SAMLETEST: Elsykkel under 20 000 kroner

Samletest Elsykkel under 20 000 kroner

(Bilde: Montasje, David Auby Johansen, Tek.no)

Dette er elsykkelen du burde kjøpe, og de du burde styre unna


Annonsør­innhold
Les hele saken »

Smartmotion Essens

6.5/10

SmartMotion Essens som leveres av Oslo Elsykkel er den eneste sykkelen i denne testen som kun kommer med lavt innsteg (også kalt "dame-modell"). Ifølge Oslo Elsykkel er man nå på vei bort fra denne tradisjonelle inndelingen av herre- og damesykler. Mange damer velger nå sykler med stang og menn trenger ikke føle seg flaue over å velge en sykkel med lavt innsteg. Når det er sagt så må det sies at enkelte menn nok vil føle seg i overkant feminine syklende på denne sykkelen. I tillegg til å ha lavt innsteg har den også krummet styre. Det gir en behagelig sittestilling, men passer nok ikke de mest aggressive pendlerne.

SmartMotion. Foto: Dabiv Auby Johansen

Annet som skiller seg ut med denne modellen er at den kun kommer med 3 gir. Det er i snaueste laget og gir litt lite spillerom. Dessuten er det tyngste giret ikke tungt nok og det lette giret ikke lett nok. Motoren er plassert i forhjulet (nav-basert forhjulsdrift), noe som visstnok kan gjøre at sykkelen kan spinne med forhjulet på glatt underlag (vi har ikke testet på vinterstid eller glatt føre).

Sykkeltesten

Det første vi legger merke til med denne modellen er at den har veldig god akselerasjon. Nesten for god. Det rykker til når vi trår og vi kommer ekstremt fort opp i fart. Selv om denne modellen nok er tiltenkt de mindre erfarne syklistene vil vi faktisk påstå at dette var en av de syklene i testen som det tok lengst tid å venne seg til. At plasseringen av motoren er på forhjulet har nok også sitt å si på sykkelopplevelsen - sykkelen trekker fremfor å dytte. Motoren slår også tregt inn og det går litt i rykk og napp. Men, når det er sagt, denne sykkelen har et veldig bra driv. Det suser virkelig av gårde. Siden sykkelen ikke kommer med LCD-display viser den ikke hastighet, men vi fikk opplevelsen av å komme opp i høyere hastighet enn på de andre modellene. Måling med speedometer på smart-telefonen bekreftet våre mistanker - her kom vi opp i ca 30km/t før motoren slo seg av. Om dette kun gjelder vår testmodell eller alle modeller av denne sykkelen vet vi ikke.

Den brå akselerasjonen er god å ha når man skal sykle på lange slake strekninger. Den er ikke like behagelig i tette bykjerner. Her går det kjapt opp og ned i fart og man må være ekstra nøye med sikkerheten.

På grus var denne modellen helt på det jevne. Dette er jo en bysykkel og den er tiltenkt by- og landeveissykling fremfor lange turer i skog og mark. Nå skal det sies at sykkelen faktisk kommer med demping i setet, noe som ga et litt mer behagelig sykkeltur på humpete veier.

I vår utvalgte bratte bakke, "Brattbakken" på Bekkelaget kom denne modellen det svært dårlig ut. Vi kom oss kun et lite stykke opp bakken før vi måtte gi tapt. Dette er definitivt ikke en sykkel for de bratteste bakkene. På det bratteste begynte faktisk sykkelen å spinne på forhjulet (siden det er forhjulsdrift), noe som gjorde det enda vanskeligere å trå seg oppover. Sykkelen har gasshåndtak som skal være til hjelp hvis man må trille sykkelen opp en bakke, men hos denne modellen var trekkraften altfor svak. Det krevde derfor herkuliske krefter å dytte sykkelen til topps. Også i lange slake bakker slet denne sykkelen og vi ville nok ikke ha valgt denne modellen om man skal sykle mye i kupert terreng.

Oppsummering

Det mest positive med denne modellen er at den har en kraftig akselerasjon. Det suser avgårde på de flate asfaltveier. Samtidig er det nettopp dette som også gjør at å sykle på SmartMotion Essens faktisk kan oppleves nesten ubehagelig til tider. Sykkelen er forhjulsdrevet og siden sykkelen trekker istedenfor å dytte så går det i rykk og napp. Det er en ulempe i situasjoner der man trenger å ha full kontroll på sykkelen.

De er også mye annet å trekke for her. Bråkete motor, billig display, kun 3 gir, svake bremser, svak kraft i gasshåndtaket, kakkete overganger i girskiftet og stryk i bakketesten gjør at denne sykkelen kommer relativt svakt ut i vår test. Helt håpløst er det allikevel ikke og skal man kun sykle på strekninger uten de tyngste motbakkene så vil nok denne sykkelen fungere helt greit.

Sjekk oppsummeringen av hele testen på side 1 »

Gå til side

Norges beste mobilabonnement

April 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Youteam 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen