SAMLETEST: Elsykkel under 20 000 kroner

Samletest Elsykkel under 20 000 kroner

(Bilde: Montasje, David Auby Johansen, Tek.no)

Dette er elsykkelen du burde kjøpe, og de du burde styre unna


 

White SC-E Comp 17

9/10. BEST I TEST

Denne White Street Comfort-modellen leveres av XXL og er den kjente sportskjedens mest sporty el-sykkelvariant under prisgrensen.

Førsteinntrykk

De to syklene vi har testet fra XXL har mange av de samme egenskapene. De har begge motor plassert i kranken og de tar i bruk momentsensor. I tillegg er både denne og White Velo City utstyrt med hydrauliske skivebremser. Dette gir to sykler med veldig gode egenskaper, spesielt med tanke på hvilken prisklasse syklene befinner seg i.

Utover disse tekniske likhetene er syklene svært forskjellig og er tiltenkt høyst ulike brukergrupper. Denne modellen er en slank hybridsykkel med lavt styre, noe som gir en mer aggressiv sittestilling. Dette er den perfekte sykkelen for deg som har lang pendlervei og som ikke har tenkt å bruke lenger tid enn nødvendig til jobb. Begge modellene fra XXL har dessuten en hurtigladefunksjon som gjør at man kan lade batteriet opp til 80% på snaue 2 timer - så har du batteri til hjemoverturen også, uansett hvor lang den måtte være.

Det er viktig å påpeke at denne sykkelen nok kan oppleves for aggressiv og "proff" for mange. I lengden kan sittestillingen oppleves slitsom for dårlig trente rygger og det spisse setet er nok ment for de av oss som har vært ute på en sykkeltur eller to før. Nå skal det sies at setet ikke er direkte ukomfortabelt, men både vi og vår kontaktperson på XXL anbefaler å bruke sykkelbukse med denne modellen, spesielt hvis du skal på langtur.

Denne modellen ligger ute til rundt 20000 kr og her vil vi si at man får utrolig mye for pengene. Sykkelen er riktignok strippet for alt av ekstrautstyr. Her får man hverken skjermer, lys, bagasjebrett eller støttepinne. Til gjengjeld får man en sykkel som presterer langt over sin prisklasse. Den momentbaserte sensoren er uhyre følsom, noe som gir full kontroll i hvilken som helst trafikksituasjon. Det er som å bruke en helt vanlig sykkel, bare med masse ekstra piff i lår og legger. Sykkelen er dessuten med sine 15,7 kg den desidert letteste i testen.

Vi tester

Shimano Steps krankmotor var med på å gjøre vår testvinner både responsiv og eksplosiv. Foto: Dabiv Auby Johansen

White SC-E Comp er til tross for sitt sporty utseende en sykkel som passer til det aller meste. Man ser kanskje ikke ut som en avslappet Grunerløkka-hipster mens man sitter fremoverlent nedover bakkene, men det er ingenting som tilsier at man ikke kan bruke denne sykkelen på f.eks. noen ærender i byen eller hva det måtte være. Allikevel, det er på de lange asfaltturene at SC-E Comp virkelig kommer til sin rett.

SC-E Comp er en av de få syklene i testen med relativt smale dekk (Continental Tour Ride (C208) 66tpi 700x42c). Dette regnes som all-round dekk, men det er vel ingen hemmelighet at de fungerte aller best på asfalt i vår test. Allikevel, på våre turer på grus og jord fungerte dekkene også helt utmerket, selv om man nok burde være litt ekstra forsiktig i de bratteste svingene. Sykkelen har heller ikke dempegaffel.

I tette trafikksituasjoner eller i folksomme gater følte vi at vi hadde god kontroll med SC-E Comp. Sykkelen har en ganske kraftig akselerasjon på det øverste assistansenivået, men man kan naturligvis gå ned i motorassistanse i disse situasjonene hvis man skulle føle seg utrygg. To knapper svært hendig plassert på venstre side av styret gjør at man enkelt kan gå enten opp eller ned i motorassistanse uten å måtte bruke displayet. Det gjør etter vår mening sykkelen ekstra trafikksikker siden man aldri trenger å knote med et display for å regulere kraften.

Så var det tid for motbakke. Brattbakken på Bekkelaget har en snittstigning på over 20%. For oss vanlige dødelige er det komplett umulig å komme seg til topps i denne bakken uten motorkraft (ja, dette er en utfordring til våre lesere...). Med SC-E Comp merket vi så vidt at det gikk oppover og det var først helt mot slutten av bakken at man kunne kjenne pulsen øke takten. På veien ned igjen fikk vi dessuten kjenne litt ekstra på kreftene i de hydrauliske bremsene som må sies å være en av testens aller beste.

Før øvrig

Batterikapasiteten er på 417 Wh, noe som absolutt er godkjent. Den lave egenvekten og det faktum at dette er en krankbasert sykkel vil nok også sannsynligvis gjøre rekkevidden lenger enn batterikapasiteten skulle tilsi.

Oppsummering

SC-E Comp fra XXL er et røverkjøp. Her får man veldig mye sykkel for pengene og denne modellen er et godt eksempel på at man ikke må blakke seg for å kjøpe seg el-sykkel i toppklasse. Det gjøres et poeng ut av at sykkelen er strippet for ekstrautstyr og at dette er noe man kan kjøpe ekstra hvis man har behov for det. Allikevel kunne vi kanskje ønske at sykkelen i hvert fall kom med skjermer og støttepinne siden dette er noe man sannsynligvis trenger uansett hva slags type syklist man er. Alt tatt i betrakning, hvis man veier opp mot det man faktisk får for denne prisen så spiller det ikke så stor rolle.

Sykkelen er med sine snaue 16 kg (uten batteri) testens letteste. Det er en stor fordel siden man enkelt ta i bruk sykkelen selv om man skulle gå tom for strøm. Dét er ingen selvfølge når det kommer til el-sykler. SC-E Comp er dessuten helt suveren på de lange asfaltturene. Den aggressive sittestillingen og det spisse setet kan kanskje bli i overkant ukomfortabelt for enkelte, men for de som liker å føle seg som en toppsyklist er denne sykkelen det åpenbare valget. SC-E Comp var også helt i toppsjiktet i vår ekstreme bakketest. Her kunne vi lett sykle til topps uten å lette på rompa. Det er ganske utrolig å tenke på når man vet at Brattbakken er en bakke de færreste klarer å gjennomføre med en vanlig sykkel. På vei ned bakken fikk vi også kjenne på kraften i de hydrauliske bremsene, som må sies å være noen av de best i denne testen.

Vi kunne kanskje ønsket oss et enda større batteri og at sykkelen kom med litt mer tilleggsutstyr, men uansett: dette er noe av det aller beste man får av el-sykler i denne prisklassen.

Sjekk oppsummeringen av hele testen på side 1 »

Gå til side

Norges beste mobilabonnement

Desember 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen