» i navnet, men skal du mye ut i skog og mark så vil vi heller anbefale en rendyrket MTB-sykkel. Ingen av disse syklene har dempegaffel og begge  oppleves som ganske stive.

Vi har derfor kun vært innom terrenget og ikke lagt så stor vekt på dette. Som i vår forrige test tok vi turen innom «Brattbakken» på Bekkelaget, som med sin snittstigning på 15 prosent er en av Oslos bratteste bakker, i tillegg til at vi har brukt syklene som vanlig i testperioden. 

Heller ikke denne gangen har vi gjort en formell batteritest siden det er for mange faktorer å ta hensyn til, men på vår testrunde som er cirka 20 kilometer lang la vi merke til at batteriene på begge sykler nesten gikk helt tomme. Da skal det sies at ruten vi syklet inneholder mange bakker og mye start og stopp i bytrafikk. Batteritiden var med andre ord ganske lik på disse to syklene.

I tillegg til dette har vi sett på hva du får med av ekstrautstyr. Med lave priser kommer også kompromissene, og vi var i utgangspunktet litt redde for at syklene skulle være strippet for det meste. Det var heldigvis ikke tilfelle.

Merke Elsykkel Sport 28" (Biltema) White Velo City Energy Flash Usx (XXL)
Pris 8999 kr 6999 kr
Type Hybrid Bysykkel
Motorplassering Nav (bakhjul) Nav (bakhjul)
Motortype Ikke oppgitt Shengyi
Batteri 313,2 Wh 360 Wh
Sensorteknologi Rotasjonssensor Rotasjonssensor
Ramme Aluminium Aluminium
Vekt uten batteri 22 kg 18,9 kg
Gir 8 gir 7 gir
Trinnvis assistanse Ja Ja
Gasshåndtak Ja Ja
Bremsetype Hydrauliske skivebremser Mekaniske skivebremser
Prestasjon i Brattbakken Dårlig Svært dårlig
Kommer med Sidestøtte, lys, skjermer, bagasjebrett, kurv. Sidestøtte, lys, skjermer.

Konklusjon

I vår forrige elsykkel-test spurte vi om det var nødvendig å bruke mer enn 20.000 kroner på en elsykkel. Svaret var et rungende nei. Stiller man samme spørsmål i denne testen så vil ikke svaret være like enkelt. Begge disse billigmodellene er gode og vil faktisk utkonkurrere enkelte av syklene fra vår forrige test (karakterene fra denne testen kan sammenlignes direkte med den forrige testen).

Ønsker du deg en virkelig god elsykkel så vil vi anbefale å gå for en av vinnerne fra vår tidligere test. Men er du på budsjett så vil begge disse syklene, og da spesielt vinnersykkelen fra Biltema, være et greit alternativ. Her får man også batterikapasitet på linje med flere av de dyrere syklene.

Selv om det er modellen fra Biltema som her kommer best ut og som står seirende igjen i denne duellen, så må det sies at begge modellene er gode, men på veldig forskjellig måte. Sykkelen fra XXL er en utrolig behagelig sykkel som dessverre får kraftig trekk på grunn av svak motor.

Biltema-sykkelen er ikke like komfortabel, men kan skilte med motorkraft som absolutt matcher sykler flere tusen kroner dyrere. Vi har sagt det før og vi sier det igjen: Denne testen viser med all tydelighet hvor viktig det er å testsykle før du kjøper.

Og om du har litt mer å bruke, kan du se på vår test av de litt dyrere elsyklene

 

Ganske sterk, men tung og treig

Yosemite Biltema Sport 28" 8 gir

martin-svitsjer.
6.5/10
Godkjent

Elsykkel Sport 28" fra Biltema er en sykkel med motor i bakhjulet drevet av en rotasjonssensor. Dette er en grei standardløsning man finner på sykler i de rimeligere priskategoriene (motor i forhjulet regnes som en enda billigere løsning).

En ting som skiller seg spesielt godt ut med denne modellen er hvor godt batteriet er plassert i rammen. Vi setter dessuten pris på at den er godt utstyrt og kommer med både bagasjebrett, skjermer, kurv og lys.

Sykkelen kan i begynnelsen oppleves litt ustødig og den er mindre behagelig å sykle på enn utfordreren fra XXL. Dette gjør at sykkelen kan oppleves litt ubehagelig i trafikken før man venner seg til den.

Når det er sagt så må det presiseres at denne sykkelen er overlegen på motorkraft, og det er nettopp dette som gjør at denne modellen kommer seirende ut av denne duellen. Sykkelen trekker rett og slett bedre både på slake strekninger og i motbakke. 

I vår bakketest i Brattbakken gjorde "Elsykkel Sport 28" det litt bedre enn XXL. Vi hadde ikke sjans til å nå toppen, men vi kom lenger før vi måtte gi tapt. Bremsene, av typen hydrauliske skivebremser, er også overlegne XXL sine standard skivebremser.

Denne modellen fra Biltema gir en påminnelse om at det er viktig å prøvesykle før man kjøper. Selv om sykkelen skyver godt fra seg, kan den nok av enkelte oppleves som tung og treg i bevegelsene. Teknisk sett er dette en bedre sykkel enn modellen fra XXL, men modellen får allikevel litt trekk for selve sykkelopplevelsen. Den koster også et par tusen mer. 

Les hele testen av Elsykkel Sport 28" >>

Pluss

  • Velutstyrt
  • God motorkraft
  • Best i bakketestene
  • Integrert batteri

Minus

  • Tung og treg i bevegelsene

Komfortabel, men svak

White Velo City Energy Flash 2017 (Unisex)

martin-svitsjer.
6/10
Godkjent

«White Velo Energy Flash»fra XXL kommer dessverre litt til kort på grunn av svak motorkraft. Istedenfor den vante «mopedfølelsen»man får på de beste syklene med nav-motor i bakhjulet opplever man en svakere trekkraft på denne modellen.

Det gir lite mening i å sette sykkelen i noe annet enn maksimal motorkraft, og heller ikke dette er nok i mange situasjoner. Sykkelen trekker opp slake bakker, men det går ikke spesielt fort og motoren bråker også endel. I vår ekstreme bakketest var sykkelen sjanseløs.

Når det er sagt så innfrir sykkelen på endel andre områder. Batterikapasiteten på 360 Wh er identisk med hva man finner på den langt dyrere Boost-modellen i samme serie («Godt kjøp» i vår forrige test). Dette er godkjent kapasitet, men vil ikke passe for deg som har tenkt deg ut på langtur. Går man opp en prisklasse eller to vil man finne sykler med rundt dobbel batterikapasitet (for eksempel den anbefalte «Buddy Bike Ui5»).

Med Flash kommer vi kjapt opp i de tillatte 25 km/t, men det krever mye egenenergi å sykle særlig raskere. Dette er typisk med mange billige elsykler. Siden de er tunge uten motorkraft så blir det typisk til at man sykler i maks 25 km/t, og for en del syklister vil ikke dette føles raskt nok. Ønsker man en sykkel som i større grad oppfører seg som en vanlig sykkel vil vi anbefale en som er lettere å sykle uten motorkraft, for eksempel Sc-E Comp fra XXL, som ble testvinner i vår forrige test.

White Velo City Energy Flash får pluss for å være en veldig komfortabel sykkel. Den er lett å sykle på og trygg i trafikken. Den fungerer også greit på de lengre slake strekningene selv om trekkraften er ganske svak. Alt i alt er dette en god og billig sykkel, men dessverre trekker den manglende motorkraften kraftig ned på helhetsinntrykket.

Les hele testen av White Velo Energy Flash >>

Pluss

  • Komfortabel
  • Grei batterikapasitet
  • Lav pris

Minus

  • Svak motor
  • Mekaniske skivebremser
  • Dårligst i bakketesten

På neste side kan du lese hele testen av White Velo City Energy Flash >>

Gå til side

Yosemite Biltema Sport 28" 8 gir

White Velo City Energy Flash 2017 (Unisex)

Yosemite Biltema Sport 28" 8 gir   Les mer »

White Velo City Energy Flash 2017 (Unisex)   Les mer »

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen