SAMLETEST: Elsykkel under 20 000 kroner

Samletest Elsykkel under 20 000 kroner

(Bilde: Montasje, David Auby Johansen, Tek.no)

Dette er elsykkelen du burde kjøpe, og de du burde styre unna


Buddy Bike Ui5 L

8.5/10. ANBEFALT

"Buddy" er et kjent merkenavn for mange som er opptatt av teknologi og elbiler. Disse særegne bilene har vært å se på norske veier siden 1998 da det norske firmaet Elbil Norge AS tok over alle rettigheter på disse bilene og utviklet de videre. Nå er tiden kommet for el-sykler og Buddy Bike Ui5 L er den rimeligste modellen av syklene fra Buddy.

Nå skal det sies at vi ikke har lagt vekt på estetisk design i denne testen og det har ikke hatt innvirkning på karakteren. Design på sykkel vil uansett oppleves veldig individuelt. Når det er sagt så synes vi Buddy er den lekreste sykkelen i testen. Den er veldig stilren uten unødvendige detaljer. Den er robust uten å uten å virke tung eller klumsete i bruk. Sykkelen har veldig solide skjermer, rammer og spiler og dette har selvfølgelig innvirkning på sykkelens vekt (ja, den er ganske tung med en egenvekt på 22,8 kg - testens nest tyngste). Samtidig har dette også positiv innvirkning på levetid og slitasje. Dette er en sykkel som tåler mye og som sannsynligvis holder det gående lengre enn mange andre el-sykler.

Buddy Bike. Foto: Dabiv Auby Johansen

Førsteinntrykk

Ui5 L-modellen fra Buddy har lavt innsteg og selges enkelte steder som "dame"-variant. Dette er ganske misvisende på denne modellen siden det er lite som tilsier at dette er en sykkel for damer. Det er riktignok en sykkel med lavt innsteg, men når det kommer til design er det en sykkel som passer begge kjønn like godt. Det er dessuten flere fordeler med lavt innsteg. Det viktigste er kanskje at man enklere kan tre av og på sykkelen i lyskryss. Det er en fordel hvis man ikke har så lange ben at man når ned til bakken med foten sittende på sykkelen. Førsteinntrykket vårt er at dette er en veldig trygg sykkel med spesielt god konstruksjon. Som nevnt er både ramme, spiler osv av høy kvalitet.

Når det kommer til komfort så er nok Buddy Bike, sammen med Velocity-modellen til XXL, testens mest behagelig sykkel. Her får man verken vondt i rompa eller i skuldrene på lange turer. Sittestillingen er også helt perfekt, ikke for aggressivt, men heller ikke for avslappet.

Vi tester

I likhet med halvparten av syklene i vår test hadde Buddy Bike motoren plassert i bakhjulet. Foto: Dabiv Auby Johansen

Det er et gjennomgående problem med el-sykler at syklene er tunge å sykle uten motorkraft. Med Buddy Bike var det spesielt tungt. Så går man tom for batteri med denne sykkelen så vil man få seg et problem. For endel er det viktig at sykkelen også kan brukes uten motorkraft, men det er nærmest ikke mulig med denne modellen. Heldigvis kommer sykkelen med testens sterkeste batteri. 17,5 Ah kombinert med standard 36V gir 630Wh gir en rekkevidde på mellom 80 og 130 km avhengig av assistansenivå, førervekt, terreng osv. Dette er over 100Wh mer enn nestemann på lista. Så ønsker du å sykle lengst mulig uten å lade så er dette sykkelen for deg.

På våre turer på landeveien er det også nettopp denne følelsen man får: man ønsker å sykle lengst mulig. Buddy Bike er utrolig komfortabel å sykle og den suser avgårde på på de lange strekningene og i slake motbakker. Her produserer man ikke en svettedråpe og i denne testen er det et stort pluss. Det er først når vi testet sykkelen i den bratteste bakken at sykkelen kom til kort. Her slet vi med å komme særlig lenger enn ca. halvveis før vi måtte ga av sykkelen. Det er ikke verst til å være en sykkel med nav-plassert motor og rotasjonssensor, men det er langt unna den trekkraften vi opplevde med syklene fra XXL - sykler som kan skilte med krank-motor og momentsensor.

I byen fungerte Buddy Bike helt utmerket. Rotasjonssensoren er relativt responsiv. Det tar ca 1 omdreining før motoren slår inn og det er ikke verst. Samtidig er det greit å huske på å gire ned litt før man må stoppe i et kryss for å komme lettere i gang. Sykkelens moment kan dessuten justeres fra forhandler slik at du får den akkurat slik du ønsker deg.

På grusveiene fungerte også sykkelen greit. Dette er ingen terrengsykkel, men den har dempegaffel og det gjør sykkelen litt mindre stiv. Dekkene er relativt tynne og egner seg ikke spesielt godt på de mest gjengrodde stiene.

For øvrig

Sykkelen fra Buddy kommer med det meste. Her har man lys, bagasjebrett og skjermer. I fronten er det enkelt å klikke på en kurv og kurven man eventuelt kan skaffe seg er av den tøffere sorten. Buddy bike har også hydrauliske skivebremser som fungerte veldig effektivt. Denne type bremser er i det hele tatt noe vi har satt stor pris på i denne testen siden stor fart kombinert med tunge sykler lett kan gi en utrygg følelse hvis bremsene ikke fungerer godt nok.

Utover dette har sykkelen også flere finesser som det er greit å nevne. En funksjon som vi satte pris på var at motoren slo seg av etter et par minutter uten bruk. Dette sparer batteriet når man tar småpauser. En annen funksjon var USB-tilkobling på batteriet slik at man kan nødlade hvis behovet melder seg.

Oppsummering

De fleste bilentusiaster og spesielt de som er interessert i el-bil har nok hørt om merkenavnet Buddy tidligere. Disse små kvadratiske og byvennlige bilene har vært å se på norske veier siden 1998. Nå har tiden kommet for el-sykkel og vi ble ikke skuffet. Buddy Bike Ui5 har nav-plassert motor i bakhjulet og rotasjonsstyrt sensor. Det er en vanlig innretning på el-sykler i denne prisklassen og denne modellen fra Buddy er den beste av denne type sykkel i testen.

Buddy Bike er i det hele tatt en veldig gjennomarbeidet sykkel og et veldig sikkert kjøp. Den fungerte godt både på lengre strekninger på asfalten, i byområder, på grusveier (viktig å påpeke at dette på ingen måte er noen terrengsykkel). Dessuten har denne sykkelen fra Buddy testens desidert sterkeste batterikapasitet på 630Wh.

Sjekk oppsummeringen av hele testen på side 1 »

Gå til side

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili Fri Data


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen