Vi kårer den beste elsykkelen til rundt 20 000 kroner. Ti sykler har fått gjennomgå vår testmølle.

Samletest Elsykkel 2019

Vi kårer den beste elsykkelen til rundt 20 000 kroner. Ti sykler har fått gjennomgå vår testmølle. (Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no)

I år får du svært mye for pengene: Dette er den beste elsykkelen

Annonsør­innhold
Les hele saken »

Det blåser en elektrisk vind over landet. Stadig kommer det nemlig elektriske kjøretøy av alle slag inn på markedet. Tidligere i vår gjorde vi en test av elsparkesykler, og nå står altså årets elsykkel-modeller for tur.

I denne samletesten tar vi for oss sykler i det mellomste prissjiktet – det vi si ca. mellom 15-22.000 kroner. Om du er på utkikk etter noe rimeligere vil vi anbefale deg å ta en titt på vår samletest over noen utvalgte sykler under 10.000 kr.

Vi har skrevet mye om elsykler tidligere og har blant annet laget en elsykkelguide som kan være nyttig å se på om du er ny i elgamet, eller om du bare trenger en liten oppfriskning. Hva var nå greia med «krank» og «momentsensor» igjen? Kronglete begreper, men i bruk vil du merke store forskjeller på syklene, og på samme måte som når du kjøper ny bil, anbefaler vi på det sterkeste at du også testkjører flere ulike sykler før du går til innkjøp. 

Hva kjennetegner årets modeller?

Slik testet vi 

Som i tidligere tester besto også testløypene denne gangen mest av bymiljø og lange motbakker. Løypen ender opp i en av Oslos absolutt bratteste bakker, nemlig Brattbakken (som har en stigning på opp mot 20 prosent – noe som nærmer seg noen av de tyngste sykkelbakkene i Europa).

Vi har ikke gjort noen rekkeviddetest på syklene, siden det i så stor grad avhenger av eksterne faktorer som blant annet vekt på fører, dekktype og vær og vind. Motorplassering og type sensorteknologi vil også ha innvirkning på batteritiden. Derfor har vi valgt å heller kun oppgi antall wattimer for å gi en generell pekepinn.

I tillegg til dette er det en hel rekke andre faktorer som spiller inn: vekt på sykkelen, hvor enkelt det er å sykle uten motorkraft, sensorteknologi og respons på sensor, for å nevne noe. 

Det er rundt to år siden vi laget en full elsykkeltest i dette prissegmentet. Sist gang vi testet oppsummerte vi med at det finnes mange gode sykler i dette prissegmentet og at vi egentlig ikke ser noen grunn til å måtte gå høyere opp i pris om man ikke har helt spesielle behov. Det utsagnet kan vi nå sette to streker under.

For rundt 20 000 kroner eller mindre får man utrolig mye elsykkel for pengene. Siden sist har batterikapasiteten jevnt over blitt bedre (og batteri på bagasjebrettet er det slutt på). Syklene har blitt noe lettere og ligner mer og mer på vanlige sykler. Alle sykler unntatt én har midtstilt motor (også kalt krankmotor). Sykler med motoren plassert i forhjulet finnes knapt i dette prissegmentet lenger. Disse omstillingene har gitt bedre vektbalanse og energieffektivitet. Lavere vekt gjør det også lettere å sykle syklene uten motorkraft, og det er en stor fordel.

Ellers har syklene generelt sett blitt sterkere. Denne gangen kom vi til topps i Brattbakken med samtlige sykler. Syklene har også jevnt over fått bedre rekkevidde. Testvinneren har en rekkevidde som få andre sykler kan matche. Det burde berolige dem av oss som lider av såkalt rekkeviddeangst.

Det er også verdt å merke seg at seks av ti modeller kommer med demping i forhjulet – og selv en middels dempegaffel er bedre enn ingen, selv om det naturligvis kan argumenteres med at det krever mer vedlikehold. Sammenligner man mange sykler etter hverandre vil man raskt merke at dempegaffel er noe man faktisk trenger, spesielt hvis man sykler mye i byen. Det er ikke bare motorkraft som gjør en god elsykkel god, det er også viktig med komfort.

Dette er syklene vi testet i denne omgang

Merke Buddy Bike C4 Elride Prime Urban Evobike Sport-8 Mid-Drive Gavia Firenze Gekko Flash TRG Mix Momas City Sport Smart-Motion eUrban Diamant Volt 10
White SC-E Comp EQ Xeed City E Mix
Pris 21 900 kr 22 999 kr 18 995 kr 19 999 kr 21 999 kr 15 990 kr 19 990 kr 19 999 kr 19 990 kr 16 999 kr
Type Hybrid Hybrid Hybrid Hybrid Hybrid Hybrid Hybrid/ bysykkel Hybrid Hybrid Hybrid/ bysykkel
Motor-plassering Krank Krank Krank Krank Krank Krank Nav (bakhjul) Krank Krank Krank
Batteri-plassering Ramme Ramme Ramme Ramme Ramme Ramme Ramme Ramme Ramme Ramme
Motortype Dapu Bafang Bafang Shimano Shimano Bafang Dapu Shimano DU-E6002 Shimano DU-E5000 Bafang Modest 400
Batteri 528 Wh 470 Wh 374,4 Wh* 418 Wh 418 Wh 468 Wh 561,6 Wh 418 Wh 418 Wh 418 Wh
Sensor-teknologi Moment Moment Moment Moment Moment Moment Rotasjon Moment Moment Rotasjon
Ramme Alum. Alum. Alum. Alum. Alum. Alum. Alum. Alum. Alum. Alum.
Vekt (med batteri) 25,1 kg 24,8 kg 23,6 kg 22,3 kg 21,1 kg 24,3 kg 26,4 kg 21,9 kg 19 kg 21,5 kg
Gir 9 10 8 10 9 9 8 9 8 9
Trinnvis assistanse 6 trinn 5 trinn (sport og eco) 5 trinn 3 trinn 5 trinn 5 trinn 5 trinn 3 trinn 3 trinn 5 trinn
Trille-assistanse Ja Nei Ja Nei Nei Ja Ja Nei Ja Nei
Styre Flatt Flatt Flatt Flatt Flatt Flatt Flatt Flatt Flatt Flatt
Demping Ja Ja Nei Ja Nei Ja Ja Ja Nei Nei
Hydrauliske/ mekaniske bremser Hydr. Hydr. Hydr.  Hydr. Hydr. Hydr. Hydr. Hydr. Hydr. Hydr.
Pedalbrems Nei Nei Nei Nei Nei Nei Nei Nei Nei Nei
Kommer med Bagasje-brett, lys, skjermer, støtte-pinne Bagasje-brett, lys, skjermer, støtte-pinne Hjullås, bagasje-brett, lys, skjermer, støtte-pinne Hjullås, bagasje-brett, lys, skjermer, støttepinne Bagasje-brett, skjermer, støttepinne Støtte-pinne Bagasje-brett, lys, skjermer, støtte-pinne Bagasje-brett, lys, skjermer, støtte-pinne Skjermer, lys Hjullås, bagasje-brett, skjermer, støtte-pinne

* Evobike tilbyr også en batterioppgradering for 1899 kroner som oppgraderer batteriet til 630 Wh. 

Testresultatene kort oppsummert

Merke Buddy Bike C4 Elride Prime Urban Evobike Sport-8 Mid-Drive Gavia Firence Gekko Flash TRG Mix SmartMotion eUrban  Momas City Sport Diamant Volt 10 White SC-E Comp Xeed City E
Responstid sensor God Svært god Middels God Svært god Middels. God til å være rotasjonsbasert. Middels. Treg til å være momentbasert Svært god Best i test Middels. God til å være rotasjonsbasert.
Bysykling God Best i test God Svært god God Dårlig God Svært god Svært god Middels
Flate strekninger Best i test God God God God Svært god God God God God
Slak motbakke Best i test Svært god God Svært god God Svært god Middels God God Dårlig
Ekstrem motbakke Best i test Svært god God God God God Middels Middels Middels God

Buddy Bike C4

Buddy Bike C4
9/10
Imponerende

I vår forrige test av elsykler i dette prissegmentet fikk modellen fra Buddy «Anbefalt»-stempel av oss. Den gangen hadde sykkelen motor i bakhjulet og rotasjonssensor, som gir den karakteristiske mopedfølelsen. Modellen vi har inne denne gangen er utstyrt med midtplassert krankmotor og momentsensor.

Førsteinntrykket er strålende. Her går det unna fra første tråkk på pedalen. Sensoren er ikke den raskeste i responsen, men til gjengjeld suser det av gårde når vi først kommer i gang. På lengre flate strekninger var dette sykkelen som ga det absolutt beste inntrykket. Man kommer kjapt og enkelt opp i god fart og motoren slår seg ikke av før vi er godt oppe i 26–27 kilometer i timen. Overgangen der motoren slår seg av oppleves også smidig og uten dette brå rykket som enkelte andre modeller har.

Også i bygatene har vi en god opplevelse med Buddy Bike C4. Sykkelen har, som eneste modell i testen, demping i setet i tillegg til å ha demping i forhjulet. Vi savner kanskje enda litt mer kontroll på sykkelen, men går man ned til «eco-mode» blir det straks enklere. For å sette det i perspektiv så oppleves Buddy Bike i økomodusen like sterk som mange andre modeller i testen på maks motorassistanse. Vi savner for øvrig en snarvei til denne modusen uten å måtte gå veien via menyene på displayet.

Sittestillingen på Buddy Bike C4 er mer oppreist enn på mange andre modeller, og dette er nok en sykkel som vil være populær blant dem som prioriterer komfort. På denne sykkelen får man hverken vondt i skinkene eller skuldrene nesten uansett hvor lang turen måtte være.

Den voldsomme kraften i Dapu-motoren vil også passe godt for dem som bruker tilhenger på sykkelen, enten det er for å frakte barn eller matvarer hjem fra butikken. Dette er på mange måter en familiesykkel. Modellen er såkalt unisex med lavt innsteg, samtidig som den har et ganske nøytralt design ellers. Kraften i motoren gjør at man fint kan bruke denne med mye last. Batterikapasiteten på 528 Wh er nest høyest i testen, så her har man mye å gå på. Det er også verdt å nevne at sykkelen fra Buddy er den eneste som bruker 48 V driftsspenning i batteriet (mot standard 36 V), noe som også er med på å øke kraften betraktelig.

Buddy Bike C4 er blant syklene i testen som har demping foran. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

Opp bakkene er Buddy Bike også best i test. Det gjaldt både de slake og de aller tyngste bakkene. Opp den lange Kongsbakken hadde vi ingen problemer med å holde 25 km/t hele veien til topps. Det er langt bedre enn alle de andre syklene i testen. Også opp den tyngste bakken gikk det lekende lett. Denne gangen var det ikke «morderbakken» som tok knekken på oss, men omvendt.

Buddy Bike C4 har ikke denne totalkontrollen som er å finne på enkelte andre modeller, men det veies med god margin opp av kraftig motor, svært god batteritid og komfort. Det kan også nevnes at Buddy tilbyr noe som heter ReTyre – piggdekk som kan settes på med glidelås – uten ekstra kostnad. Dette har vi ikke testet, men modellene fra Buddy er tenkt som helårssykler.

Obs: Denne modellen tilbys med to ulike batteripakker, der den med størst batteripakke (672 Wh) i skrivende stund selges for 24 900 kr, mens modellen til 21 900 kr vi testet kommer med 528 Wh.

Fordeler

  • Best i test på flate strekninger
  • Best i test i slak motbakke
  • Best i test i ekstrem motbakke
  • Svært god battertid
  • Demping både i forhjul og sete

Ting å tenke på

  • Ikke umiddelbar responstid på sensor

Elride Prime Urban

Elride Prime Urban
9/10
Imponerende

Ved første øyekast minner Elride Prime Urban mest om en offroadsykkel. Modellen har tykke dekk med mye struktur og testens beste demping. Samtidig er den fullt utstyrt med både bagasjebrett, lys, rammer og støttepinne. Sittestillingen er «sporty», men samtidig veldig behagelig. Sammen med Diamant 10 Volt hybrid er dette en av testens mest behagelige sykler.

Konklusjonen etter å ha syklet Elride Prime Urban rundt i Oslo sentrum er at vi ønsker flere by- og hybridsykler med tykke, solide dekk! Enten du skal inn på noen små grusstier langs Akerselva eller opp og ned nok en fortauskant, skader det ikke med gode dekk. Dessuten trenger man ikke bekymre seg for å sette seg fast i trikkeskinnene, og det er alltid et pluss. Den eneste innvendingen vi har er at sykkelen, med tykke dekk og relativt høy vekt, er noe tung å operere uten drakraft fra motoren.

Ser man på bruksområder er dette den mest allsidige sykkelen i testen. Den er en drøm å bruke i byen. Sykkelen er utstyrt med 10 motornivåer (5 på normal og 5 på eco), noe som gir stor valgfrihet og kontroll. Displayet er overlegent det beste i testen. Her får man fargedisplay med informasjon om alt fra gjenværende rekkevidde til snitthastighet. Naturligvis vil gjenværende rekkevidde avhenge av ruta di, men kombinert med batterikapasitetsindikatoren som er oppgitt i prosent gir dette en bedre indikasjon enn på de fleste andre modeller. Et godt display gir dessuten en liten følelse av luksus. 

Elride Prime Urban er den eneste i testen som har fargedisplay. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

Opp de lange bakkene mot Ekeberg yter sykkelen godt. Produsentens oppgitte dreiemoment er på 80 Nm, som er høyt, spesielt i denne prisklassen. Nå har vi ikke lagt så stor vekt på dette i denne testen, men både på papiret og i opplevelse føles modellen ut som den er godt sammensatt med kvalitet i alle ledd. Vi klarte lett å holde en fart på cirka 20 km/t opp de slakere bakkene og Brattbakken var heller ingen match for denne sykkelen.

Sykkelen vi hadde inne til test måtte vi sette sammen selv. Vi synes det var relativt enkelt, men slet litt med rammen til forhjulet. Har du ikke tid eller motivasjon til å bygge sykkel-lego, vil vi anbefale å få butikken eller andre fagfolk til å sette den sammen for deg. Hjulene vi fikk med til denne modellen hadde mye struktur. Det er fint med plass til å sette tykke piggdekk på denne modellen, så det er helt klart at denne er designet med tanke på bruk året rundt. Dette er med andre ord en komplett sykkel som fungerer til det meste og for de fleste. Likevel, en sykkel som dette er også en estetisk smakssak. Ikke alle vil føle seg like komfortable med tykke dekk, et kjempebredt styre og et litt røffere design enn mange andre modeller i testen. 

Elride Prime Urban ligger ute til salgs til rundt 23.000 kroner i skrivende stund, noe mer enn det vi i utgangspunktet så for oss i denne testen. Når det er sagt så får man mye sykkel for pengene og vi kan anbefale denne modellen for dem som vil ha en sporty allround-hybridsykkel.

Fordeler

  • Svært god i bymiljøer
  • Utrolig behagelig å sykle
  • Beste display i testen
  • God på det meste

Ting å tenke på

  • Spesiell sykkel som ikke passer alle
  • God, men ikke fantastisk batterikapasitet

White SC-E Comp EQ 2019

White SC-E Comp EQ 2019
8/10
Meget bra

Forrige gang Tek.no gjorde en fullskala elsykkeltest i dette prissegmentet gikk modellen White SC-E Comp levert av XXL av med seieren. Vi var derfor nysgjerrige og spente på hva denne nye oppdaterte modellen kunne by på. Som forrige gang testet vi også nå herremodellen til XXL. Det er kun innsteget som er forskjell på de to modellene. I det hele tatt ser vi liten grunn til å ha egne herre- og damemodeller lenger, men det får bli en diskusjon til en annen dag.

Vi merker markant forskjell på den nye SC-E Comp-modellen sammenlignet med den forrige. Motoren er enda mer stillegående og sensoren enda mer finjustert. Av alle syklene i testen har denne den beste responstiden. Til bysykling er denne helt i toppen sammen med Elride Prime Urban – selv om det må sies at her var det jevnt i toppen. Samtidig merket vi også at akselerasjonen på denne modellen var noe svakere enn sist.

Motoren er fremdeles Shimano Steps, men modellen er en annen (Shimano E6000 er byttet ut med E5000-modellen). Dessverre må vi si at dette oppsummert har gitt en svakere sykkel totalt sett enn forgjengeren – spesielt med tanke på at det har gått to år siden forrige test.

White SC-E Comp fremstår som en noe svakere sykkel enn sist gang vi testet den. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

Opp bakkene mot Ekeberg merket vi at vi måtte bruke mer krefter enn sist, og det gikk heller ikke like fort. Her har nok enkelte av konkurrentene fått et lite forsprang. Vi klarte fint å holde opp mot 17–18 km/t opp de slakere bakkene. Til sammenligning holdt vi uten problemer en fart på 25 km/t med testvinneren fra Buddy. Sykkelen har heller ikke det samme rykket som vi husker fra sist, og vi ble overrasket over hvor tungt det var opp Brattbakken. Sist gikk dette lekende lett, denne gangen piplet det noen svetteperler frem på pannen.

SC-E Comp fra XXL er en behagelig og god sykkel som utmerker seg ved å gi deg full kontroll i byen (selv om det må nevnes at modellen ikke har dempegaffel). Det er testens letteste sykkel med en vekt på rundt 19 kilogram. Ny og svakere motor gjør dessverre at wow-faktoren uteblir.

Vi stusser også over at sykkelen ble levert uten støttepinne, men er i det minste glade for at XXL nå har kostet på seg både skjermer og lys.

Fordeler

  • Testens beste responstid på sensor
  • Helt i toppen i byen
  • Letteste sykkel i testen

Ting å tenke på

  • Noe svak i motbakke
  • Ikke det kraftigste batteriet
  • Ikke demping

Smart Motion e-Urban

Smart Motion e-Urban
8/10
Meget bra

Smart Motion E-Urban føles litt som en eldre elsykkelmodell. Det er ikke nødvendigvis noe galt i det, men sammenlignet med årets modeller skiller den seg ut på mange måter. For å ta det negative først: sykkelen er med sine rundt 26 kg testens tyngste og den er også treg å sykle på uten motorkraft. Sykkelen har, også som testens eneste, motoren plassert i bakhjulet.

Bakhjulsdriften kombinert med rotasjonssensor (som aktiveres ved at man trår forsiktig rundt på pedalene) gir en veldig sterk mopedeffekt. Dette gir en egen type sykkelopplevelse, og man må vite om dette er noe man liker eller ikke før man eventuelt går til anskaffelse av en type sykkel som SmartMotion eUrban. Vi kan ikke understreke det nok: elsykler må testes før kjøp.

Når det er sagt, så kan det faktisk hende at dette er sykkelen for nettopp deg. Har du lang vei til jobb og først og fremst skal sykle på asfaltveien, kan dette være et godt alternativ. Sykkelen er på en måte en slags saktegående mopederstatning. Avstengning av motoren slår sent inn, og man kan fint holde en fart på ca. 26–27 km/t på flat mark uten å forbrenne så veldig mange kalorier. På vei opp den lange slake Kongsbakken klarte vi å holde en fart på litt over 20 km/t. Til sammenligning har vi med andre bakhjulsdrevne modeller vært nede i 12–13 km/t, så det merkes at sykkelens Dapu-motor har bra med kraft i seg. Dette fikk vi også bekreftet i vår ekstreme motbakke der vi kom oss helt til topps uten å måtte stoppe opp. Melkesyra sprengte på underveis, men det er i det hele tatt sjelden vi klarer dette med sykler med bakhjulsdrift.

De fleste av syklene har bagasjebrett. SmartMotion eUrban har sågar brett i tre. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

Sykkelen har en ganske sterk og litt brå akselerasjon, så her er det en fordel å være elsykkelvant. Med motoren satt på fullt kan det lett oppstå ubehagelige situasjoner i områder med mye fotgjengere, for eksempel. Kontrollen er byttet ut med motorkraft og sensortype. Her vil akselerasjonen være like heftig uansett hvor lett man trår og da gjelder det å senke motorassistansen ved behov. Sykkelen har heldigvis fem trinn i motorassistanse, men det krever at man holder fokuset oppe. Ellers kan det også nevnes at sykkelen har demping i forhjulet og et ganske stilig bagasjebrett i tre, noe som trekker opp.

Og sist, men ikke minst: sykkelen har testens beste oppgitte batterikapasitet, og det var også noe vi la merke til på testrunden vår der batteriet fremdeles hadde masse juice i seg da vi kom i mål. Alt i alt er SmartMotion eUrban en av de beste bakhjulsdrevne syklene vi har testet, men den er definitivt ikke for alle og ikke til alle formål.

Fordeler

  • Testens beste oppgitte batterikapasitet
  • Sterk motor
  • Svært god på flate strekninger

Ting å tenke på

  • Testens tyngste sykkel
  • Treg uten motorkraft
  • Bakhjulsdrevet/rotasjonssensor. Mindre kontroll i byområder

‏‏‎

Diamant Volt 10 Hybrid

Diamant Volt 10 Hybrid

Diamant Volt 10 hybrid er en type elsykkel som skiller seg ut. Av samtlige sykler i testen er dette den modellen som minner mest om en helt vanlig sykkel. Her er det nok mange som vil falle for det slanke designet og de freshe fargene. Samtidig var ikke sykkelen blant de letteste i testen. Vi veide den til 21.9 kg, noe som absolutt er lett, men ikke blant de letteste.

Men det som absolutt var lett, det var å sykle sykkelen. Volt hybrid er kanskje testens mest behagelige sykkel. Den har en utrolig god sensor og styringsfølelse. Her er man i ett med sykkelen fra første stund. Det kan betyr mye for dem som i utgangspunktet føler seg litt usikre på elsykkel.

Med dette utrolige gode utgangspunktet var vi derfor litt skuffet da vi kom til bakkene. Gjennom byen imponerte sykkelen stort. Med dempegaffel og en lynrask sensor var den fryd å stoppe og starte i lyskryss eller navigere seg rundt andre trafikanter. Opp bakkene derimot ble det noe tyngre.

Opp Kongsbakken, som er en lang og slak bakke, fungerte sykkel absolutt godt. Vi klarte fint å holde en fart på 16–17 km/t uten å bruke særlig med krefter, og det er helt på det jevne. Opp Brattbakken derimot var det verre. Dette var nok den modellen som var tyngst å sykle opp den bratteste bakken. 

Volt 10 føles litt som fremtidens elsykkel. Den er smidig i bruk og fungerer også godt uten bruk av motorassistanse. Sykkelen har enestående kontroll og komfort, men vi savner litt mer trøkk i motoren, spesielt opp de bratteste bakkene. Men hvis du ønsker en kul elsykkel til normalt bruk kan denne modellen være noe for deg.

PS: Herremodellen og damemodellen er identiske utover ramme og utforming. 

Fordeler

  • Minner om en helt vanlig sykkel
  • Slankt og fint design
  • Svært god sensor og styringsfølelse

Ting å tenke på

  • Tungt opp bakkene
  • Batterikraft helt på det jevne

‏‏‎

Gekko Flash TRG Mix 9S 2019

Gekko Flash TRG Mix 9S 2019

Gekko er en flott designet elsykkel i hvit. Førsteinntrykket er godt. Innsteget er lavt, så her er det bare å kaste seg over rattet. Sensoren gjør at motoren nesten slår inn umiddelbart når man trår på pedalene. Krankmotoren gir sykkelen et godt driv og modellen er utpreget komfortabel i bruk. Gekko er en type sykkel som man nesten ikke trenger å venne seg til.

I bygatene fungerer Gekko utmerket. Her har man full kontroll på sykkelen, spesielt hvis man slår ned motorassistansen noe. Det eneste som trekker ned er at sykkelen ikke har demping, hverken i setet eller i forhjulet. Det gir noen harde overganger ned fra fortauskanter. Samtidig er ikke sykkelen så stiv som en del andre modeller.

I bakkene presterer Gekko greit, men heller ikke stort mer enn det. Sykkelen leverer ikke det kraftigste rykket vi har kjent opp bakkene, men det er absolutt godkjent. Farten er oppe i rundt 16–17 km/t uten at vi må bruke noe særlig egenkrefter. Opp Brattbakken suser og sliter motoren en del. Vi kom oss til topps uten pause, men ikke uten noen svetteperler.

Alt i alt er Gekko Flash en veldig komfortabel og lettsyklet sykkel som nok vil passe mange. Den er aller best i byen og på slake strekninger, men klarer brasene greit i motbakke også. Batterikapasiteten er oppgitt til 418 Wh, som er i nedre sjikt i denne testen.   

Fordeler

  • Svært komfortabel med god kontroll
  • Flott design

Ting å tenke på

  • Helt på det jevne opp bakkene
  • Noe lav batterikapasitet
  • Ikke demping

‏‏‎

Gavia Firenze Steps

Gavia Firenze Steps

Gavia Firenze Steps er en av disse litt anonyme, men gode syklene. Modellen har krankplassert motor (som bråker litt) og en momentsensor som er mer enn godkjent. Sensoren slår til nesten umiddelbart når vi trår på pedalene. Dette kombinert med dempegaffel i forhjulet gir både komfort og kontroll i byen.

Førsteinntrykket er greit nok, men vi savner flere styrkenivåer på motoren. Denne har kun tre (eco, normal og high), og det kunne godt vært egne styrkenivåer for hver enkelt av disse. Displayet er også av det enkle slaget.

Sykkelen leverer en jevn, god motorkraft, men har ikke den kraftigste akselerasjonen. Det gjør for så vidt ingenting og oppover den lange slake Kongsbakken holder den bra stand med en fart på rundt 20 km/t uten at vi trenger å bruke altfor mye av egne krefter. Opp den ekstreme Brattbakken presterer sykkelen greit. Vi kommer oss til topps uten å stoppe, men pulsen fikk fart på seg og melkesyren kom sivende. Modellen er ikke noen sinke opp bakkene, men er heller ikke noe du drar med deg opp i alpene. Dette er først og fremst en bysykkel som også fungerer greit til og fra jobb. Batterikapasiteten er oppgitt til 418 Wh, noe som sammen med flere sykler er blant testens laveste. 

Det har kommet mange jevnt over gode, og ikke minst behagelige, sykler i dette prissegmentet etter hvert. Gavia Firenze Steps er en av disse. Sykkelen er god, men skiller seg ikke ut på noen som helst måte. Pluss for at den selges med «full pakke»: bagasjebrett, lys, rammer, støttepinne og hjullås.

Fordeler

  • Behagelig sykkelopplevelse
  • Godkjent kraft opp bakkene

Ting å tenke på

  • Billig, litt enkelt display
  • Noe svak batterikapasitet

‏‏‎

Momas City Sport

Momas City Sport

Momas City Sport. Det ligger i navnet: Dette er en sporty bysykkel. Modellen kommer uten både skjermer, bagasjebrett eller lys. Det gir sykkelen et litt mer «strippa» utseende.

Samtidig stusser vi litt over denne trenden med «sporty» sykler. Bagasjebrett, og i hvert fall skjermer og lys, er jo gjerne noe man har bruk for uansett om man skal ut på tur i skog og mark eller bare sykle i byen. Elride Prime Urban er et godt eksempel i så måte. Den er mer sporty enn denne modellen, og har samtidig ikke spart på noe.

Sykkelen kommer med motoren plassert i krank og momentsensor. Modellen har absolutt tregeste responstid på momentsensor i testen. Den var faktisk såpass treg og oppførte seg på en måte som gjorde oss usikre på hva slags type sensor sykkelen var utstyrt med. Til vanlig bruk er det nok ikke sjenerende (å starte i lyskryss for eksempel gikk som en lek), samtidig ga det ikke den totalkontrollen som vi har opplevd på andre sykler i testen.

Ellers må det sies at sykkelen er behagelig å sykle. Den kommer utstyrt med demping i forhjulet og sittestillingen er god. Motoren har ikke all verdens sprut og det gikk ganske tregt opp både den slake og den bratte bakken. Her måtte vi bruke mye egne krefter. Samtidig registrerte vi at sykkelen brukte lite batteri underveis.

Oppsummert kan man si at Momas City Sport er en god, men ganske nedstrippet sykkel som nok passer best for dem som er godt trent og som ikke bryr seg om å bruke en del egne krefter underveis. 

Fordeler

  • Behagelig å sykle - god sittestilling
  • Kommer med demping

Ting å tenke på

  • Kommer uten særlig ekstrautstyr
  • Treg responstid på sensor

‏‏‎ ‏‏‎

Evobike Sport-8 Mid Drive

Evobike Sport-8 Mid Drive

Selv om navnet er «Evobike Sport» er det lite sportsaktig med denne modellen. Styret kan riktignok justeres for å gi en mer sportsaktig posisjon, men vi synes ikke helt dette er nok til å kvalifisere som «sports»-modell.

Evobike Sport har ikke dempegafler og i utgangspunktet testens laveste batterikapasitet (selv om den kan oppgraderes med større batteri). Dette minner i stor grad om en ren bysykkel med behagelig mykt sete og bagasjebrett. 

Modellen har midtstilt motor med momentsensor. Sensoren er noe treg, så her går det i rykk og napp. Det er ikke veldig sjenerende, men av samtlige krank-sykler er nok dette modellen med tregest sensor.

Motorstoppet slår inn rundt 26–27 km/t, og vi synes dette er bedre enn på enkelte andre sykler som nesten slår inn for tidlig. Her kommer vi opp i en jevn og god fart, selv om overgangen når motoren slår seg av er litt brå. 

Opp Brattbakken kunne vi fint sykle sittende hele veien opp. Det var ikke like lekende lett som på enkelte andre krank-sykler, men vi fikk en jevn flyt oppover. Også opp de slakere bakkene fungerer Evobike Sport. Her trenger vi ikke å bruke mye egenkraft, men samtidig kommer vi fint opp i 17–18 km/t uten problemer. På slakere strekninger har den et fint driv.

Evobike Sport er god opp både de slakere og de mer ekstreme bakkene. Men med treg sensor og laveste batterikapasitet vil vi påstå at Evobike Sport gir litt lite sykkel for pengene. 

Fordeler

  • God i motbakke
  • Behagelig å sykle

Ting å tenke på

  • Ikke demping
  • Laveste batterikapasitet i testen
  • Noe treg sensor

‏‏‎

Xeed Bikes City E 2019

Xeed Bikes City E 2019

«Jeg vil gjerne ha en sykkel med krankmotor» er nok noe ansatte i mange sportsbutikker hører både titt og ofte for tiden. Xeed City E er et godt eksempel på at en sykkel med krankplassert motor kan være så mangt. Krankmotor (altså midtstilt motor) er positivt i seg selv.

Denne plasseringen gir en mer effektiv energioverføring siden motoren er plassert så nært pedalene. Det som er litt spesielt med denne modellen er at den er utstyrt med rotasjonssensor (som altså gir denne mopedaktige sykkelfølelsen). Det er uvanlig på en kranksykkel.

Førsteinntrykket vårt når vi går i gang med syklingen er at det går litt i rykk og napp. Dette er ikke noen ideell sykkel hvis man ønsker full kontroll i tett trafikk eller i situasjoner med mange myke trafikanter. Det neste som slår oss er at motoren har en ganske tydelig klakkelyd (og man kjenner det også så vidt i pedaltråkket) når motoren setter i gang. Motoren har også en lei tendens til å ikke stoppe fullstendig opp når vi bremser.

Opp Kongsbakken kommer vi kun opp i 13–14 km/t. Det er svakest i testen. Opp Brattbakken derimot gikk det bedre og vi kom til topps uten å slite altfor mye. Mot slutten av testrunden vår la vi merke til at batteriet var så godt som tømt. Xeed City E har en batterikapasitet på 418 wh, men dette er åpenbart en sykkel som bruker mye strøm.

Xeed City E er en helt OK elsykkel, men både batterikapasitet og motorstyrke er ikke helt på høyde med konkurrentene. Når sykkelen i tillegg ikke kommer med demping og har et veldig billig display, klarer dessverre ikke Xeed City E helt å måle seg med de beste i denne testen.

Fordeler

  • En jevnt over grei sykkel

Ting å tenke på

  • Treg sensor
  • Svak i motbakke
  • Middels batterikapasitet
  • Ikke demping

Rettelse fredag 5. juli kl. 15.33: I første versjon av denne testen opererte vi med feil pris på Evobike Sport. Vi skrev også at den kom uten ekstrautstyr og med mekaniske bremser. Det riktige er at den har hydrauliske bremser. Karakteren ble også justert opp fra 6,5 til 7. 

Gavia Firenze Steps. (Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no)
SmartMotion eUrban. (Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no)
Buddy Bike C4. (Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no)
Momas City Sport. (Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no)
Evobike Sport-8 Mid-Drive. (Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no)
Gekko Flash TRG Mix. (Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no)
Diamant Volt 10. (Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no)
Xeed City E. (Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no)
White SC-E Comp. (Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no)
Elride Prime Urban. (Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no)

Elride Prime Urban

Gekko Flash TRG Mix 9S 2019

Momas City Sport

Xeed Bikes City E 2019

Gavia Firenze Steps

Diamant Volt 10 Hybrid

Smart Motion e-Urban

White SC-E Comp EQ 2019

Evobike Sport-8 Mid Drive

Buddy Bike C4

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen