SAMLETEST: Elsykkel under 20 000 kroner

Samletest Elsykkel under 20 000 kroner

(Bilde: Montasje, David Auby Johansen, Tek.no)

Dette er elsykkelen du burde kjøpe, og de du burde styre unna


White Velo City Energy Boost (Unisex)

8/10. GODT KJØP

White Velo City Energy Boost (Unisex-variant) er en av de to syklene fra XXL i denne testen, og i likhet med White SC-E Comp leverer også denne på de aller fleste områder.

Førsteinntrykk

White Velo City. Foto: Dabiv Auby Johansen

 I likhet med SC-E Comp kommer også denne sykkelen med krank-plassert motor og momentsensor, en kombo vi har blitt veldig glad i underveis i denne testen. Utover dette er det milevis av landevei mellom denne modellen og SC-E Comp. Det er åpenbart at XXL har et ønske om å levere høyst ulike sykler til ulike type syklister, og vi ser naturligvis ingen problemer med det. Denne modellen har en kraftig ramme og proposjonene er store - dette er på alle måter en typisk bysykkel. Sykkelen er en av de høyeste i testen, men ved bruk føles ikke sykkelen som kraftig eller upraktisk på noen måte. Faktisk så oppleves den som en av de aller mest komfortable i testen, så hvis det er komfort du er ute etter så har du kommet til riktig sted. 

White Velo City kommer også som "dame"-variant (en kjapp bemerkning: det er ikke lenger vanlig å kalle sykler for "herre" eller "dame". Det heter nå sykler med stang eller med lavt innsteg og man skal ikke skamme seg om man er litt stiv i beina og derfor velger en sykkel med lavt innsteg). Modellen vi testet var en unisex-modell og selv om sykkelen kan virke stor tror vi at de fleste uansett kroppsbygning vil kunne ta denne sykkelen i bruk. Avstanden mellom sete og pedaler er dessuten mye kortere enn størrelsen på sykkelen skulle tilsi.

Velo City kommer med krummet styre, noe som er veldig vanlig på bysykler. Foto: Dabiv Auby Johansen

Når det kommer til bruksområde vil vi si at dette er den perfekte sykkelen å dele på hvis man er et par som ønsker å gå til anskaffelse av kun én sykkel. Det er kun en liten hake og det er at justeringen av sete på denne modellen (og XXL sin andre modell) er litt knotete. Her må man faktisk frem med unbrakonøkkelen, noe som kan være  upraktisk hvis setet skal mye opp og ned. Uansett, det er nok en enkel jobb å sette på en justeringsspak hvis man skulle ha behov for det. Det er dessuten en god grunn til at enkelte sykler kommer uten justeringsspak og det er at det skal være vanskelige å stjele til seg setet. Sykkelen kommer også uten bagasjebrett eller kurv, men det er liten tvil om at dette er noe som ville passet sykkelen godt.

Vi tester

"White Velo City", det ligger i navnet. Dette er først og fremst en by- og asfaltsykkel. Når det er sagt så ser vi ingen grunn til at man ikke ta med seg denne på langtur. Setet er utrolig komfortabelt og sittestillingen er så behagelig som det er mulig å få det. Her sitter man rak i ryggen uansett hvor krokbøyd man ellers måtte være. Det gir en utrolig deilig cruiser-aktig følelse og det er nesten så man får lyst til å kjøpe seg koppholder for å kunne nyte latten på vei til jobb. Sykkelen gir dessuten mulighet for å justere både styret og setet for å finne perfekt sittekomfort.

Selv om sykkelen er stor oppleves den som veldig smidig i trafikken. Her går det enkelt å stoppe og starte i lyskryss eller snike seg rundt fotgjengere. Som med alle modeller lønner det seg å trappe noe ned på motorkraften får å få full kontroll i et uoversiktlig trafikkbilde. Heldigvis er det laveste giret veldig lett på denne modellen, noe som gjør at det er veldig enkelt å sykle langsomt og kontrollert. De hydrauliske bremsene gir dessuten en kontant bremseeffekt hvis man skulle trenge det.

Dette er en bysykkel, men samtidig fungerer den egentlig overraskende greit i terrenget. Dekkene er ganske tykke og det ga en ekstra sikkerhet på grusen. Dette er definitivt ingen mountain bike, så hvis du skal mye ut i skog og mark så ville vi vel ha anbefalt en annen modell.

I bakketesten opplevde vi Velo city som helt overlegen absolutt alle andre sykler i testen. Krank-plassert motor kombinert med momentsensor viste seg å være en bakkedreper i vår test og med denne sykkelen var det helt latterlig hvor enkelt det gikk - man kan ikke annet enn å glise på vei opp bakkene. Vi mistenker at denne modellen ga mye mer enn 250 Watt i kortere perioder. Det må allikevel presiseres at Brattbakken ikke er spesielt lang (660 meter) og at sykkelen slet litt mer i de lange bakkene.

Oppsummering

White Velo City Energy Boost levert av XXL får av oss utmerkelsen "Godt kjøp". Dette er en utrolig god bysykkel til en veldig overkommelig pris på ca 15000 kr. For deg som er usikker på el-sykkel eller skal kjøpe for første gang vil dette være et veldig sikkert kjøp. Denne unisex-varianten passer dessuten perfekt som delesykkel. Lever du i urbane strøk og ønsker en sykkel på vei til jobb eller på tur i helgene har du egentlig ikke behov for noe mer enn det Velo City kan tilby. Ufattelig nok var det også denne rimelige bysykkelen som også gjorde det aller best i vår hardeste test: nemlig Brattbakken. Her smilte vi hele veien opp det som sannsynligvis er Oslos bratteste bakke uten å produsere en eneste svettedråpe. Dét må sies å være et lite el-mirakel.

Vi har allikevel litt å utsette på denne modellen. Det første er at den har en litt dårlig spennvidde på girene. Det letteste giret er kanskje for lett (det er i hvert fall sjeldent man får bruk for det) og det tyngste giret er også litt for lett. Det kan gjøre at det er utfordrende å komme opp i høye hastigheter f.eks. i bratte utforbakker. Den andre innvendingen er at sykkelen kommer med et litt lite batteri på 360Wh. Heldigvis kommer sykkelen med hurtigladingsfunksjon som gjør at man kan lade opp til ca 80% på snaue 2 timer.

Sjekk oppsummeringen av hele testen på side 1 »

Gå til side

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen