SAMLETEST: Elsykkel under 20 000 kroner

Samletest Elsykkel under 20 000 kroner

(Bilde: Montasje, David Auby Johansen, Tek.no)

Dette er elsykkelen du burde kjøpe, og de du burde styre unna


Annonsør­innhold
Les hele saken »

Meningene om elsykler er mange. På den ene siden har vi den trofaste el-menigheten. Mange av disse har fulgt med på utviklingen av elsykler i Norge helt siden disse syklene ble lovlige i Norge i 2003. De kan begeistret fortelle om motbakker som føles som utforbakker og lange turer med hvilepulsen i god behold. På den andre siden har vi el-skeptikerne. De som mener at det egentlig ikke er noen vits i å sykle hvis man ikke når målet sitt gjennomvåt av svette og med beina piplende av melkesyre.

OBS: Denne testen ble utført sommeren 2017, men vi har oppdatert den i år med informasjon om 2018-modellene. Det er bare små justeringer som er gjort på hver sykkel. 

Det er først de siste par årene at salget av elsykler har tatt av i Norge, så derfor har vi tatt en grundig kikk på disse elektriske sykkel-vidunderne.

Undertegnende har underveis i denne testen gått fra å være en lett skeptiker til å bli en real el-junkie. Hovedgrunnen til det er simpelthen at elsykler er så innmari gøy å sykle på. Dette fører naturligvis også til at man sykler mye mer enn man ville gjort ellers. Det er ingen vits i å ta bilen (eller bussen) til jobb eller skole når man ofte kommer frem raskere på elsykkelen – spesielt på dager med mye kø. Elsykkelens gleder er dessuten mange. Spesielt fornøyelig er det å parkere andre mye bedre trente syklister i bratte motbakker og se dem streve mens man sykler plystrende forbi.

Motargumentene mot elsykkel går hovedsakelig ut på at de er dyre og at de ikke gir noen reel treningseffekt. Ja, det er noe sannhet i det. En elsykkel koster definitivt mer enn en tradisjonell sykkel og man blir heller ikke så sliten når man sykler. Samtidig, det er mer trening i å sykle elsykkel enn man kanskje skulle tro, og prisen man betaler sparer man kjapt inn igjen ved å la bilen stå.

Best av de billige

Sykler med krankmotor (midtplassert motor) kom godt ut i vår test. Foto: David Auby Johansen

I denne testen har vi samlet 10 elsykler til en prislapp på under 20.000 kr. Det store spørsmålet vi har stilt oss er om det er mulig å få tak i en brukbar elsykkel uten å måtte punge ut med hele feriebudsjettet? Svaret på det er utvilsomt ja, men sørg for å velge en sykkel som passer nettopp deg. Å kjøpe en elsykkel kan på mange måter sammenlignes med å kjøpe en bil - man kan lese side opp og side ned med tekniske detaljer og spesielle finesser, men til syvende og sist så er det den personlige kjøreopplevelsen som teller aller mest. Det er derfor helt nødvendig å prøvesykle før man kjøper. Med det sagt så er det også store objektive kvalitetsforskjeller, noe vi naturligvis skal gå nærmere inn på.

Les om hvordan vi testet syklene, og hva du burde se etter når du kjøper en elsykkel nederst i saken.  

Her er de 10 elsyklene vi hadde inne til test: 

Merke White SC-E Comp Buddy Bike Ui5 L White Velo City EcoRide Epix S1 Diamant Volt 10 Hybrid
Pris kr 19900 kr 19900 kr 14990 20995 kr 19999
Type Hybrid Hybrid Bysykkel Hybrid Hybrid
Motorplassering Krank Nav (bakhjul) Krank Nav (bakjul) Krank
Motortype Shimano Steps Bafang Bafang SpinTech R5 Shimano Steps
Batteri 417,6Wh 630WH 360Wh 522Wh 410,4Wh
Sensorteknologi Momentsensor Rotasjonssensor Momentsensor Rotasjonssensor Momentsensor
Ramme Aluminium Aluminium Aluminium Aluminium Aluminium
Vekt uten batteri 15,7 kg 22,8 kg 20,6 kg 21,9 kg 18,7 kg
Gir 8 gir 8 gir 8 gir 9 gir 9 gir
Trinnvis assistanse Ja Ja Ja Ja Ja
Gasshåndtak Nei Ja Nei Ja Nei
Bremsetype Hydrauliske skivebremser Hydrauliske skivebremser Hydrauliske skivebremser Hydrauliske skivebremser Hydrauliske skivebremser
Prestasjon i Brattbakken Svært god Middels Svært god Dårlig God
Kommer med - Sidestøtte, lys, skjermer, bagasjebrett Sidestøtte, lys, skjermer Sidestøtte, lys, skjermer, bagasjebrett Sidestøtte
Merke EcoRide Summit S2 Wisper 905se SmartMotion Essens Northern Lights EcoRide Urban8
Pris kr 16995 kr 16900 kr 14900 kr 16900 kr 16995
Type MTB Hybrid Bysykkel Bysykkel Bysykkel
Motorplassering Nav (bakhjul) Nav (bakhjul) Nav (forhjul) Nav (bakhjul) Nav (forhjul)
Motortype SpinTech R1 Shengyi Dapu M123 Shengyi SpinTech F1
Batteri 522Wh 374,4Wh 374,4Wh 360Wh 520Wh
Sensorteknologi Rotasjonssensor Rotasjonssensor Rotasjonssensor Rotasjonssensor Rotasjonssensor
Ramme Aluminium Aluminium Aluminium Aluminium Aluminium
Vekt uten batteri 20,0 kg 20,0 kg 20,9 kg 21,6 kg 22,9 kg
Gir 7 gir 7 gir 3 gir 7 gir 8 gir
Trinnvis assistanse Ja Ja Ja Ja Ja
Gasshåndtak Ja Ja Ja Ja Ja
Bremsetype Hydrauliske skivebremser Skivebremser Skivebrems foran, V-brems bak Skivebremser V-brems, pedalbrems
Prestasjon i Brattbakken Dårlig Dårlig Svært dårlig Svært dårlig Svært dårlig
Kommer med Sidestøtte, lys, skjermer Sidestøtte, lys, skjermer, bagasjebrett Sidestøtte, lys, skjermer, bagasjebrett, kurv Sidestøtte, lys, skjermer, bagasjebrett Sidestøtte, lys, skjermer, bagasjebrett, kurv

Konklusjon

El-syklene i denne testen kan grovt plasseres i to kategorier:

  • De med nav-motor og rotasjonssensor
  • De med krank-motor og momentsensor 
Vår testvinner hadde relativt tynne dekk, men klarte seg allikevel greit på de fleste underlag.  Foto: David Auby Johansen

Begge type teknologi har sine fordeler, men både testvinner og «Godt kjøp» er sykler av sistnevnte slag. Det er ikke tilfeldig. Disse to syklene var overlegne i vår ekstreme bakketest. De er også begge sykler som er spesielt behagelige å sykle på i bymiljøer. Når det er sagt så betyr ikke det at man er nødt til å velge en sykkel med krank-motor. Sykkelen Epix S1 fra EcoRide og spesielt sykkelen fra Buddy er gode eksempler på at nav-motorer kan gjøre susen. Disse syklene utmerket seg på de lange landeveisturene. Hva slags type sykkel man foretrekker handler naturligvis også om personlige preferanser. Det ideelle er å kjøpe en sykkel som kombinerer disse to teknologiene, men da må man høyere opp i pris.

Det er også viktig å presisere at vi har gjort vår bakketest i en ekstremt bratt bakke. Dette er neppe en type bakke du som syklist kommer til å støte på særlig ofte. Allikevel påstår vi at bakketesten sier noe om hvor mye syklene kan yte på sitt maksimale. Ja, grensen er 250W nominelt på alle elsykler solgt i Norge, men som vi har nevnt før så er det stor forskjell på hvor mye motorene kan gi i kortere perioder. Kraften syklene viser i bakken kan også si noe om dreiemomentet på sykkelen. Vi har valgt å ikke legge så stor vekt på dette siden det teoretiske dreiemomentet på en sykkel ofte ikke viser seg å stemme i virkeligheten. Det viktigste er den opplevde forskjellen på syklene. 

Enkel justering av motorassistanse gjorde SC-E Comp spesielt trafikksikker. Foto: David Auby Johansen

De beste syklene i denne testen har hydrauliske skivebremser. Bremser er naturligvis viktig på alle sykler, men kanskje spesielt viktig på elsykler siden de er tyngre og har mer kraft. Vi anbefaler derfor å sjekke bremser nøye hvis du skal anskaffe deg en elsykkel.

Batteritid er viktig når man skal kjøpe seg en elsykkel. Samtidig er det ikke alltid at den teoretiske batterikapasiteten forteller hele historien. En sykkel med krank-motor og momentsensor vil tære mindre på batteriet siden man må bruke mer krefter selv. Vi har valgt å ikke gjøre en praktisk test på batteri siden det er for mange faktorer å holde styr på til at dette vil kunne gjøres på en rettferdig måte. Sykkelen med den aller beste teoretiske batterikapasiteten i denne testen var sykkelen fra Buddy. Vi har all grunn til å tro at man kan sykle langt med denne sykkelen og den vil derfor passe syklister som liker å dra på langtur.

Til slutt må vi bare si at det var overraskende mange gode elsykler i denne prisklassen. For de aller fleste, enten du ferdes i byen eller på landeveien, så vil det sannsynligvis ikke være nødvendig å bruke mer enn 20.000 på en elsykkel.

White SC-E Comp 17

White SC-E Comp 17
9/10
Imponerende

SC-E Comp fra XXL er et røverkjøp. Her får man veldig mye sykkel for pengene og denne modellen er et godt eksempel på at man ikke må blakke seg for å kjøpe seg elsykkel i toppklasse. Det gjøres et poeng ut av at sykkelen er strippet for ekstrautstyr og at dette er noe man kan kjøpe ekstra hvis man har behov for det. Allikevel kunne vi kanskje ønske at sykkelen i hvert fall kom med skjermer og støttepinne siden dette er noe man sannsynligvis trenger uansett hva slags type syklist man er.

Alt tatt i betrakning, hvis man veier opp mot det man faktisk får for denne prisen så spiller det ikke så stor rolle. Sykkelen er med sine snaue 16 kg (uten batteri) testens letteste. Det er en stor fordel siden man enkelt ta i bruk sykkelen selv om man skulle gå tom for strøm. Dét er ingen selvfølge når det kommer til elsykler. SC-E Comp er dessuten helt suveren på de lange asfaltturene. Den aggressive sittestillingen og det spisse setet kan kanskje bli i overkant ukomfortabelt for enkelte, men for de som liker å føle seg som en toppsyklist er denne sykkelen det åpenbare valget.

SC-E Comp var også helt i toppsjiktet i vår ekstreme bakketest.

Her kunne vi lett sykle til topps uten å lette på rompa. Det er ganske utrolig å tenke på når man vet at Brattbakken er en bakke de færreste klarer å gjennomføre med en vanlig sykkel. På vei ned bakken fikk vi også kjenne på kraften i de hydrauliske bremsene, som må sies å være noen av de best i denne testen. Vi kunne kanskje ønsket oss et enda større batteri og at sykkelen kom med litt mer tilleggsutstyr, men uansett: dette er noe av det aller beste man får av elsykler i denne prisklassen.

Nytt i 2018-modellen: Testvinneren vår fra i fjor har fått oppdatert ramme med nytt design og mer oppreist sittestilling. 2018-modellen kommer også både som dame- og herremodell.

NB: XXL som selger White-elsyklene sier det er midlertidig utsolgt for denne modellen, men den skal være tilbake på lager neste uke. Frem til da vil den ikke dukke opp på XXLs nettsider. 

Du finner 2018-modellen hos produsentens nettsider.

Les hele testen av White SC-E Comp 17 »

Fordeler

  • Letteste sykkel i testen
  • Svært responsiv krankmotor
  • Hydrauliske skivebremser
  • Svært god i bakketesten

Ting å tenke på

  • Kommer uten noe ekstrautstyr

Buddy Bike Ui5 L (Dame)

Buddy Bike Ui5 L (Dame)
8.5/10
Meget bra

De fleste bilentusiaster og spesielt de som er interessert i el-bil har nok hørt om merkenavnet Buddy tidligere. Disse små kvadratiske og byvennlige bilene har vært å se på norske veier siden 1998. Nå har tiden kommet for elsykkel og vi ble ikke skuffet. Buddy Bike Ui5 har nav-plassert motor i bakhjulet og rotasjonsstyrt sensor. Det er en vanlig innretning på elsykler i denne prisklassen og denne modellen fra Buddy er den beste av denne type sykkel i testen. Buddy Bike er i det hele tatt en veldig gjennomarbeidet sykkel og et veldig sikkert kjøp. Den fungerte godt både på lengre strekninger på asfalten, i byområder, på grusveier (viktig å påpeke at dette på ingen måte er noen terrengsykkel). Dessuten har denne sykkelen fra Buddy testens desidert sterkeste batterikapasitet på 630Wh.

Nytt i 2018-modellen: Årets utgave heter C3 og fås både i svart og hvit. Nytt for året er blant annet endret styre for mer oppreist sittestilling, demping i setepinnen, raskere responstid på motoren, og ekstra forsterket bagasjebrett. Alle skruer har også fått ny type legering som gjør sykkelen enda bedre egnet til vinterkjøring. Ladeutgangen på batteriet er dessuten flyttet for å gjøre det lettere å lade mens batteriet står i sykkelen. 

 Les hele testen av Buddy Bike Ui5 L »

Fordeler

  • Beste sykkel med nav-plassert motor
  • Svært god batterikapasitet
  • Hydrauliske skivebremser
  • Spesielt god på lange flate strekninger

Ting å tenke på

  • Tung uten motorkraft
  • Tung i ekstrem motbakke

White Velo City Energy Boost 2017 (Unisex)

White Velo City Energy Boost 2017 (Unisex)
8/10
Meget bra

White Velo City Energy Boost levert av XXL får av oss utmerkelsen "Godt kjøp". Dette er en utrolig god bysykkel til en veldig overkommelig pris på ca 15000 kr. For deg som er usikker på elsykkel eller skal kjøpe for første gang vil dette være et veldig sikkert kjøp. Denne unisex-varianten passer dessuten perfekt som delesykkel. Lever du i urbane strøk og ønsker en sykkel på vei til jobb eller på tur i helgene har du egentlig ikke behov for noe mer enn det Velo City kan tilby. Ufattelig nok var det også denne rimelige bysykkelen som også gjorde det aller best i vår hardeste test: nemlig Brattbakken. Her smilte vi hele veien opp det som sannsynligvis er Oslos bratteste bakke uten å produsere en eneste svettedråpe. Dét må sies å være et lite el-mirakel. Vi har allikevel litt å utsette på denne modellen. Det første er at den har en litt dårlig spennvidde på girene. Det letteste giret er kanskje for lett (det er i hvert fall sjeldent man får bruk for det) og det tyngste giret er også litt for lett. Det kan gjøre at det er utfordrende å komme opp i høye hastigheter f.eks. i bratte utforbakker. Den andre innvendingen er at sykkelen kommer med et litt lite batteri på 360Wh. Heldigvis kommer sykkelen med hurtigladingsfunksjon som gjør at man kan lade opp til ca 80% på snaue 2 timer.

Nytt i 2018-modellen: I år har produsenten kuttet ut herremodellen, og bare damemodellen er i salg.

Du finner 2018-modellen hos produsentens nettsider.

Les hele testen av White Velo City Energy Boost »

Fordeler

  • God responsiv krankmotor
  • Best av samtlige i bakketestesten
  • Hydrauliske skivebremser
  • God pris

Ting å tenke på

  • Litt liten batterikapasitet

EcoRide Epix S1

EcoRide Epix S1
8/10
Meget bra

Denne sporty hybridsykkelen er den beste sykkelen vi testet fra denne produsenten. Per idag koster riktignok sykkelen litt i overkant av 20 tusen, men her får man allikevel en sykkel med mange gode egenskaper for en relativt billig penge. Sammen med Ui5-modellen fra Buddy er dette den beste sykkelen vi testet med nav-motor og rotasjonssensor. Denne modellen er kjapp i responsen (ofte et problem med denne type teknologi) og det gir en sikkerthet i trafikksituasjoner som vi setter pris på. I vår ekstreme bakketest gjorde ikke Epix S1 det så bra, men det har etter hvert blitt en vane med sykler med nav og rotasjon. Mindre ekstreme motbakker tåler imidlertid motoren godt. Grensen for motorkraft på elsykler i Norge stopper som kjent på 250W og 25 km/t. Med denne modellen kom vi nesten opp i 30 km/t før motoren slo seg av. For de fleste syklister vil dette bare oppleves som et gode. Hvis man ikke er så glad i høy fart så har man med denne modellen også mulighet til å justere ned denne grensen til enten 20 eller 15 km/t. Alt i alt er dette en veldig gjennomtenkt og god modell som vi lett kan anbefale.   

Nytt i 2018-modellen: Denne sykkelen fra EcoRide har i årets modell fått ny motor som er mer stillegående, nytt display med flere funksjoner og ny kontrollboks (data) som gir mer optimal kraft.

Les hele testen av EcoRide Epix S1 »

Fordeler

  • God batterikapasitet
  • Hydrauliske skivebremser
  • Responsiv til å være nav-motor

Ting å tenke på

  • Litt over prisgrensen

Diamant Volt 10 Hybrid (Herre)

Ved både første og andre øyekast ser denne Volt 10 Hybrid-modellen fra Diamant til forveksling lik SC-E Comp-modellen fra XXL. Begge syklene har krank-plassert motor av typen Shimano Steps som styres av en momentsensor. Batterikapasiteten er ca den samme, prisen ca det samme, og syklene har samme bruksområde: dette er sykler for den mer aktive syklisten. Når det er sagt så er det allikevel store kvalitetsforskjeller på de to syklene. Dette la vi spesielt merke til i måten syklene akselererer på. Denne modellen har ikke det samme eksplosive rykket som SC-E Comp. Også i bakketesten var dette åpenbart. Vi kom oss helt til topps i Brattbakken med denne sykkelen, og det er riktignok imponerende, men vi brukte mye mer energi på vei opp. Diamant Volt 10 Hybrid er absolutt en god sykkel, men vi ser liten grunn til å velge denne når du kan få en nærmest identisk sykkel som presterer bedre til samme pris.

Nytt i 2018-modellen: Det er ikke gjort endringer på denne modellen i år. Som vi skrev i fjor er denne sykkelen til forveksling lik SC-E Comp-modellen fra XXL. Det er viktig å påpeke at denne modellen kan gjøres tilnærmet lik testvinner ved endring på konfigurasjonene (kan gjøres hos forhandler), som da vil bedre blant annet på akselerasjon.

Les hele testen av Diamant Volt 10 Hybrid »

Fordeler

  • God krank-plassert motor
  • Hydrauliske skivebremser
  • God i vår bakketest

Ting å tenke på

  • Ligner på testvinner bare ikke like god
  • Litt svak akselerasjon

EcoRide Summit S2

EcoRide Summit S2 er testens eneste MTB-sykkel. Med sin kompakte ramme og sitt tøffe utseende er det åpenbart en sykkel som er ment for humpete skogsveier. Sykkelen har nav-plassert motor i bakhjulet og det fungerer greit, men denne modellen har ikke det samme moped-drivet som de sterkeste nav-syklene i testen. Det som kjennetegner de beste syklene av denne sorten er ofte at de har spesielt god akselerasjon. Det er ikke vår opplevelse med denne modellen. I bratte motbakker sliter EcoRide Summit voldsomt og det er heller ikke en sykkel å anbefale for lange turer, spesielt hvis det er mye slake motbakker. Motoren (av type SpinTech R1) durer kraftig og det er åpenbart at den ikke er laget for denne type belastning. Når det er sagt så er denne modellen faktisk en av en av de letteste syklene å sykle uten motorassistanse. Den har også brukbar batterikapasitet på 520Wh. De hydrauliske skivebremsene fungerer også utmerket. Alt i alt er dette en god MTB-sykkel.

Nytt i 2018-modellen: Denne sykkelen fra EcoRide har i årets modell fått ny motor som er mer stillegående, nytt display med flere funksjoner og ny kontrollboks (data) som gir mer optimal kraft. I tillegg har den fått bedre gir (Deore 9).

Les hele testen av EcoRide Summit S2 »

Fordeler

  • God i kupert terreng
  • Kompakt design
  • God batterikapasitet

Ting å tenke på

  • Nav-motor med rotasjon passer dårlig denne MTB-sykkelen
  • Dårlig prestasjon i vår bakketest

Wisper 905 SE

Wisper 905se er behagelig å sykle og kommer greit ut av det i våre tester. Vi møter på mange av de samme problemene som med de andre syklene med nav-motor og rotasjonssensor. En gjennomgående problem med disse modellene er at de ikke oppleves like responsive. Med Wisper kommer man allikevel kjapt opp i fart og man kommer raskt inn i denne "moped-flyten" som endel syklister foretrekker. Har du tenkt til å sykle mye i tunge motbakker vil vi allikevel anbefale at du skaffer deg en annen modell. Wisper kom dårlig ut av det i vår bakketest (men det gjaldt nærmest samtlige sykler med nav-motor kombinert med rotasjonssensor). Dette er en helt grei sykkel som ikke skiller seg ut hverken spesielt positivt eller negativt.

Nytt i 2018-modellen: Denne modellen er ikke lenger i salg.

Les hele testen av Wisper 905se »

Fordeler

  • Behagelig å sykle

Ting å tenke på

  • Ikke så responsiv nav-motor
  • Gjør det dårlig i vår bakketest
  • Kun vanlige skivebremser

SmartMotion Essence

Det mest positive med denne modellen er at den har en kraftig akselerasjon. Det suser avgårde på de flate asfaltveier. Samtidig er det nettopp dette som også gjør at å sykle på SmartMotion Essens faktisk kan oppleves nesten ubehagelig til tider. Sykkelen er forhjulsdrevet og siden sykkelen trekker istedenfor å dytte så går det i rykk og napp. Det er en ulempe i situasjoner der man trenger å ha full kontroll på sykkelen. De er også mye annet å trekke for her. Bråkete motor, billig display, kun 3 gir, svake bremser, svak kraft i gasshåndtaket, kakkete overganger i girskiftet og stryk i bakketesten gjør at denne sykkelen kommer relativt svakt ut i vår test. Helt håpløst er det allikevel ikke og skal man kun sykle på strekninger uten de tyngste motbakkene så vil nok denne sykkelen fungere helt greit.

Nytt i 2018-modellen: Denne modellen er ikke lenger i salg.

Les hele testen av Smartmotion Essens »

Fordeler

  • Svært god akselerasjon

Ting å tenke på

  • Ubehagelig å sykle i byen
  • Svært dårlig i vår bakketest
  • Kun 3 gir
  • Svake skivebremser

Northern Lights Premium 2017 (Herre)

Northern Lights Elsykkel Premium for herre selges som en bysykkel, men vår opplevelse er at dette er en sykkel som fungerer bedre i kupert terreng enn på asfalten. Det er en relativt tung sykkel og vi opplevde at den var tung å få trådd i gang. Er du av typen som har tenkt til å sykle mer på skogsveien enn i byen så er ikke dette et helt håpløst valg. Samtidig så finnes det mye bedre alternativer i denne prisklassen hvis du ønsker deg en sykkel for skog og mark. Overgangen mellom motorkraft og manuell kraft opplevdes veldig tung på denne sykkelen og det er definitivt ikke en sykkel som kan brukes uten motorkraft. Opp bakkene og da spesielt i Brattbakken kom den dårlig ut, og sykkelen er heller ikke spesielt godt egnet til til bysykling siden det går i rykk og napp. Alt i alt er Northern Lights sin elsykkel en sykkel som faller litt mellom alle stoler og som egentlig ikke passer spesielt godt uansett hva slags type syklist man er.

Nytt i 2018-modellen: Denne modellen er ikke lenger i salg.

Les hele testen av Northern Lights Elsykkel Premium »

Fordeler

  • Grei i kupert terreng

Ting å tenke på

  • Må monteres selv
  • Tungtrådd
  • Sykkelen går i rykk og napp
  • Svært dårlig i bakketesten

EcoRide Urban8

"Jag elskar motvind" står det på klingende svensk på nøkkelnknipene til EcoRide. Vi skulle vel foretrukket at det sto "Jag elskar motbakkar" eller hva det nå vil hete på svensk. Denne sykkelen er definitivt ikke for bakkeentusiastene. Det er heller ikke en sykkel for noe særlig annet heller. Selv om EcoRide sin Urban8-modell er en heldedikert bysykkel er den faktisk aller verst i byen. Det er ganske utrolig og det gjør at denne sykkelen kommer desidert dårligst ut i vår test.  

 

På papiret ser denne elsykkelen ut som en enkel, men grei bysykkel-modell. Den har nav-plassert motor i forhjulet (regnes ofte for den billigste elsykkel-løsningen), et godt batteri på 520Wh og et tiltalende design. Det som gjør at denne sykkelen faller så igjennom i vår test er hverken at den gjør det svært dårlig i bakketesten (det hadde vi forventet) eller at den er treg i responsen. Nei, det er bremsesystemet som legger denne modellen på jumboplass. Pedalbrems kombinert med el-krefter viste seg som en spesielt giftig kombinasjon og på våre turer med denne sykkelen støtte vi på flere ubehagelige situasjoner. Sikkerhet kommer som kjent først, men på dette punktet svikter dessverre denne modellen totalt.

Nytt i 2018-modellen: Denne sykkelen fra EcoRide har i årets modell fått ny motor som er mer stillegående, nytt display med flere funksjoner og ny kontrollboks (data) som gir mer optimal kraft. I tillegg har modellen fått hydraulisk skivebrems.

Les hele testen av EcoRide Urban8 »

Fordeler

  • Ser grei ut

Ting å tenke på

  • Oppleves farlig i trafikken
  • Bysykkel som gjør det dårligst i byen
  • Ubehagelig pedalbrems
  • Svært dårlig i vår bakketest

Hvordan har vi testet?

En elsykkel kan brukes på lik linje med en vanlig sykkel og vi har derfor testet syklene på underlag og miljøer som man vanligvis møter på som syklist. Når det er sagt så er det viktig å huske på at syklene er ment for forskjellig bruk. Noen er bysykler, andre hybridsykler. Vi har også med én MTB-sykkel (Mountain Bike) i testen. Syklene testes på sine premisser. Samtidig gir det plusspoeng om f.eks. en bysykkel også fungerer greit på en kupert grusvei.

  • Test i byen. Hvor lett er sykkelen å kontrollere i trafikken? Hvordan er det å stoppe og starte i lyskryss? Gir sykkelen en god følelse av sikkerhet og kontroll? Områdene vi har syklet i er Oslo sentrum (hovedsakelig Majorstuen – Jernbanetorget).
  • Test i terreng. Har sykkelen støtdemping? Hvor gode er dekkene på bløtt underlag/jord? Vi har hovedsakelig syklet på stiene i området rundt Sognsvann.
  • Test på asfalt/landevei. Lengre strekninger. Hvor godt moment har sykkelen? Hvor god er sykkelen å sykle på uten motorkraft (om man skulle gå tom for strøm underveis)? Her har vi syklet ulike strekninger med god variasjon i terrenget.
  • Test i motbakke. Her har vi valgt å bruke «Brattbakken» på Bekkelaget som standard. Dette er en av Oslos bratteste bakker med en snittstigning på 14% (http://www.martinhoff.com/2013/03/bratte-bakker-brattbakken.html). Her er det viktig å komme med et forbehold: syklene kommer utrustet med ulikt antall gir. Vi har syklet bakken med syklenes laveste gir, men det er naturligvis forskjell fra sykkel til sykkel hvor lett dette giret er og hvor mye motoren responderer ved bruk av dette giret.
Vi tok turen til det som kanskje er Oslos bratteste bakke for å teste ut syklene i ekstrem motbakke. Foto: David Auby Johansen

I tillegg til dette har vi sett på hva slags utstyr som følger med de enkelt syklene (lys, bagasjebrett osv.), hva slags type motor som brukes, hva slags type sensorer som brukes, batteristyrke og batteriteknologi, komfort (sittestilling, type sete), lading (hurtiglading etc.), brukervennlighet (display etc.) og hvilket materiale sykkelen består av. I tillegg har vi undersøkt vekt, bremser, gir og pris.

Når det gjelder batterikapasitet er det store utfordringer knyttet til å teste dette på en rettferdig måte. Her er det såpass mange faktorer som det er vanskelig å ta høyde for (vær og vind, hva slags tempo man holder, type dekk og lufttrykk i disse, hvor mye man bruker bremsene) at resultatene lett kunne gi et uriktig bilde. Vi har derfor heller valgt å opplyse om spesifisert batterikapasitet (volt*Ah=Wh) på hver enkelt sykkel. Batterier kan dessuten ofte kjøpes separat, så om man ønsker mer batterikapasitet så har man ofte mulighet til å betale ekstra for dette (gjelder endel, men ikke alle modeller).

Det er også viktig å påpeke at ulike typer sykel-teknologi vil gi utslag på hvor mye batteri sykkelen bruker. En sykkel med rotasjonssensor vil trekke mer batteri enn en med momentsensor ("torque") simpelthen fordi man bruker mindre energi selv. Så blir spørsmålet: vil man bruke minst mulig egen-energi på bekostning av batteritid eller vil man bruke mer energi selv og dermed få batteriet til å vare lenger.

En kjapp innføring

Wisper 905se kom med batteriet plassert ved bagasjebrettet. Det kan gi en litt baktung sykkel, men opplevdes ikke spesielt sjenerende i vår test. Foto: David Auby Johansen

Det er lett å gå seg vill i jungelen av informasjon om elsykler. For å gjøre det litt enklere og for å gi en innføring til de som aldri har syklet på en elsykkel før, ønsker vi å skissere opp noen hovedforskjeller. Hvis du ønsker å lese deg opp ytterligere anbefaler vi Forbrukerrådet sin guide for elsykler som du kan finne her: https://www.forbrukerradet.no/guide/2015/den-store-elsykkelguiden/

Krank-motor vs. nav-motor: Dette handler om hvor motoren er plassert på sykkelen. Motor i krank betyr at motoren er plassert i området rett over pedalene, mens nav-motor betyr at motoren er plassert i enten forhjulet eller bakhjulet. Det er stort sett enighet om at krank-motor er best siden det utnytter girene bedre, bruker mindre motorkraft, gir bedre vektbalanse og at det er enklere å skifte dekk på en slik sykkel (siden motoren ikke sitter i hjulet). Nav-motor i bakhjulet var mest vanlig i denne testen og det er en løsning som fungerer greit. Nav-motor i forhjulet er som oftest ikke å foretrekke siden disse syklene lett kan spinne på glatt underlag. I vår test spant dessuten disse syklene også i den ekstreme motbakken.

Type sensor. Her skiller man grovt mellom moment- og rotasjonssensor. En momentsensor (også kalt "torque") slår inn umiddelbart når man tråkker og leverer motorkraft basert på hvor tungt man trår. Dette gjør at det er lettere å trå i gang sykkelen f.eks. i lyskryss eller start i oppoverbakke. Rotasjon fungerer annerledes, den gir kraft selv om man bare trår forsiktig på pedalene. Dette gir en slags «moped-aktig»-følelse på strake strekninger. Vår opplevelse er at syklene med momentsensor er overlegne i motbakker, mens syklene med rotasjonssensor klarer seg noe bedre på flate strekninger. Så spørsmålet er om det frister mest å føle seg som en dopet Lance Armstrong opp Pyreneene eller som mopedturist i Danmark. Begge deler høres sikkert forlokkende ut, men med det kuperte terrenget vi har i Norge vil vi allikevel påstå at det er i motbakke at de største utfordringene ligger. Det finnes også endel sykler på markedet med hybridsensor, som vil si at sykkelen har begge type sensorer som man kan veksle på for å utnytte fordelene disse gir. Ingen av syklene i denne testen har dette.

Meningene er som nevnt mange, men våre preferanser etter denne testen er krankmotor kombinert med momentsensor. Siden krankmotor gir en svært god vektbalanse og momentsensor reguleres ut fra pedalkraft gir dette etter vår mening den mest naturlige sykkelopplevelsen. Det er også denne kombinasjonen som passer best for deg som er gjennomsnittlig til godt trent. Skulle du derimot ha fysiske utfordringer som problemer med ledd eller om du lett blir utmattet eller er mindre godt trent vil en sykkel med rotasjonssensor ha sine fordeler. Her kan man komme langt ved å tråkke svært forsiktig på pedalene, men det går som nevnt utover effektiviteten i bratte motbakker og i situasjoner der man trenger full kontroll på sykkelen. Det er dessuten en batteriintensiv måte å sykle på.

Begrenset motorkraft og fart

El-sykler som selges i Norge skal være godkjent av den europeiske standarden EN 15194 som vil si at sykkelen slipper unna mopedregelverket og i stedet har samme juridiske status som en ordinær tråsykkel. Dette innebærer at norske elsykler har en del begrensinger når det kommer til både motorkraft, egenskaper og fart. Den viktigste begrensningen går på at motoren skal fungere som en hjelpemotor, noe som vil si at den kun skal aktiveres når brukeren trår på pedalene. Enkelte sykler har allikevel gasshåndtak som kan gi en fart på opptil 5-6 km/t. Dette kan være nyttig hvis man f.eks. må trille sykkelen opp en bakke (sjeldent med elsykkel). Enkelte hevder også at man kan bruke gasshåndtaket for å gi en ekstra boost ved start i motbakke. Her strides allikevel de lærde. Noen mener at det er helt greit, andre mener at det vil gi unødvendig slitasje på motoren. Vår erfaring er uansett at kraften fra gasshåndtaket ofte er for liten til at det vil ha noen særlig effekt på start i bakke og vi hadde liten nytte av dette underveis i testen.

En annen viktig begrensing på norske elsykler er at motorkraften kuttes når man når en hastighet på 25 km/t. For oss føltes denne grensen i overkant konservativ og vi skulle kanskje ønske at den var satt noe høyere. Grensen gjør også at norske elsykler gir mest uttelling når det går i motbakke. Hva gjelder motorkraft er det satt en grense på 250W. Det er allikevel viktig å understreke at denne grensen er satt ved kontinuerlig (nominell) motorkraft. Motoren kan med andre ord produsere mer watt i korte perioder hvis det er behov for det - dette var spesielt tydelig ved akselerasjon og styrke i bratte motbakker.

 

White SC-E Comp 17

9/10. BEST I TEST

Denne White Street Comfort-modellen leveres av XXL og er den kjente sportskjedens mest sporty el-sykkelvariant under prisgrensen.

Førsteinntrykk

De to syklene vi har testet fra XXL har mange av de samme egenskapene. De har begge motor plassert i kranken og de tar i bruk momentsensor. I tillegg er både denne og White Velo City utstyrt med hydrauliske skivebremser. Dette gir to sykler med veldig gode egenskaper, spesielt med tanke på hvilken prisklasse syklene befinner seg i.

Utover disse tekniske likhetene er syklene svært forskjellig og er tiltenkt høyst ulike brukergrupper. Denne modellen er en slank hybridsykkel med lavt styre, noe som gir en mer aggressiv sittestilling. Dette er den perfekte sykkelen for deg som har lang pendlervei og som ikke har tenkt å bruke lenger tid enn nødvendig til jobb. Begge modellene fra XXL har dessuten en hurtigladefunksjon som gjør at man kan lade batteriet opp til 80% på snaue 2 timer - så har du batteri til hjemoverturen også, uansett hvor lang den måtte være.

Det er viktig å påpeke at denne sykkelen nok kan oppleves for aggressiv og "proff" for mange. I lengden kan sittestillingen oppleves slitsom for dårlig trente rygger og det spisse setet er nok ment for de av oss som har vært ute på en sykkeltur eller to før. Nå skal det sies at setet ikke er direkte ukomfortabelt, men både vi og vår kontaktperson på XXL anbefaler å bruke sykkelbukse med denne modellen, spesielt hvis du skal på langtur.

Denne modellen ligger ute til rundt 20000 kr og her vil vi si at man får utrolig mye for pengene. Sykkelen er riktignok strippet for alt av ekstrautstyr. Her får man hverken skjermer, lys, bagasjebrett eller støttepinne. Til gjengjeld får man en sykkel som presterer langt over sin prisklasse. Den momentbaserte sensoren er uhyre følsom, noe som gir full kontroll i hvilken som helst trafikksituasjon. Det er som å bruke en helt vanlig sykkel, bare med masse ekstra piff i lår og legger. Sykkelen er dessuten med sine 15,7 kg den desidert letteste i testen.

Vi tester

Shimano Steps krankmotor var med på å gjøre vår testvinner både responsiv og eksplosiv. Foto: Dabiv Auby Johansen

White SC-E Comp er til tross for sitt sporty utseende en sykkel som passer til det aller meste. Man ser kanskje ikke ut som en avslappet Grunerløkka-hipster mens man sitter fremoverlent nedover bakkene, men det er ingenting som tilsier at man ikke kan bruke denne sykkelen på f.eks. noen ærender i byen eller hva det måtte være. Allikevel, det er på de lange asfaltturene at SC-E Comp virkelig kommer til sin rett.

SC-E Comp er en av de få syklene i testen med relativt smale dekk (Continental Tour Ride (C208) 66tpi 700x42c). Dette regnes som all-round dekk, men det er vel ingen hemmelighet at de fungerte aller best på asfalt i vår test. Allikevel, på våre turer på grus og jord fungerte dekkene også helt utmerket, selv om man nok burde være litt ekstra forsiktig i de bratteste svingene. Sykkelen har heller ikke dempegaffel.

I tette trafikksituasjoner eller i folksomme gater følte vi at vi hadde god kontroll med SC-E Comp. Sykkelen har en ganske kraftig akselerasjon på det øverste assistansenivået, men man kan naturligvis gå ned i motorassistanse i disse situasjonene hvis man skulle føle seg utrygg. To knapper svært hendig plassert på venstre side av styret gjør at man enkelt kan gå enten opp eller ned i motorassistanse uten å måtte bruke displayet. Det gjør etter vår mening sykkelen ekstra trafikksikker siden man aldri trenger å knote med et display for å regulere kraften.

Så var det tid for motbakke. Brattbakken på Bekkelaget har en snittstigning på over 20%. For oss vanlige dødelige er det komplett umulig å komme seg til topps i denne bakken uten motorkraft (ja, dette er en utfordring til våre lesere...). Med SC-E Comp merket vi så vidt at det gikk oppover og det var først helt mot slutten av bakken at man kunne kjenne pulsen øke takten. På veien ned igjen fikk vi dessuten kjenne litt ekstra på kreftene i de hydrauliske bremsene som må sies å være en av testens aller beste.

Før øvrig

Batterikapasiteten er på 417 Wh, noe som absolutt er godkjent. Den lave egenvekten og det faktum at dette er en krankbasert sykkel vil nok også sannsynligvis gjøre rekkevidden lenger enn batterikapasiteten skulle tilsi.

Oppsummering

SC-E Comp fra XXL er et røverkjøp. Her får man veldig mye sykkel for pengene og denne modellen er et godt eksempel på at man ikke må blakke seg for å kjøpe seg el-sykkel i toppklasse. Det gjøres et poeng ut av at sykkelen er strippet for ekstrautstyr og at dette er noe man kan kjøpe ekstra hvis man har behov for det. Allikevel kunne vi kanskje ønske at sykkelen i hvert fall kom med skjermer og støttepinne siden dette er noe man sannsynligvis trenger uansett hva slags type syklist man er. Alt tatt i betrakning, hvis man veier opp mot det man faktisk får for denne prisen så spiller det ikke så stor rolle.

Sykkelen er med sine snaue 16 kg (uten batteri) testens letteste. Det er en stor fordel siden man enkelt ta i bruk sykkelen selv om man skulle gå tom for strøm. Dét er ingen selvfølge når det kommer til el-sykler. SC-E Comp er dessuten helt suveren på de lange asfaltturene. Den aggressive sittestillingen og det spisse setet kan kanskje bli i overkant ukomfortabelt for enkelte, men for de som liker å føle seg som en toppsyklist er denne sykkelen det åpenbare valget. SC-E Comp var også helt i toppsjiktet i vår ekstreme bakketest. Her kunne vi lett sykle til topps uten å lette på rompa. Det er ganske utrolig å tenke på når man vet at Brattbakken er en bakke de færreste klarer å gjennomføre med en vanlig sykkel. På vei ned bakken fikk vi også kjenne på kraften i de hydrauliske bremsene, som må sies å være noen av de best i denne testen.

Vi kunne kanskje ønsket oss et enda større batteri og at sykkelen kom med litt mer tilleggsutstyr, men uansett: dette er noe av det aller beste man får av el-sykler i denne prisklassen.

Sjekk oppsummeringen av hele testen på side 1 »

Buddy Bike Ui5 L

8.5/10. ANBEFALT

"Buddy" er et kjent merkenavn for mange som er opptatt av teknologi og elbiler. Disse særegne bilene har vært å se på norske veier siden 1998 da det norske firmaet Elbil Norge AS tok over alle rettigheter på disse bilene og utviklet de videre. Nå er tiden kommet for el-sykler og Buddy Bike Ui5 L er den rimeligste modellen av syklene fra Buddy.

Nå skal det sies at vi ikke har lagt vekt på estetisk design i denne testen og det har ikke hatt innvirkning på karakteren. Design på sykkel vil uansett oppleves veldig individuelt. Når det er sagt så synes vi Buddy er den lekreste sykkelen i testen. Den er veldig stilren uten unødvendige detaljer. Den er robust uten å uten å virke tung eller klumsete i bruk. Sykkelen har veldig solide skjermer, rammer og spiler og dette har selvfølgelig innvirkning på sykkelens vekt (ja, den er ganske tung med en egenvekt på 22,8 kg - testens nest tyngste). Samtidig har dette også positiv innvirkning på levetid og slitasje. Dette er en sykkel som tåler mye og som sannsynligvis holder det gående lengre enn mange andre el-sykler.

Buddy Bike. Foto: Dabiv Auby Johansen

Førsteinntrykk

Ui5 L-modellen fra Buddy har lavt innsteg og selges enkelte steder som "dame"-variant. Dette er ganske misvisende på denne modellen siden det er lite som tilsier at dette er en sykkel for damer. Det er riktignok en sykkel med lavt innsteg, men når det kommer til design er det en sykkel som passer begge kjønn like godt. Det er dessuten flere fordeler med lavt innsteg. Det viktigste er kanskje at man enklere kan tre av og på sykkelen i lyskryss. Det er en fordel hvis man ikke har så lange ben at man når ned til bakken med foten sittende på sykkelen. Førsteinntrykket vårt er at dette er en veldig trygg sykkel med spesielt god konstruksjon. Som nevnt er både ramme, spiler osv av høy kvalitet.

Når det kommer til komfort så er nok Buddy Bike, sammen med Velocity-modellen til XXL, testens mest behagelig sykkel. Her får man verken vondt i rompa eller i skuldrene på lange turer. Sittestillingen er også helt perfekt, ikke for aggressivt, men heller ikke for avslappet.

Vi tester

I likhet med halvparten av syklene i vår test hadde Buddy Bike motoren plassert i bakhjulet. Foto: Dabiv Auby Johansen

Det er et gjennomgående problem med el-sykler at syklene er tunge å sykle uten motorkraft. Med Buddy Bike var det spesielt tungt. Så går man tom for batteri med denne sykkelen så vil man få seg et problem. For endel er det viktig at sykkelen også kan brukes uten motorkraft, men det er nærmest ikke mulig med denne modellen. Heldigvis kommer sykkelen med testens sterkeste batteri. 17,5 Ah kombinert med standard 36V gir 630Wh gir en rekkevidde på mellom 80 og 130 km avhengig av assistansenivå, førervekt, terreng osv. Dette er over 100Wh mer enn nestemann på lista. Så ønsker du å sykle lengst mulig uten å lade så er dette sykkelen for deg.

På våre turer på landeveien er det også nettopp denne følelsen man får: man ønsker å sykle lengst mulig. Buddy Bike er utrolig komfortabel å sykle og den suser avgårde på på de lange strekningene og i slake motbakker. Her produserer man ikke en svettedråpe og i denne testen er det et stort pluss. Det er først når vi testet sykkelen i den bratteste bakken at sykkelen kom til kort. Her slet vi med å komme særlig lenger enn ca. halvveis før vi måtte ga av sykkelen. Det er ikke verst til å være en sykkel med nav-plassert motor og rotasjonssensor, men det er langt unna den trekkraften vi opplevde med syklene fra XXL - sykler som kan skilte med krank-motor og momentsensor.

I byen fungerte Buddy Bike helt utmerket. Rotasjonssensoren er relativt responsiv. Det tar ca 1 omdreining før motoren slår inn og det er ikke verst. Samtidig er det greit å huske på å gire ned litt før man må stoppe i et kryss for å komme lettere i gang. Sykkelens moment kan dessuten justeres fra forhandler slik at du får den akkurat slik du ønsker deg.

På grusveiene fungerte også sykkelen greit. Dette er ingen terrengsykkel, men den har dempegaffel og det gjør sykkelen litt mindre stiv. Dekkene er relativt tynne og egner seg ikke spesielt godt på de mest gjengrodde stiene.

For øvrig

Sykkelen fra Buddy kommer med det meste. Her har man lys, bagasjebrett og skjermer. I fronten er det enkelt å klikke på en kurv og kurven man eventuelt kan skaffe seg er av den tøffere sorten. Buddy bike har også hydrauliske skivebremser som fungerte veldig effektivt. Denne type bremser er i det hele tatt noe vi har satt stor pris på i denne testen siden stor fart kombinert med tunge sykler lett kan gi en utrygg følelse hvis bremsene ikke fungerer godt nok.

Utover dette har sykkelen også flere finesser som det er greit å nevne. En funksjon som vi satte pris på var at motoren slo seg av etter et par minutter uten bruk. Dette sparer batteriet når man tar småpauser. En annen funksjon var USB-tilkobling på batteriet slik at man kan nødlade hvis behovet melder seg.

Oppsummering

De fleste bilentusiaster og spesielt de som er interessert i el-bil har nok hørt om merkenavnet Buddy tidligere. Disse små kvadratiske og byvennlige bilene har vært å se på norske veier siden 1998. Nå har tiden kommet for el-sykkel og vi ble ikke skuffet. Buddy Bike Ui5 har nav-plassert motor i bakhjulet og rotasjonsstyrt sensor. Det er en vanlig innretning på el-sykler i denne prisklassen og denne modellen fra Buddy er den beste av denne type sykkel i testen.

Buddy Bike er i det hele tatt en veldig gjennomarbeidet sykkel og et veldig sikkert kjøp. Den fungerte godt både på lengre strekninger på asfalten, i byområder, på grusveier (viktig å påpeke at dette på ingen måte er noen terrengsykkel). Dessuten har denne sykkelen fra Buddy testens desidert sterkeste batterikapasitet på 630Wh.

Sjekk oppsummeringen av hele testen på side 1 »

White Velo City Energy Boost (Unisex)

8/10. GODT KJØP

White Velo City Energy Boost (Unisex-variant) er en av de to syklene fra XXL i denne testen, og i likhet med White SC-E Comp leverer også denne på de aller fleste områder.

Førsteinntrykk

White Velo City. Foto: Dabiv Auby Johansen

 I likhet med SC-E Comp kommer også denne sykkelen med krank-plassert motor og momentsensor, en kombo vi har blitt veldig glad i underveis i denne testen. Utover dette er det milevis av landevei mellom denne modellen og SC-E Comp. Det er åpenbart at XXL har et ønske om å levere høyst ulike sykler til ulike type syklister, og vi ser naturligvis ingen problemer med det. Denne modellen har en kraftig ramme og proposjonene er store - dette er på alle måter en typisk bysykkel. Sykkelen er en av de høyeste i testen, men ved bruk føles ikke sykkelen som kraftig eller upraktisk på noen måte. Faktisk så oppleves den som en av de aller mest komfortable i testen, så hvis det er komfort du er ute etter så har du kommet til riktig sted. 

White Velo City kommer også som "dame"-variant (en kjapp bemerkning: det er ikke lenger vanlig å kalle sykler for "herre" eller "dame". Det heter nå sykler med stang eller med lavt innsteg og man skal ikke skamme seg om man er litt stiv i beina og derfor velger en sykkel med lavt innsteg). Modellen vi testet var en unisex-modell og selv om sykkelen kan virke stor tror vi at de fleste uansett kroppsbygning vil kunne ta denne sykkelen i bruk. Avstanden mellom sete og pedaler er dessuten mye kortere enn størrelsen på sykkelen skulle tilsi.

Velo City kommer med krummet styre, noe som er veldig vanlig på bysykler. Foto: Dabiv Auby Johansen

Når det kommer til bruksområde vil vi si at dette er den perfekte sykkelen å dele på hvis man er et par som ønsker å gå til anskaffelse av kun én sykkel. Det er kun en liten hake og det er at justeringen av sete på denne modellen (og XXL sin andre modell) er litt knotete. Her må man faktisk frem med unbrakonøkkelen, noe som kan være  upraktisk hvis setet skal mye opp og ned. Uansett, det er nok en enkel jobb å sette på en justeringsspak hvis man skulle ha behov for det. Det er dessuten en god grunn til at enkelte sykler kommer uten justeringsspak og det er at det skal være vanskelige å stjele til seg setet. Sykkelen kommer også uten bagasjebrett eller kurv, men det er liten tvil om at dette er noe som ville passet sykkelen godt.

Vi tester

"White Velo City", det ligger i navnet. Dette er først og fremst en by- og asfaltsykkel. Når det er sagt så ser vi ingen grunn til at man ikke ta med seg denne på langtur. Setet er utrolig komfortabelt og sittestillingen er så behagelig som det er mulig å få det. Her sitter man rak i ryggen uansett hvor krokbøyd man ellers måtte være. Det gir en utrolig deilig cruiser-aktig følelse og det er nesten så man får lyst til å kjøpe seg koppholder for å kunne nyte latten på vei til jobb. Sykkelen gir dessuten mulighet for å justere både styret og setet for å finne perfekt sittekomfort.

Selv om sykkelen er stor oppleves den som veldig smidig i trafikken. Her går det enkelt å stoppe og starte i lyskryss eller snike seg rundt fotgjengere. Som med alle modeller lønner det seg å trappe noe ned på motorkraften får å få full kontroll i et uoversiktlig trafikkbilde. Heldigvis er det laveste giret veldig lett på denne modellen, noe som gjør at det er veldig enkelt å sykle langsomt og kontrollert. De hydrauliske bremsene gir dessuten en kontant bremseeffekt hvis man skulle trenge det.

Dette er en bysykkel, men samtidig fungerer den egentlig overraskende greit i terrenget. Dekkene er ganske tykke og det ga en ekstra sikkerhet på grusen. Dette er definitivt ingen mountain bike, så hvis du skal mye ut i skog og mark så ville vi vel ha anbefalt en annen modell.

I bakketesten opplevde vi Velo city som helt overlegen absolutt alle andre sykler i testen. Krank-plassert motor kombinert med momentsensor viste seg å være en bakkedreper i vår test og med denne sykkelen var det helt latterlig hvor enkelt det gikk - man kan ikke annet enn å glise på vei opp bakkene. Vi mistenker at denne modellen ga mye mer enn 250 Watt i kortere perioder. Det må allikevel presiseres at Brattbakken ikke er spesielt lang (660 meter) og at sykkelen slet litt mer i de lange bakkene.

Oppsummering

White Velo City Energy Boost levert av XXL får av oss utmerkelsen "Godt kjøp". Dette er en utrolig god bysykkel til en veldig overkommelig pris på ca 15000 kr. For deg som er usikker på el-sykkel eller skal kjøpe for første gang vil dette være et veldig sikkert kjøp. Denne unisex-varianten passer dessuten perfekt som delesykkel. Lever du i urbane strøk og ønsker en sykkel på vei til jobb eller på tur i helgene har du egentlig ikke behov for noe mer enn det Velo City kan tilby. Ufattelig nok var det også denne rimelige bysykkelen som også gjorde det aller best i vår hardeste test: nemlig Brattbakken. Her smilte vi hele veien opp det som sannsynligvis er Oslos bratteste bakke uten å produsere en eneste svettedråpe. Dét må sies å være et lite el-mirakel.

Vi har allikevel litt å utsette på denne modellen. Det første er at den har en litt dårlig spennvidde på girene. Det letteste giret er kanskje for lett (det er i hvert fall sjeldent man får bruk for det) og det tyngste giret er også litt for lett. Det kan gjøre at det er utfordrende å komme opp i høye hastigheter f.eks. i bratte utforbakker. Den andre innvendingen er at sykkelen kommer med et litt lite batteri på 360Wh. Heldigvis kommer sykkelen med hurtigladingsfunksjon som gjør at man kan lade opp til ca 80% på snaue 2 timer.

Sjekk oppsummeringen av hele testen på side 1 »

EcoRide Epix S1

8/10

I skrivende stund koster EoRide Epix S1 faktisk litt i overkant av 20 tusen (20.995 kr), men her får man allikevel mye sykkel for pengene. Etter Buddy Bike vil vi si at dette er den nest beste sykkelen med nav-plassert motor og rotasjonssensor. Den er den beste modellen vi testet fra EcoRide og ikke minst den mest anvendelige sykkelen av de tre vi testet.

Førsteinntrykk

EcoRide Epix S1. Foto: Dabiv Auby Johansen

EcoRide Epix S1 er en sporty hybridsykkel og fungerer som nevnt godt til det aller meste. Den har justerbar dempegaffel i forhjulet, bagsjebrett, lys og skjermer - egentlig det meste man trenger. Sykkelen kommer i likhet med de andre EcoRide-syklene med rammelås (som noen kaller "kiosk-lås") som låser hjulet. Noen synes det er praktisk, vi synes kanskje det gir en falsk trygghet siden det egentlig ikke sikrer sykkelen noe særlig mot tyveri hvis man blir borte mer enn et par minutter.

Vi tester

I likhet med brorparten av syklene i denne testen (7 av 10 sykler) har denne sykkelen nav-plassert motor (på denne modellen i bakhjulet) og rotasjonssensor som setter i gang motoren. En ulempe med mange av disse syklene er at de er lite responsive, noe som gjør at motoren slår seint inn. Det gir en rykk og napp-følelse som ikke er behagelig. På denne sykkelen er ikke dette et problem. Motoren responderer kjapt når vi tråkker og det gir en trygghet i trafikksituasjoner og særlig i lyskryss.

Vi merket kjapt at km/t-grensen var noe høyt justert. Ingenting galt med det, men allikevel greit å vite. Her kom vi opp i litt under 30 km/t før motoren slo seg av (lovverket tillatter + 10%, så dette er nesten innenfor). De fleste syklister vil bare oppleve dette som positivt. I tillegg har sykkelen svært god akselerasjon så her gikk vi fra 0 til 30 på veldig kort tid. På lange strake strekninger var sykkelen en drøm å bruke. Momentet er virkelig førsteklasses og i så måte er dette en veldig god tursykkel som man kan sykle langt på uten å bli sliten.

På grusveiene fungerte sykkelen tålelig greit. Dempegaffelen hjelper på og gir en litt mer behagelig sykkeltur på humpete grusveier. Dekkene er punkteringsforsterkede (av merket Kenda) og det gir en større trygghet på grusveien.

I vår bakketest (i den ekstreme Brattbakken på Bekkelaget) gikk det ikke så bra. Dette har vist seg som et gjennomgående problem med sykler med rotasjonssensor og det er bemerkelsesverdig å se forskjellen på teknologiene (rotasjon vs moment). I slakere bakker fungerer sykkelen utmerket, så det var først i ekstrem motbakke at vi måtte gi tapt. Det var heldigvis god futt i gasshåndtaket og det hjalp veldig når vi måtte trille sykkelen til topps. På vei ned igjen fikk vi kjenne kraften i sykkelens hydrauliske bremser og de var virkelig effektive.

For øvrig

Epix S 1 har som de andre EcoRide-syklene batteri under setet. Også her har man mulighet til å vippe opp setet for å ta ut batteriet. I likhet med de andre syklene fra denne leverandøren så har også batteriet veldig god kapasitet. 520Wh gir lang rekkevidde. 

Utover dette er det også greit å nevne at man med denne modellen kan justere ned grensen for motorkraft til enten 20 eller 15 km/t. Det er fint for de som ikke liker fart eller er usikre på el-sykkel.

Oppsummering

Denne sporty hybridsykkelen fra EcoRide er den beste sykkelen vi testet fra denne produsenten. Per idag koster riktignok sykkelen litt i overkant av 20 tusen, men her får man allikevel en sykkel med mange gode egenskaper for en relativt billig penge. Sammen med Ui5-modellen fra Buddy er dette den beste sykkelen vi testet med nav-motor og rotasjonssensor. Denne modellen er kjap i responsen (ofte et problem med denne type teknologi) og det gir en sikkerthet i trafikksituasjoner som vi setter pris på. I vår ekstreme bakketest gjorde ikke Epix S1 det så bra, men det har etter hvert blitt en vane med sykler med nav og rotasjon. Mindre ekstreme motbakker tåler imidlertid motoren godt.

Grensen for motorkraft på el-sykler i Norge stopper som kjent på 250W og 25 km/t. Med denne modellen kom vi nesten opp i 30 km/t før motoren slo seg av. For de fleste syklister vil dette bare oppleves som et gode. Hvis man ikke er så glad i høy fart så har man med denne modellen også mulighet til å justere ned denne grensen til enten 20 eller 15 km/t. Alt i alt er dette en veldig gjennomtenkt og god modell som vi lett kan anbefale.

Sjekk oppsummeringen av hele testen på side 1 »

Diamant Volt 10 Hybrid

7.5/10

Det norske sykkelmerket Diamant startet i det små i 1901, men per idag er faktisk hver fjerde sykkel som selges i Norge fra Diamant. Denne el-sykkelen går under navnet Volt og er en hybridsykkel med krank-plassert motor og momentsensor.

Førsteinntrykk

Ved både første øyekast og ved nærmere ettersyn har denne modellen fra Diamant veldig mye i likhet med testvinneren SC-E Comp fra XXL. Begge har Shimano Steps krank-motor med momentsensor og begge er svært lette hybridsykler med aggressiv sittestilling tilpasset den mer sporty syklisten. Begge syklene koster også det samme og prisen er rett i underkant av 20 tusen. 

Vi tester

Diamant Volt 10. Foto: Dabiv Auby Johansen

Det er så mange likheter mellom disse to syklene at det er vanskelig å sette fingeren på nøyaktig hvorfor denne modellen ikke er like god som testvinner. Selv om begge sykler har samme motorsystem (Shimano Steps) og krank-motor med momentsensor, er det en merkbar forskjell på akselerasjonen. Dette kommer spesielt til syne i vår test i den ekstremt bratte Brattbakken. Sannsynligvis har det noe med sykkelens dreiemoment å gjøre. Det er gjerne dette som bestemmer elsykkeles evne til å hjelpe til i bratte bakker (vi finner ikke oppgitt dreiemoment på denne sykkelen. SC-E Comp har oppgitt 50Nm). Uansett, det viktigste er at det er en tydelig opplevd forskjell.

Dette er ingen dårlig sykkel og vi har ikke lagt skjul på i denne testen at vi foretrekker teknologien som denne sykkelen kan skilte med. Når det er sagt så er ikke dette den beste krank-sykkelen i testen og vi ser ingen grunn til å velge denne over SC-E Comp. På flate strekninger tar det lengre tid å komme opp i fart og det krever også mer energi å holde momentet oppe. På grusveiene oppleves Volt litt bedre enn SC-E Comp. De har begge tynne hjul, men allikevel god gripeevne. Det som hever denne modellen i terrenget er at den har dempegaffel. 

I Brakkbakken klarte vi å komme oss til topps uten å måtte gå av sykkelen, men vi måtte bruke mye mer energi enn med syklene fra XXL. Det forteller oss at sykkelen ikke klarer å produsere like mye motorkraft i korte perioder som det Velocity og SC-E Comp gjør og at sykkelens dreiemoment sannsynligvis ikke er like effektivt.

For øvrig

Diamant Volt 10 kan skilte med spesielt godt display som viser batteriprosent i tall og nøyaktig hvor mye motorkraft sykkelen benytter seg av til enhver tid. Det er veldig nyttig og man kan lure på hvorfor ikke flere modeller kommer med nettopp dette.

I likhet med syklene fra XXL kan også denne hurtiglades. Man vil da oppnå ca 80 batterikapasitet på rundt 2 timer og det kan være nyttig hvis man er mye på farten. Sykkelen kommer ellers uten skjermer eller lys, men dette er naturligvis å få kjøpt separat.

Oppsummering

Ved både første og andre øyekast ser denne Volt 10 Hybrid-modellen fra Diamant til forveksling lik SC-E Comp-modellen fra XXL. Begge syklene har krank-plassert motor av typen Shimano Steps som styres av en momentsensor. Batterikapasiteten er ca den samme, prisen ca det samme, og syklene har samme bruksområde: dette er sykler for den mer aktive syklisten.

Når det er sagt så er det allikevel store kvalitetsforskjeller på de to syklene. Dette la vi spesielt merke til i måten syklene akselererer på. Denne modellen har ikke det samme eksplosive rykket som SC-E Comp. Også i bakketesten var dette åpenbart. Vi kom oss helt til topps i Brattbakken med denne sykkelen, og det er riktignok imponerende, men vi brukte mye mer energi på vei opp.

Diamant Volt 10 Hybrid er absolutt en god sykkel, men vi ser liten grunn til å velge denne når du kan få en nærmest identisk sykkel som presterer bedre til samme pris.

Sjekk oppsummeringen av hele testen på side 1 »

EcoRide Summit S2

7/10

Denne modellen fra EcoRide er den eneste MTB-sykkelen (Mountain Bike) vi har med i testen. Det er en barsk, men allikevel kompakt, sykkel som minner deg om sykkelen til den tøffeste gutten i gata der du vokste opp. Mange el-sykler oppleves veldig store og unødvendig robuste. EcoRide Summit S2 er i så måte et friskt pust.

Førsteinntrykk

EcoRide Summit 2.0. Foto: Dabiv Auby Johansen

EcoRide Summit S2 har tykke dekk med mye struktur. Dette er en sykkel som er tiltenkt, om ikke fjellet, så i hvert fall landlige omgivelser. Dekkene, som er av typen Kenda, er punkteringsforsterket og har god gripeevne.

Alle syklene fra EcoRide har batteriet plassert på baksiden/under setet. Det fungerer greit siden man lett kan vippe opp setet for å trekke ut batteriet.  Sykkelen kommer også med et veldig sterkt batteri på hele 522Wh, noe som er testens nest sterkest etter sykkelen fra Buddy..

Vi tester

Dette er som sagt en sykkel som er tiltenkt terrenget. Vi begynte turen vår på landeveien og det er klart ganske tidlig at denne sykkelen ikke har det beste momentet på asfalten. De tykke dekkene begrenser farten noe, men sykkelen har allikevel en god flyt så man kan godt bruke den på vei til jobb eller lignende. Langtur på asfalten er den ikke tiltenkt.

EcoRide sin Summit 2.0 var den eneste Mountain Bike (MTB)-sykkelen i testen. De 27.5 tommer store hjulene klarte seg godt på ujevnt underlag i vår test. Foto: Dabiv Auby Johansen

Det var på grusveiene rundt Sognsvann at sykkelen kom til sin rett. Den justerbare dempegaffelen kombinert med tykke dekk gjør at sykkelen er god å sykle på i terrenget. Vi ble derimot litt skuffet over kapasiteten i bakkene. Denne sykkelen skryter av å ha ekstra god kraft i den nav-plasserte motoren i bakhjulet (motor av type TechRide), men i vår test kom ikke denne sykkelen spesielt godt ut. I Brattbakken hadde vi ikke sjans til å nå toppen. Sykkelen har dessuten en veldig svak trilleassistent og det var et slit å dytte sykkelen til topps. Dette er en sykkel med rotasjonssensor og vil skulle nok likt å se at nettopp denne sykkelen skulle hatt krank-plassert motor med momentsensor siden den er ment for kupert terreng og bratte bakker. Det hadde også gitt bedre kontroll, og det ville passet denne sykkelen godt.

I bymiljøet fungerte sykkelen greit nok. Den er liten og kompakt og det gir en følelse av kontroll. Men dette er ingen bysykkel og vi ville nok ha valgt en annen modell om du er av den mer urbane typen. Dette er heller ikke sykkelen man kjøper om man har lang pendlervei på asfalt.

For øvrig

Justerbar dempegaffel gjør at man lett kan tilpasse seg terrenget. Foto: Dabiv Auby Johansen

Dette var en sykkel som bråket mye. Motoren durer i motbakke og det er åpenbart at den sliter ved høy belastning (altså motsatt av det produsenten hevder). Det surkler i bakbremsen, men sannsynligvis er det bare et justeringsproblem. Vi hadde allikevel en god helhetsopplevelse av sykkelen og det er et godt kjøp for deg som trenger en rimelig off-road sykkel med el-krefter.

Oppsummering

EcoRide Summit S2 er testens eneste MTB-sykkel. Med sin kompakte ramme og sitt tøffe utseende er det åpenbart en sykkel som er ment for humpete skogsveier. Sykkelen har nav-plassert motor i bakhjulet og det fungerer greit, men denne modellen har ikke det samme moped-drivet som de sterkeste nav-syklene i testen. Det som kjennetegner de beste syklene av denne sorten er ofte at de har spesielt god akselerasjon. Det er ikke vår opplevelse med denne modellen.

I bratte motbakker sliter EcoRide Summit voldsomt og det er heller ikke en sykkel å anbefale for lange turer, spesielt hvis det er mye slake motbakker. Motoren (av type SpinTech R1) durer kraftig og det er åpenbart at den ikke er laget for denne type belastning.

Når det er sagt så er denne modellen faktisk en av en av de letteste syklene å sykle uten motorassistanse. Den har også brukbar batterikapasitet på 520Wh. De hydrauliske skivebremsene fungerer også utmerket. Alt i alt er dette en god MTB-sykkel.

Sjekk oppsummeringen av hele testen på side 1 »

Wisper 905se

7/10

Oslo Elsykkel leverer to av denne testens sykler. Wisper 905se og SmartMotion Essens. Av disse er det Wisper som kommer best ut, men også her har vi endel å sette fingeren på.

Førsteinntrykk

Wisper 905s. Foto: Dabiv Auby Johansen

Begge syklene fra Oslo Elsykkel har nav-plasserte motorer (denne med bakhjulsdrift) og batteriene er plassert rett under bagasjebrettet. Dette gjør syklene bittelitt baktunge, men når sant skal sies så oppleves ikke dette som noe stort problem. Plussiden er at batteriene er lette å ta ut. Syklene leveres med 11Ah (375Wh) batteri, men det er mulig å oppgradere til 16Ah (575Wh) hvis man ønsker det. Siden sykkelen styres av rotasjonssensor (noe som er typisk nav-plasserte motorer) får vi denne gjenkjennelige "moped-effekten" på slake strekninger. Her kan man suse avgårde nesten uten å bruke egen energi. Ulempen er selvfølgelig at det tømmer batteriet raskere. Derfor kan det være en ide å investere i et sterkere batteri hvis man ønsker seg en sykkel av denne typen.

Sykkelen kommer utstyrt med 7 gir, noe som er ganske standard i denne prisklassen. De andre spesifikasjonene skiller seg også lite ut. Her får man ramme i aluminium, standard LCD-display, lys og bagasjebrett.

Vi tester

Wisper 905se kom med batteriet plassert ved bagasjebrettet. Det kan gi en litt baktung sykkel, men opplevdes ikke spesielt sjenerende i vår test. Foto: Dabiv Auby Johansen

Det er på lange flate strekninger at syklene med nav-motor og rotasjonssensor fungerer aller best, og det gjelder også denne modellen. Her går det fint å sette sykkelen på det laveste giret og bare forsiktig føre pedalene rundt for å sette i gang motoren. Det gir mest juksefølelse, men kan også være veldig tilfredsstillende. I likhet med SmartMotion Essens (også levert av Oslo Elsykkel) slår denne sykkelens motor litt tregt inn (ca 1,5 omdreining med pedalene). Dette skaper utfordringer i bakkestart og i trafikkerte lyskryss der man trenger å komme kjapt opp i fart. Det gjør at denne sykkelen dessverre kommer litt til kort ved bykjøring, spesielt i områder med mye bakker. Utover dette fungerer sykkelen greit i byen, selv om det til tider kan gå litt i rykk og napp.

Som de fleste av syklene i denne testen faller også denne modellen inn under benevnelsen "hybrid", noe som vil si at den skal fungere greit jevnt over enten du sykler i byen eller i litt mer kupert terreng. Denne sykkelen fungerte helt fint på grusveiene i områdene rundt Sognsvann, men hvis du er typen som skal ferdes mye i naturen ville vi nok foreslått en annen modell. Denne sykkelen kommer med relativt tynne dekk og har ikke dempegaffel.

I den lange slake bakken opp mot vår ekstremt bratte testbakke på Bekkelaget merker vi raskt ulempene med å ha en sykkel med rotasjonsbasert nav-motor. Man bruker kanskje mindre energi på slake strekninger, men så raskt det går oppover så bruker man faktisk mer energi og mer muskelkraft. Jo brattere bakken er jo tyngre blir det også naturligvis. Testen i Brattbakken går derfor som forventet - vi kom ca halvveis, men hadde ikke sjans til å nå toppen før vi måtte gi opp. Heldigvis har denne modellen gasshåndtak med god kraft, noe som gjorde det relativt enkelt å skyve sykkelen den resterende veien opp. På veien ned igjen fikk vi testet bremsene og de kom dessverre heller ikke så godt ut. Det kan selvfølgelig være justeringer å gjøre her, men sykkelen kommer kun utrustet med standard skivebremser. 

Oppsummering

Wisper 905se er behagelig å sykle og kommer greit ut av det i våre tester. Vi møter på mange av de samme problemene som med de andre syklene med nav-motor og rotasjonssensor. En gjennomgående problem med disse modellene er at de ikke oppleves like responsive. Med Wisper kommer man allikevel kjapt opp i fart og man kommer raskt inn i denne "moped-flyten" som endel syklister foretrekker. Har du tenkt til å sykle mye i tunge motbakker vil vi allikevel anbefale at du skaffer deg en annen modell. Wisper kom dårlig ut av det i vår bakketest (men det gjaldt nærmest samtlige sykler med nav-motor kombinert med rotasjonssensor). Dette er en helt grei sykkel som ikke skiller seg ut hverken spesielt positivt eller negativt.

Sjekk oppsummeringen av hele testen på side 1 »

Smartmotion Essens

6.5/10

SmartMotion Essens som leveres av Oslo Elsykkel er den eneste sykkelen i denne testen som kun kommer med lavt innsteg (også kalt "dame-modell"). Ifølge Oslo Elsykkel er man nå på vei bort fra denne tradisjonelle inndelingen av herre- og damesykler. Mange damer velger nå sykler med stang og menn trenger ikke føle seg flaue over å velge en sykkel med lavt innsteg. Når det er sagt så må det sies at enkelte menn nok vil føle seg i overkant feminine syklende på denne sykkelen. I tillegg til å ha lavt innsteg har den også krummet styre. Det gir en behagelig sittestilling, men passer nok ikke de mest aggressive pendlerne.

SmartMotion. Foto: Dabiv Auby Johansen

Annet som skiller seg ut med denne modellen er at den kun kommer med 3 gir. Det er i snaueste laget og gir litt lite spillerom. Dessuten er det tyngste giret ikke tungt nok og det lette giret ikke lett nok. Motoren er plassert i forhjulet (nav-basert forhjulsdrift), noe som visstnok kan gjøre at sykkelen kan spinne med forhjulet på glatt underlag (vi har ikke testet på vinterstid eller glatt føre).

Sykkeltesten

Det første vi legger merke til med denne modellen er at den har veldig god akselerasjon. Nesten for god. Det rykker til når vi trår og vi kommer ekstremt fort opp i fart. Selv om denne modellen nok er tiltenkt de mindre erfarne syklistene vil vi faktisk påstå at dette var en av de syklene i testen som det tok lengst tid å venne seg til. At plasseringen av motoren er på forhjulet har nok også sitt å si på sykkelopplevelsen - sykkelen trekker fremfor å dytte. Motoren slår også tregt inn og det går litt i rykk og napp. Men, når det er sagt, denne sykkelen har et veldig bra driv. Det suser virkelig av gårde. Siden sykkelen ikke kommer med LCD-display viser den ikke hastighet, men vi fikk opplevelsen av å komme opp i høyere hastighet enn på de andre modellene. Måling med speedometer på smart-telefonen bekreftet våre mistanker - her kom vi opp i ca 30km/t før motoren slo seg av. Om dette kun gjelder vår testmodell eller alle modeller av denne sykkelen vet vi ikke.

Den brå akselerasjonen er god å ha når man skal sykle på lange slake strekninger. Den er ikke like behagelig i tette bykjerner. Her går det kjapt opp og ned i fart og man må være ekstra nøye med sikkerheten.

På grus var denne modellen helt på det jevne. Dette er jo en bysykkel og den er tiltenkt by- og landeveissykling fremfor lange turer i skog og mark. Nå skal det sies at sykkelen faktisk kommer med demping i setet, noe som ga et litt mer behagelig sykkeltur på humpete veier.

I vår utvalgte bratte bakke, "Brattbakken" på Bekkelaget kom denne modellen det svært dårlig ut. Vi kom oss kun et lite stykke opp bakken før vi måtte gi tapt. Dette er definitivt ikke en sykkel for de bratteste bakkene. På det bratteste begynte faktisk sykkelen å spinne på forhjulet (siden det er forhjulsdrift), noe som gjorde det enda vanskeligere å trå seg oppover. Sykkelen har gasshåndtak som skal være til hjelp hvis man må trille sykkelen opp en bakke, men hos denne modellen var trekkraften altfor svak. Det krevde derfor herkuliske krefter å dytte sykkelen til topps. Også i lange slake bakker slet denne sykkelen og vi ville nok ikke ha valgt denne modellen om man skal sykle mye i kupert terreng.

Oppsummering

Det mest positive med denne modellen er at den har en kraftig akselerasjon. Det suser avgårde på de flate asfaltveier. Samtidig er det nettopp dette som også gjør at å sykle på SmartMotion Essens faktisk kan oppleves nesten ubehagelig til tider. Sykkelen er forhjulsdrevet og siden sykkelen trekker istedenfor å dytte så går det i rykk og napp. Det er en ulempe i situasjoner der man trenger å ha full kontroll på sykkelen.

De er også mye annet å trekke for her. Bråkete motor, billig display, kun 3 gir, svake bremser, svak kraft i gasshåndtaket, kakkete overganger i girskiftet og stryk i bakketesten gjør at denne sykkelen kommer relativt svakt ut i vår test. Helt håpløst er det allikevel ikke og skal man kun sykle på strekninger uten de tyngste motbakkene så vil nok denne sykkelen fungere helt greit.

Sjekk oppsummeringen av hele testen på side 1 »

Northern Lights Elsykkel Herre klassisk Premium (herre)

5.5/10

Denne modellen fra den norske produsenten Northern Lights var den eneste modellen vi testet som vi måtte montere selv. Heldigvis var det bare hjul, skjermer, pedaler og sete som måtte monteres, men allikevel så krever det litt teknisk innsikt, så hvis du ikke er av den handy typen så er det greit å få noen til å hjelpe seg.

Førsteinntrykk

Det første vi legger merke til med denne modellen er at det ser ut som om man må ta av setet for å kunne trekke ut batteriet. Heldigvis er setet utstyr med en liten vippespak slik at man lett kan vippe opp setet og ta ut batteriet. Produsenten forsvarer batteriplasseringen med at det gir lavere tyngdepunkt og dermed bedre komfort og stabilitet. Vi merket ikke noen stor forskjell på dette og opplever ikke dette som noe problem på de modellene som har batteriet plassert på forsiden av rammen. Ellers er dette en ganske standard sykkel blant billigmodellene: nav-motor i bakhjulet og rotasjonssensor, 360WH batteri, aluminiumsramme og skivebremser.

Northern Lights. Foto: Dabiv Auby Johansen

Sykkeltesten

Tung, treg og seig i bevegelsene. Denne modellen fra Northern Lights er et godt eksempel på at endel el-sykler kan oppleves litt for robuste og tungtrådde. Denne modellen har ikke spesielt god akselerasjon og den tar tid og energi for å komme opp i fart. Slår vi at motorkraften er den veldig tung å bruke, så her får man for guds skyld håpe at batteriet holder hele veien til jobb, ellers har du et problem. Sykkelen er ellers ok på veien. Motoren slår tregt inn, men når sykkelen først har kommet opp i fart går det greit å holde momentet oppe. Som alle norske el-sykler har også denne en grense på 25km/t før motoren slår seg av. Problemet er at det er utrolig tungt å sykle noe raskere enn dette med denne sykkelen.

Endel av problemene med akselerasjon og fart kan nok føres tilbake til dekktype og dimensjon (Kenda, 26). Dekkene er relativt tykke og små, og selv om dette markedsføres som en hybridsykkel, så fungerer den best på grusveien. Sykkelen har dessuten dempegaffel, noe som er med å på forsterke dette inntrykket. Vi opplevde i hvert fall at den fungerte bedre på ujevnt underlag enn nedover asfaltbakkene.

I byen er dette heller ikke sykkelen å foretrekke. Motoren er treg med å slå inn og det tar gjerne en omdreining eller to. Dette gir en rykk og napp-følelse som ikke er å foretrekke i situasjoner der man må ha 100% kontroll.

I vår bakketest var denne sykkelen fullstendig sjanseløs. Vi kom ikke halvveis før vi måtte gi tapt. Det skal sies at sykkelen definitivt fungerer bedre på slake motbakker, så helt håpløs er det ikke. Generelt sett har vi sett enorme forskjeller på sykler med rotasjonssensor og de med momentsensor i denne testen når det kommer til motbakker, så spesielt overraskende er det ikke.

Oppsummering

Northern Lights Elsykkel Premium for herre selges som en bysykkel, men vår opplevelse er at dette er en sykkel som fungerer bedre i kupert terreng enn på asfalten. Det er en relativt tung sykkel og vi opplevde at den var tung å få trådd i gang. Er du av typen som har tenkt til å sykle mer på skogsveien enn i byen så er ikke dette et helt håpløst valg. Samtidig så finnes det mye bedre alternativer i denne prisklassen hvis du ønsker deg en sykkel for skog og mark.

Overgangen mellom motorkraft og manuell kraft opplevdes veldig tung på denne sykkelen og det er definitivt ikke en sykkel som kan brukes uten motorkraft. Opp bakkene og da spesielt i Brattbakken kom den dårlig ut, og sykkelen er heller ikke spesielt godt egnet til til bysykling siden det går i rykk og napp. Alt i alt er Northern Lights sin el-sykkel en sykkel som faller litt mellom alle stoler og som egentlig ikke passer spesielt godt uansett hva slags type syklist man er.

Sjekk oppsummeringen av hele testen på side 1 »

EcoRide Urban8

4/10

EcoRide Urban8 er produsenten EcoRide sin heldedikerte bysykkel. I tillegg til å ha lys og skjermer så kommer også sykkelen med bagasjebrett og kurv. Sykkelen går under termen "unisex" og har lavt innsteg for lettere av- og påstigning.

Førsteinntrykk

Det visuelle førsteinntrykket av sykkelen er godt. Dette er en ganske stor og robust sykkel, med krommet styre. Sykkelen er den tyngste i testen med en vekt på 22,9 eksklusivt batteri og for noen kan kanskje dette oppleves litt for tungt, spesielt hvis man skal flytte mye på sykkelen. Det er klart fra første stund at dette er en sykkel som er tiltenkt bymiljøer og lite annet. Ironisk nok var det nettopp i byen at sykkelen var aller verst.

Vi tester

EcoRide Urban8. Foto: Dabiv Auby Johansen

"Bysykkelen som er aller verst i byen" er ikke noe god salgspitch, men det stemmer dessverre for EcoRide Urban8. Sykkelen ville til nød fungert i Kardemommeby der alle er hensynsfulle og trikken stopper. I en moderne storby derimot oppstod det raskt ubehagelige situasjoner. Siden sykkelen er utstyrt med pedalbrems (du vet, den gode gamle bremsetypen der man bremser ved å trekke pedalen bakover) må man hele tiden være påpasselig på å time stoppet slik at man lett kan trå i gang. Det er ikke alltid like lett. I ett tett trafikkbilde vil dette skje hele tiden og det oppleves ubehagelig å være til bry for andre trafikanter. Dessuten kan det lett oppstå situasjoner der man ikke har full kontroll. Vi har vanskelig for å se noen fordeler med pedalbrems.

Rent teknisk gjør sykkelen det brukbart. Akselerasjonen er god og momentet holdes godt oppe når man har kommet opp i fart (sykkelen kommer med nav-motor i forhjulet). På lange strekninger uten stopp fungerer altså sykkelen godt. I et tett bymiljø der man må stoppe og starte regelmessig faller dessverre sykkelen igjennom. Det er ikke bare på grunn av pedalbremsen, men sykkelen er også treg i responsen og der gir en ekstra utfordring i startsituasjoner.

I vår bakketest var sykkelen fullstendig sjanseløs. Vi kom 1/3 opp bakken før vi var helt utslitte og måtte avbryte. Gå-assistansen på denne sykkelen var dessuten så svak at den var lite til hjelp.

På grusveiene var sykkelen heller ikke spesielt god. Tynne hjul kombinert med at sykkelen oppleves veldig stiv gir en humpete og ustødig opplevelse. Nå er dette riktignok en bysykkel, så den er heller ikke tiltenkt dette underlaget.

Før øvrig

Annet som er verdt å nevne er at også denne modellen, i likhet med de andre EcoRide-modellene, har batteriet plassert under setet. Også her kan man vippe setet opp for å komme til batteriet. Batteriet er også ganske stort med en kapasitet på 522Wh, noe som gjør at man ikke trenger å lade det så ofte.

Utover dette må det også nevnes at sykkelen hadde spesielt svake bremser som også pep noe helt sinnsykt når vi bremset for fullt i bratte utforbakker.

Oppsummering

"Jag elskar motvind" står det på klingende svensk på nøkkelnknipene til EcoRide. Vi skulle vel foretrukket at det sto "Jag elskar motbakkar" eller hva det nå vil hete på svensk. Denne sykkelen er definitivt ikke for bakkeentusiastene. Det er heller ikke en sykkel for noe særlig annet heller. Selv om EcoRide sin Urban8-modell er en heldedikert bysykkel er den faktisk aller verst i byen. Det er ganske utrolig og det gjør at denne sykkelen kommer desidert dårligst ut i vår test.

På papiret ser denne el-sykkelen ut som en enkel, men grei bysykkel-modell. Den har nav-plassert motor i forhjulet (regnes ofte for den billigste el-sykkel-løsningen), et godt batteri på 520Wh og et tiltalende design. Det som gjør at denne sykkelen faller så igjennom i vår test er hverken at den gjør det svært dårlig i bakketesten (det hadde vi forventet) eller at den er treg i responsen. Nei, det er bremsesystemet som legger denne modellen på jumboplass. Pedalbrems kombinert med el-krefter viste seg som en spesielt giftig kombinasjon og på våre turer med denne sykkelen støtte vi på flere ubehagelige situasjoner. Sikkerhet kommer som kjent først, men på dette punktet svikter dessverre denne modellen totalt.

Sjekk oppsummeringen av hele testen på side 1 »

Gå til side

Norges beste mobilabonnement

Desember 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen