SAMLETEST: Elsykkel under 20 000 kroner

Samletest Elsykkel under 20 000 kroner

(Bilde: Montasje, David Auby Johansen, Tek.no)

Dette er elsykkelen du burde kjøpe, og de du burde styre unna


EcoRide Epix S1

8/10

I skrivende stund koster EoRide Epix S1 faktisk litt i overkant av 20 tusen (20.995 kr), men her får man allikevel mye sykkel for pengene. Etter Buddy Bike vil vi si at dette er den nest beste sykkelen med nav-plassert motor og rotasjonssensor. Den er den beste modellen vi testet fra EcoRide og ikke minst den mest anvendelige sykkelen av de tre vi testet.

Førsteinntrykk

EcoRide Epix S1. Foto: Dabiv Auby Johansen

EcoRide Epix S1 er en sporty hybridsykkel og fungerer som nevnt godt til det aller meste. Den har justerbar dempegaffel i forhjulet, bagsjebrett, lys og skjermer - egentlig det meste man trenger. Sykkelen kommer i likhet med de andre EcoRide-syklene med rammelås (som noen kaller "kiosk-lås") som låser hjulet. Noen synes det er praktisk, vi synes kanskje det gir en falsk trygghet siden det egentlig ikke sikrer sykkelen noe særlig mot tyveri hvis man blir borte mer enn et par minutter.

Vi tester

I likhet med brorparten av syklene i denne testen (7 av 10 sykler) har denne sykkelen nav-plassert motor (på denne modellen i bakhjulet) og rotasjonssensor som setter i gang motoren. En ulempe med mange av disse syklene er at de er lite responsive, noe som gjør at motoren slår seint inn. Det gir en rykk og napp-følelse som ikke er behagelig. På denne sykkelen er ikke dette et problem. Motoren responderer kjapt når vi tråkker og det gir en trygghet i trafikksituasjoner og særlig i lyskryss.

Vi merket kjapt at km/t-grensen var noe høyt justert. Ingenting galt med det, men allikevel greit å vite. Her kom vi opp i litt under 30 km/t før motoren slo seg av (lovverket tillatter + 10%, så dette er nesten innenfor). De fleste syklister vil bare oppleve dette som positivt. I tillegg har sykkelen svært god akselerasjon så her gikk vi fra 0 til 30 på veldig kort tid. På lange strake strekninger var sykkelen en drøm å bruke. Momentet er virkelig førsteklasses og i så måte er dette en veldig god tursykkel som man kan sykle langt på uten å bli sliten.

På grusveiene fungerte sykkelen tålelig greit. Dempegaffelen hjelper på og gir en litt mer behagelig sykkeltur på humpete grusveier. Dekkene er punkteringsforsterkede (av merket Kenda) og det gir en større trygghet på grusveien.

I vår bakketest (i den ekstreme Brattbakken på Bekkelaget) gikk det ikke så bra. Dette har vist seg som et gjennomgående problem med sykler med rotasjonssensor og det er bemerkelsesverdig å se forskjellen på teknologiene (rotasjon vs moment). I slakere bakker fungerer sykkelen utmerket, så det var først i ekstrem motbakke at vi måtte gi tapt. Det var heldigvis god futt i gasshåndtaket og det hjalp veldig når vi måtte trille sykkelen til topps. På vei ned igjen fikk vi kjenne kraften i sykkelens hydrauliske bremser og de var virkelig effektive.

For øvrig

Epix S 1 har som de andre EcoRide-syklene batteri under setet. Også her har man mulighet til å vippe opp setet for å ta ut batteriet. I likhet med de andre syklene fra denne leverandøren så har også batteriet veldig god kapasitet. 520Wh gir lang rekkevidde. 

Utover dette er det også greit å nevne at man med denne modellen kan justere ned grensen for motorkraft til enten 20 eller 15 km/t. Det er fint for de som ikke liker fart eller er usikre på el-sykkel.

Oppsummering

Denne sporty hybridsykkelen fra EcoRide er den beste sykkelen vi testet fra denne produsenten. Per idag koster riktignok sykkelen litt i overkant av 20 tusen, men her får man allikevel en sykkel med mange gode egenskaper for en relativt billig penge. Sammen med Ui5-modellen fra Buddy er dette den beste sykkelen vi testet med nav-motor og rotasjonssensor. Denne modellen er kjap i responsen (ofte et problem med denne type teknologi) og det gir en sikkerthet i trafikksituasjoner som vi setter pris på. I vår ekstreme bakketest gjorde ikke Epix S1 det så bra, men det har etter hvert blitt en vane med sykler med nav og rotasjon. Mindre ekstreme motbakker tåler imidlertid motoren godt.

Grensen for motorkraft på el-sykler i Norge stopper som kjent på 250W og 25 km/t. Med denne modellen kom vi nesten opp i 30 km/t før motoren slo seg av. For de fleste syklister vil dette bare oppleves som et gode. Hvis man ikke er så glad i høy fart så har man med denne modellen også mulighet til å justere ned denne grensen til enten 20 eller 15 km/t. Alt i alt er dette en veldig gjennomtenkt og god modell som vi lett kan anbefale.

Sjekk oppsummeringen av hele testen på side 1 »

Gå til side

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen